Web Analytics Made Easy - Statcounter

رستم قاسمی، کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ که سابقه حضور در وزارت نفت دولت احمدی نژاد و قرارگاه خاتم الانبیاء را دارد در بخشی از گفتگوی عیدانه با خبرگزاری خبرآنلاین درباره برنامه هایش برای حوزه دیپلماسی گفت:درباره رابطه با آمریکا هم من فکر می‌کنم مسئولان کشور بارها اعلام کرده‌اند که ما به‌جز با رژیم صهیونیستی با همه دنیا می‌توانیم رابطه داشته باشیم و منعی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید؛

رستم قاسمی: سابقه کار نظامی در سپاه ندارم/شعار یارانه ای نداده ام

وی تاکید کرد: من به دیپلماسی اقتدار اعتقاد دارم، نه دیپلماسی التماس.

بخش هایی از این گفتگو را بخوانید؛

- مثلا شما در حوزه دیپلماسی برنامه‌تان برای مذاکره با آمریکا چیست؟ برنامه‌تان برای کشورهای عرب منطقه چیست؟
بنده در حوزه دیپلماسی کارهای زیادی انجام دادم.

با کشورهای همسایه روابط بسیار خوبی دارم

- بیشتر دیپلماسی اقتصادی بوده است.؟
به هر حال دیپلماسی بوده است و اتفاقا نیاز امروز کشور ما دیپلماسی اقتصادی است؛ بعضی از این کشورها در دنیا وزارت امور خارجه‌شان اصلا بر مبنای تفکر اقتصادی بسته شده، چون امروز لوکوموتیو زندگی، لوکوموتیو شهر، لوکوموتیو کشور روی ریل اقتصاد قرار می‌گیرد و اهمیت اقتصاد امروز در دنیا خیلی زیاد است. بنابراین ما در حوزه دیپلماسی خارجی باید بخش عمده‌ای از نگاه‌مان متوجه دیپلماسی اقتصادی باشد. من با توجه به این‌که عرض کردم مسئولیت‌هایی در کشور داشتم، با کشورهای همسایه روابط بسیار خوبی داشته و دارم  بارها با  سران کشورها ملاقات کردم، در سال‌های اخیر هم من با بعضی از سران این کشورها ملاقات داشتم، در سطح روسای اصلی این کشور ملاقات داشتم و فکر می‌کنم ما اولا یک نگاهی می‌توانیم به همسایه‌هایمان در روابط دوجانبه داشته باشیم یا حتی روابط همسایگی داشته باشیم.

منعی برای رابطه با آمریکا نداریم اما...

درباره رابطه با آمریکا هم من فکر می‌کنم مسئولان کشور بارها اعلام کرده‌اند که ما به‌جز با رژیم صهیونیستی با همه دنیا می‌توانیم رابطه داشته باشیم و منعی وجود ندارد.اما  در مورد آمریکا هم زمانی حاکمیت با مذاکره با آمریکا مخالفت نکرد  یعنی همان «نرمش قهرمانانه»‌ای که اتفاق افتاد تا اولا به دنیا و به داخل ثابت کند اهل مذاکره وگفت‌وگو است و درثانی به خود آمریکایی‌ها ثابت کند که ما  به دنبال تنش‌زدایی هستیم. با این نگاه رفتیم و برجام را امضاء کردیم ( حال انتقادات به برجام وارد است که چطور نوشته و امضاء شد بماند) در آن زمان آمریکایی‌ها وقت زیادی داشتند.

سابقه ندارد که وزیر امور خارجه آمریکا حدود ۲۰ روز خارج از آمریکا فقط روی موضوع برجام متمرکز شود تا بالاخره این سند بین‌المللی امضاء شود. و در نتیجه برجام امضاء شد، دولت آمریکا تصویب کرد، کنگره آمریکا تصویب کرد، سازمان ملل تصویب کرد، کشورهای بزرگ ۱+۵ هم امضاء کردند. برجام باید اجرا می‌شد. هیچگاه گزارشی در آژانس و در جای دیگری وجود ندارد که ایران از برجام تخطی کرده باشد. آمریکایی‌ها در واقع از برجام خارج شدند و بی‌اعتمادی خودشان را برای مردم ایران اثبات کردند. ترامپ آمد، گفتند یک آدم دیوانه‌ای است. شما که عاقل هستید که امضاء کردید، (اتفاقا همین آقایانی که الان در دولت آمریکا هستند، برجامی‌اند،) برگردید به برجام. در هر صورت در مورد دولت آمریکا یک پیچیدگی‌هایی وجود دارد که باید آن را حل کرد.

