Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ منصور عابدیان‌پور فعال زیست‌محیطی و از دوست‌داران جنگل‌های زاگرس طی مقاله‌ای آورده است: حادثه بیولوژیکی در غرب و شمال کشور تمام اقلیم ایران را نابود می‌کند.

به دلیل بارندگی هایی که در ایران بود در طی چندین هزار سال مردم در فلات ایران  زندگی می کنند ولی اگر بارندگی نباشد موجودیت نژاد ما برای زندگی در فلات ایران  به خطر می افتد یکی از دلایل  بارش کم نبود رطوبت در هواست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنگلهای بلوط زاگرس و البرز که محیطی مرطوب کننده  را برای بیابانی نشدن ایران فراهم می‌آورد متاسفانه چند سالی هست که احتمال دارد به دلیل مدیریت ضعیف  آب وخاک و مشکلات بیولوژیک یا  تغییرات اقلیمی و افزایش ریز گردها و خشک‌سالی‌های چند ساله اخیر  بلوط های زاگرس و 200 هزار هکتار بلوط البرز به سرعت در حال خشک شدن هستند.

در بازدیدی که از منطقه کوشک یاسوج داشتم تقریبا بالای ۶۰ درصد بلوط  منطقه به وسیله قارچ زغالی آلوده و پوست درخت  سیاه رنگ شده و تنه درختان با آفت سوسک شاخه بلند سوراخ شده بود و مردم بومی گفتند که دیگر درخت بلوطی امسال میوه نداد  اگر فکر اساسی نشود حداکثر ۵ سال دیگر بلوطی نمی‌ماند.

در همین خصوص گفت‌وگویی داشتم با آقای دکتر منصور نیکبخت حشره شناس و استاد دانشگاه در مورد آفتهای جنگل بلوط که گفتند نوعی سوسک Capnodis از سوسک‌های شاخک بلند که یک آفت ثانویه می باشد یعنی وقتی درخت دچار نوعی تنش مثل بیماری یا خشکی و امثالهم می‌شود این حشره چوبخوار حمله می کند اما علت خشکیدگی درختان بلوط غرب وجنوب غربی کشور این حشره نیست.

علت نوعی قارچ ساپروفیت است که بیماری ذغالی بلوط را ایجاد کرده که چند سال خشکسالی پی در پی هم شرایط را برای قارچ مساعدتر کرد و پس از این تنش حشره حمله کرده این قارچ هم به هر دلیل از مرز عراق ابتدا وارد ایلام و سپس منتشر شده است

بارندگی خوب پارسال کمی به بهبودی  کمک کرده اما باید پاکسازی جنگل از درختان آلوده در دستور کار سازمان جنگلها قرار گیرد و بعد از آن با یک قارچ هیپر پارازبت مثل epicocom مبارزه بیولوژیک شود.

این حشره نیز با نوعی باکتری بنام باسیلوس تورینجینسبس قابل کنترل است که هر دو باید توسط هواپیما در مناطق آلوده محلول پاشی شود.

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بلوط جنگل های زاگرس بیماری قارچ خبرگزاری فارس یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۰۰۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد

سرهنگ سلمان خواست خدایی افزود: این کتاب‌ها با موضوع نقش رزمندگان استان در دفاع مقدس و همچنین خاطرات شفاهی آنها به صورت رمان کودک و نوجوان به رشته تحریر درآمده اند.

وی اضافه کرد: تمبر نقش استان در دفاع مقدس نیز با همکاری اداره پست استان به اتمام رسیده و به زودی از آن رونمایی می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • آمار اورژانس از مصدومان حوادث ترافیکی سالانه در ایران
  • حوادث ترافیکی در ایران سالانه منجر به ۷۰۰ هزار زخمی می‌شود
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد
  • اجلاسیه شهدای ارتشی کهگیلویه و بویراحمد‏