Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@15:34:04 GMT

در ایران به چه کسی مستقل می‌گویند؟

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۳۶۴۵

در ایران به چه کسی مستقل می‌گویند؟

واژه «مستقل» در عالم سیاست به کسی می‌گویند که به هیچ جناح و حزبی وابسته نیست؛ اما در عرصه سیاسی ایران به چه کسی مستقل می‌گویند؟ وقتی شخصی می‌گوید به هیچ حزب و جناحی وابسته نسیت، دقیقا از چه چیز صحبت می‌کند؟ و آیا واقعاً چنین شخصی به دور از منافع حزبی و جناحی وارد عرصه کنشگری و سیاسی شده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیا در صحنه سیاست ایران می‌شود بدون وابستگی به هیچ جناح و حزبی دست به کنشگری زد یا صرفاً شعاری است برای جلب توجه افکار عمومی و جذب آرای مردم در آستانه انتخابات‌های مختلف؟

برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها باید نگاهی به سابقه و گذشته این مفهوم سیاسی در مناسبات و ادبیات سیاسی ایرانی انداخت؛ البته باید به این نکته نیز توجه کرد که تحزب در ایران نسبت به کشورهای همسایه و هم سطح به لحاظ ماهیت فرهنگ سیاسی حاکم بر جامعه، در سطح بسیار بالاتری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحزب گرایی در ایران سابقه‌ای یکصد ساله دارد. در مقاطعی بخصوص پس از پیروزی انقلاب، وضعی بهتر داشته و بعضی مواقع هم سقوط کرده است. پیش از پیروزی انقلاب نیز اوضاع همین‌گونه بوده است؛ در مقاطعی مانند روزهای آخر حکومت طاغوت، ساختار تک حزبی، عملاً تحزب را بی معنی کرده بود و در زمان‌هایی هم که اوج آن دوران مشروطه بود، شاهد اعتلای فعالیت احزاب بودیم؛ دورانی که استقلال از فعالیت حزبی، افتخار نبود.

اما نکته اصلی این است که منظور چهره‌های مختلف سیاسی از لفظ مستقل چیست؟ تعداد سیاست مدارانی که در چارچوب نظام سیاسی کشور، ادعای استقلال دارند بسیار زیاد است؛ کسانی که اگرچه در هیچکدام از احزاب رسمی کشور عضویت ندارند، اما در عمل، به هیچ عنوان به معنای استقلال کامل سیاسی آنان از جناح‌های مختلف نیست. نکته‌ای که شاید نتوان به‌طور دقیق از آن سخن گفت، آن است که اغلب چهره‌های سیاسی که ادعای استقلال دارند، در زمره جناح اصولگرا قرار می‌گیرند.

رسیدن به علت این مهم نیاز به بررسی کارشناسانه دارد، اما به این نکته نیز می‌توان اشاره کرد که گفتمان مورد نظر اصلاح طلبان که عمدتاً بر توسعه سیاسی استوار است، باعث شده اغلب هواداران این جناح، در کنار تحرکات سیاسی خود، در قالب احزاب رسمی این جناح نیز فعالیت کنند؛ البته اصلاح طلبانی هم هستند که بیرون از احزاب رسمی دست به کنشگری سیاسی می‌زنند و برخی نیز حاضر به پذیرش احکام تحزب نیستند.

آن‌طور که اشاره شد، در کنار برخی چهره‌های اصلاح طلب که اعتقادی به تحزب ندارند، در جناح اصولگرا نیز چنین سیاست مدارانی حضور دارند. ماه گذشته یکی از نمایندگان جنجالی مجلس نهم و از اعضای پیشین جبهه پایداری، ضمن اعلام کاندیداتوری برای انتخابات میان دوره‌ای مجلس یازدهم، اعلام کرد که در این انتخابات به صورت مستقل شرکت خواهد کرد؛ البته در حال حاضر هم به طور رسمی عضو هیچ حزب و دسته‌ای نیست.

امروز مستقل‌ها به جناحی قدرتمند در مناسبات سیاسی ایران تبدیل شده‌اند تا آنجا که در خانه احزاب، علاوه بر دو فراکسیون اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، با فراکسیون سومی به اسم مستقلان و معتدلان روبه‌رو هستیم؛ فراکسیونی که مانند فراکسیون‌های دیگر، از ده‌ها حزب و دسته سیاسی نمایندگی می‌کند؛ احزابی که همگی مدعی‌اند به هیچ جناحی وابسته نیستند و همه فکر و ذکرشان مردم است و اصلاً به همین دلیل حاضر نیستند تن به عضویت در جناح‌های مدعی قدرت بدهند؛ راه‌حل‌شان اما برای تن ندادن به تحزب - که این روزها برای برخی تبدیل به یک انگ سیاسی شده است - آن است که در قالب احزابی فعالیت کنند که صرفاً صفت مستقل را بر دوش خود حمل می‌کنند.

بحث از مستقل‌های سیاست ایران و اساساً مفهوم استقلال سیاسی در فرهنگ سیاست کشور ما، بحثی است پیچیده که پرداختن به آن در یک یادداشت ممکن نیست، اما آنچه تا همین جا می‌توان گفت این است که آنچه در فرهنگ سیاست ما «استقلال» و فعالیت «مستقل» خوانده می‌شود، با تعابیر و مفاهیم واقعی آن فرسنگ‌ها فاصله دارد و چیزی که برخی از سیاست مداران ما با آن درگیر شده اند، سوءتفاهمی بیش نیست.

کد خبر 483646

منبع: ایمنا

کلیدواژه: احزاب ایران احزاب سیاسی خانه احزاب احزاب کار حزبي تحزب فعالیت حزبی اصلاح طلبان اصلاح طلب اصول گرا اصولگرایان مستقل کاندیدای مستقل شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۳۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقرار بالگرد نیروهای مسلح در استان ایلام ضروری است

استاندار ایلام با بیان اینکه استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است گفت: با توجه به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک، استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام؛ حسن بهرام نیا امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت‌_ در دیدار با رئیس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح ضمن قدردانی از همراهی و همکاری ستاد کل نیروی مسلح در کنگره جهانی اربعین‌حسینی، اظهار کرد: ستاد کل نیروهای مسلح همواره بستر را برای برگزاری کنگره بزرگ اربعین‌حسینی فراهم می‌کند.

وی از تأمین زمین مورد نیاز و دیگر نیازمندی‌ها برای استقرار تیپ مستقل ارتش در استان ایلام خبر داد و افزود: به دلیل موقعیت مهم و راهبردی استان ایلام در کشور، استقرار تیپ مستقل ارتش به عنوان یکی از مطالبات دیرینه استان بسیار مهم و اساسی است.

استاندار ایلام خاطرنشان کرد: در صورت وجود تیپ مستقل ارتش در ایلام، نیروهای بومی کادر ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سایر استان‌ها خدمت می‌کنند می‌توانند در استان ایلام خدمت کنند و این مهم در آرامش و مدیریت زمان و اقتصاد بسیار مهم است.

بهرام‌نیا با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق، اضافه کرد: استقرار یک بالگرد نیروهای مسلح در ایلام ضرورت دارد بنابراین زیرساخت و پشتیبانی برای استقرار بالگرد تأمین می‌شود و امید می‌رود این بالگرد در استان مستقر شود.

وی با اشاره به حضور فرماندهان عالی‌رتبه ستاد کل نیروهای مسلح و بازدید از زیرساخت این ستاد در استان ایلام، تصریح کرد: امید می‌رود این بازدیدها منشأ خدمات فراوانی برای استان باشد چرا که همراهی و هماهنگی نیروهای مسلح برگرفته از ولایت‌پذیری است.

استاندار ایلام با اشاره به پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران به رژیم منحوس صهیونیستی، گفت: این اقدام مایه افتخار هر ایرانی است. سپاه مقتدر با مشارکت نیروهای مسلح با انسجام و وحدت، این عملیات مهم را انجام دادند و موجب شدند هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی فرو ریخته شود.

بهرام‌نیا اضافه کرد: با همکاری همه نیروهای نظامی و انتظامی، سپاه و ارتش و اعضای شورای تأمین، هارمونی خدمت در استان شکل گرفته است.

تأمین امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولان استان محقق می‌شود

امیر بهمن بهمرد، جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح نیز تاکید کرد: کنگره اربعین‌حسینی به عنوان آبروی نظام در ایلام باشکوه برگزار شد که در این راستا از تمام اعضای ستاد اربعین و در رأس آن استاندار ایلام که به صورت میدانی پای کار بودند قدردانی می‌کنم.

وی با قدردانی از حمایت‌های استاندار ایلام از نیروهای مسلح در استان، افزود: نیروهای مسلح وظیفه تأمین امنیت را دارند و این امنیت با هم‌افزایی و کمک مسئولان استان و شخص استاندار به عنوان مدیریت ارشد استان حاصل می‌شود.

جانشین عملیات ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به پاسخ دندان‌شکن ایران اسلامی به رژیم منحوس صهیونیستی، ادامه داد: به دلیل ضربه موشکی ایران به استکبار، نیروهای مسلح بیش از گذشته مورد هجمه و رصد نظام استکبار قرار می‌گیرد.

کد خبر 748842

دیگر خبرها

  • پرسپولیس مقابل سپاهان چپ‌رو می‌شود!
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • چرا پسوند باشگاه استقلال را تغییر دادند؟
  • نام استقلال به استقلال خلیج فارس تغییر یافت
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • رسمی؛ نام استقلال تغییر کرد
  • تغییر نام استقلال به «استقلال خلیج‌فارس»
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • استقرار بالگرد نیروهای مسلح در استان ایلام ضروری است
  • استقرار تیپ مستقل ارتش در ایلام از مطالبات دیرینه مردم است