معتقد به دیپلماسی اقتدار هستم نه دیپلماسی التماس

- یعنی شما هنوز برنامه مشخصی برای دیپلماسی ندارید ؟
طبیعتا روابط با آمریکا پیچیدگی‌هایی دارد که با اقتدار باید آن را حل کرد؛ من به دیپلماسی اقتدار اعتقاد دارم، نه دیپلماسی التماس. وبا این نگاه برنامه ها با مشاوران در حال تدوین است .

دیپلماسی اقتدار ربطی به دولت احمدی نژاد ندارد

- از جنس دولت آقای احمدی‌نژاد؟
اقتدار معنایش ربطی به کسی ندارد؛ به دولت آقای احمدی‌نژاد یا کسی دیگر ارتباطی ندارد. من منظورم این است که ما اگر در اقتصاد تقویت شویم، اقتصادمان قوی شود، می‌شود معنای اقتدار. اقتدار می‌تواند در حوزه‌های مختلف باشد.شما اگر اقتصاد قوی داشته باشی قدرت چانه زنی داری حتی با اقتصاد قوی شما میتوانی نیروی نظامی را تجهیز و مقتدر کنیم.

2727

کد خبر 1500092

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رستم قاسمی انتخابات ۱۴۰۰ ایران و آمریکا دیپلماسی اقتدار رابطه با آمریکا حوزه دیپلماسی داشته باشیم احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۳۹۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل

مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل گفت: فرآیند ضبط مناظره ۲ کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز آغاز شد. - اخبار استانها -

سیدمحسن لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل، اظهار داشت: مناظره این 2 کاندیدا در قالب برنامه 60 دقیقه‌ای آغاز شده و در کنار آن، برنامه 20 دقیقه‌ای تبلیغاتی هر 2 کاندیدای راه یافته به مرحله دوم حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز نیز تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: از 13 اردیبهشت ماه همزمان با تبلیغات مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاهد پخش این برنامه‌ها از شبکه سبلان خواهیم بود تا اهالی شمال استان در انتخاب کاندیدای نهایی قضاوت درست و سنجیده‌ای را داشته باشند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل گفت: همراهی و همکاری خوبی را از سوی 2 کاندیدای راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز شاهد هستیم و امیدواریم روند تبلیغاتی مناسبی را در هفته آینده شاهد باشیم.

لطیفی افزود: قطعا این برنامه‌ها به مشارکت بیشتر مردم در مرحله دوم انتخابات منجر خواهد شد و صدا و سیما همچون مرحله اول انتخابات بستر مناسب رسانه‌ای را فراهم کرده تا در قالب برنامه‌های مناظره و تبلیغاتی آحاد مردم به ویژه ساکنان شمال استان با دیدگاه‌های کاندیداهای راه یافته به مرحله دوم آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما در اسفندماه بر این بوده تا با پخش برنامه‌های مناظره و تبلیغاتی کاندیداها شرایط خوبی را برای مشارکت بالای مردم در صحنه انتخابات فراهم کند که قطعا این فرآیند در مرحله دوم نیز پیگیری می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل اضافه کرد: در استان اردبیل از بین هفت منتخب مجلس، 6 نفر در مرحله اول به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کردند و نفر هفتم با کسب بیشترین آرا در روز 21 اردیبهشت ماه امسال تعیین شده تا در مجلس آینده در ترکیب نمایندگان استان قرار گیرد.

لطیفی بیان کرد: شرایط مساوی برای تبلیغات هر 2 کاندیدا در نظر گرفته شده و سعی ما بر این است تا بهترین بستر و فضای تبلیغی را در رسانه استانی برای هموطنان در انتخاب شایسته مهیا کنیم.

انتهای پیام/131

 

دیگر خبرها

  • مناظره ۲ کاندیدای مجلس دوازدهم اردبیل
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • مومنی، اقتصاددان: در هشت سال دولت احمدی نژاد، قیمت نان 32 برابر شد!
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • دُم خروس بیرون زد!
  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • دو ضربه مهم به بودجه‌نویسی کشور؛ یکی در دولت احمدی‌نژاد و یکی در دولت رئیسی