Web Analytics Made Easy - Statcounter

احمد راستینه هفشجانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به امضای سند همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و چین گفت: چین به عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا که برای کسب جایگاه نخست قدرت اقتصادی در رقابت با آمریکا قرار گرفته است، شکست آمریکا در تقابل با جمهوری اسلامی را پایان یکجانبه گرایی ایالات متحده می‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشور شرقی وقتی آمریکای قدرتمند را در مهار ایران اسلامی ناکام می‌بیند، ناچار به برگزیدن سیاست توافق با ایران در جهت حفظ جایگاه و ارتقای خود در نظام بین الملل است و امضای سند راهبردی ایران و چین، نمونه‌ای بارز از برگزیدن سیاست حفظ و ارتقای جایگاه در نظام بین الملل است که منجر پایان دادن به یکجانبه گرایی آمریکا در نظام بین الملل هم خواهد شد.

وی اظهار کرد: امضای سند راهبردی همکاری ایران و چین آغاز جدیدی از قدرت نمایی انقلاب اسلامی است. قدرت‌های بزرگ جهانی ایران را در کانون مرکزی قدرت به رسمیت می‌شناسند، چراکه تنها جمهوری اسلامی ایران توانست در منطقه با یکجانبه گرایی آمریکا مبارزه کند و به آن پایان دهد؛ برای نمونه می‌توان به نمونه های بارزی همچون درهم کوبیدن عین الاسد، تشکیل هسته‌های بین المللی در جهت مبارزه با تروریسم و حل و فصل موضوع‌های منطقه‌ای اشاره کرد.

راستینه تأکید کرد: رقابت‌های جهانی ژئوپلیتیکی در منطقه نفت خیز خلیج فارس و آسیای جنوب غربی در طول نیم قرن گذشته ایران را نقطه تلاقی منافع و برخورد قدرت‌های جهانی ساخته است که با شکل‌گیری انقلاب اسلامی این رقابت‌های جهانی ژئوپلتیکی و ژئواکنومیکی، مجموعه مستمری از جنگ‌های مستقیم تا نیابتی و تقابل های جدیدی را در قالب جنگ‌های سرد میان قدرت‌های بزرگ به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی همواره در کانون مرکزی این جنگ های مستمر در نیم قرن گذشته بوده است، افزود: ایران با تولید مستمر قدرت و توسعه اثربخش آن، قدرت‌های بزرگ جهانی را امروز به اینجا رسانده که یا این حجم از قدرت سخت و نرم تولید شده را مهار کنند و یا با تغییر راهبردی سیاست‌های خود، از این قدرت در جهت حفظ منافع و جایگاه بین المللی خود بهره ببرند. آمریکا در جهت مهار این قدرت بزرگِ جمهوری اسلامی ایران، در جهت حفظ منافع بین المللی خود تلاش مضاعفی را  برای ایجاد جنگ‌های نیابتی به ویژه با ایجاد داعش و در ادامه با توافق برجام برآمد. اما با نقش آفرینی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، جنگ‌های نیابتی در منطقه به عنوان ابزار افول جمهوری اسلامی، اقدام‌های ایالات متحده به شکست منجر شد. البته مجلس انقلابی هم با مصوبه اقدام راهبردی سیاست مهار برجام را به پایان خود رساند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سند جامع همکاری ایران و چین مجلس یازدهم عین الاسد سند راهبردی نظام بین الملل جمهوری اسلامی قدرت های بزرگ امضای سند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۱۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر دفاع پیام صادر کرد

به گزارش تابناک، دهم اردیبهشت ماه که در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی خلیج فارس نامیده شده است؛ روزی است که یادآور حماسه از خود گذشتگی ملت سرافراز ایران در موضوع بازپس گیری جزیره هرمز از نیرو‌های متجاوز پرتغالی است.

در تاریخ ایران زمین، روز ملی خلیج فارس در امتداد هویت تاریخی و تمدن دیرپای این سرزمین است. تمدنی که بر شالوده فرهنگ، هنر و پایداری بنیان نهاده شده تا خلیج نیلگون همیشه فارس، از زمره مستحکم‌ترین سند حقوقی در جهان باشد.

این روز که مقارن با اخراج استعمارگران از منطقه است؛ بیانگر واقعیت‌ها، اسناد و مدارک تاریخی، سیاسی، جغرافیایی، باستان شناسی و مردم شناسی منطقه حیاتی و راهبردی خلیج فارس است. در واقع خلیج فارس یک نام جاودانه و عمری ۶۰۰۰ ساله به موازات هویت جغرافیایی ایران می‌باشد.

خلیج فارس این پهنه آبی تمدن ساز، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ و از هزاره‌های پیش از میلاد تاکنون، همواره در همه زبان‌ها و به طور مستمر نامی شناخته شده در کتاب‌ها، سفرنامه‌ها، اسناد، نقشه‌ها، پژوهش‌های تاریخی و اسناد بین‌المللی به زبان‌های مختلف با نام کهن خلیج فارس پیوسته مورد اشاره، تصریح و تاکید مورخان و پژوهشگران به ویژه در منابع معتبر عربی و اسلامی بوده است.

در واقع از قدیمی‌ترین اسناد موجود درباره خلیج فارس به دوران یونان باستان برمی‌گردد و تا زمان حال تمام اسناد و نوشته‌های مورخان و جهانگردان در طول چند صد سال گذشته همواره از خلیج فارس به عنوان نامی که از ابتدا روی این آبراه مهم و بزرگ وجود داشته است؛ حکایت دارد.

کرانه‌های این آب‌های نیلگون از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب متاثر از فرهنگ عمیق و اصیل ایرانی- اسلامی و متاثر از این سرزمین بزرگ و کهن است. در این میان وجه برجسته و ارزشمند تنگه هرمز خلیج فارس، گویای زیست فرهنگی و هنرمندانه مردمان این دیار است که با قدرت راهبردی و اندیشه مرزداری عجین شده است تا جلوه‌های دیرپای تمدنی را باشکوه‌تر و نمونه‌های تازه‌تر آن را غنی‌تر به نمایش گذاشته و به جهان عرضه کنند.

آب‌های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان در دهه‌های اخیر به ویژه در مقطع جنگ تحمیلی که تهدیدات گسترده جهان خواران و دست نشاندگان آن‌ها بر این منطقه متمرکز شده بود شاهد مجاهد‌ت‌ها و پایمردی‌های رزمندگان نیرو‌های مسلح در حفظ حراست از هویت و ماهیت تاریخی این آبراه حیاتی بوده و همسایگان جمهوری اسلامی ایران در این منطقه راهبردی نیز دلاورمردی و رشادت جوانان ایران در این زمینه را می‌ستایند.

ایران بزرگترین و مهمترین کشوری به شمار میرود که همواره نقش مهمی را در تعاملات و مناسبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به خصوص در منطقه خلیج فارس بر عهده داشته و اکنون نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در منطقه غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس است بنابراین خلیج فارس در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین المللی اهمیت وافری برای ایران دارد و تصمیمات راهبردی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره با در نظر گرفتن جایگاه این منطقه اتخاذ و تدوین می‌شود در این میان راهبرد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و جغرافیای منطقه است.

دیگر خبرها

  • مقابل نساجی برای ارتقای جایگاه ذوب‌آهن تلاش می‌کنیم
  • وحشت بلومبرگ از قدرت ائتلاف‌سازی ایران
  • وزیر دفاع پیام صادر کرد
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • رئیس سازمان ملی استاندارد: امضای ایرانی جهانی شد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • وزیر دفاع یک پیام صادر کرد +جزئیات
  • احسان طبری؛ تئوریسین برجسته چگونه از مارکسیسم برگشت و «خدمت‌گزار بزرگ نظام اسلامی» شد
  • شورا رکن چهارم نظام تصمیم‌گیری کشور/ انتقاد از تضعیف جایگاه شوراها
  • رونمایی از تیگو ۹ در نمایشگاه پکن؛ محصول هوشمند چینی چه زمانی به ایران می‌رسد؟