Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@17:24:59 GMT

هدایت قرآن، دربرگیرنده تمام مردم است

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۰۹۳۴

هدایت قرآن، دربرگیرنده تمام مردم است

ایسنا/خراسان رضوی استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی  گفت: هدایت و بیان قرآن برای همه مردم و دربرگیرنده همه انسان‌ها است، اما هدایت‌پذیری انسان‌ها تحت تأثیر جوهره و عقاید آن‌ها قرار دارد.

علیرضا آزاد در کانال خود در فضای مجازی درخصوص قرارگیری واژه «محسنین» در کنار کلمات «هدایت» و «رحمت»، اظهار کرد: با توجه به آیه «هدی و رحمة للمحسنین» سوره لقمان و آیه «ذَ لِکَ الکِتَبُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدیً لِّلْمُتَّقِینَ‏» سوره بقره، برخی گفته‌اند که هدایت قرآن تنها درخصوص محسنین، متقین و در آیات دیگری مسلمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آیه ۱۸۵ سوره بقره خداوند می‌فرماید، «شهر رمضان انزل فیه القرآن هدی للناس» به این معنی که قرآن برای همه مردم منشأ هدایت است.

وی ادامه داد: همچنین در آیه ۱۳۸ سوره آل‌عمران نیز این گونه بیان می‌شود که «هذا بیان للناس و هدی و موعظة للمتقین»، به عبارتی قرآن مایه‌ آشکارگی، روشن مطلبی معرفتی و معنوی برای همه مردم است که برخی پس از آشکاری و وضوح این مطلب هدایت می‌شوند و ممکن است برخی دیگر هدایت نشوند.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی بیان کرد: فردی که دارای زمینه و جوهره‌ ویژه‌ای باشد در عمل و از طریق قرآن هدایت خواهد شد، اما این موضوع به این معنا نیست که قرآن برای متقین و اینچنین افرادی نازل شده باشد. مولانا شعری درخصوص شراب سروده است که برخی افراد این شعر را در ارتباط با کل دین و قرآن مورد استفاده قرار داده و به تعبیری «هدی للمتقین» و «هدی للمحسنین» را به این صورت تفسیر می‌کنند.

آزاد با اشاره به شعر «باده نی در هر سری شر می‌کند/ آن‌چنان را آن‌چنان‌تر می‌کند/ گر خورد نیکو، نکوتر می‌شود/ گر خورد بدخوی، بدتر می‌شود/ لیک چون اغلب بدند (بد هستند) ناپسند/ لاجرم می را محرم کرده‌اند»؛ درباره نسبت و ارتباط این شعر با دین خاطرنشان کرد: برخی بیان می‌کنند که ویژگی دین به این صورت است. به عبارتی می‌توان بیان کرد که انسان شیاد با ابزار دین، شیادتر می‌شود و افراد درستکار نیز با دین درستکارتر می‌شوند.

وی افزود: از جمله نکات کاربستی این آیات می‌توان بیان کرد که اگر قابلیت قابل نباشد، فاعلیت فاعل اثر لازم را نخواهد داشت. در آیات دیگری از قرآن نیز آمده است که خداوند برخی افراد را به وسیله قرآن هدایت و برخی را گمراه می‌کند. همانطور که محصول زمین‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد؛ در حالی که محصول (میوه شیرین و خرزهره) هر دو از یک زمین و آب‌و‎خاک به عمل می‌آیند. در واقع زمانی که قابلیت قابل وجود ندارد، فاعلیت فاعل چنان که باید و شاید اثرگذار نخواهد بود.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی عنوان کرد: نکته دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که با قرینه «محسنین» در این آیه می‌توان متوجه شد قرآن در شرایط رقابتی طرفداران خودش را چگونه توصیف می‌کند و در حقیقت سپاه قرآن چه ویژگی دارند؟ با توجه به این که سوره لقمان در مکه نازل شده است، در شرایط رقابتی و در آیه ششم سوره نیز «لهوالحدیث» بیان شده است، یعنی این آیات بیان می‌کنند که قرآن در برابر سخنان بیهوده دیگران چه ویژگی دارد.

آزاد تصریح کرد: از جمله ویژگی‌هایی که قرآن برای خود در شرایط رقابتی، وضعیت مکه و در برابر کفار بیان می‌کند این است که من انسان‌های نیک و نیکوکار را هدایت می‌کنم. در واقع قرآن مدعی هدایت انسان‌ها با هر ویژگی و عقیده نیست؛ نه‌ تنها قرآن بلکه هیچ پیامبری این کار را نمی‌کند.

وی اضافه کرد: نکته کاربردی ویژه‌ای که وجود دارد این است در سوره لقمان و با توجه به شرایط مکی آن بر متقین تأکید نمی‌شود بلکه محسنین و افراد نیکوکار مورد تأکید هستند. در آغاز دعوت و یا در شرایطی که قصد عرضه و ارائه پیامی جهانی و همگانی دارید تا هر کسی با هر اندیشه‌ای با شنیدن سخن و پیام شما به فکر فرو رود، باید بر روی مشترکات انسانی تأکید کنید و نه مشترکات دینی افراد.

استادیار الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی تشریح کرد: همانطور که در سوره لقمان، ایمان، تقوا و امور درون دینی مورد تأکید نبوده و بر نیکوکاری تأکید می‌شود، آیات قرآن این شیوه را در تبلیغ و به زیبایی به ما نمایش می‌دهد. به این ترتیب به نظر می‌رسد واژه «محسنین» و فلسفه بیان شده درمورد آن با کلیت سوره لقمان و ویژگی‌های حضرت لقمان هم‌راستا است و این تناسب در آیات مد نظر قرار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قرآن کريم سوره لقمان انسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۰۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حجت سالاری مکی صبح یکشنبه در شورای فرهنگ عمومی ضمن تشکر از اقدام ارزشمند فراجا در اجرای قوی‌تر طرح نور اظهار کرد: توجه به محتوای قرآنی و روایی و به خصوص تدبر در معارف سوره نور می‌تواند به صورت ضمن خدمت کارکنان و نیز کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های آشنایی با مبانی عفت ورزی و غیرتمندی ویژه دانش آموزان و نوجوانان برنامه‌ریزی شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: تولیدات هنری و رسانه‌ای که رعایت ذائقه همه رده‌های سنی را داشته باشند با استفاده از ظرفیت نخبگانی دانش آموزان و نوجوانان در سطح ملی و استانی از الزامات موفقت آمیز اجرای این طرح نور است که امیدواریم شورای فرهنگ عمومی این مسئله را پیگیری و جزو دغدغه‌های اصلی خود قرار دهد.

سالاری ادامه داد: طرح تدبر در سوره نور به موازات طرح نور فراجا به صورت گسترده در قالب‌های مختلف با همراهی مجموعه‌های مردمی و قرآنی در استان اجرا خواهد شد تا گامی در حوزه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برداشته شود.

گفتنی است طرح تدبر در سوره نور در قالب ضمن خدمت ویژه کارکنان دولت در خراسان جنوبی مصوبه شورای فرهنگ عمومی قرار گرفت و مورد موافقت رئیس سازمان برنامه و بودجه واقع شد.

کد خبر 6088404

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم در اقتصاد باید به خوبی تبیین و هدایت شود
  • تمرکز امسال فعالیت‌های فرهنگی بر توسعه و تقویت جلسات خانگی
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است
  • تسهیلات بانکی به سمت رونق تولید هدایت شود
  • معلمان در هدایت نسل جوان نقش مهمی دارند
  • طرح تدبر در سوره نور در خراسان جنوبی اجرایی می شود
  • قرآن همه چیز ماست
  • توجه به قرآن، بسیاری از مشکلات امروز ما را حل می‌کند
  • حماسه قرآنی روستای چارک گویای ایمان استوار مردم استان بوشهر است
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد