Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس- اردبیل|مهران عقلمند: مرکز آمار ایران پس از بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده در اسفند ماه سال ۹۹، درصد تغییر شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد که در این آمار درصد تغییر شاخص کل برای خانوارهای کشور نسبت به اسفند ماه سال ۹۸، ۴۸.۷ درصد اعلام شد، در این ماه عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۹۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

رتبه ۱۱ اردبیل در تورم نقطه به نقطه کل خانوارها

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۵۸.۵ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۲.۹ درصد است و استان اردبیل نیز با تورم ۵۲.۵ درصدی در رتبه ۱۱ قرار دارد؛ یعنی خانوارهای ساکن استان چهارمحال و بختیاری نسبت به اسفند ماه ۱۳۹۹ به طور متوسط ۹.۸ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان قم ۵.۸ درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند و خانوارهای استان اردبیل نیز به طور متوسط ۳.۸ درصد بیشتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

طبق آمار اعلامی نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۹ برای کل خانوارهای کشور به عدد ۳۶.۴ درصد رسیده و در عین حال نرخ تورم دوازده ماهه استان اردبیل نیز ۳۵.۵ درصد بوده و در رتبه ۲۲ قرار دارد بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه با ۴۰.۱ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۹ نیز مربوط به استان مرکزی با ۳۳.۳ درصد است.

 

رتبه ۱۵ اردبیل در تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری

در اسفند ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ۲۹۴.۹ رسید که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۷.۸ درصد است و بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در این ماه مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۵۸.۹ درصد و کمترین آن مربوط به استان قم با ۴۲.۸ درصد است و استان اردبیل نیز با ۴۹.۹ درصد در رتبه ۱۵ قرار دارد.

یعنی خانوارهای شهری ساکن استان چهارمحال و بختیاری به‌طور متوسط ۱۱.۱ درصد بیش از میانگین کل کشور برای خرید یک«مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و خانوارهای استان اردبیل نیز به‌طور متوسط ۲.۱ درصد بیشتر از میانگین کشوری برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند‌.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١۳۹۹ برای خانوارهای شهری کل کشور ۳۶.۲ درصد بوده و در عین حال نرخ تورم دوازده ماهه استان اردبیل نیز ۳۴.۵ درصد بوده و در رتبه ۲۲ قرار دارد و بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کرمانشاه با ۳۹.۴ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه سال ۹۹ نیز مربوط به استان آذربایجان غربی با ۳۲.۵ درصد است.

 

رتبه ۶ اردبیل در تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی

در اسفند ماه ١۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (١٠٠=١٣٩٥) به ۳۱۶.۱ بوده که نسبت به ماه قبل ۱.۶ درصد افزایش داشته و درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۳.۳ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به‌ استان‌ ایلام با ۶۱.۲ درصد و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۴۵ درصد است و استان اردبیل نیز با ۵۹.۵ درصد در رتبه ۶ قرار دارد؛ یعنی خانوارهای‌روستایی ساکن استان ایلام به طور متوسط ۷.۹ درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و خانوارهای روستایی ساکن استان اردبیل نیز به‌طور متوسط ۶.۲ درصد بیشتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ١۳۹۹ برای خانوارهای روستایی کشور به ۳۷.۷ درصد رسیده و نرخ تورم دوازده ماهه برای خانوارهای روستایی استان اردبیل نیز ۳۸.۲ درصد بوده و از این حیث در رتبه ۱۲ قرار دارد و بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان همدان با ۴۳.۸ درصد بوده و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه سال ۱۳۹۹ نیز مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۳۳.۲ درصد است.

 

تورم ۶۸ درصدی اردبیل در خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

طبق آمار منتشر شده در اسفند ماه سال ۹۹ نرخ تورم نقطه به نقطه در بخش خوراکی و آشامیدنی‌های کل کشور ۶۷ درصد بوده که این رقم در استان اردبیل بالاتر از میانگین کشوری و به ۶۸.۳ درصد رسیده است و در کنار آن در بخش پوشاک و کفش نیز نرخ تورم کل کشور ۵۲.۱ و تورم نقطه به نقطه استان اردبیل ۵۳.۶ درصد بوده است و نرخ تورم مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها نیز در اسفند ماه سال ۹۹ برای کل کشور ۲۸.۳ درصد و تورم استان اردبیل در این بخش ۳۱.۶ درصد بوده است.

تورم بالا اقشار کم درآمد جامعه را با مشکل جدی مواجه کرده است

یکی از شهروندان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل بیان کرد: متاسفانه در طی ماه‌های اخیر وضعیت تورمی در کشور و استان اردبیل در سطح بسیار نامناسبی قرار گرفته و افزایش تورم و قیمت‌های لحظه‌ای سبب مشکلات زیادی برای مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه شده است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت بسیاری از اقلام حتی کالاهای اساسی به صورت ماهانه و هفتگی و گاها به صورت روزانه در حال افزایش بوده و این در حالیست که نظارت کافی نیز در این خصوص وجود ندارد و شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در طول ماه هستیم.

این شهروند اردبیلی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی موجود در سطح جامعه در شرایط مناسبی قرار ندارد و اغلب از مردم با توجه به تورم بالای موجود در بازار از خرید بسیاری از اقلام و حتی برخی کالاهای اساسی عاجز هستند و امیدواریم که مسؤولان امر توجه جدی به این مشکل داشته باشند.

مسؤولان نظارت کافی به بازار ندارند

یکی دیگر از شهروندان اردبیلی گفت: افزایش قیمت به صورت لحظه‌ای باعث سردرگمی مردم و حتی خود فروشندگان شده است و نیاز است تا مسؤولان اهتمام جدی نسبت به حل این مشکل داشته باشند و پس از بررسی علل موجود برای این مشکل اقدامات اساسی در راستای حل آن انجام دهند.

این شهروند اردبیلی ادامه داد: در حالی‌که مسؤولان از عدم کمبود در خصوص کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار و سایر اقلام در کشور خبر می‌دهند اما همچنان شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در سطح بازار هستیم و این نشان می‌دهد که مشکل اصلی در خصوص افزایش قیمت‌ها به عدم نظارت صحیح بر بازار و وجود دلالان در این خصوص برمی‌گردد که سبب افزایش قیمت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، از آنجائی‌که استان اردبیل جزو استان‌های کم برخوردار کشور بوده و مردم با مشکلاتی همچون معضل بیکاری و نبود اشتغال و درآمد مناسب دست و پنجه نرم می‌کنند تورم ۵۲.۵ درصدی و بالاتر از میانگین کشوری این استان برای اغلب مردم مشکل ساز بوده و با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه سبب بروز مشکلات معیشتی به خصوص اقشار کم درآمد جامعه شده است لذا انتظار می‌رود که مسؤولان امر با توجه جدی به وضعیت جامعه اقدامات اساسی در جهت کنترل تورم و کاهش نرخ اقلام و کالاهای اساسی داشته باشند.

انتهای پیام/3463/

منبع: فارس

کلیدواژه: تورم اسفند99 نرخ تورم گرانی کالاها قدرت خرید مردم استان اردبیل تورم نقطه به نقطه خانوارهای اردبیل در تورم نقطه به نقطه استان چهارمحال و بختیاری شاخص کل برای خانوارهای نرخ تورم نقطه به نقطه میانگین کل کشور درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی استان اردبیل نیز میانگین کشوری بیشترین نرخ تورم اسفند ماه سال ۹۹ خانوارهای شهری استان اردبیل اسفند ماه ۱۳۹۹ مربوط به استان کالاهای اساسی درصد و کمترین طور متوسط اسفند ماه درصد بوده نسبت به ماه درصد بیشتر ساکن استان قیمت ها ۵ درصد ۹ درصد ۲ درصد ۸ درصد ۳ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۸۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور + آمار استان‌ها کم‌ بارش و پر بارش

بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی، کشور در سال آبی جاری تا هشتم اردیبهشت، به‌طور میانگین ۱۲.۸ درصد با کاهش بارش روبه‌رو بوده و طی این مدت ۱۷۸.۸ میلی‌متر بارش دریافت کرده، این در حالی است که میانگین بلندمدت بارش کشوری در این بازه زمانی ۲۰۵.۱ میلی‌متر بوده است.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی در هفت روز گذشته منتهی به هشتم اردیبهشت حدود ۱۱.۹ میلی‌متر بارش در این بازه زمانی دریافت شده که این میزان در بلندمدت ۶.۲ میلی‌متر است بنابراین ۸۹.۹ درصد بارش بیشتر در این بازه زمانی دریافت شده است.

از ابتدای ماه جاری منتهی به هشتم اردیبهشت در کشور به‌طور میانگین ۱۲.۱ میلی‌متر بارش ثبت شده، در حالی که میزان آن در بلندمدت ۶.۹ میلی‌متر است، در نتیجه ۷۴.۲ درصد با افزایش بارش نسبت به بلند مدت روبه‌رو بوده‌ایم.

از ابتدای سال جاری تا هشتم اردیبهشت به‌طور میانگین ۱۷۸.۸ میلی‌متر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلند مدت (۲۰۵.۱ میلیمتر) با کاهش ۱۲.۸ درصدی بارش روبه‌رو هستیم.

جدول اطلاعات پهنه‌ای بارش استان‌ها از ابتدای سال آبی جاری نشان می‌دهد تنها استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، گلستان، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرده‌اند که این میزان برای خراسان جنوبی ۱۴.۷ درصد، سیستان و بلوچستان ۵۴.۹ درصد، کرمانشاه ۱.۹ درصد، گلستان ۳.۶ درصد، همدان ۱.۶ درصد و یزد ۳۵.۹ درصد است.

بارندگی در سایر استان‌ها کمتر از حد نرمال بوده است و در این زمینه قزوین بدترین وضعیت را تجربه می‌کندف چرا که ۴۱.۳ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.

استان تهران نیز از جمله استان‌هایی است که با کم‌بارشی روبه‌رو بوده است، در حالی که میانگین بارش تهران در بلند مدت ۲۲۸.۹ میلی‌متر است، اما در سال آبی جاری تنها به‌طور میانگین ۱۴۰.۷ میلی‌متر بارش دریافت کرده است که نشان‌دهنده کاهش ۳۸.۵ درصدی بارش در این استان است.

لازم است بدانیم، شروع سال آبی در ایران از ابتدای پائیز است. به این ترتیب یک سال آبی در ایران از یکم مهر شروع می‌شود و تا سی و یکم شهریور سال بعد ادامه می یابد.

کد خبر 749254

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: تورم ۲۷ درصد کاهش یافت!
  • اردبیل در رتبه اول رده‌بندی مولدسازی کشور قرار گرفت
  • هوای تهران همچنان مطلوب است
  • «همتی» در نقاب رییس بانک مرکزی سوئیس/سلطان چاپ پول چه کرد؟
  • سیستان‌وبلوچستان، چهارم دروابستگی به آب قنات برای کشاورزی
  • یزد؛ همچنان کم بارش ترین استان کشور/ سامانه جدید بارشی در استان یزد+ فیلم
  • اردبیل رتبه چهارم تولید عسل کشوری را دارد
  • آخرین وضعیت بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور + آمار استان‌ها کم‌ بارش و پر بارش
  • شاخص برخورداری گلستان از صدور اسناد مالکیت، هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری
  • اسفند ماه «مرغ حذفی» بیشترین افزایش قیمت را داشت