Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@23:02:34 GMT

حال و هوای کوه خضر نبی در ایام نوروز+تصاویر

تاریخ انتشار: ۹ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۲۷۱۹۰

حال و هوای کوه خضر نبی در ایام نوروز+تصاویر

همزمان با ایام سال جدید کوه خضر نبی(ع) شاهد حضور مسافران نوروزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا،همزمان با ایام سال جدید کوه خضر نبی(ع) شاهد حضور مسافران نوروزی است.

استان قم در تمام فصول میزبان گردشگران و مسافران بسیاری از سراسر کشور است. این استان اغلب در میان گردشگران با تنها جاذبه‌های مذهبی خود یعنی حرم حضرت معصومه و جمکران شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این استان علاوه بر این‌ها، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی دیگری نیز برای بازدید وجود دارد. یکی از این جاذبه‌های دیدنی کوه خضر نبی است

کوه خضر نبی در 6 کیلومتری مرکز شهر قم قرار دارد. این کوه در نزدیکی شهرک بنیاد واقع شده و شهر قم از فراز این کوه بسیار دیدنی است. نام  کوه را براساس روایت‌ها به دو دلیل به این نام می‌نامند. دلیل اول اینکه عده‌ای کوه را محل عبادت حضرت خضر نبی می‌دانند و دلیل دیگر این بوده که می‌گویند خاک و سنگ این منطقه به رنگ سبز بوده و خضر به معنی سبز است و این کوه به خضر مشهور شده است.

مسجد جمکران در نزدیکی این کوه واقع شده و مسیر دسترسی به مسجد جمکران به شکلی طراحی شده که از دامنه این کوه می‌گذرد و این برای زائران و بازدیدکنندگان بسیار مسیر آسانی به  منظور دسترسی به کوه خضر است

تاریخچه کوه خضر نبی

باستان‌شناسان اعتقاد دارند در این کوه بیش از 3 هزار سال پیش غاری وجود داشته که احتمالا محل نیایش و عبادت حضرت خضر نبی بوده است. در آن دوران قم تا به این قسمت گسترش نیافته بود و به همین دلیل کوه خضر و غار موجود در آن محلی خلوت و امن برای عبادت و نیایش بوده است. بعدها نیز عارفان بسیاری به این مکان برای عبادت می‌آمدند. این غار امروزه به یک مسجد کوچک تبدیل شده که زائران برای عبادت به آنجا می‌روند.


کوه خضر به دلیل قرار گیری در ناحیه خاصی از شهر قم از تمامی نواحی قم و حتی کمربندی‌ها قابل مشاهده است و به نوعی بام شهر قم محسوب می‌گردد. در قسمت دامنه کوه ۱۴ شهید گمنام دفن شده‌اند و وجود آرامگاه شهدای گمنام فضای عرفانی و معنوی برای زائرن ایجاد کرده است.

منبع: دانا

کلیدواژه: کوه خضر نبی شهر قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۷۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت مقام معلم به تمام ایام سال معطوف می‌شود

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس گفت: برای اولین بار در قرارگاه هویت‌افزایی مضاعف مقام معلم که به ابتکار استان فارس ایجاد شده است، تکریم مقام معلم نه تنها به یک روز و یک هفته بلکه بزرگداشت آن به تمام ایام سال معطوف خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، فرشید قاسمی، امروز_سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در نشست خبری خود با خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: برنامه های این هفته برای اولین بار در سطح استان به صورت برنامه‌های متنوع و خلاقانه برگزار خواهد شد.

وی افزود: برای اولین بار در قرارگاه هویت‌افزایی مضاعف مقام معلم که به ابتکار استان فارس ایجاد شده است، تکریم مقام معلم نه تنها به یک روز و یک هفته بلکه بزرگداشت آن به تمام ایام سال معطوف خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس همچنین از نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، شهردار شیراز، فرمانده سپاه فجر استان و مسئول بسیج فرهنگیان به عنوان اعضای اصلی این قرارگاه نام برد و ادامه داد: کار این قرارگاه ایجاد زمینه برای تکریم مقام معلم است و تمام معلمان استان در آن عضویت خواهند داشت.

قاسمی خاطرنشان کرد: یکی از مصوبات این قرارگاه آن است که مدیران کل و روسای دستگاه‌های اجرایی با حضور در مدارسی که معلمان تدریس دارند، تکریم معلمان را به صورت ویژه انجام دهند.

وی همچنین در این نشست خبر گفت: مقرر شده است تا مدیران کل و روسای دستگاه‌های اجرایی استان در طول ایام سال یک روز در ماه را برای حل و فصل مشکلات معلمان اختصاص بدهند.

قاسمی تصریح کرد: با ایجاد چهار تشکل بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ معلم استان در تشکل‌های «ایران قوی»، «کنگره معلمان انقلاب اسلامی»، «معلمان جوان ایران زمین» و «معلمان راهیان تحول» که وارد آموزش و پرورش شده‌اند، در این کارگروه‌ها در قالب تشکل‌های معلم محور ساماندهی شدند.

وی همچنین با اشاره به تشریح یک ابتکار دیگر از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در هفته گرامیداشت مقام معلم اظهار کرد: طرحی با عنوان انتخاب معلم الگو در دستور کار قرار گرفت که در این طرح معلم یک کار خلاقانه که خارج از وظایف کار خود و با ایثارگری خاص همراه بوده است، ارائه خواهد کرد که تاکنون ۸۰ معلم در این طرح شناسایی شدند و تکریم ویژه این معلمان در دستور کار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس از یک اقدام جدید دیگر از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با مشارکت دادگستری کل استان فارس خبر داد و اظهار کرد: به زودی دفتر حمایت قضایی و مشاوره حقوقی معلمان با مشارکت دادگستری کل استان فارس آغاز به‌کار خواهد کرد.

انتخاب یک معلم نمونه از فارس

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرآیند انتخاب معلم نمونه در استان گفت: از بهمن ۱۴۰۲ روند انتخاب معلم نمونه آغاز شده است و تعداد ۱۳ هزار و ۳۰۰ معلم شرکت داشتند که در ارزیابی اولیه هشت هزار و ۷۰۰ نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند و به مرحله بعد راه پیدا کردند.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در روند انتخاب معلم نمونه برای اولین بار لحاظ شد، انتخاب دانش‌آموزان و اعلام رای آنها در فرآیند این موضوع بود که تعداد ۴۲ هزار و ۵۰۰ نفر دانش‌آموز در ارزیابی معلمان شرکت داشتند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس اضافه کرد: تعداد ۱۷۷ نفر به عنوان معلمان نمونه منطقه‌ای انتخاب شدند و طی چهار روز رقابت به صورت تدریس حضوری پس از ارزیابی داوران تعداد ۹ معلم منتخب از استان‌های مختلف معرفی شدند و به مرحله کشوری راه پیدا کردند.

قاسمی خاطرنشان کرد: در مرحله کشوری با کمال افتخار از استان فارس فاطمه زارع از ناحیه ۲ آموزش و پرورش در دوره متوسطه دوم به عنوان معلم برگزیده کشور از سوی وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد.

وی تصریح کرد: انتخاب معلم نمونه از استان فارس این نوید را می دهد که معلمان این استان توانسته اند در میان معلمان سراسر کشور به گونه‌ای ایفای نقش داشته باشند که مقام برگزیده کشوری را به خود اختصاص دهند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس تاکید کرد: در سطح کشور تعداد ۱۵ معلم نمونه انتخاب شدند که یک نفر از آنها از استان فارس بود.

برگزاری دو همایش علمی ویژه معلمان به جهت کمک به ایفای نقش معلمان در ساحت علمی و فناورانه، برگزاری نشست مشترک میان فرمانده سپاه فجر استان و مدیر آموزش و پرورش استان فارس در راستای تکریم معلمان در سطح استان برای اولین بار و تجلیل از معلمان ایثارگر از دیگر برنامه‌های اجرایی هفته بزرگداشت مقام معلم بود که مدیرکل آموزش و پرورش فارس به آنها اشاره کرد.

کد خبر 749402

دیگر خبرها

  • بزرگداشت مقام معلم به تمام ایام سال معطوف می‌شود
  • ایام دهه کرامت اعلام شد
  • برنامه «اطعام رضوی» در استان سمنان اجرا می‌شود
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • مشارکت بازاریان سراسر کشور در برپایی جشن‌های دهه کرامت
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • مساجد به عنوان محور همه برنامه‌ها قرار داده شود
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • آب‌گیری دریاچه ارومیه در ایام گرم و کم بارش ادامه پیدا کند