Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

علی دایی در آمریکا واکسن کرونا می‌زند؟

علی دایی آقای گل فوتبال جهان که قبل از تعطیلات نوروز همراه با خانواده به آمریکا سفر کرده است شنبه هفته آینده به تهران باز خواهد گشت. شهریار فوتبال کشورمان حدود ۱۷ سال قبل در منطقه سانفرانسیسکو یک خانه برای خود خریداری کرد اما امسال سفری به این محل نداشته و از ابتدای مسافرت به ینگه دنیا در هتل بورلی هیلتون اقامت داشته است.در آمریکا تزریق واکسن کرونا سلسله‌ مراتب خاص خودش را دارد و کلینیک‌هایی که این واکسن را تزریق می‌کنند در صورت عدم مراجعه افراد واجد شرایط واکسن‌های باقی مانده را به افرادی که در صف انتظار قرار دارند ترزیق می‌کنند و یکی از بازیگران سرشناس سینما و تلویزیون به همین شیوه واکسن زد. باید دید آقای گل جهان نیز در مدت حضورش در لس آنجلس واکسن زده است یا خیر؟ از جمع فوتبالی‌های مقیم آمریکا احمد سجادی، محمد محمدی و ناصر پورمهدی واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجید صالح، داریوش یزدانی، وحیدطالب لو، محمد خاکپور و ... در نوبت تزریق واکسن قرار دارند./خبرورزشی

پناهیان: اگر ملت ایران از امتحان انتخابات سربلند بیرون بیاید، کافی است برای اینکه امام زمان ظهور کنند

پناهیان: من نمی‌دانم که در زمان امام زمان هم رأی‌گیری خواهد بود یا نه ولی رأی‌گیری امروز امتحانی است برای جامعه ما تا نشان دهیم شایستگی ظهور حضرت را داریم یا نه؟ رأی‌گیری و انتخابات بیشتر از این که بخواهد جامعه ما را آباد کند، می‌تواند جهان را آزاد کند. چون یک قوم برجسته و قوی مثل ملت ایران، اگر از حضور در رأی‌گیری‌ها و در امتحان انتخابات، سربلند بیرون بیاید و این سربلندی در انتخاباتشان نهادینه شود، کافی است برای اینکه حضرت ظهور کنند و آن قوم را الگو قرار دهند و این معنا را در سراسر جهان گسترش دهند. هیچ وقت در روایات نفرمودند که همه ملت‌ها اگر آباد و آزاد و عالی شوند حضرت ظهور خواهند کرد. عده ای اگر پای رکاب حضرت از شیعیان خوب بایستند، تمام است. این ها خود به خود با منطقشان جهان را خواهند گرفت. با مسیر و مرامشان جهان را آزاد خواهند کرد. پس مقوله مهدویت را یک مقوله اولاً سیاسی باید تلقی کرد و اقدام برای ظهور و مقدمه‌سازی برای فرج را اقدامی سیاسی دانست که یک نمونه‌اش در انتخابات است. طبیعتاً همین اقدام سیاسی با نیت خالصانه وقتی انجام گیرد می‌تواند اثر بسیار معنوی در روح خود فرد داشته باشد و پرونده انسان را بسیار نورانی کند. اثری که در جامعه دارد این است که جامعه متحول خواهد شد.

روحانی: برخی نباید بخاطر انتخابات ۱۴۰۰ یا انتقام از انتخابات قبلی، مشکلات را چند برابر جلوه دهند

روحانی خاطرنشان کرد: در سال 99 که سال بسیار سختی بود، منابعی که ارز را برای ما تامین می‌کند، متفاوت شد. بخش نفت که به طور معلوم شرایط ویژه‌ای پیدا کردیم. در بخش صادرات غیرنفتی نیز تفاوت داشت. واردات ما با صادرات در سال 99 از توازن خارج شد. وضعیتی را می‌بینیم که تعادلی بین صادرات و واردات وجود ندارد و کاهش صادرات را می‌بینم. در بخش کرونا سختی‌هایی که در فروردین و اردیبهشت داشتیم، از خرداد به بعد بهتر شد و بسیاری از تولیداتمان و حتی فروش و صادراتمان وضعش در سه ماه اول سخت بود و از سه ماه دوم بهتر شد. سه ماه اول رشد اقتصادی چه با نفت و چه بی نفت منفی بود و در سه ماهه دوم مثبت شد. رئیس‌جمهوری بیان کرد: رشد اقتصادی بر مینای نه ماهه بالای 2 درصد مثبت است. نباید برخی به دلیل انتخابات و یا انتقام از انتخابات قبلی که متاسفانه ما انتقام را رها نمی‌کنیم، مشکلات را چند برابر جلوه بدهیم. در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار از صد قلم کالا که برای مردم مهم است و باید در اختیار مردم باشد، تقریباً 95 تا 97 شرایطش قابل قبول است. دو سه کالا شرایطش غیرقابل قبول است که باید به شرایط قابل قبول برگردد.

انتشار متن کامل سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین مشروط به موافقت چین است؟

علی ربیعی: وزارت امور خارجه گزارش برگ این سند را که حاوی تمامی سرفصلها، رئوس و محتوای توافق است منتشر کرده و براحتی در دسترس همگان قرار دارد. انتشار متن کامل مشروط به موافقت طرفین است. ما هیچ ملاحظه ای برای انتشار آن نداریم اما شاید نظر طرف چینی متفاوت باشد. این سند صرفاً یک نقشه راه است و حاوی هیچ تعهدی برای طرفین نیست. این چارچوب کلی و ظرفیتی است که در طول زمان باید از طریق توافقاتی در حوزه علایق مشترک تکمیل شود. بر همین مبنا این سند، پیمان، قرارداد و عهدنامه بین المللی محسوب نمی شود و طبق این تفسیر حقوقی نیازی به مصوبه مجلس هم ندارد؛ بدیهی است در صورتی که بخواهد جنبه های اجرایی و عناوین مشخص حقوقی قرار گیرد به مجلس ارائه خواهد شد. یک بخش از واکنش ها نگرانی هایی است که ما باید به آن توجه کنیم، نخبگان جامعه و کنشگران سیاسی مایلند هیچ قراردادی خارج از منظر افکار عمومی منعقد نشود. دولت به دغدغه این گونه افراد که نگران استقلال کشور هستند احترام قائل هست. جهت استحضار این عزیزان دولت ایران از ابتدا هیچ مشکلی برای انتشار کامل این سند نداشته و طرف مقابل احتمالا به لحاظ برخی ملاحظات مربوط به خود مایل به انتشار نبوده است.

نظر فرمانده کل سپاه درباره پدر سیدمحمد خاتمی

سردار سلامی در کنگره شهدای استان یزد: حضرت آیت الله خاتمی که بعد از شهید صدوقی به امامت جمعه این مردم عزیز رسید، تکیه گاه و پناهگاه مردم بود و در تشکیل تیپ ۱۸ الغدیر یزد نقش موثری داشت.

رستم قاسمی: اردوگاه انقلابیون، سبد رأی من است

رستم قاسمی، کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰:آن اوایل که وارد سپاه شدیم به من هم گفتند اسمت را عوض کن و یک اسم غیررستم بگذار. من واقعا اعتقاد نداشتم بنابراین اسمم را عوض نکردم.فرزندانم نفعی از کار اقتصادی من نبردند. پسرم در یک شرکت خصولتی کار می کرد که تعدیل شد.بعضی از کارهای اقتصادی برای نیروهای مسلح و حتی برای دولتی‌ها هم خوب نیست و من بر این اعتقادم همیشه پافشاری کردم.من مایل نبودم وزیر نفت بشوم و من دستوری به وزارت نفت رفتم. دلیل هم برای خودم داشتم.ماشین شخصی من قبلا پراید بود که چون مدت‌ها استفاده نکرده بودم، در شهرک محلاتی نیروی انتظامی آن را برد و مدتی است در پارکینگ نیروی انتظامی است و نرفتیم سراغش.خیلی از بحران‌ها را نظامی‌ها حل کردند. من سابقه کار نظامی در سپاه ندارم و در حوزه های عمرانی و اقتصادی کار کرده ام.اردوگاه انقلابیون، سبد رأی من است. بخش عمده‌ آرا مربوط به مردمی است که خیلی خود را درگیر این جناح و آن جناح نمی‌کنند./خبرآنلاین

سه کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری

غلامعلی رجایی فعال سیاسی:اصلاح‌طلبان در حال حاضر و با توجه به فضایِ حاکم بر عرصه سیاسی، سه گزینه را پیش روی خود می‌بینند.اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و جواد ظریف برای کاندیداتوری، مورد نظر اصلاح‌طلبان هستند که نتیجهِ کار به نوع عملکرد شورای نگهبان باز می‌گردد که آیا به این چهره‌ها مجوز حضور خواهد داد یا خیر./ایرنا

مخالفت یک امام جمعه با سربازی اجباری

سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسان، در توئیتی با هشتگ سربازی اجباری نوشت:سخن درستی است. اصولا در نظام حکومتی ما، سربازی اجبازی مدل ناکارامدی است و در دو سال وقت جوانان ما را می گیرد و به جای کار مفید درگیر فرآیندی معیوب می شوند و از زندگی عقب می مانند و کشور هم سودی نمی برد.۳ میلیون مشمول غایب یعنی مقابله جوانان با مدل مذکور.

توزیع کارت هدیه 5 میلیونی بین روحانیون تکذیب شد

در پی انتشار برخی ادعاها و شایعات از سوی رسانه های ضدانقلاب مبنی بر توزیع کارت های هدیه 5 میلیونی توسط این نهاد بین روحانیون، بنیاد مستضعفان این ادعاها را تکذیب کرد.صفحه رسمی بنیاد مستضعفان در فضای مجازی اعلام کرد: از ابتدای کرونا، 330 میلیارد تومان کمک های بنیاد به اقشار مختلف محروم رسیده است. از مددجویان و کولبران تا دستفروشان و غسال ها و حتی زندانیان. کمک های موثری که معاندان برای بی اثر کردن آنها، بارها دست به دروغ پردازی زدند و این بار دروغ توزیع کارت هدیه 5 میلیون تومانی به روحانیون رو مطرح کردند.

نقاشی: حمایت از نامزد اجاره‌ای برای ریاست‌جمهوری اشتباه است

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: دیگر اشتباهات گذشته خود را تکرار نخواهیم کرد که از یک نامزد اجاره‌ای در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنیم.حسین نقاشی با اشاره به مصوبه مجلس و تعیین سن برای نامزد‌های ریاست جمهوری گفت: این شرط سنی چندان تاثیری بر نامزد‌ها نداشته و نامزد‌های ما را محدود نکرده است، زیرا تقریبا ما در اصلاح طلبان گزینه چهل ساله و یا بالای ۷۵ سال هم نداشتیم که تبعات این تصمیم دامن‌گیر ما شود.او ادامه داد: آذری جهرمی به هیچ‌وجه گزینه اصلاح طلبان نبوده که حال قرار به حذف آن باشد. درباره علی لاریجانی هم باید به عنوان یک اصولگرای سنتی که بخش‌هایی از جامع روحانیت و احزاب سنتی اصولگرایی نظیر موتلفه ممکن است گرایش مثبتی روی او داشته باشند بگویم عمده اصلاح طلبان به سمت او نخواهند رفت و قطعا حزبی نظیر اتحاد ملت و نیرو‌های سیاسی نزدیک به اتحاد هرگز پشت او به عنوان نامزد اصلی ریاست جمهوری شان نخواهند ایستاد.نقاشی افزود: در مصوبه کنگره آنلاین اتحاد کشور هم به صراحت تاکید شده که به هیچ وجه از هیچ نامزد نیابتی که اصلاح طلب نباشد در انتخابات حمایت نخواهد شد. آقای لاریجانی هم نه اصلاح طلب است و نه خود را اصلاح طلب می‌داند؛ ما هم دیگر اشتباهات گذشته خود را تکرار نخواهیم کرد که از یک نامزد اجاره‌ای در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کنیم که لاریجانی هم از مصادیق بارز همچین فردی است.

