Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،به نقل از یورو نیوز فارسی، تغذیه سالم در دوران شیوع ویروس کرونا به دلیل تاثیری که می تواند بر سلامت فرد و افزایش ایمنی بدن او بگذارد این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

احتمال روی آوردن به مصرف خوراکی های ناسالم به دلیل فشارهای روانی ناشی از کاهش روابط اجتماعی در دوران همه گیری بیماری «کووید ۱۹» بیشتر از گذشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعذیه از خوراکی های ناسالم بیش از هر عضوی از بدن به کبد فشار می آورد. کبد وظیفه سم زدایی و تولید و تنظیم آنزیم های هضم کننده غذا را برعهده دارد.

اکثر داروهایی که بیماران مصرف می کنند نیز در نهایت از راه کبد یا کلیه دفع می شوند. عدم توجه به سلامت کبد می تواند منجر به بیماری هایی همچون کبد چرب، سیروز و یرقان شود. یکی از راه‌های کمک به سلامت کبد انجام فعالیت های ورزشی است. با این حال از توجه به کیفیت مواد خوراکی و تاثیر آنها بر این عضو حیاتی بدن نیز نباید غافل شد. در این گزارش برخی از مواد خوراکی های مفید یا مضر برای کبد را معرفی میکنیم.

تغذیه سالم در دوران شیوع ویروس کرونا به دلیل تاثیری که می تواند بر سلامت فرد و افزایش ایمنی بدن او بگذارد این روزها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

احتمال روی آوردن به مصرف خوراکی های ناسالم به دلیل فشارهای روانی ناشی از کاهش روابط اجتماعی در دوران همه گیری بیماری «کووید ۱۹» بیشتر از گذشته شده است. تعذیه از خوراکی های ناسالم بیش از هر عضوی از بدن به کبد فشار می آورد. کبد وظیفه سم زدایی و تولید و تنظیم آنزیم های هضم کننده غذا را برعهده دارد.

اکثر داروهایی که بیماران مصرف می کنند نیز در نهایت از راه کبد یا کلیه دفع می شوند. عدم توجه به سلامت کبد می تواند منجر به بیماری هایی همچون کبد چرب، سیروز و یرقان شود. یکی از راه‌های کمک به سلامت کبد انجام فعالیت های ورزشی است. با این حال از توجه به کیفیت مواد خوراکی و تاثیر آنها بر این عضو حیاتی بدن نیز نباید غافل شد. در این گزارش برخی از مواد خوراکی های مفید یا مضر برای کبد را معرفی کرده‌ایم.

 

کلم بروکلی

بهترین راه برای کمک به کبد مصرف زیاد سبزیجات است. کلم بروکلی در میان سبزیجات یکی از مفیدترین ها برای کبد محسوب می شود. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که افزودن کلم بروکلی به رژیم غذایی به پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب کمک خواهد کرد.

در شماری از تحقیق های انجام شده نیز مصرف کلم بروکلی به دلیل خاصیت ضدسرطانی آن توصیه شده است کلم بروکلی همچنین ویتامین آ و ویتامین سی زیادی دارد.     سیب زمینی سرخ شده

غذاهای سرخ شده یکی از مضرترین خوراکی ها برای کبد هستند. چربی ها از هنگامی که از بیشتر از حد نیاز بدن مصرف شوند به کبد فشار خواهند آورد. به این ترتیب چربی اضافه به تدریج در سلول های کبد ذخیره خواهد شد.

کارشناسان تغذیه به علاقمندان به سیب زمینی سرخ شده توصیه می کنند که مصرف این خوراکی را به حداکثر هفته ای یک بار برسانند.

مصرف بیش از حد «فست فود» (مانند همبرگر، چیزبرگر) و غذاهای سرخ شده در درازمدت می تواند منجر به تورم کبدی و بیماری سیروز شود.

 

بلغور جو دوسر

بهترین مواد غذایی برای کبد خوراکی هایی هستند که فیبر زیادی دارند. بلغور جو دوسر به دلیل فیبر فراوان و چربی کم و مواد قندی پائین یکی از بهترین خوراکی ها برای کبد محسوب می شود. مصرف بلغور جو دوسر به عنوان صبحانه می تواند به کاهش چربی شکم و کاهش وزن کمک کند. امری که در نهایت به سود ساز و کار کبد است.

اداره دارو و غذای آمریکا مصرف بلغور جو دوسر را برای کاهش خطر بیماری های قلبی نیز توصیه کرده است.

 

اعتدال در مصرف قهوه

بررسی ها نشان می دهد که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز می تواند تا حدودی به کنترل آثار منفی نوشیدن الکل و مصرف غذاهای چرب بر کبد کمک کند. بنا به برخی از پژوهش های انجام شده نوشیدن قهوه همچنین خطر سرطان کبد را کاهش می دهد.

با این حال حفظ اعتدال در مصرف کافئین برای جلوگیری از آسیب به کبد الزامی است. کافئین از طریق کبد جذب و دفع می شود و به همین دلیل مصرف زیاد کافئین (بیش از دو تا سه فنجان قهوه در روز) می تواند کبد را خسته کند.

 

 

پرهیز از قند و شیرینی زیاد

مصرف زیاد مواد شیرین به کبد فشار خواهد آورد. دلیل این امر این است که یکی از کارایی های کبد تبدیل قند به چربی است. به این ترتیب مصرف زیاد مواد شیرین باعث خواهد شد که کبد چربی زیادی بسازد. امری که می تواند به تدریج منجر به افزایش وزن و ابتلا به بیماری کبد چرب شود.پرهیز از مصرف مواد غذایی شیرین که به طور صنعتی و با مواد افزوده تولید شده اند به سلامت کبد کمک خواهد کرد.

