Web Analytics Made Easy - Statcounter

 طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده‌سازی این شبکه در آن سال‌ کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد، اما اساس شبکه ملی از سال ۱۳۹۲ در شورای عالی فضای مجازی بازتعریف شد. در سند «ضرورت تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» تصویب‌شده در سال ۱۳۹۵ نیز آمده که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه همه شبکه‌های کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همان زمان شورای عالی فضای مجازی در تشریح خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات، این خدمات را بخش غیر قابل اجتناب از این شبکه دانست که دارای جنبه‌ی راهبردی با مخاطب داخلی بالایی هستند. مرکز داده (میزبانی و ذخیره‌سازی)، خدمات نام و نشان‌گذاری، جویشگر، رایانامه، پیام‌رسان‌های ارتباطی، هاب پیام و مراکز تبادل اطلاعات و نیز اکثر خدمات رایانش ابری، از مهمترین خدمات باکیفیت شبکه ملی اطلاعات اعلام شدند.

یکی از مهمترین اجزای زیرساختی شبکه ملی اطلاعات، مرکز داده است. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات که اواخر شهریور ماه با تلاش متخصصان شرکت ارتباطات زیرساخت ظرف کمتر از شش ماه طراحی و آماده بهره‌برداری شد. در سال ۱۳۹۹ دو مرکز داده، یکی در تهران و دیگری در تبریز راه‌اندازی شد و شهریورماه نیز بزرگترین مرکز داده شبکه ملی اطلاعات به عنوان مرکز داده مادر در منطقه بومهن به بهره‌برداری رسید.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- درباره این مرکز داده عنوان کرد: نباید از بابت قطع اینترنت و محدود کردن شبکه‌های خارجی نگران باشیم. دشمن ما می‌خواهد ما عرصه بین‌المللی را خالی کنیم و حضور جریان‌ساز نداشته باشیم. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت پذیرش خدمات پایه آموزشی را نیز دارد و ما آمادگی خود را برای کمک به وزارت علوم و دانشگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش برای ارائه زیرساخت خدمات پیشرفته در آموزش مجازی اعلام کردیم.

این مرکز دارای ظرفیت ۱۳ هزار و ۶۰۰ هسته پردازشی، فضای ذخیره‌سازی ۱۰ پتابایت، مرکز تبادل ترافیک با ظرفیت یک ترابیت‌برثانیه و مرکز دیتای بین‌المللی با ظرفیت ۴۰۰ گیگابیت‌برثانیه است. مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات در فاز نخست با ۱۰۰ رک و ۱۰۰۰ سرور قدرتمند راه‌اندازی شده است تا از خدمات پیام‌رسان‌ها، موتورهای جستجو و رایانامه های بومی، تولیدکنندگان محتوا و دیگر خدمات زیرساختی پشتیبانی کند. با استفاده از ظرفیت این مرکز، پیام‌رسان‌ها،‌ موتورهای جست‌وجو، تولیدکنندگان محتوا خدمات مناسب‌تر، باکیفیت‌تر و ارزان‌تری ارائه می‌دهند.

با ایجاد مرکز تبادل ترافیکی در کنار مرکز مادر داده، تبادل ترافیکی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده محتوا تسهیل می‌شود، مصرف تولید محتوای داخل نسبت به پهنای باند اینترنت تقویت می‌شود و نقاط حضور شبکه دیتای بین‌الملل برای تمرکززدایی ترافیکی از تهران و رعایت پدافند غیرعامل بیشتر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۶۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند

ایسنا/کرمان در هفته سلامت و همزمان با روزشمار «خانواده سالم و جوانی جمعیت»، رئیس مرکز بهداشت انار به همراه معاون فرمانداری و جمعی دیگر از کارکنان بهداشتی شهرستان انار در دیداری صمیمانه با خانواده پنج‌نفره اناری دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان انار صبح امروز هفتم اردیبهشت‌ماه در این دیدار اظهار کرد: ما نسبت به آینده کشور مسئول هستیم و باید به سمت فرزندآوری و گسترش این فرهنگ گام برداریم تا پویایی و شادابی کشور را در آینده شاهد باشیم.

دکتر سحر حسنی با تأکید بر نیاز کشور به جوانی، تصریح کرد: جمعیت به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم در هر کشور نقش مؤثری در آینده کشور دارد. جمعیت ما در مسیر کاهش جمعیت جوان در حال حرکت است لذا ضرورت دارد آگاهی‌بخشی نقش جمعیت جوان بیش‌ از پیش به جامعه گوشزد شود.

رئیس مرکز بهداشت انار با بیان این‌که فرزندآوری در نهایت به افزایش جمعیت جوان و در بالاترین نگاه به عدم وابستگی کشور منتهی خواهد شد، خاطرنشان کرد: باید کشور به دست جوانان این مرز و بوم اداره شود و این اتفاق در صورتی‌ که نگاه خود را به‌ سوی ازدیاد جمعیت جوان و فرزندآوری تغییر ندهیم، به‌ هیچ‌وجه محقق نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، در پایان این دیدار از این مادر جوان تقدیر شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت
  • بازارچه‌های مرزی پیراحمد و شیخ سلو در چالدران راه‌اندازی می‌شوند
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • کرمانشاه به مرکز پشتیبانی حوادث و سوانح غرب کشور تبدیل شود
  • قتل مادر با ضربه‌های هولناک دمبل و دستگیری عامل تیراندازی در فرحزاد تهران
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد تهران
  • تعاونی های تولیدی، محور اقدامات بخش تعاون هستند
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند