Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:34:57 GMT

المان‌های شهری مشهد رونق‌بخش نشاط نوروز و بهار

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۷۸۶۵

المان‌های شهری مشهد رونق‌بخش نشاط نوروز و بهار

نصب المانهای معنادار در محیط شهری علاوه بر زیبایی شورآفرینانه چشم‌نواز و القای حس آرامش توانسته است ضمن تحریک احساسات، خاطرات و تجربیات کودکانه و نوستالوژیک شهروندان، معانی و مفاهیم خوشایندی را در اذهان بیافریند.  

نصب انواع المانها در سطح شهر مشهد، که تا پیش از شیوع کرونا هر ساله میزبان میلیونها مسافر و زائر بود، ظرف سالهای اخیر خود به تنهایی یکی از جاذبه‌های چشم‌نواز این کلانشهر بوده است و گرچه بحران بیماری همه‌گیر به شدت از جمعیت زائر و مسافر آن کاسته است ولی المانها با حس خوبی که به شهروندان منتقل می‌کنند، همچنان در مشهد پابرجا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه اغلب شهروندان مشهدی نوروز امسال توصیه‌های موکد مسوولان بهداشتی را به پرهیز از سفر پذیرفته و در خانه ماندند اما گشت و گذار داخل شهر را تعطیل نکردند.

زیبایی‌ همین المانها با درنگ در کنارشان و ثبت عکسی به یادگار، بهانه و مجالی برای تغییر احوال نو و تحریک شور و شعف نوروزانه شهروندان مشهدی شد زیرا این کلانشهر امسال نیز یکی از شهرهای برتر کشور در فضاسازی نوروزی با نصب سازه‌های خلاق، رنگارنگ و شورآفرین بود.  

۲۰۶ المان نوروزی در مشهد ۱۴۰۰

معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: نوروز امسال ۲۰۶ قطعه المان جدید شهری و بازآفرینی‌ شده همراه با ۳۹ پرده نقاشی دیواری برای استقبال از بهار ۱۴۰۰ در نقاط مختلف این کلانشهر برپا شده است.  

صدرا یوسفی افزود: خیابانها، تقاطع‌ها و میدانهای اصلی شهر مشهد نوروز امسال نیز همچون سالهای پیش در قالب "برنامه استقبال از بهار" با طرحها،  سازه‌ها و المانهای هنری مزین شد تا بازگشت بهار را در مقطع نوروز ۱۴۰۰ نوید دهد.

وی ادامه داد: هدف سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از اجرای این برنامه، مطابق تجربیات عملی ۱۲ سال اخیر، بهره‌گیری از ذوق و خلاقیت هنرمندان بود تا "جشنواره خانه بهار مشهد ۱۴۰۰" زیباتر و چشم‌نوازتر از پیش برای شهروندان برگزار شود.  

معاون سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در تشریح اقدامات صورت گرفته در چهارچوب جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰ گفت: ۲۰ قطعه المان و پنج پرده نقاشی دیواری در منطقه یک شهرداری، پنج قطعه المان و پنج پرده نقاشی دیواری در مناطق دوم و سوم شهرداری مشهد، در مناطق چهار و پنج شهرداری هفت قطعه المان و پنج پرده نقاشی دیواری، ۱۰ قطعه المان و چهار پرده نقاشی دیواری در مناطق شش، هفت و هشت شهرداری این کلانشهر، در مناطق ۹ و ۱۰ شهرداری هفت المان و ۱۴ نقاشی دیواری و همچنین در مناطق ۱۱، ۱۲ و نیز شهرداری ثامن مشهد ۱۱ قطعه المان و ۶ پرده نقاشی دیواری جانمایی و نصب شده است.  

وی افزود: همچنین ۱۵۰ قطعه المان که ظرف سالهای پیش ساخته شده‌ بود،  امسال تعمیر و مرمت شده و با شست و شو و تجدید رنگ‌آمیزی برای جانمایی و نصب در شهر آماده شد.

یوسفی ادامه داد: سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد به این ترتیب ۲۰۶ قطعه المان جدید و قدیمی را در اجرای برنامه نوروزی استقبال از بهار ۱۴۰۰ در نقاط مختلف این کلانشهر نصب و در معرض دید عموم شهروندان و گردشگران قرار داده است.  

وی به ارزیابی هنری و کیفی آثار هنرمندان این برنامه نیز اشاره و بیان کرد: ۱۵ طرح پوستر گرافیکی که در جشنواره خانه بهار حائز رتبه شده‌ بود نیز در ایام نوروز ۱۴۰۰ در سطح مشهد به نمایش درآمد.  

سهم مردم در ایده‌پردازی ‌برای استقبال از بهار 

شهردار مشهد نیز به راه‌اندازی "سامانه اینترنتی ایده" و مشارکت "بسیار جالب" و چندین ساله شهروندان در ثبت ایده‌های بهاری شان در این سامانه اشاره و بیان کرد: امسال بطور بی‌سابقه‌ای ۳۰ درصد اقدامات اجرایی این شهرداری در قالب "جشنواره خانه بهار ۱۴۰۰" بر ایده‌های مردم مبتنی بود.  

محمدرضا کلایی افزود: شهروندان مشهدی به عید مفرح در ایام نوروز عادت دارند بنابراین همه ساله اقداماتی همچون ساخت و نصب انواع المانها و سازه‌های هنری، نقاشی های چشم نواز دیواری، کاشت انواع گلهای رنگارنگ، رنگ‌آمیزی نشاط‌آور سطوح و موارد مشابه در جای‌جای این کلانشهر انجام شده و همچنان ادامه دارد.

وی همچنین به اعمال تغییراتی در این برنامه اشاره و بیان کرد: امسال به منظور جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، نصب "المانهای تعاملی" و برپایی سازه‌هایی که بهانه تجمع مردم در اطراف آنها می‌شود، از برنامه شهرداری مشهد حذف شد.  

شهردار مشهد ادامه داد: ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بوته گل و افزون بر ۲۰۰ قطعه المان‌ همراه با دیگر فعالیتهای خدمات شهری امسال در سطح این کلانشهر کاشته، نصب و اجرا می‌شود.  

وی همچنین گفت: اقداماتی که امسال شهروندان مشهدی در سطح این کلانشهر مشاهده می کنند حاصل روند و فرآیندهای اجرای "جشنواره استقبال از بهار ۱۴۰۰" است که فراخوان مشارکت عموم مردم در آن، از شهریورماه پارسال آغاز شده است.

کلایی افزود: فراخوان حضور و فعالیت خلاق هنرمندان در حوزه ساخت المان، گلکاری و موارد مشابه صورت گرفت و سپس آثار دریافتی در باب نورپردازی و ریسه‌بندی، المانهای دائمی و موقت و گل‌آرایی مورد قضاوت هیاتی از داوران این حوزه قرار گرفت بطوری که امسال در مقایسه با سالهای پیش دقت‌نظر و ملاحظات کیفی در این باب ارتقا یافته و افزایش پیدا کرده است.  

وی ادامه داد: سه نکته امسال به صورت ویژه رخ داده است؛ اول اینکه زیبنده ما نیست که مناطق پیرامونی و کم برخوردار رها و به نقاط مرکزی شهر پرداخته شود، البته استدلال همکاران ما این است که تراکم باید در جایی باشد که مردم رفت و آمد بیشتری در آن دارند اما امسال اقدامات خود را به مناطق پیرامونی شهر نیز تسری داده‌ایم.

شهردار مشهد گفت: نکته بعدی اینکه تلاش کرده‌ایم از نظرات مردم در سالهای گذشته استفاده کنیم؛ بسیار جالب است که مردم هر سال ایده‌هایی را در سامانه ایده وارد می‌کنند و امسال حداقل ۳۰ درصد اقدامات ما براساس نظرات مردم در سال گذشته برگزیده و انجام شده است.

زیباسازی محلات حاشیه با مشارکت مردم

وی به توجه جشنواره استقبال از بهار نسبت به همه سطوح و بخشهای شهری مشهد اشاره و بیان کرد: به مناسب فرا رسیدن بهار، سازمان بازآفرینی فضاهای شهری از طریق ۳۰ دفتر توسعه محله (تسهیلگری) در محلات هدف بازآفرینی، فعالیت‌هایی در راستای زیباسازی محلات، با مشارکت مردم و جامعه محلی انجام داد.

