Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مشکل کم آبی و خشکسالی یکی از مخاطرات جدی دشت قزوین است، دشتی که یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور و یکی از تامین کنندگان محصولات غذایی بازار مصرف استان های پرجمعیت تهران و البرز است.

از آنجایی که کشاورزی قزوین از  سالیان دور متکی به سفره‌های زیرزمینی بوده تامین آب کشاورزی و شرب از طریق سد، از جمله آرزوهای دیرینه مردم و کشاورزان این استان بود که با همت دولت تدیبر و امید تنها بخشی از این آرزو با آبگیری سد نهب با ظرفیت ۱۲۰ میلیون مترمکعب محقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سویی دیگر پروژه بزرگ انتقال آب شرب از طریق سد طالقان به استان قزوین نیز در دولت تدبیر و امید کلید خورد و در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از فاز نخست این طرح شامل آبرسانی به آبیک خواهیم بود.

این طرح، مشکل کمبود آب شرب ۱۶ شهر و ۱۹۸ روستای استان قزوین را برطرف می‌کند و آب با کیفیت را برای سال های متمادی در اختیار مردم این سرزمین قرار می دهد.

تامین آب شرب پایدار برای قزوینی ها با اجرای انتقال آب سد طالقان

یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: توجه ویژه به منابع آب سطحی استان و انجام مطالعات لازم برای ذخیره سازی و مصرف بهینه این منابع با احداث سدها، شبکه های آبیاری و زهکشی بندهای انحرافی از مهمترین رسالت های شرکت آب منطقه ای قزوین به شمار می رود.

وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای قزوین در طی چند سال  گذشته به واسطه کانال‌های انتقال آب و ایستگاه­های پمپاژ از پنج سد مخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی هم چون سد نهب، بالاخانلو، بور مانک، بهجت آباد و قلات بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب از منابع آب سطحی استان را مهارسازی، ذخیره سازی و با اصلاح و بهبود راندمان آن را قابل مصرف کرده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین گفت: افزایش انتقال آب از حوضه رودخانه طالقان به دشت قزوین یکی از طرح های مهم شرکت آب منطقه ای قزوین است که بخشی از این طرح که آبرسانی به شهرستان آبیک است، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به عنوان یک دستاورد حائز ارزش در دولت تدیبر و امید به بهره برداری خواهد رسید.

وی، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بخش آب استان را تامین آب شرب از سد طالقان اعلام کرد و گفت: در این طرح، خط انتقال اصلی به طول ۱۲۱ کیلومتر قرار است آب شرب ۱۶شهر و ۱۹۸ روستا از توابع شهرستان‌های آبیک، قزوین، البرز و تاکستان را از طریق تخصیص ۶۰ میلیون مترمکعب آب سد طالقان به استان تامین کند.

ملکی بیان کرد: پروژه انتقال آّب از سد طالقان، با ساخت ۲ مدل تصفیه‌خانه هرکدام به ظرفیت ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه در صورت به ثمر رسیدن، بخش اعظمی از مطالبات آب شرب شهروندان را محقق می کند و آب پایدار شرب را برای حداقل ۲۵ سال برای بخش زیادی از جمعیت استان قزوین به ارمغان خواهد آورد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای قزوین افزود: انتقال آب از سد طالقان پروژه ای بر اساس مصوبه سفر رییس جمهوری به قزوین در سال ۹۵ است.

وی آبگیری سد نهب را یکی از مهم ترین فعالیت ها و دستاوردهای شرکت آب منطقه ای استان قزوین دانست و گفت: آب گیری سد نهب که یکی از پروژه های نیمه تمام دهه گذشته بوده است، در اسفند ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

ملکی بیان کرد: سد نهب، با ارتفاع متوسط ۴۸.۵ متر از پی و حجم مخزن ۱۲۰ میلیون متر مکعب در منطقه تاکستان با طول تاج ۲۱۵۶ متر بزرگترین سد استان و از جمله معدود سدهای کشور با طول تاج طولانی به شمار می­ رود.

وی با اشاره به اینکه ذخیره جریانات نابهنگام و سیلابی رودخانه خررود و تنظیم آن برای اراضی کشاورزی دشت و همچنین تغذیه مصنوعی و محیط زیست پایین دست از اهداف احداث سد مخزنی نهب است؛ تصریح کرد: با احداث این سد، سالانه ۸۰ میلیون متر مکعب آب جهت مصارف کشاورزی ۳۶ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی پایین دست از طریق تلفیق با منابع آب زیرزمینی در شرایط بهبود و ۳۰ میلیون متر مکعب جهت تغذیه مصنوعی و حفظ محیط زیست اختصاص می یابد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین افزود: از مهم ترین دستاوردهای احداث سد نهب، تنظیم آب مورد نیاز کشاورزی منطقه و همچنین کاهش برداشت حدود ۹۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در شرایط بهبود و رعایت الگوی کشت است.

ملکی، پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصدی سد بالاخانلو را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم دانست و افزود: سد بالاخانلو از نوع خاکی با هسته رسی است که با ارتفاع ۸۴ متر از پی و طول تاج ۳۷۰ متر و حجم مخزن ۳۸.۵ میلیون متر مکعبی می باشد.

پیشرفت ۸۵ درصدی سد بالاخانلو

ملکی با اشاره به اینکه سد مخزنی بالاخانلو در جنوب شرقی شهرستان بوئین زهرا و بر روی رودخانه حاجی عرب با پیشرفت فیزیکی حدود ۸۵% در حال ساخت است؛ بیان کرد: این پروژه که همچون سد نهب از پروژه های نیمه تمام دولت دهم بوده است، تا پایان دولت دهم، یک درصد هم پیشرفت فیزیکی نداشته و در دولت یازدهم و دوازدهم به ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است و در سال پیش رو به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: تنظیم جریان رودخانه حاجی‌عرب و کنترل سیلاب‌های رودخانه به منظور تامین بخشی از نیاز آب شرب و بهداشت ۵ شهر و ۳۰ روستای جنوب استان به میزان ۵ میلیون متر مکعب در سال و تامین آب مورد نیاز ۴۲۰۰ هکتار اراضی کشاورزی به میزان ۲/۳ میلیون مترمکعب در شرایط بهبود، از طریق تلفیق با منابع آب زیرزمینی و منابع آب بهنگام حوضه میانی سد بالاخانلو و همچنین تامین ۴/۴ میلیون متر مکعب جهت نیازهای تغذیه مصنوعی و زیست محیطی جریان رودخانه حاجی‌عرب از اهداف احداث سد مخزنی بالاخانلو می‌باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین خاطر نشان کرد: طرح های تأمین و انتقال آب در حوضه های آبریز کشور نیز از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای قزوین در طی هشت سال اخیر بوده است.

وی تصریح کرد: اتمام عملیات اجرایی کانال انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب شهرستان تاکستان با ظرفیت ۲۴۸ لیتر در ثانیه به طول حدود ۱.۶ کیلومتر و بهره برداری در سال ۱۳۹۸ و مطالعه استفاده از پساب های شهری تاکستان با هدف تامین نیاز آبی باغات به منظور کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی با پیشرفت ۱۰۰ درصدی از دیگر دستاوردهای مهم این شرکت در طی هشت سال گذشته بوده است.

ملکی ادامه داد: پلمب چاه های غیرمجاز کشاورزی در استان که فشار زیادی به منابع آبی زیرزمینی استان وارد می کرد در کنار تکمیل و تجهیز و مرمت و بازسازی شبکه سنجش منابع آب استان نظیر افزایش تعداد ایستگاههای شبکه پایش از ۴۳۰ به ۵۱۲ در طول دولت تدبیر و امید و تاسیس، مرمت و بازسازی ایستگاههای شبکه پایش منابع آب سطحی و زیرزمینی از  دیگر اقدامات شرکت آب منطقه ای قزوین در مدت یاد شده به شمار می رود.

برچسب‌ها استان قزوین شرکت آب منطقه ای قزوین شرکت آب منطقه ای قزوین حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استان قزوین شرکت آب منطقه ای قزوین استان قزوین شرکت آب منطقه ای قزوین شرکت آب منطقه ای قزوین حسن روحانی اخبار کنکور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای شرکت آب منطقه ای قزوین میلیون متر مکعب میلیون مترمکعب پیشرفت فیزیکی سد بالاخانلو بهره برداری استان قزوین انتقال آب سد طالقان سد مخزنی منابع آب تامین آب احداث سد آب شرب سد نهب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۸۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی نظرزاده در دیدار با حجت الاسلام ذوالنوری نماینده قم در خانه ملت به تشریح وضعیت آب و فاضلاب در شهر قم پرداخت و فقدان شبکه فاضلاب در برخی نقاط شهر را یکی از معضلات اصلی شهر قم دانست و با بیان اینکه در این زمینه عقب‌افتادگی حدود ۱۰ ساله نسبت به متوسط کشور داریم، اظهار داشت: در حال حاضر ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است در حالی که متوسط کشور در این زمینه ۵۴ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به انجام مطالعات طرح فاضلاب شهر قم، بر ضرورت تحقق اعتبارات فاضلاب مصوب سفر اول رئیس‌جمهور تأکید و خاطرنشان کرد: برای رفع معضل فاضلاب در شهر حدود هزار کیلومتر شبکه و دو باب تصفیه‌خانه فاضلاب نیاز داریم تا بتوانیم وضعیت فعلی را سروسامان دهیم.

نظرزاده با اشاره به پروژه اجرای ۲۱ کیلومتر خط انتقال فاضلاب پردیسان و بخش شرقی قم و احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان اظهار داشت: ۶ کیلومتر از این خط انتقال توسط شرکت آب و فاضلاب در حال اجراست و مابقی نیز توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم یادآور شد: با اجرای این خط انتقال و تصفیه‌خانه امکان بهره‌مندی از خدمات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب برای بیش از ۴۰۰ هزار نفر از شهروندان به ویژه در مناطق با تراکم ساختمانی زیاد فراهم خواهد شد.

وی در ادامه انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش بخشی از مشکلات فاضلاب عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذار با اجرای ۴۰ کیلومتر خط انتقال و احداث یک باب تصفیه‌خانه، بخشی از فاضلاب پردیسان را تصفیه و برای مصارف صنعت و فضای سبز محور سلفچگان و نیزار منتقل خواهد کرد.

کد خبر 6090925

دیگر خبرها

  • برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان
  • ۳ رویداد گردشگری قزوین ثبت ملی شد
  • نتانیاهو و بایدن تصمیم نهایی را برای منطقه گرفتند؟
  • نیاز ۲۰ میلیاردی برای تکمیل شبکه آبیاری «حوضیان»
  • ۴۲ درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه فاضلاب است
  • نابسامانی جمع آوری زباله در منطقه مسکونی مهر رازی کرمانشاه
  • صخره‌نوردی بی‌نظیر بز‌های کوهی در طالقان (فیلم)
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • بازدید جمعی از معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از واحد‌های مختلف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی 
  • تاکید مقام آمریکایی بر شکست رژیم صهیونیستی در غزه