آرزوی متفاوت یک اصلاح‌طلب برای سال 1400

یک فعال سیاسی گفت: آدمی دوست دارد با انتخابات پیش رو، سال سیاست زنده 1400 به سال پر نشاطی به نفع مردم تغییر کند.محمدعلی ابطحی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که "از سال 1400 چه انتظاری دارید؟" اظهار کرد: امیدوارم سال 1400، سال مشارکت مردم، سال ایجاد ارتباط مجدد بین حاکمیت و مردم در جهت رشد وتوسعه کشور، سال رسیدن به آرامش در سیاست داخلی و خارجی باشد.وی ادامه داد: آدمی دوست دارد با انتخابات پیش رو، سال سیاست زنده 1400 به سال پر نشاطی به نفع مرم تغییر کند.این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: انتظار دارم در سال 1400 یاس و ناامیدی به امید و نشاط تبدیل شود؛ چراکه این نسل جوان حس ناامیدی و بی نشاطی از خود بی نشاطی ضرر آفرین تر است.

پاسخ صریح ایران به پیشنهاد احتمالی جدید آمریکا درباره برجام

نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل در پیامی توییتری به احتمال مطرح شدن پیشنهاد جدیدی از سوی واشنگتن درباره احیای برجام واکنش نشان داد.در این پیام توییتری آمده است: «ایران درباره موضوعات با اعضای باقیمانده در برنامه جامع اقدام مشترک در ارتباط است. برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام هیچ پیشنهادی نیاز نیست این تنها نیازمند تصمیمی سیاسی توسط آمریکا برای اجرای کامل و فوری تمامی تعهدات تحت توافق و پایبندی به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است».شامگاه دوشنبه نشریه پولیتیکو در گزارشی از طرح احتمالی جدید آمریکا برای احیای برجام خبر داد. این نشریه به نقل از دو مقام آشنا نوشت که مقام‌های دولت آمریکا با توجه به شرایط زمانی، در نظر دارند به زودی و طی این هفته، پیشنهاد جدیدی را برای شروع مذاکرات ارائه دهند.پولیتیکو به نقل از یکی از این مقام‌ها نوشت که بر اساس این پیشنهاد، ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود نظیر کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را متوقف می‌کند و در مقابل نیز آمریکا برخی از تحریم‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.پس از آن یک مقام ارشد ایرانی در واکنش به این گزارش به شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» گفت: «غنی سازی 20 درصد در راستای پاراگراف 36 برنامه جامع اقدام مشترک بوده و تنها در صورتی متوقف خواهد شد که آمریکا تمامی تحریم‌ها را لغو کند».

آزاد ارمکی: رقابت ۱۴۰۰ بین میاندار اصلاح‌طلب و رادیکال اصولگرا است

استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل اجتماعی با بیان اینکه انتخابات در ایران هیجانی و لحظه آخری است، گفت: رقابت ۱۴۰۰ میان میاندار اصلاح‌طلب و رادیکال اصولگرا خواهد بود.«تقی آزاد ارمکی» در گفت و گو با ایرنا با ارائه تحلیلی از مشارکت در انتخابات در ایران مشارکت حداکثری را مستلزم شکل گیری دوگانه رادیکال عنوان کرد و گفت: اگر دوگانگی رادیکال در ایران اتفاق نیافتد انتخابات داغ و مشارکت بالا در ایران رخ نمی‌دهد.استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران افزود: منطق انتخابات در ایران، منطق لحظه‌های آخری است و معطوف به کنش سازمان یافته مبتنی بر دموکراسی‌خواهی نیست.آزاد ارمکی در توضیح این دیدگاه خود گفت: اگر انتخابات معطوف به کنش عقلانی بود، ما قطعا با پدیده‌ای مثل حضور احزاب در همه لحظه‌های کنشگری سیاسی روبه رو بودیم و اینطور نبود که روزهای آخر، حزب تشکیل و انتخابات برگزار شود و بعد همه دنبال کارهای روزمره خودشان بروند و تا انتخابات بعدی دیگر تحزب تمام شود.وی با یادآوری وضعیت کنونی احزاب کشور در فاصله سه ماه پیش از انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: در حوزه اصلاح طلبان، نهاد اجماع ساز در حال شکل‌گیری است و تشکل‌های اصولگرایان هم در آستانه انتخابات ظهور و بروز پیدا کرده اند.

حمید رسایی کاندیدای انتخابات شد

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای کاندیداتوری در انتخابات میان‌دوره‌ای از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد.حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با حضور در ستاد انتخابات کشور، برای کاندیداتوری در انتخابات میان‌دوره‌ای از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد.رسایی که در سال ۹۸ به شکل مستقل از حوزه انتخابیه تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر حضور پیدا کرده بود، نفر سی و دوم شد.

در پایان گام دوم انقلاب قطعا تمدن مورد نظر رهبر انقلاب اجرایی می‌شود

معاون هماهنگ کننده و رئیس ستاد ارتش اظهار کرد: ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی یعنی این که ما از اعتماد به نفس قوی برخوردار هستیم و ریشه‌های انقلاب اسلامی ایران به قدری محکم و نقش انقلاب اسلامی در جهان مسجل شده که در گام دوم انقلاب اسلامی نقشه راه چهل سال دوم را ابلاغ می‌کنیم.وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب ٧ محور اصلی دارد که همه این محور‌ها به ویژه حوزه علمی در ارتش در دستور کار قرار دارد. این مهم آنجا اهمیت پیدا می‌کند که تهدیدات آینده با تهدیدات گذشته متفاوت بوده و جنگ‌های آینده مبتنی بر علم و دانش است. امروز در ارتش جمهوری اسلامی ایران به همه ابعاد بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی پرداخته شده است.امیر دریادار سیاری با بیان اینکه ارتش در بیانیه گام دوم انقلاب حوزه علم و پژوهش را مورد توجه ویژه‌ای قرار داده؛ گفت: ما از راه علم و پژوهش می‌توانیم به تجهیزات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنیم و آماده ایم تا با هر گونه تهدید علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تمامیت ارضی‌مان مقابله کنیم.وی افزود: اطمینان داریم که در پایان گام دوم انقلاب اسلامی قطعا تمدن مورد نظر رهبر انقلاب اجرایی شود.

هشدار رسانه آمریکایی؛ آقای بایدن توهمات را کنار بگذار

سردبیران روزنامه «وال استریت ژورنال» در یادداشتی با هشدار به رئیس‌جمهور آمریکا درباره تبعات بلندمدت سند همکاری جامع ایران و چین، از جو بایدن خواستند، «توهمات» درباره احیای نظم بین‌المللی را کنار بگذارد.در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به امضای سند همکاری جامع ایران و چین، شورای سردبیری یک روزنامه مطرح آمریکایی در یادداشتی تند خطاب به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور، به او درباره تبعات این سند برای واشنگتن هشدار دادند.روزنامه «وال استریت ژورنال» در ابتدای این یادداشت نوشتند: «هر کسی که فکر می‌کرد با کنار رفتن دونالد ترامپ از صحنه (ریاست جمهوری آمریکا)، جهان با روی باز از منافع ایالات متحده استقبال خواهد کرد، طی دو ماه اخیر از خواب غفلت بیدار شده است. تازه‌ترین نشانه در این باره را باید در توافق هفته اخیر بین چین و ایران سراغ گرفت؛ دو دشمن ایالات متحده که دارند برای تقویت اهداف استراتژیکشان با هم متحد می‌شوند».آنها ادامه دادند: «دو طرف چیزی را امضا کردند که آنها آن را "مشارکت استراتژیک" ۲۵ ساله توصیف کردند و این توافق به معنای تقویت قابل ملاحظه پیوندهای (بین دو کشور) است. چین چند صد میلیون دلار در طیفی از طرح‌های مختلف ایران شامل نیروی هسته‌ای، بنادر و توسعه نفت و گاز سرمایه گذاری خواهد کرد و چین هم در ازای آن یک روند ثابت از صدور نفت ایران را دریافت خواهد کرد. دو طرف همچنین همکاری دفاعی شان را تقویت خواهند کرد و چین مقادیری از فناوری نظامی خودش را (به ایران) منتقل خواهد کرد».

نماینده مجلس: کدخدایی تخفیف داد؛ صلاحیت احمدی‌نژاد تایید می‌شود

نماینده مردم تبریز در مجلس در پاسخ به این سوال که فکر می کنید احمدی نژاد تایید می‌شود، گفت: همین آقای کدخدایی در مصاحبه قبلی خود مطرح کرده بود که رد صلاحیت‌ها در انتخابات حضور پیدا نکنند اما اکنون یک درجه تخفیف دادند و حتما آقای احمدی نژاد را تایید می کنند زیرا ایشان هیچ مشکلی ندارند.

سلحشوری: مسئولین درکی از شرایط سخت زندگی مردم ندارند

سلحشوری در پاسخ به این سوال که «امروز در کشور شاهد تحریم و بیماری کرونا هستیم و از سوی دیگر یک بی‌اعتمادی و ناامیدی در مردم شکل گرفته است؛ به نظر شما در سال ۱۴۰۰ حکمرانان چگونه باید با مردم رفتار کنند که امید به اصلاح امور در میان مردم ایجاد شود؟» گفت: متاسفانه فاصله‌ی بسیار عجیبی میان سران و مسئولین با مردم وجود دارد و به نظر می‌رسد که درکی از شرایط سخت زندگی مردم ندارند. همواره گفته می‌شود که مردم از نظر معیشتی مشکل دارند و این را ماهم می‌دانیم. اما مشخص است که این نوع گفتار از سر درک نیست و کسانی که این حرف را می‌زنند، نمی‌خواهند درمانی را به وجود بیاورند.وی افزود: اگر بخواهیم از یک نگاه پاتالوژیک و آسیب‌شناسانه درمان بیماری‌هایی که کشور ما به آن دچار شده است را بررسی کنیم، مشاهده می‌کنیم به‌راحتی در دست همان کسانی است که به وجود این بیماری و درد اشاره کرده و وجود آن را تایید می‌کنند.

توئیت معنادار ظریف خطاب به بایدن

وزیر امور خارجه خطاب به جو بایدن رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد: دولت شما همان مسیر ترامپ را ادامه داده است و تلاش می‌کند از تحریم‌های غیرقانونی وی به عنوان "اهرم" استفاده کند.به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، محمد جواد ظریف در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به اظهارنظری از جو بایدن رییس‌ جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۹ که گفته بود، "به صورت تاسف‌باری خنده‌دار است که وزارت خارجه آمریکا الان از ایران می‌خواهد به همان توافقی پایبند باشد که دولت ترامپ از آن خارج شد"، اظهار داشت: آقای بایدن دولت شما همان مسیر ترامپ را ادامه داده است در حالی که تلاش می‌کند از تحریم‌های غیرقانونی وی به عنوان "اهرم" استفاده کند.وی خاطرنشان کرد: ترک عادات زننده‌ موجب مرض است زمان ترک این یکی فرارسیده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اعمال ماه شعبان نوروز 1400 تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز اعمال ماه شعبان نوروز 1400 تولید پشتیبانی ها مانع زدایی ها سند همکاری 25 ساله ایران و چین انتخابات ریاست جمهوری گام دوم انقلاب اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب اصلاح طلبان اصلاح طلب مورد توجه رأی گیری جو بایدن خواهد شد خبر هایی تحریم ها مورد نظر سه ماه سال 1400 خبر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۶۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!

آفتاب‌‌نیوز :

مهدی نصیری، چپ سابقاً انقلابی و سوپر منتقد جمهوری اسلامی که از درون ایران سیاست‌های حکومت را با تندترین ادبیات نقد و به ساختار‌ها حمله می‌کرد طی روز‌های گذشته بدون هیچ مشکلی از ایران خارج شد و به اتفاق همسرش برای یک سفر سه ماهه و دیدن فرزند خود به کانادا رفت.

به نوشته سازندگی، او در اولین فرصت نیز در گفت‌وگویی با تلویزیون بی‌بی‌سی در اقدامی شاذ و عجیب خواستار آن شد که اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاج‌زاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کند. او مدعی است که پادشاهی مشروطه و جمهوری‌خواهی می‌توانند متحد شوند. نصیری از مهندس میرحسین موسوی، مصطفی تاج‌زاده، نرگس محمدی و فائزه هاشمی به عنوان افراد اصلاح‌طلبی نام برد که می‌توانند این جریان جدید را پوشش بدهند و برای رفع مشکلات کشور با سلطنت‌طلبان چاره‌اندیشی کنند.

پیش از بررسی این پیشنهاد عجیب و غیرمعمول باید پرسید که مهدی نصیری کیست و از چه جایگاهی چنین نسخه‌ای می‌پیچد؟ او اصلاح‌طلب است؟ خیر. آزادی‌خواه است؟ چنین چیزی در کارنامه او به‌خصوص در سال‌هایی که مدیرمسئول روزنامه کیهان بود، دیده نمی‌شود. چه آنکه مقالات تند‌وتیز و افشای نیمه پنهان روشنفکران، سیاستمداران و هنرمندان در دوره او در کیهان راه‌اندازی شد تا با تندروی‌های بسیار پنجه بر صورت این افراد بکشد.

هنوز فراموش نشده زمانی که او در غوغای جوانی سیر می‌کرد، چگونه مهندس بازرگان که دو برابر سن او در امر سیاسی کار کرده بود را تمسخر می‌کرد و وی را تخفیف می‌داد. با این حال مهدی نصیری در سال‌های اخیر به ناگهان مسیر سیاسی خود را از چپ رادیکال انقلابی به راست افراطی و سلطنت‌طلب تغییر داد و با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی آنچنان مطالب تند و تیزی علیه حاکمیت نوشت که برای کسانی که او را می‌شناختند، حیرت‌انگیز بود.

کسانی که کیهان اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ را می‌خواندند، فراموش نکردند که وی چگونه به یک فیلمساز ایرانی به دلیل تراشیدن ریش‌هایش خرده گرفت و او را از دایره حزب‌الله خارج خواند و در گام بعدی مادر آن فیلمساز را صیغه‌ای خواند و با این جمله جنجالی به پا کرد.

اکنون مردی با آن سوابق در رادیکالیسم از این سو افتاده است. او چندی مطالب تند و تیزی را علیه حاکمیت منتشر کرد بی‌آنکه بازداشت شود. در حالی که دیگران با مطالبی خفیف‌تر از آنچه نصیری می‌نوشت، بازداشت و دادگاهی می‌شدند. حال وی بی‌هیچ مانعی به خارج از کشور رفته و در گفتگو با بی‌بی‌سی، رضا پهلوی را شاهزاده می‌خواند و او را پیشاپیش بر سریر پادشاهی می‌نشاند و از جانب کسانی که در دوره سلطنت شکنجه شدند، زندان افتادند و ستم و ظلم دیدند، سخن می‌گوید و خواهان یک اتحاد نامقدس می‌شود.

آقای مهدی نصیری «این تذهبون»؟ به کجا چنین شتابان؟ شما آیا نماینده مهندس میرحسین موسوی هستید که از جانب او که سال‌ها در حصر است، سخن می‌گویید؟ شما آیا نماینده جمهوری‌خواهان ایرانی هستید و سخنگوی آن‌ها شده‌اید؟ تاج‌زاده اگر قرار بود پیوندی با رضا پهلوی داشته باشد که در ایران نمی‌ماند. از افکار فائزه هاشمی علیه سلطنت‌طلبان خبر دارید؟ نرگس محمدی چیزی در این خصوص نوشته که شما باور کردید باید چنین پیشنهادی بدهید؟

فردی که شما او را شاهزاده می‌خوانی، حتی نتوانست یک جمع پنج نفره را برای چند ماه دور هم نگهدارد؟ از کدام اپوزیسیون سخن می‌گویید؟ همان اپوزیسیون خائنی که کمر به تجزیه ایران و نابودی مردم بسته و هر روزه برای روسای جمهوری آمریکا و کشور‌های دیگر نامه فدایت شوم می‌نویسد که تحریم‌های اقتصادی علیه مردم را بیشتر کنند؟

فرض محال که محال نیست، اما آیا با این اتحاد نامیمون، ایران آباد می‌شود و در مدار توسعه قرار می‌گیرد؟ آیا مشکلات حل می‌شود؟ بی‌تردید شما با خیال خامی که دارید، کشور را به دامن یک خونریزی تمام عیار و جنگ داخلی سوق می‌دهید بدون اینکه دستاوردش توسعه و آبادانی ایران باشد.

مردم ایران به گواه تاریخ، همیشه از افراطیون لطمه دیدند. افراطیون چه در جایگاه چپ و چه از منظر راست با ناعقلانی‌گرایی سیاسی، بیشترین ضربات را بر پیکر این کشور زده‌اند.

شما نیز اکنون در همان جایگاه نشسته‌اید و به دلیل اینکه دو دوره در حیات سیاسی جمهوری اسلامی به شدت ذیل رادیکالیسم فعالیت کرده‌اید، می‌توان به قطعیت گفت، پیشنهاد غیرمنطقی شما ناممکن است. زیرا بین جمهوری‌خواهان و سلطنت‌طلبان، دریایی از اختلاف تاریخی و نظری وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از آن‌ها چشم پوشید.

جواد امام، محمد علی ابطحی و محمود صادقی درباره گفت‌وگوی اخیر مدیرمسوول سابق کیهان با BBC، سخن گفتند

روزنامه اعتماد نیز نوشت: «سوپر حزب‌اللهی دیروز که امروز رویکرد‌های براندازانه ارائه می‌کند.» این ترجیع‌بندی است که از دیروز و پس از مصاحبه مهدی نصیری و ارائه راهبرد از بین بردن فاصله از شاهزاده تا تاجزاده توسط بسیاری از چهره‌های سیاسی به گونه‌های مختلف تکرار شده است. چهره‌ای که در سال‌های ابتدایی انقلاب در دهه ۶۰ همکاری با کیهان را در قم آغاز کرد و بلافاصله پله‌های پیشرفت را به سرعت پیمود و در شمایل چهره رادیکال جناح راست و سوپر انقلابی در کیهان، نسخه‌هایی برای سرکوب منتقدان و دگراندیشان می‌نوشت.

نصیری که در حوزه متعلق به مکتب تفکیک (عدم ورود به حوزه سیاسی) بود در ادامه نه‌تن‌ها به عرصه سیاسی ورود کرد، بلکه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، بیش از اندازه در سیاست غوطه‌ور شد و از گذشته‌اش فاصله گرفت.

این، اما همه سرنوشت نصیری نبود؛ کار به جایی رسید که آرام آرام از سال‌های انتهایی دهه ۸۰ نوع دیگری از کنشگری را برگزید و منتقد تند تصمیمات نظام شد. مسیری که به شکل و شمایل دیگر، توسط محسن مخملباف و بسیاری دیگر از چهره‌های سیاسی بریده هم پیموده شده بود. چهره‌هایی که فعالیت خود را در عرصه سیاسی با اصرار در تحقق آرمان‌های انقلابی آغاز می‌کنند. اما نهایتا با انکار همان آرمان‌ها به خط پایان کنشگری سیاسی می‌رسند. مصاحبه نصیری در بی‌بی‌سی فارسی، اما در عرصه داخلی بازخورد‌هایی هم پیدا کرد.

محمود صادقی، چهره اصلاح‌طلب به این نکته اشاره کرد که: «اساسا بین تاجزاده، به عنوان یک اصلاح‌طلب دموکراسی‌خواه مخالف با قدرت متمرکز فردی و شاهزاده به عنوان نماد بازگشت به سلطنت موروثی فردمحور هیچ وجه اشتراکی وجود ندارد. ترسم نرسی به کعبه‌ای اعرابی! کاین ره که تو می‌روی به ترکستان است...»

محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از مهدی نصیری، مدیرمسوول اسبق روزنامه کیهان انتقاد کرد و نوشت: «آقای مهدی نصیری سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز حق دارد نظراتش تغییر کند و سوپر اپوزوسیون امروز شود. اما هم برای دیروزش و هم برای امروزش توهم مضر است. نه بولتن‌نویسی و اظهارنظر‌های تند حزب‌اللهی‌اش در گذشته توانست ریشه اصلاح‌طلبی را برکند و نه مواضع فعلی اپوزوسیونی‌اش مورد قبول اپوزوسیونی قرار می‌گیرد که ۴۰ سال است در تلاش برای براندازی هستند و نیازی به تازه‌وارد از راه دور آمده ندارند. گفته‌اند شکاف تاجزاده و شاهزاده باید برداشته شود. خودش می‌داند نه شاهزاده می‌تواند به تاجزاده نزدیک شود و نه تاجزاده علاقه‌مند به همکاری با شاهزاده است. مهندس موسوی، نرگس محمدی، فائزه هاشمی و تاجزاده هم، چون دلسوز این جامعه بوده‌اند در ایران باقی مانده‌اند و در زندان و حصر هستند. بد پوست خربزه‌ای زیر پای آقای نصیری انداخته‌اند تا تمامش کنند. هم از داخل حاکمیت و هم از خارج و از درون اپوزوسیون.»

با توجه به بازخورد‌های موضوع «اعتماد» گفت‌وگویی را با جواد امام، دبیر کل مجمع ایثارگران برنامه‌ریزی کرد تا درباره بخشی از دیدگاه‌های مطرح شده در این گفتگو بحث کند. امام با واکاوی گزاره‌های بنیادین اصلاحات به این نکته اشاره می‌کند که جمهوری مسیر طبیعی مشروطه ایرانی است و بازگشت دوباره به مشروطه در واقع نوعی عقبگرد محسوب می‌شود و فایده‌ای برای ایران نخواهد داشت. امام با واکاوی دیدگاه‌های چهره‌هایی، چون تاجزاده، موسوی و خاتمی رویکرد‌های افراطی چهره‌هایی مانند نصیری را برخلاف حرکت طبیعی اصلاحات ایرانی می‌داند.

صحبت‌های اخیر مهدی نصیری با بی‌بی‌سی بازخورد‌هایی در فضای عمومی کشور پیدا کرده است. نصیری در این گفتگو با بردن نام‌هایی، چون تاجزاده، میرحسین موسوی و اصلاح‌طلبان، دیدگاه‌هایی را مطرح کرده است. درباره این دیدگاه‌ها نظری دارید؟

از آنجا که مهدی نصیری اسامی افرادی مانند مهندس میرحسین موسوی و مصطفی تاجزاده و سایر چهره‌های اصلاح‌طلب را مطرح کرده، لازم است توضیحاتی درباره موضوع داده شود. این افراد مطرح شده، مواضع روشنی دارند و مشخص است سال‌های سال در راستای تحقق مفاهیمی، چون آزادی، عدالت، تنش‌زدایی، شایسته‌سالاری و... فعالیت می‌کنند. البته من نماینده این دوستان نیستم، اما تا جایی که می‌دانم، فردی مانند مصطفی تاجزاده هرگز در مسیری حرکت نکرده است که نصیری ادعا می‌کند. مسیر اصلاح‌طلبان و مرزبندی‌های آنان هم روشن است؛ مهدی نصیری نه از اصلاح‌طلبان نمایندگی دارد و نه می‌تواند از جانب افراد اصلاح‌طلب صحبت کند. پیشنهاداتی هم که در گفت‌وگوی اخیر خود طرح کرده، بیشتر در راستای انشقاق و تحت‌فشار قرار گرفتن جریانات داخلی بوده است نه دستیابی به انسجام. در واقع ایشان به دنبال دعوای جدیدی است. امروز بحث‌های مرتبط با براندازی روشن شده به قول سید محمد خاتمی، شرایط امروز کشور به گونه‌ای نیست که از طریق براندازی بتوان مطالبات مردم را محقق کرد. اتفاقا بسیاری از افرادی که نگران ایران و ایرانی هستند، هرگز نسخه براندازی را توصیه نمی‌کنند. شخصا نمی‌توانم شخصیت چهره‌ای مانند مهدی نصیری را تحلیل کنم و ببینم این اظهارات با چه مبنایی سازگار است. نصیری یک چهره اصولگرای تند و رادیکال است که در رزومه او فعالیت در روزنامه کیهان درج شده است. امروز حسین شریعتمداری وارث دیدگاه‌هایی است که قبلا توسط مهدی نصیری‌ها پایه‌گذاری شده بود. در عین حال مشخص نیست آیا اظهارات نصیری در راستای یک پروژه تعریف شده، مطرح شده یا پای موارد دیگری در میان است.

چرا این‌طور فکر می‌کنید. در ظاهر یک چهره سیاسی و رسانه‌ای اظهاراتی را درخصوص موضوعی خاص مطرح کرده است، چرا فکر می‌کنید این رویکرد‌های مطرح شده، ابهاماتی دارد؟

بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب، فعالان سیاسی و دانشگاهی، نقد‌هایی مبنایی‌تر، علمی‌تر و در چارچوب منافع ملی کشور مطرح کردند و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شدند، اما مهدی نصیری هرگز دچار این مشکلات نشد. این موضوع کمی نیست. چرا در ساختاری که با کوچک‌ترین نقد‌ها برخورد شده، هیچ برخوردی با اظهارات تند نصیری نشده است؟ به نظر می‌رسد مهدی نصیری امروز قصد دارد، افراد و جریاناتی را علیه اصلاحات تحریک کند. قبل از مهدی نصیری، بسیاری از براندازان بیرون از کشور به بن‌بست برخورد کردند. اگر قرار به پویش مسیری در ایران باشد، مسیر اصلاحات است و اگر ساختاری قرار باشد این پروژه را پیش ببرد، این جریان اصلاحات است که می‌تواند این پروژه را راهبردی کند. نصیری ابتدا باید خود را تعریف کرده و تبار سیاسی خود را روشن کند. اگر مهدی نصیری بخواهد جریانی را مخاطب قرار دهد، باید جریان خودبرانداز داخلی و اصولگرایان رادیکال را مخاطب قرار دهد. او نماینده اصولگرایان تندرو و رادیکال کشور است. چه افرادی که برانداز هستند و چه افراد و جریاناتی که با رفتار، عمل و سیاست‌های‌شان کشور را به سمت خودبراندازی سوق می‌دهند، به افکار و رفتار نصیری نزدیک هستند. مرزبندی اصلاحات کاملا روشن است. ما نگران آینده ایران، مردم، جوانان و زنان این سرزمین هستیم. اینکه ناگهان اصلاح‌طلبان و پهلوی ناگهان در کنار هم قرار داده شوند و ایده‌ای با عنوان از تاجزاده تا شاهزاده طرح شود، مشخص نیست از قوطی کدام عطاری بیرون آمده است.

آیا شما هیچ‌وقت با مهدی نصیری صحبتی داشته‌اید. از نزدیک او را می‌شناسید؟

زمانی صحبت محدودی با مهدی نصیری داشتم و ایشان تصور می‌کرد ممکن است سلطنت‌طلبان پایگاه‌های جدی در کشور داشته باشند. من به او پاسخ دادم که قطعا آنچه که بیرونی‌ها ساخته و پرداخته کرده‌اند، برآمده از اشتباهات جمهوری اسلامی بوده است نه توان طرف مقابل. جمهوری اسلامی هر نقد و اعتراض داخلی را به ناحق به جریانات بیرونی و سلطنت‌طلب‌ها منتسب کرده و به این شیوه برای آن‌ها ارزش افزوده سیاسی ایجاد کرده است. معترضان داخلی و منتقدان داخلی اساسا نسبت چندانی با براندازان بیرونی ندارند. ضمن اینکه ظرفیت‌های بسیاری در خارج از کشور وجود دارند که قلب‌شان برای ایران می‌تپد و حاضرند برای اصلاح وضع موجود هزینه دهند. این تصور که مردم ایران علاقه زیادی به تاج و تخت دارند یک توهم است. مردم ایران هزینه‌های بسیاری برای تحقق جمهوری داده‌اند و این انقلاب هم خروجی عملکرد رژیم گذشته بوده است. نادیده گرفتن همه این مسیر و سپردن کشور به دست فرد و جریانی که هیچ عملکرد مثبتی طی ۵ دهه گذشته نداشته است، منطقی نیست. چهره‌هایی مانند خاتمی، تاجزاده و میرحسین موسوی شخصیت‌هایی هستند که برای این کشور و آرمان‌های مردم هزینه داده‌اند. آنچه منافع مردم را تامین می‌کند، جمهوری، دموکراسی، آزادی، حاکمیت قانون و تنش‌زدایی است. نمی‌توان دوباره منافع و آینده مردم را به خطر انداخت و این آینده را دراختیار فردی سپرد که برای ایران و ایرانی اهمیتی قائل نیست و به دنبال به دست آوردن تاج و تخت خود است.

چه نسبتی میان این اظهارات و تندروی‌های داخلی و خالص‌سازی مشاهده می‌شود؟

اگر امروز به وضعیت موجود و یکه‌سالاری موجود، خالص‌سازی، شکاف میان مردم و دولت و... نقد‌های جدی داریم به این معنا نیست که قرار است مسیر سلطنت‌طلبی را در پیش بگیریم. اصلاح‌طلبان بدون مردم جایگاهی ندارند. مقوله‌ای که حاکمیت فعلی به آن نیاز دارد، بازگشت به حاکمیت مردم و سنجش مقبولیت جریانات سیاسی در داخل کشور است. اگر اپوزیسیون ایرانی قرار باشد به سمت معامله با افراد و جریانات امتحان پس داده بروند، مقبولیتی در جامعه نخواهند داشت. در جمع‌بندی می‌توان گفت که معلوم نیست صحبت‌های مهدی نصیری آیا توسط خودش بیان شده یا پروژه‌ای پشت این فرد است. تا شفاف‌سازی نشود، نمی‌توان تحلیل جامعی صورت داد. گذشته نصیری‌ها روشن نیست. مهدی نصیری علی‌رغم اینکه خود را ذیل مکتب تفکیک تعریف می‌کند و این دیدگاه اساسا معتقد به مشارکت در حکومت و ورود به آن نبودند به فعالیت‌های سیاسی ورود کرده است. آقای نصیری باید توضیح دهد چگونه از دل مکتب تفکیک به سمت فعالیت‌های سیاسی و حاکمیتی کشیده شده و نهایتا سر از یک قلمروی برهوت و نامشخص در آورده است. ما هرگز به دنبال ترقی معکوس نبوده و نیستیم. باید همه ظرفیت‌های کشور و ظرفیت‌های خارج از کشور در یک راستا جمع شوند و برای توسعه و پیشرفت و آزادی ایران به کار برده شوند. مسیری که نصیری‌ها طی می‌کنند، مشکوک است و بیشتر در راستای انشقاق و دعوا‌های سیاسی می‌توان آن را دسته‌بندی کرد.

فارغ از اینکه مهدی نصیری کیست و چه گذشته‌ای دارد و درباره تاجزاده و شاهزاده چه گفته، درباره تجمیع ظرفیت‌های جمهوری‌خواهان و اصلاح‌طلبان از یک‌سو و مشروطه‌خواهان از سوی دیگر صحبت کرده است. از منظر بنیادین آیا تمزیج و ترکیب این دو گفتمان (جمهوری‌خواهی و مشروطه‌خواهی) با هم امکان‌پذیر است؟

گفتمانی که ما در جریان اصلاحات دنبال می‌کنیم، در ادامه مسیر مشروطه‌خواهی است. اقتضای شرایط امروز ایران و گزاره‌ای که پاسخ داده است، حاکمیت رای و نظر مردم است. هنوز نسخه مناسب‌تری ارائه نشده است. آنچه ما از آن دم می‌زنیم بحث جمهوری است. اگر قرار باشد اشتباهات گذشته دوباره تکرار شود و هزینه‌هایی که ملت ایران از زمان مشروطه تا به امروز پرداخته‌اند کنار گذاشته شود، نوعی بازگشت به عقب است. همین امروز افراد و جریاناتی در داخل کشور حضور دارند که دانش و تجربه لازم برای اداره کشور دارند، تصور اینکه همه این تجربه‌ها نادیده گرفته شده و استارت بازگشت به گذشته شود، اشتباه است. اقتضای امروز کشور نظام جمهوری است که مورد نظر اکثریت باشد. جمهوری هم به معنای رای و نظر اکثریت و حاکمیت قانون است. یکی از اشتباهات تحلیلی آن است که اشتباهات نظام جمهوری اسلامی با اشتباهات رژیم گذشته قیاس می‌شود درحالی که اگر اشتباهات رژیم گذشته نبود، اتفاقات سال ۵۷ رخ نمی‌داد و این همه هزینه متوجه کشور نمی‌شد. وقتی این همه هزینه برای حاکمیت مردم و قانون صورت گرفته باید تلاش کرد این ایده و آرمان محقق شود نه اینکه اشتباهات گذشته دوباره تکرار شود.

برخی معتقدند مهدی نصیری‌ها از اصرار مطلق به انکار مطلق رسیده‌اند. یعنی چهره‌های تندرویی که در ادامه نوع متفاوتی از تندروی را تجربه می‌کنند. نظر شما چیست؟

اساسا تندروی و رادیکالیسم با جریان راست عجین است. تکلیف اصلاح‌طلبی با تندروی مشخص است، اساس اصلاح‌طلبی با میانه‌روی و خردورزی همراه است. روزی و روزگاری، نصیری‌ها روبه‌روی مطالبات مردم ایستادند و تندروی کردند، امروز هم بدون اینکه نمایندگی از مردم داشته باشد درباره آن‌ها صحبت کرده و راهکار‌های مساله‌ساز ارائه می‌دهد. من شناخت دقیقی از مهدی نصیری ندارم، بنابراین اظهارنظری هم درباره ایشان ندارم، اما برایم قابل فهم نیست، مدیر مسوول سابق کیهان به جای نقد گذشته خود و جریانی که به آن تعلق داشت، به سمت تخریب و انشقاق و دادن نسبت‌های ناروا به جریانات مختلف است. معتقدم خوب بود، نصیری این پیشنهاد را در ایران مطرح می‌کرد و دیدگاه فعالان سیاسی و مردمی را دریافت می‌کرد. میرحسین موسوی هر حرفی که زده و هر دیدگاهی را مطرح کرده در راستای مطالبات مردم بوده است. همواره هم بر حاکمیت قانون و اکثریت تاکید داشته، نمی‌توان از جانب مردم صحبتی کرد که به جای انسجام، انشقاق می‌آفریند. ایشان در داخل باید به فکر انسجام نیرو‌های داخلی بودند نه در خارج. معتقدم که مخاطب ایشان هم برانداز‌ها و خودبرانداز‌ها هستند. ایشان باید از خاستگاه اصلی خود که خودبرانداز‌های داخلی و برانداز‌های خارجی است، صحبت کنند نه از جانب اصلاح‌طلبان. اصلاح‌طلبان با برانداز و خودبرانداز فاصله دارند و معتقدند باید به فکر حاکمیت اکثریت بود.

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • نماینده چابهار: ماجرای باغ ازگل که بدون اطلاع امام جمعه به نام او زده شده، بر دین اثر منفی دارد یا چند تار موی زنان؟
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • مشورت با آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری /به محسن رضایی گفتم پیروز نمی شود و دو سه میلیون رأی خواهد داشت
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • اصلاح طلبان در کدام حوزه های انتخابیه کاندیدا دارند؟
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!