کلایی افزود: بنابراین گزارش این اقدامات شامل کاشت بیش از ۴۷ هزار گل در فضاهای عمومی علاوه بر طرح‌های پیش‌بینی شده، رنگ آمیزی و نقاشی جداره های عمومی به مساحت ۱۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع با سه هزار کیلوگرم رنگ، نصب حدود ۲ هزار و ۵۰۰ گلدان دیوارکوب و برپایی و نصب ۲۰ المان گل از جمله خدمات انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین کاشت حدود ۲ هزار اصله درخت به مناسب روز درختکاری، جانمایی و نصب ۱۲ المان هنری، از برنامه‌هایی است که به مناسبت استقبال از بهار در محلات حاشیه و کم برخودار شهر، با همکاری سازمان پارک‌ها و فضای سبز، اداره امور هنری و مناطق شهرداری برگزار شده است.

شهردار مشهد گفت: انجام این اقدامات باعث شده است که چهره این محلات نسبت به سال های گذشته متفاوت و افزایش یابد و سرزندگی شهر را در آستانه بهار شاهد باشیم.  

مدیریت خدمات شهری کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد مرکب از ۱۳ منطقه و ۴۴ ناحیه شهرداری با به کارگیری افزون بر ۱۰ هزار کارمند است.

شهرداری مشهد علاوه بر مدیریت و نظارت عالی بر شهرداران مناطق سیزده‌گانه این کلانشهر، هشت معاونت شامل حمل و نقل و ترافیک، خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری، برنامه‌ریزی و توسعه، مالی و اداری، معاونت اقتصادی به اضافه تشکیلات مشاور و رییس حوزه شهردار را به عنوان زیرمجموعه خود دارد.

کلانشهر ۳۵۰ کیلومتر مربعی مشهد در مجموع ۷۲۳ کیلومتر گذرگاه محلی، خیابان و بزرگراه دارد که به تفکیک شامل ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه، ۱۳۴ کیلومتر خیابان شریانی درجه یک، ۲۵۸ کیلومتر خیابان شریانی درجه دو و ۲۳۱ کیلومتر گذرگاه محلی است.

همچنین ۹۶ تقاطع غیرهم‌سطح، دوربرگردان و زیرگذر در مسیر خیابانهای مشهد مورد استفاده شهروندان قرار دارد.  

برچسب‌ها شهرداری مشهد مشهد هنرهای تجسمی جشنواره مجسمه سازی مدیریت شهری گل و گیاه نقاشی نوروز 1400

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری مشهد مشهد هنرهای تجسمی شهرداری مشهد مشهد هنرهای تجسمی جشنواره مجسمه سازی مدیریت شهری گل و گیاه نقاشی نوروز 1400 اخبار کنکور سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد جشنواره خانه بهار استقبال از بهار شهروندان مشهدی قطعه المان شهردار مشهد بهار ۱۴۰۰ سازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال

معاون خدمات شهری کربلا گفت: سال گذشته شاهد حضور ۲۲ میلیون زائر در عراق بودیم و طبق پیش‌بینی‌های ما در اربعین سال جاری حضور زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، محمدرضا جان‌نثاری پیش از ظهر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_در ستاد اربعین حسینی استان ضمن گرامیداشت یاد شهیدان عراق که در برابر داعش ایستادگی کردند بالأخص شهید ابومهدی المهندس، اظهار کرد: ستاد اربعین حسینی استان به‌صورت ماهانه با هدف ایجاد آمادگی در برگزاری شایسته اربعین حسینی برگزار می‌شود تا مقدمات این رویداد عظیم را به بهترین نحو فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ هزار نفر از مردم استان اصفهان در اربعین حسینی میهمانان برادران عراقی خود هستند، افزود: از مهمان‌نوازی بی‌نظیر مردم و دولت عراق در ایام اربعین حسینی قدردانی می‌کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان با بیان اینکه این مهمان‌نوازی الگوی شایسته‌ای برای همه دنیا است تا محبت و برادری را از مردم عراق یاد بگیرند، خاطرنشان کرد: آنان هر چه دارند برای خدمت به زائران در طبق اخلاص می‌گذارند ما نیز از این بابت صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنیم.

جان‌نثاری یادآور شد: بیش از ۱۷۰ موکب از استان اصفهان در عراق برپا می‌شود و خوشحال هستیم که می‌توانیم خادم زائران اربعین حسینی باشیم و در این راستا آمادگی داریم هر کمکی که مسئولان عراقی تشخیص می‌دهند را جهت برگزاری اربعین حسینی انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه خود را ملزم می‌دانیم که همه اقداماتی که انجام می‌دهیم تحت نظر دولت عراق باشد، بیان کرد: برنامه‌ریزی شود تا تمامی شهرداران استان با محوریت شهرداری اصفهان در ایام اربعین همکاری لازم را با خدمات شهری کربلا داشته باشند.

رویکرد و منش مردم و مواکب استان اصفهان در ایام اربعین

علی یحیی عبد، معاون خدمات شهری کربلا نیز در این نشست سخنان خود را با گرامیداشت یاد شهیدان ایران اسلامی بالأخص شهید والامقام سردار سلیمانی آغاز و اظهار کرد: ما و برادران ایرانی مان یک گروه مشترک با هدف خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) هستیم و هیچگونه جدایی بین ما نیست.

وی با تأکید بر اینکه در ایام اربعین حسینی منش و رویکرد شیعه حضرت امیرالمومنین (ع) را به جهانیان نشان می‌دهیم، افزود: اربعین یک رویداد جهانی و برگزاری شایسته آن موفقیتی برای جهان اسلام است.

معاون خدمات شهری کربلا بیان کرد: برای ما باعث افتخار است که خادم امام حسین (ع) هستیم و می‌دانیم که برای شما نیز خدمت به زائران سیدالشهداء (ع) افتخار است زیرا همه ما هر چه که داریم از لطف و مهربانی امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) است.

وی گفت: سال گذشته شاهد حضور ۲۲ میلیون زائر در عراق بودیم و طبق پیش‌بینی‌های ما در اربعین سال جاری حضور زائران ابا عبدالله الحسین (ع) در ایام اربعین به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید.

معاون خدمات شهری کربلا با اشاره به اینکه سالانه ۵ میلیون نفر به زائران اربعین حسینی اضافه می‌شود، عنوان کرد: مواکب اصفهانی در کربلا به خاطر حضور پرشور و خلاقیت‌هایی که در خدمت‌رسانی به زائران دارند زبانزد هستند.

وی با بیان اینکه از خدماتی که شهرداری اصفهان در شهر کربلا انجام می‌دهد قدردانی می‌کنیم، گفت: اصفهانی‌ها در ایام اربعین بسیار متفاوت‌تر از سایر شهرها عمل می‌کنند، آن‌ها معتقدند بر خاکی که خون سیدالشهداء (ع) ریخته شده است حرمت دارد و نباید زباله‌ای بر زمین ریخته شود.

معاون خدمات شهری کربلا خاطرنشان کرد: کربلا هم مانند اصفهان شهر شما است و با شما همکاری خواهیم داشت زیرا معتقد هستیم بین ایران و عراق هیچ فراقی نیست.

به گزارش ایمنا، در این نشست اعضاء ستاد اربعین حسینی استان، مدیر مطالعات و پژوهش‌های کربلا، مدیر پارک‌ها و فضای سبز کربلا و مدیر منطقه پنج کربلا نیز حضور داشتند.

کد خبر 749330

دیگر خبرها

  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد پاک است
  • ایجاد ایست‌کار، گامی در راستای حفظ شان و منزلت کارگران
  • نورپردازی المان‌های شهری شیراز با رنگ آبی در روز جهانی اتیسم
  • وقوع ۵۲۲ فقره تصادف خسارتی در مشهد
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!
  • افتتاح چند پروژه شهری در دهه کرامت امسال در قم
  • بهترین انیمه‌های سریالی که در بهار امسال نباید از دست بدهید