Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@17:01:11 GMT

گفت‌وگوی سران آلمان، روسیه و فرانسه درباره حفظ برجام

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۸۳۶۰

گفت‌وگوی سران آلمان، روسیه و فرانسه درباره حفظ برجام

سران کشورهای آلمان، روسیه و فرانسه روز گذشته در یک ویدیو کنفرانس درباره موضوعات مختلفی از جمله حفظ توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، دفتر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که او با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش درباره وضعیت موجود در اوکراین، بلاروس، لیبی و سوریه در کنفرانسی ویدیویی گفت‌وگو کردند و در زمینه ایران هم توافق کردند که ''اقدامات و تلاش‌ها را به منظور بازگشت ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش هماهنگ‌ کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

''

همچنین پایگاه خبری اردوپوینت نوشت که کاخ کرملین در بیانیه‌ای درباره این گفت‌وگو آورده است: رهبران روسیه، آلمان و فرانسه از حفظ توافق و اجرایی کردن برنامه جامع اقدام مشترک [برجام] ابراز حمایت کرده و درباره همکاری‌های بیشتر در این زمینه گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوی سران این کشورهای عضو برجام درباره حفظ این توافق و بازگشت ایران به پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌اش درحالی مطرح می‌شود که ایران بنا به اعلام نهادهای بین المللی همواره به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است و این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ با خروج از توافق هسته‌ای، زمینه فروپاشی این توافق را فراهم کرد.

ایران پس از خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا شد و نتوانست در ازای محدودسازی برنامه‌ هسته‌اش‌ که شروط توافق بود، از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود. شرکای اروپایی برجام نیز تاکنون نتوانسته‌اند به تعهداتشان در زمینه کاهش تاثیر تحریم‌های آمریکا و عادی سازی روابط اقتصادی با ایران عمل کنند.

ایران در پی متحمل شدن این وضعیت، در یک سال و نیم گذشته تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق را کاهش داده اما اعلام کرده است که در صورت پایبندی تمام اعضای توافق به تعهداتشان و لغو تحریم‌ها،اقدامات انجام شده در پی کاهش تعهدات به حالت قبل باز خواهند گشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آلمان روسيه فرانسه توافق هسته ای برجام آنگلا مرکل پوتين امانوئل ماکرون گفت وگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۸۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توافق میان باکو و ایروان نزدیک است

صدر اعظم آلمان اعلام کرد که احتمال توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیشتر از همیشه شده است.

به گزارش مشرق، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد: شانس حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اکنون بیش از هر زمان دیگری است.

شولتز، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «الهام علی اف» رئیس جمهور آذربایجان گفت: البته قبل از هر چیز در مورد مناقشه میان ارمنستان و آذربایجان گفت و گو کردیم و اتفاق نظر داریم این مناقشه باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

صدراعظم آلمان خطاب به علی اف گفت: بنابراین بهتر است که شما گفت و گوی مستقیم با «نیکول پاشینیان» [نخست وزیر ارمنستان] داشته باشید.

شولتز افزود: سال ۲۰۲۴ می تواند و باید سال صلح در منطقه باشد. این یک فرصت و یک مسئولیت بزرگ است.

صدراعظم آلمان گزارش‌های اخیر درباره توافق اولیه در مورد تعیین مرز بین دو کشور را دلگرم‌کننده توصیف کرد و گفت که لازم است این روند حفظ شود.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • رییس‌جمهور فرانسه به آلمان می‌رود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • اعتراضات به جنگ علیه غزه از دانشگاه های آمریکا به فرانسه و آلمان رسید
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • هشدار رئیس جمهور فرانسه به اروپا: نباید دست نشانده آمریکا باشیم