 

اسفناج

اسفناج به دلیل وجود ترکیبی پروتئینی به نام گلوتاتیون به سلامت کبد کمک می کند. گلوتاتیون یک آنتی اکسیدان قوی است که به طور طبیعی در کبد انسان و به دنبال ترکیب سه نوع اسید آمینه تولید می شود.

 

زغال اخته آبی

مصرف زغال اخته آبی می تواند به خنثی سازی تاثیر منفی مواد مضر به استثنای الکل بر کبد کمک کند. دلیل تاثیر مثبت آن بر ساز و کار کبد انسان وجود پلی فنل ها در زغال اخته آبی است. پلی فنل ها را در شکلات تیره یا زیتون نیز می توان یافت.

 

انتهای پیام/

   

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونای انگلیسی کرونا در ایران خوراکی های ناسالم بلغور جو دوسر سلامت کبد مواد خوراکی کبد فشار کلم بروکلی خوراکی ها مصرف زیاد برای کبد کبد چرب سرخ شده کبد کمک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۲۸۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

الهه جعفرزاده: ترومبوسیتوپنی به اختلال در پلاکت خون گفته می‌شود و شرایطی است که در آن تعداد پلاکت‌های خون بیمار کاهش یافته و سلول‌های خونی قادر نخواهند بود فعالیت‌های اساسی بدن را انجام دهند.

پلاکت چیست؟

پلاکت به کوچکترین ذرات خونی گفته می‌شود که آنزیم‌های لازم برای انعقاد خون را در خود دارند. پلاکت‌ها بسیار کوچکند و با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند. این اجزای کوچک مسئول بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده هستند و نقش مهمی در انعقاد خون دارند. میانگین عمر هر پلاکت ۱۰ روز است و محل تولید آن در مغز استخوان است.

نحوه عملکرد پلاکت خون

کار اصلی پلاکت جلوگیری از خونریزی است. تجمع پلاکت‌ها در محل خونریزی، موجب لخته شدن خون و آغاز روند بهبودی می‌شود. پلاکت‌های فعال حاوی پروتئین چسبنده‌ای به نام فیبرین هستند که این پروتئین‌ها در تشکیل لخته خونی نقش مهمی ایفا می‌کنند.

علت پایین بودن پلاکت خون

پایین بودن پلاکت خون نوعی اختلال خونی است و معمولاً عوارض جدی ندارد اما در شرایط آسیب‌دیدگی می‌تواند روند انعقاد و لختگی خون را تحت‌تأثیر قرار دهد. تعداد پلاکت خون معمولاً به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای و عوارض جانبی مصرف برخی داروها کاهش می‌یابد که در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم:

۱) داروها و خوراکی‌هایی که پلاکت خون را کاهش می‌دهند

مصرف الکل، ترکیبات سمی و نیز برخی داروهای حاوی کنین که جهت رفع گرفتگی عضلات تجویز می‌شوند اثرات منفی بر پلاکت خون دارند. استفاده از برخی نوشیدنی‌ها مانند آب تونیک (نوشابه گازدار حاوی کنین که برای پیشگیری از مالاریا مصرف می‌شود) می‌تواند در کاهش پلاکت خون مؤثر باشد.

این داروها خاصیت ضد انعقادی دارند و موجب کاهش پلاکت می‌شوند:

داروهای ضد انعقاد یا مهارکننده‌های گلیکوپروتئین مانند آبسیکسیماب (این دارو ضد تجمع پلاکت است و برای پیشگیری از عوارض اسکیمی قلبی تجویز می شود)

اپتیفیباتید (این دارو ضد انعقاد خون است و در درمان لخته‌های خونی و حملات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد)

و تیروفیبان (برای درمان سندرم کرونر حاد)

هپارین، استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن، آمیودارون (برای درمان پرکاری تیروئید)، سایمتیدین (برای درمان زخم معده و گاستریت)، پیپراسیلین (نوعی آنتی بیوتیک)، داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین، سولفونامیدها مانند تری‌متوپریم-سولفامتوکسازول، وانکومایسین (نوعی آنتی بیوتیک).

۲) بیماری‌هایی که موجب پایین بودن پلاکت خون می‌شوند

برخی از بیماری‌ها بر تولید پلاکت خون اثر گذاشته و باعث ترومبوسیتوپنی می‌شوند که عبارتند از: سرطان مغز استخوان، لوسمی، HIV و هپاتیت C، عفونت‌های ویروسی، آنمی، سندرم دیستریس تنفسی حاد (ARDS)، سپسیس (نوعی عارضه عفونی)، بیماری های خود ایمنی مانند ITP (نوعی عفونت ویروسی مثل آبله مرغان)، سابقه ارثی و ژنتیکی، زیاده‌روی در مصرف حد الکل، برخورد با ترکیبات سمی، دوران بارداری و ...

کاهش پلاکت خون گاهی می‌تواند سبب بروز برخی اثرات فیزیکی مانند کبودی شود. درمان پایین بودن پلاکت خون شامل تجویز برخی داروها و تلاش برای رفع مشکلات زمینه‌ای است. در برخی موارد نیز برای درمان، از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کنند (مانند کوتیکواستروئیدها) استفاده می‌شود.

منبع: medicalnewstoday

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1578624

دیگر خبرها

  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • کدام مواد غذایی را نباید با معده خالی خورد؟
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد
  • ۲۰ دلیل برای این‌که تخم‌مرغ و پنیر را باهم نخورید
  • مراقب باشید/ این داروها و خوراکی‌ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند