Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@12:48:51 GMT

۷ سد در لرستان در حال اجرا است

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۳۸۵۷۳

۷ سد در لرستان در حال اجرا است

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۷ سد در استان در حال اجرا است

داریوش حسن‌نژاد در جلسه تخصصی بررسی وضعیت آب و منابع آبی لرستان که دهم فروردین‌ماه با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد، اظهار کرد: استان لرستان چهارفصل و دارای تنوع آب و هوایی است. این استان در سومین حوضه آبریز پرباران کشور یعنی خلیج‌فارس و دریای عمان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: متوسط بارندگی استان حدود ۵۷۸ میلی‌متر و متوسط حجم آب‌های سطحی خروجی استان حدود ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب در سال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: استان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی به طول حدود ۹۰۰۰ کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه با تولید حجم آب حدود هشت میلیارد مترمکعب معادل ۱۱ درصد آب‌های جاری کشور یکی از غنی‌ترین شبکه سطح کشور را دارا است.

حسن‌نژاد اضافه کرد: در استان حدود شش سد به بهره‌برداری رسیده و هفت سد در حال اجراست که با اتمام عملیات اجرایی آن‌ها حجم مخزن آب استان ۳۵۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ شبکه پایاب سدها در حال اجرا بوده که این ۱۱ شبکه به مساحت ۴ هزار و ۷۵۰ هکتار است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان ادامه داد: دو دشت کوهدشت و رومشکان از دشتهای استان، به دلیل افت شدید آب زیرزمینی دشت‌های ممنوعه هستند.

وی با اشاره به مشکلات آب در استان، افزود: خسارات وارده به استان بر اثر سیل فروردین ۹۸ بسیار سنگین بوده و در بخش آب این خسارات معادل هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که از این میزان فقط ۹۸ میلیارد تومان تأمین شده و اکثراً نیازمند تأمین مالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: میزان اعتبارات مصوب و تخصیص به سدها بسیار ناچیز و مدت اجرای این پروژه‌ها بسیار طولانی است.

حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: هیچ‌یک از شهرستان‌های استان از آب شرب پایدار برخوردار نیستند و آب شرب آن‌ها از منابع آب چشمه و چاه تأمین می‌شود که نیازمند احداث سدهای مخزنی با تخصیص شرب است.

وی اضافه کرد: سه سد از سدهای استان با تخصیص آب شرب در حال اجرا بوده که نیازمند اعتبارات ویژه و استفاده از منابع مالی بخش خصوصی و بانک‌ها هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: کنترل سیلاب نیازمند به ساخت سدها با رویکرد کنترل سیلاب است که در استان، سد معشوره در برنامه وزارت نیرو و معاونت آب و آبفا قرار دارد و در سال گذشته بنا به دستور معاونت محترم آب و آبفا، تخصیص‌های آب استان مورد بازنگری قرار گرفت. ظرفیت حجم مخزن این سد علاوه بر تأمین آب شرب، صنعت و کشاورزی شهرستان‌های کوهدشت، رومشکان، دلفان و چگنی برای کنترل سیلاب تا حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب افزایش داده شد.

حسن‌نژاد با اشاره به مشکلات بخش آب در استان مرتبط با قوه قضاییه، افزود: روند بررسی پرونده‌های متخلفین بخش منابع آب در دادگاه‌ها طولانی است و احکام صادره در بحث‌های تخلفات بخش منابع آب بازدارنده نیست. عدم جرم انگاری فعالیت متخلفین در منابع آبی (به‌ویژه در چاه‌های غیرمجاز و تصرفات بستر و حریم، برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه و ...) مجازات‌های مطلقاً بازدارنده نیست.

وی در پایان پذیرش مأمورین ماده ۳۰ به‌عنوان ضابطین دادگستری را خواستار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی آب شرب وزارت نیرو خلیج فارس سد معشوره قوه قضاييه دریای عمان آب منطقه ای لرستان سيدابراهيم رئيسي خليج فارس قوه قضاییه خلیج فارس قوه قضائیه وزارت نيرو استان لرستان لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان حال اجرا منابع آب حسن نژاد آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی

ایسنا/لرستان استاندار لرستان با تاکید اهتمام جدی مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی گفت: برای جبران عقب‌افتادگی‌های استان باید تامین منابع صورت بگیرد.

ابوطالب شفقت شامگاه سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت در نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه لرستان در سال جاری تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی استان حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه باید تبصره‌های قانون بودجه را به‌خوبی مطالعه کنند و سهم کلیه اعتبارات هزینه‌ای و عمرانی خود را از قانون بودجه احصا کنند و سازمان مدیریت موظف است با اولویت پروژه‌های استانی نیمه تمام جمع‌بندی کند که بتوانیم برای جذب منابع اقدامات لازم را انجام دهیم.

راه‌اندازی دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در استان

شفقت با اشاره به راه‌اندازی دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در استان گفت: به زودی یک نفر در استان به عنوان مسئول تامین منابع در استان و تهران معرفی خواهد شد، که متعاقب این امر، دستگاه‌ها موظف هستند یک نفر را به عنوان مسئول تامین منابع خود برای پیگیری و تسهیل امور معرفی کنند.

استاندار لرستان با تاکید بر اینکه برای جبران عقب‌افتادگی‌های استان باید تامین منابع صورت بگیرد افزود: بدون تامین منابع،  امکان انجام مدیریت جهادی برای اجرای پروژه‌ها و فعالیت‌های بزرگ نیست.

صرف هزینه‌های تملک دارایی دستگاه‌ها حداکثر تا پایان تیرماه 

شفقت با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی استان هزینه‌های باقی‌مانده تملک دارایی را حداکثر تا ۳۱ تیرماه هزینه کنند، افزود: با توجه به مهلت قانونی خرج‌کرد تملک دارایی تا ۳۱ شهریور در این صورت می‌توان از وزارتخانه‌ها درخواست منابع کرد.

تاکید بر پاسخ‌گویی سریع بر استعلام‌های قانونی دستگاه‌ها

 استاندار لرستان با تاکید بر پاسخ‌گویی سریع بر استعلام‌های قانونی دستگاه‌ها گفت: پاسخ کارشناسی برای رد استعلام و سرعت عمل برای پاسخ‌گویی به استعلام‌ها برای پیشبرد امور در استان ضروری است.

جلسه شورای برنامه‌ریزی استان کلیدی‌ترین جلسه استان است

استاندار لرستان جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را مهم‌ترین و کلیدی‌ترین جلسه استان برشمرد و افزود: حضور تمام اعضا در این جلسه الزامی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • مجهز شدن ۳۰ درصد چاه‌های لرستان به دستگاه کنترل هوشمند
  • کم آبی در کمین لرستان/ بارش‌های پرتکرار هم حریف خشکسالی نشد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • تاکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی و مدیریت صحیح منابع مالی
  • دفتر نظارت و ارزیابی ویژه استاندار در لرستان راه‌اندازی می‌شود
  • تأکید استاندار لرستان بر اهتمام مدیران در جذب اعتبارات ملی
  • ۸۵ درصد از شبکه آبیاری سد حوضیان الیگودرز اجرا شد
  • رفع تنش آبی ۱۰ روستا از مجتمع نرژی چقابور