Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:33:19 GMT

نخستین کتاب سال قرآن منتشر می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۰۴۲۰

نخستین کتاب سال قرآن منتشر می‌شود

حجت الاسلام حمید محمدی با ارائه گزارشی از فعالیت های دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۱۳۹۹ به خبرنگار معارف ایرنا گفت: تدوین کتاب سال قرآن جمهوری اسلامی، نخستین تجربه در حوزه نگارش کتاب سال در حوزه قرآن است و با توجه به اینکه در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ از دستگاه‌ها درخواست گزارش شد و برخی دستگاه ها در ارسال گزارش تاخیر داشتند، به ناچار ویراست نهایی کتاب، بهار ۱۴۰۰ چاپ و منتشر می­ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که کتاب سال قرآن قرار است اوایل بهار هر سال منتشر ­شود، اضافه کرد: در کتاب سال قرآن فرایندها و خروجی های فعالیت و عملکرد قرآنی دستگاه­ ها و نهادها گردآوری و ارائه می­ شود ولی از آنجا که هدف فعالیت قرآنی تحقق اهداف نظام توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر تعمیم و تقویت ایمان و ارتباط و انس و در نهایت تحقق آموزه ­های قرآن و عترت در رفتار فردی و اجتماعی است، انتظار می رفت در کتاب سال، نتایج و آثار فعالیت ­های قرآنی سال نیز بازتاب یابد. بر همین اساس پیمایش ملی سنجش شاخص­ های توسعه فرهنگ قرآنی طراحی شده که از امسال نتایج آن در کتاب سال منتشر خواهد شد.

پیمایش سنجش شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی اجرایی می شود

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: پس از تصویب کلیات شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی در سال گذشته، مقدمات اجرای پیمایش ملی سنجش شاخص های توسعه فرهنگ قرآنی اعم از تدوین پرسشنامه و انعقاد قرارداد آن انجام شده و در آینده نزدیک وارد مرحله اجرا می شود.

وی با اشاره به پایش فعالیت های قرآنی دستگاه ها و نهادها اظهار کرد: پیرو اجرای دوره قبلی پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون ­ها که در بازه زمانی ۸۹ تا ۹۴ اجرا شد، مرحله دوم نظارت و ارزیابی عملکرد کمیسیون ­ها و دبیرخانه کمیسیون­ ها از ۹۵ تا ۹۹ اجرایی می ­شود و طبق ابلاغیه رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رویکرد این مرحله از پایش و ارزیابی عملکرد کمیسیون­ ها ارزیابی نتایج و آثار عملکرد است نه فرایندها و روندها.

بر این اساس و با توجه به وظایف کمیسیون ­­ها که در آیین­ نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی آمده در سه محور سیاست ­گذاری، هماهنگی و نظارت بر حوزه تخصصی با تأکید بر اجرایی کردن اسناد راهبردی و هزینه بهینه اعتبارات اجرای منشور چارچوب عمل هیئت نظارت و ارزیابی طبق شاخص ­ها و سنجه ­هایی خواهد بود.

وی درباره مصوبات مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۹۹ گفت: تشکیل گروه کارشناسی به منظور تدوین پیش‌نویس برنامه اجرایی توسعه وقف قرآنی و تشکیل کارگروهی برای بررسی حقوقی و تدوین پیش‌نویس بسته‌ جامع ساز و کارهای حمایتی، بیمه‌ای، خدمات مشاوره‌ای و مراقبت‌های پزشکی از پیشکسوتان، فعالان و مؤسسات قرآنی از مصوبات سال گذشته بود.

بررسی آخرین تحولات ساختارهای امور قرآنی و نحوه حفظ و ارتقای آنها، ارائه گزارش از سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم، ارائه گزارش برگزاری بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، اصلاح آیین نامه پرداخت کمک هزینه تحصیلی دانشجویی به حافظان و قاریان در سال ۹۸ و پیگیری موانع شکل‌گیری مرکز هماهنگی و توسعه آموزش عمومی قرآن از دیگر مصوبات این شورا در سال ۹۹ بود. 

محمدی درباره نظارت شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر اجرای مصوبات گفت: در این زمینه فعالیت هایی همچون پیگیری حقوقی و کارشناسی فرایند نهایی سازی ادغام اتحادیه های مردم نهاد قرآنی، نظارت بر اجرایی شدن اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی و همچنین نظارت بر اجرای سایر مصوبات مانند برنامه جامع فضای مجازی صورت گرفت. 

موضوع بیمه فعالان قرآنی در قالب ماده واحده ­ای از طریق نماینده مجلس در شورا به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و  سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت به تصویب رسید همچنین کمیته تدوین برنامه جامع بهره­ مندی نظام ­مند از فضای مجازی به عنوان فضای مکمل برای تعالیم قرآنی در شرایط اضطراری و ارائه آن به شورا تشکیل شد. 

قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: تشکیل کمیته­ تدوین وضعیت مؤسسات قرآنی و چالش ­های ناشی از بحران کرونا و ارائه پیشنهادهای حمایتی، تشکیل کمیته نهایی کردن شاخص‌های ملی توسعه فرهنگ قرآنی، تشکیل کمیته تدوین آیین نامه شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت ­های قرآنی استان­ ها و ادامه فعالیت شوراهای استانی طبق مصوبه قبلی و همچنین تصویب تشکیل کارگروه مشترک دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و نماینده سازمان برنامه و بودجه به منظور تعامل منطقی و سازنده و استانداردسازی عناوین برنامه ­های قرآنی دستگاه ها از دیگر فعالیت های این شورا در سال ۹۹ بوده است.

برچسب‌ها ویروس کرونا سازمان برنامه و بودجه قرآن کریم شورای توسعه فرهنگ قرآنی فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سازمان برنامه و بودجه قرآن کریم ویروس کرونا سازمان برنامه و بودجه قرآن کریم شورای توسعه فرهنگ قرآنی فضای مجازی اخبار کنکور شورای توسعه فرهنگ قرآنی توسعه فرهنگ قرآنی کتاب سال قرآن دستگاه ها شاخص ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۰۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) ضمن حضور در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه از محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز بازدید کرد و در جریان روند آماده سازی نمایشگاه قرار گرفت.

محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و علی رمضانی قائم مقام و سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وزیر فرهنگ را همراهی کردند. 

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، به میزبانی مصلی امام خمینی (ره) از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه با شعار «بخوانیم و بسازیم» و در دو قالب نمایشگاه مجازی و فیزیکی برپا خواهد شد.

نمایشگاه کتاب کار خود را از ساعت ۱۰ صبح آغاز می‌کند و در‌های نمایشگاه تا ساعت ۸ شب به روی بازدیدکنندگان و مشتاقان کتاب و کتابخوانی باز خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای نخستین‌بار
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی بناب
  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم
  • رقابت شهرهای استان کرمان برای عنوان پایتخت کتاب ایران
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود
  • ناشران خارجی به نمایشگاه آمدند
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد