Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه دفاعی امنیتی در مسائل مختلف منطقه و موضوعات نظامی در یکسال گذشته گزارش‌های متنوعی را تهیه کرده که در بسته‌های خبری آتی به مرور پربازدید‌های این گزارش‌ها می‌پردازیم.

کدام لشکر‌های ایران تاثیر بیشتری در دفاع مقدس داشتند؟

دفاع مقدس عرصه‌ای بود که اقشار مختلف مردم از جمله جوانان در آن حضور داشتند و توانمندی‌های خود را در این عرصه بروز دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر در این دوران نیرو‌های مردمی و جوانان با نیرو‌های مسلح کشورمان متحد نمی‌شدند و همچون ید واحده در مقابل دشمن ایستادگی نمی‌کردند، امروز شاید در وضعیت دیگری بودیم.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر نبرد، ساماندهی نیرو‌های حاضر در میدان‌هاست و این ساماندهی معمولا در قالب گردان ها، تیپ‌ها و لشکر‌ها انجام می‌شود. نیرو‌های پیاده و مکانیزه نیز همواره نقش مهمی در همه نبرد‌ها به ویژه نیرد‌های دفاع مقدس داشته و دارند، همین باعث می‌شد تا هنگامی که نیرو‌های ما در میدان‌های مختلف جنگ تحمیلی ساماندهی شدند بتوانند تا به نحو بهتری با دشمن بعثی مبارزه کنند. برخی از لشکر‌های حاضر در دفاع مقدس نقش مهم و موثری در جنگ تحمیلی داشتند که در ادامه با ۱۰ لشکر موثر ایران در دفاع مقدس آشنا می‌شویم.(بیشتر بخوانید)

وقتی گرگ آسمان به صغیر و کبیر ارتش بعث رحم نمی‌کند

دلاورمردان در همه نیروهای مسلح اعم از ارتش و سپاه حضور داشتند، اما در این میان برخی نیروها مانند نیروی هوایی ارتش در بیشتر عملیات ها نقش تعیین کننده و مهم تری نسبت به سایر نیروهای حاضر در دفاع مقدس داشتند. نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با آمادگی بالا و نیروهای جوان و نخبه خود از نخستین ساعات‌ آغاز جنگ تحمیلی علیه کشورمان تا روز‌های پایانی آن همواره در عملیات‌های مهمی حضور داشت. این نیرو دلاوران و قهرمانان بسیاری را به خود دیده است که نام بسیاری از آن‌ها برای ما آشناست و برخی دیگر از آن‌ها نیز گمنام و یا کم‌تر شناخته شده هستند.

یکی از این قهرمانان که برای مردم کم‌ تر شناخته شده هستند، امیر سرتیپ علی اشرف بهرامی پناه است که رشادت های بسیاری را در جنگ تحمیلی انجام داد. (بیشتر بخوانید)

وقتی شهید پیچک به پر و پای ضد انقلاب و ارتش بعث می‌پیچد

دفاع مقدس از آن برهه‌های حساس کشورمان است که همه را درگیر خود کرد؛ از پیر و جوان و زن و مرد گرفته تا کارگر و دکتر و مهندس. همه و همه آمدند تا جلوی دشمنی را بگیرند که بی هوا وارد شده بود آن هم با استفاده از اصل غافلگیری؛ هر چند همان متجاوز خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کرد و در کم‌تر از دو ساعت با پاسخ نیرو‌های مسلح کشورمان و به خصوص نیروی هوایی ارتش مواجه شد. در این میان ارتش، سپاه پاسداران و بسیج نقش بی بدیلی در دفاع از کشورمان داشتند؛ در این دفاع مقدس فرماندهان کاربلدی مثل باکری‌ها و همت‌ها و خرازی‌ها و بابایی‌ها را از دست دادیم، اما حتی یک وجب از خاکمان نرفت و توانستیم جنگ جهانی سوم را پشت سر بگذاریم. در میان شهدای انبوه جنگ تحمیلی یک نام به چشم می‌خورد، شهید غلامعلی پیچک که داستانی جالب دارد.(بیشتر بخوانید)

مزرعه موشکی چیست؟/ بِگرد و جای موشک‌های سپاه را پیدا کن

در اواسط تابستان بود که انتشار فیلمی کوتاه از شلیک موشک‌های بالستیک در رزمایش پیامبر اعظم (ص) و توئیت حساب کاربری منتسب به سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توجه همه رسانه‌های داخلی و خارجی را به خود جلب کرد. فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این فیلم خبر از شلیک موشک‌های بالستیک دفن شده در اعماق زمین داد و در توئیتی نوشت: رویش موشک‌های بالستیک دفن شده در اعماق زمین در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴؛ "نام ومشخصات این موشک محرمانه است".(بیشتر بخوانید)

ناوشکن دنا نیمه نخست دی‌ماه به نداجا الحاق می‌شود/ ناو موشک‌انداز زره؛ جدیدترین دستاورد ارتش

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به الحاق دستاورد‌های جدید به ناوگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: طی روز‌های آینده نمایش دیگری از قدرت بومی سازی تسلیحات دریایی نیروی دریایی ارتش به نمایش گذاشته خواهد شد که در پیشانی آن‌ها ساخت مجموعه‌ای از شناور‌های سطحی است که ملت ایران گوشه‌ای از آن را طی روز‌های آینده شاهد خواهد بود.

وی افزود: ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دنا که در نیمه اول دی ماه به نیروی دریایی ارتش الحاق خواهد شد. ناو موشک انداز زره؛ دیگر شناور موشک انداز نیروی دریایی ارتش است که تمام آزمایش‌های خود را به خوبی انجام داده و آماده الحاق به نیروی دریایی ارتش است. ناوشکن دنا ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح است که تمام مراحل ساخت آن با مشارکت و نظارت نیروی دریایی ارتش اتفاق افتاده است. (بیشتر بخوانید)

سفرنامه YJC از نقطه صفر مرزی/ واکنش ارتش به نزدیک شدن یک غریبه به آب‌های سرزمینی چیست؟

جمهوری اسلامی ایران بالغ بر ۴ هزار و ۹۰۰ کیلومتر ساحل در کشور دارد که بخش عمده آن در جنوب کشور است که ایران باید برای پوشش آن، شناور‌های خود را از شمالی‌ترین نقطه یعنی خوزستان تا خروجی دریایی عمان که به اقیانوس هند وارد می‌شود، بفرستد. شاید خیلی از هموطنان ما فکر می‌کنند که وظیفه حراست از آب‌های سرزمینی فقط در آب‌ها و توسط ناوها، ناوچه‌ها، ناوشکن‌ها، قایق‌های تندرو و گشت‌های دریایی انجام می‌شود؛ اما به هیچ وجه این گونه نیست و این گشت‌ها فقط بخشی از فرآیند امنیت سازی را به وجود می‌آورند و مرکز فرماندهی در جای دیگری است؛ یعنی امنیت آب‌های ما در خشکی مدیریت می‌شود که شاید برای هر مخاطبی جالب باشد.

به همین دلیل سفری را به سمت کنارک شروع کردیم تا از نزدیک با این امنیت و پدیدآورندگانش آشنا شویم. کنارک شهری در استان سیستان و بلوچستان است که جمعیتی حدود صدهزار نفر دارد. به گفته اهالی کنارک؛ این شهر تنها شهر دنیاست که میدان ندارد و فقط یک چهارراه هم در آن دیده می‌شود. شهری با خانه‌های یک طبقه و نهایت دو طبقه که یک نظم خاصی را در شهرسازی رعایت کرده‌اند. کنارک توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران کنارک و تیدبیل به شهر شد و قامت شهر به خود گرفت. همه شهر اعم از تجهیزات، زیرساخت ها، خانه ها، طرح‌هی آب‌رسانی و گاز رسانی شاهکار ارتش کشورمان در این منطقه است. به راستی که نیرو‌های ارتش شعار ارتش فدای ملت را در این منطقه به وضوح عملیاتی کردند.(بیشتر بخوانید)

کدام خلبان ایرانی توانست هر ۴ جایزه خلبانی آمریکا را یک‌جا کسب کند؟

نیروی هوایی یک نیروی تجهیزات محور است که به تجهیزات زیادی احتیاج دارد و در طول سال‌های گذشته نیز توانسته با استفاده از جوانان متخصص و فعال از دانشگاه‌ها و همچنین کارکنان فنی، نه تنها نیروی هوایی ارتش را سرحال نگه دارند، بلکه هواپیما‌های بسیاری را نیز در داخل طراحی و ساخته اند که جدیدترین نمونه آن جنگنده کوثر است. خلبانان نیروی هوایی ارتش با تمام وجود و امکانات خود از نخستین روز‌های دفاع مقدس تا آخرین لحظات آن همواره در حال دفاع از کشورمان بودند و در این راه نیز شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب و کشورمان کردند.(بیشتر بخوانید)

خلبانان ایرانی کدام رکوردهای جهانی را ثبت کردند؟

نیروی هوایی ارتش در عملیات‌های بسیار مهمی مانند کمان ۹۹ نیز حضور داشت که در بسیاری از آن‌ها نقش مهمی ایفا کرد و در برخی عملیات‌ها مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز توانست با حضور خود و کمک به سایر نیرو‌ها ورق را به نفع نیرو‌های مسلح کشورمان بازگرداند. البته برخی عملیات‌ها مانند ۱۴۰ فروندی یا اولین پاسخ، حمله به اچ ۳، حمله به اوسیراک، بمباران شهر کوت، بمباران پایگاه هوایی ناصریه، حمله به ساختمان محل اجلاس جنبش عدم تعهد و بسیاری دیگر نیز توسط خلبانان نیروی هوایی ارتش طراحی و اجرا شد.

هوانیروز ارتش نیز دیگر نیروی پروازی ایران در جنگ تحمیلی بود که تمام ساختار رزمی آن از بالگرد‌های کبرا تشکیل شده بود که این بالگرد در زمان خود پیشرفته‌ترین بالگرد در دنیا محسوب می‌شد. هوانیروز ارتش نیز همچون نیروی هوایی ارتش نقش مهمی در پشتیبانی از یگان‌های زمینی، ترابری نیرو‌های زمینی و مجروحان و همچنین انهدام خطوط زرهی دشمن در جنگ تحمیلی ایفا کرد و توانست با ثبت رکورد باورنکردنی ۵۰۰ هزار ساعت پرواز در هشت سال جنگ تحمیلی پوزه دشمن بعثی را به خاک بمالد. هوانیروز در عملیات‌های مهمی همچون دفاع از سر پل ذهاب نقش مهمی ایفا کرد.(بیشتر بخوانید)

وقتی تیربار‌ اتوماتیک با هوش مصنوعی شهید فخری ‌زاده را ترور می‌کند

جمعه ۷ آذر ماه ۹۹ بود که خبر ترور شهید محسن فخری زاده از دانشمندان دفاعی و هسته‌ای کشورمان به دست عوامل سرویس‌های جاسوسی بیگانه همچون موساد بر سر خط خبر‌ها قرار گرفت. بلافاصله پس از این اتفاق بود که گمانه زنی‌ها درباره نحوه ترور شهید فخری زاده آغاز و مطالب بسیاری درباره نحوه ترور این شهید در فضای مجازی و محافل غیر رسمی منتشر شد.

در مراسم تشییع و تدفین شهید فخری زاده در امامزاده صالح (ع) تهران دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت که دستگاه‌های اطلاعاتی به این اطلاعات رسیده بودند که شهید فخری زاده مورد هدف اقدام تروریستی قرار می‌گیرد و در کدام محل نیز قرار است این عملیات انجام شود، دقیقاً محلی که او به شهادت رسید. تیم حفاظت می‌دانست در این محل قرار است یک عملیات علیه این شهید انجام بگیرد. تقویت‌های لازم در خصوص تیم حفاظت وی نیز صورت گرفته بود، اما این بار دشمن از سبک و شیوه کاملاً جدید، حرفه‌ای و تخصصی استفاده کرد که متأسفانه توانستند موفق شوند و او را بعد از ۲۰ سال تلاش به شهادت برسانند. (بیشتر بخوانید)

کدام خلبان کشورمان لقب ارتشیِ نمونه را از سپاه پاسداران دریافت کرد؟

دفاع مقدس به یادماندنی‌ترین اتفاق تاریخ دوهزار و پانصد ساله کشورمان است. تاریخی که پر از جنگ و تجاوز بیگانگان و دشمنی‌های نهان و آشکار با این ملت است. کشورمان از همان روز‌های نخستین تمدن ماد‌ها جنگ‌های بسیاری را به خود دید، جنگ با روم؛ جنگ با روس‌ها؛ جنگ با انگلیسی‌ها و جنگ با عثمانی و در آخر، جنگ با رژیم بعث آن هم به نیابت از یک دنیا؛ جنگی که بسیاری از کارشناسان آن را جنگ جهانی سوم می‌دانند.

مرکز اسناد دفاع مقدس می‌نویسد که در سال ۱۳۵۱ وارد هوانیروز ارتش شد. از همان آغاز جنگ داخلی خصوصا غائله کردستان سیاست بسیاری از خود نشان داد و دشمنان را آچمز کرد. در روزهای آخر حکومت پهلوی ب‍‍ا چ‍ن‍د ت‍ن از دوس‍ت‍‍ان‍ش طرح ک‍ودت‍‍ا علیه بختیار آخرین نخست‌وزیر طاغوت ر‌ا ت‍ن‍ظی‍م ک‍رد و ن‍زد آی‍ت‌ال‍ل‍ه پ‍س‍ن‍دی‍ده برادر امام خمینی رفت. ق‍ر‌ار ش‍د طرح برای اجرا به دست ام‍‍ام خ‍م‍ی‍ن‍‍ی (ره) ب‍رس‍د و در ص‍ورت م‍و‌اف‍ق‍ت ای‍ش‍‍ان اج‍ر‌ا ش‍ود؛ ام‍‍ا ان‍ق‍لاب اس‍لام‍‍ی در ۲۲ به‍م‍ن ب‍ه پ‍ی‍روز‌ی رس‍ی‍د و ن‍ی‍‍از‌ی ب‍ه اج‍ر‌ا‌ی طرح نشد. (بیشتر بخوانید)

وقتی رژیم صهیونیستی به خودی و غیر خودی رحم نمی‌کند/ فهمی هیناوی چگونه کشته شد؟

جمعه چهاردهم آذرماه ۹۹ مثل دیگر جمعه‌های سال از لحاظ خبری؛ روزی خلوت بود تا اینکه در شامگاه؛ این خلوت بودن از بین رفت و خبری همچون بمب سر و صدای بسیاری ایجاد کرد؛ خبر این بود: فهمی هیناوی عضو سرویس اطلاعاتی موساد در چهارراه گیناتون واقع در جنوب شرق تل‌آویو ترور و کشته شد.

ساعت ۲۱ پنجشنبه بود که خبر مرگ مردی ۴۵ ساله در خیابان‌های شهرک گیناتون با شلیک بیش از ۱۵ گلوله در برخی رسانه‌های خبری رژیم صهیونیستی پخش شد؛ خبری که بالاخره بعد از یک روز از رسانه‌های رژیم صهیونیستی بیرون زد؛ زیرا دستگاه‌های امنیتی این رژیم به شدت فضای خبری را امنیتی و بایکوت کردند تا این خبر به بیرون درز نکند؛ اما هر چه تلاش کردند نتوانستند و خبر به بیرون درز کرد.(بیشتر بخوانید)

سِنسی حامد؛ از حفاظت نخست وزیر ژاپن تا سر تیمی حفاظت شهید فخری‌زاده

بعد از ظهر جمعه ۷ آذرماه امسال بود که خبر ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای و دفاعی کشورمان در کم تر از چند ساعت به صدر اخبار رسید. خبر این را روایت می‌کرد که شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران در منطقه آبسرد دماوند تهران توسط عوامل سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی و یا آمریکا هدف ترور قرار گرفته است. اما در این ماجرا سوالاتی برای مردم پیش آمد که یکی از آن‌ها این بود که چرا محافظان چنین فردی که پیش تر نیز توسط موساد هدف ترور قرار گرفته بود نتوانستند ترور را خنثی کنند!؟ اگر محافظان همراه با شهید فخری زاده از او دفاع می کردند امکان داشت که او زنده بماند؟ و هزاران اما و اگر دیگر. (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اقتدار نظامی دستاوردهای دفاعی صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیروی دریایی ارتش نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی شهید فخری زاده بیشتر بخوانید سپاه پاسداران نیرو های مسلح جنگ تحمیلی دفاع مقدس عملیات ها نقش مهمی نیرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۷۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنتکام: کشتی انگلیسی در حمله موشکی یمنی‌ها آسیب دید

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (CENTCOM) در بیانیه‌ای تأیید کرد که انصارالله یمن سه موشک بالستیک ضد کشتی را به سمت دریای سرخ شلیک کردند.

به گزارش با‌ها نیوز، این موشک‌ها دو شناور به نام‌های "ام وی مایشا" (MV Maisha) و "ام وی آندرومدا استار" (MV Andromeda Star) را هدف قرار دادند. ام وی مایشا، یک کشتی متعلق به انگلیس، آسیب جزئی دید، اما ادعا می‌شود به سفر خود ادامه داد، در حالی که کشتی دیگری که با پرچم آنتیکوا و باربادوس حرکت می‌کرد، تحت تأثیر قرار نگرفت.

در همین حال، یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد این حمله با چندین موشک نیروی دریایی عملیاتی و منجر به اصابت مستقیم به کشتی انگلیسی شد.

پیشتر، سریع اعلام کرد که ارتش یمن با موفقیت یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی (پهپاد) را در حریم هوایی استان صعده یمن سرنگون کرده است.

سنتکام تصریح کرد که این حملات موشکی تلفاتی نداشته است.

ارتش یمن در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی اسرائیلی یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است و می‌گوید نیرو‌های ارتش این کشور متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل، حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهند داد.

نیرو‌های ارتش یمن در عین حال تاکید کرده‌اند که کشتیرانی در خیلج عدن و دریای سرخ برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت کامل برخوردار هستند.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، ۲۱ دی ماه جاری برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی
  • نگاه متفاوت کارشناس اقتصادی بعد از حمله موشکی سپاه: معادلات تغییر کرد | فیلم
  • یمن فیلم لحظه سرنگونی پهپاد آمریکایی را منتشر کرد +فیلم
  • یمن فیلم لحظه سرنگونی پهپاد آمریکایی را منتشر کرد+ فیلم
  • هویت پوشالی صهیونیست‌ها در مقابل ایمان و قدرت موشکی ایران فروریخت
  • سنتکام: کشتی انگلیسی در حمله موشکی یمنی‌ها آسیب دید
  • حمله موشکی و توپخانه‌ای عربستان به مناطق مرزی یمن
  • المسیره: عربستان مناطق مرزی یمن را هدف حمله موشکی و توپخانه‌ای قرار داد
  • امدادرسانی ارتش به دانش آموزان کنکوری در سیلاب
  • انتقال دانش آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور