Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@23:03:55 GMT

اقتصاد ایران از دهه ۵۰ به سمت سوداگری حرکت کرده است

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۳۱۱۳

اقتصاد ایران از دهه ۵۰ به سمت سوداگری حرکت کرده است

شقاقی گفت: از دهه ۵۰ به این سمت با ورود تورم به اقتصاد کشور و رها شدن بخش تولید و با شروع واردات بی رویه، درگیر یک نظام اقتصادی سوداگرانه شده ایم.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «صد سال به از این سالها» رادیو گفت‌وگو با وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه به صورت تلفنی گفتگو کرد.

وحید شقاقی تولید را مسئله اصلی اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: ایران در حال یک جنگ اقتصادی است و شدیدترین نوع تحریم ها را علیه کشورمان اعمال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در یک فضای پرآشوب منطقه‌ای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی قرار داریم که اثرات آن بر اقتصاد کشور غیرقابل انکار است.

وی با بیان اینکه ایران اگر بخواهد در چنین شرایطی سر پا بایستد و مقاومت کند و حداقل رفاهی که مردم باید برخوردار باشند را ایجاد کند، نیازمند تولید قوی است، اظهار کرد: تولید با کیفیت و رقابتی نیازهای کشور را به ویژه در شرایط تحریم می تواند تامین کند و پوشش دهد. همچنین صادرات محصولات تولیدی می تواند ایران را در زنجیره اقتصاد جهانی قرار دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه تولید ملی با شعار، حرف و صرفاً جلسه محقق نمی شود، عنوان کرد: رونق تولید ملی نیازمند تدبیر و عقلانیت، برنامه محوری و یک بسته اجرایی مشخص است تا ایران بتواند در دنیای کنونی که همه کشورها در حال رقابت هستند بازار خود را تصاحب کند.

وی از وجود موانع بسیار زیاد تولید در کشور گفت و بیان کرد: ایران از نظر ظرفیت های بالقوه جزو کشورهای پیشتاز محسوب می شود که سرمایه های انسانی، جایگاه ژئوپلیتیک و همچنین داشتن ذخایر انرژی و معادن، جزو مزیت های کشورمان محسوب می شود، اما متاسفانه این ظرفیت‌ های بالقوه سال ‌های سال است که بالفعل نشده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از سال ها قبل مسائل و مشکلات تولید و اقتصاد را مطرح کرده‌ ایم اما همچنان باز هم با همان مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم، بیان کرد: متاسفانه نه تنها مشکلات برطرف نشده اند بلکه حتی شاهد اضافه شدن چالش های جدید نیز هستیم.

شقاقی افزود: متاسفانه در کشور درگیر یک نظام اقتصادی سوداگر بوده ایم؛ به عبارتی، سفته بازی در اقتصاد کشورمان بیداد می‌کند. از دهه 50 به این سمت با ورود تورم به اقتصاد کشور و رها شدن بخش تولید و با شروع واردات بی رویه، درگیر یک نظام اقتصادی سوداگرانه شده ایم که نتیجه آن حرکت جریان نقدینگی به سمت بازارهای غیرمولد است.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مشکلات اقتصادی اقتصادی اقتصاد اقتصاد کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۳۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود

فرماندار شهرستان تبریز گفت: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌شرقی، یونس فاتح ظهر امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ همزمان با آغاز هفته کارگر از چندین واحد تولیدی شهرستان تبریز بازدید کرد.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید اظهار کرد: به حرکت درآمدن چرخه تولید در واحدهای تولیدی این شهرستان، موجب رونق اقتصادی، افزایش سرمایه‌گذاری و فعال شدن نیروی انسانی و کاهش بیکاری می‌شود.

فرماندار شهرستان تبریز ضمن تبریک هفته کارگر به کارگران این مجموعه عنوان کرد: ارتقای کمیت و کیفیت محصولات تولیدی، بهره گرفتن از علم و تجربه اندوزی، برخورداری از دانش فنی و نیروی متخصص متناسب با ورود فناوری‌های جدید، داشتن خلاقیت، شناخت از بازارهای جدید و سیاست‌های ورود به آن‌ها و توجه به سلیقه مشتری، لازمه دستیابی به موفقیت بیشتر در عرصه توسعه فعالیت‌های اقتصادی است.

فاتح در ادامه به بررسی مسائل و مشکلات موجود در این کارخانه پرداخت و در راستای حل و رفع مشکلات موجود دستورات لازم را ابلاغ کرد.

کد خبر 748801

دیگر خبرها

  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود
  • حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود
  • کارآفرین و کارگر ۲ بال حرکت اقتصاد و تولید هستند
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم