Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهر، گروه استان‌ها: حکایت کمبود مرغ در خراسان جنوبی از نیمه دوم سال ۹۹ در خراسان جنوبی آغاز شد. استانی که از دیرباز آوازه قطب تولید مرغ و تخم مرغ را به خود داده بود، امروز شهروندانش برای تهیه این کالاها صف می‌بندند.

کلاف این ماجرا در کنار عدم حمایت‌ها و نظارت‌ها هر روز گره جدیدی می‌خورد بی آنکه کسی متوجه عواقبش باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برهه‌ای از زمان آنفولانزای فوق حاد پرندگان و گرانی دان، مرغداران را از جوجه ریزی منع و بازار را با کمبود مرغ رو به رو ساخت.

اما امروز قریب به دو ماه از پاک شدن استان از آنفولانزای فوق حاد پرندگان می‌گذرد اما رد پای کمبودها پا بر جا است. گزارش‌های میدانی ضعف نظارتی مسئولان را علت این ماجرا می‌دانند و برخی هم انگشت اتهام به سوی مرغداران دراز کرده و خروج غیر مجاز مرغ را علت این کمبودها می‌دانند.

مرغداران هم معتقدند عدم تناسب قیمت در بازار خرید و فروش مرغ در خراسان جنوبی و دیگر استان‌ها، باعث خروج مرغ از استان می‌شود.

در هر حال، مردم از شرایط پیش رو رضایت چندانی نداشته و از صف بستن برای تهیه مرغ رنج می‌برند. اگرچه این صف بندی ها در دو روز نخست سال جاری پر رنگ بود اما نیاز است با چاره اندیشی جدی، برای همیشه جلوی این کمبودها گرفته شود تا پای شهروندان را به میدان گلایه و نارضایتی باز نکند.

کمبودها رفع شود

یکی از شهروندان در گفت و گو با مهر با بیان اینکه در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته کمبود مرغ خیلی زیاد به چشم می‌خورد، افزود: علاوه بر این مرغ‌های توزیعی بسیار کوچک‌تر از حد معمول بودند.

رضا غلامی بیان کرد: همچنین در برخی نقاط در دو روز ابتدای سال جاری کمبود مرغ پر رنگ بود و گاهاً برای خرید در صف قرار می‌گرفتیم.

وی اظهار کرد: شایسته نیست مردم برای خرید کالاهایی که در خراسان جنوبی تولید مازاد داشته است هم در صف‌های گاهاً طویل قرار گیرند.

غلامی خواستار چاره اندیشی از سوی مسئولان شد و گفت: ما به دنبال یافتن علت این کمبودها نیستیم بلکه خواستاریم موانع و مشکلات پیش رو هر چه زودتر حل شود.

یکی دیگر از شهروندان در گفت و گو با مهر بیان کرد: برای تهیه پنج مرغ در پنجم فروردین ماه جاری، از چندین روز گذشته به مراکز توزیع مرغ سفارش گرفته‌ام و با التماس مقداری مرغ تهیه کرده‌ام.

مرضیه ضیا با بیان اینکه کمبود مرغ از همان روزهای نخست سال جاری به چشم‌می خورد، گفت: مسئولان باید از قبل برای تهیه و توزیع این کالای اساسی متناسب با نیاز بازار چاره اندیشی می‌کردند.

ضیا بیان کرد: در شرایطی که هر کیلو گوشت قرمز با قیمت ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، قطعاً تهیه یک کیلو گوشت مرغ با قیمت ۲۱ هزار تومان برای شهروندان آسان‌تر است.

وی ادامه داد: متأسفانه کمبود مرغ نگرانی بزرگی برای خانواده‌ها به وجود آورده و سهم این کالای ضروری را در سبد مصرف خانوارها به صفر رسانده است.

این شهروند بیرجندی ادامه داد: این روزها دغدغه اول صبح هر خانواده باید تأمین موادی مانند مرغ باشد چراکه در برخی مواقع در ساعات بعد از ظهر نمی‌توان این کالا را یافت.

گلایه مرغداران و موانع پیش رو

یکی از مرغداران در گفت و گو با مهر با بیان اینکه در حال حاضر تمایلی به جوجه ریزی نداریم، اظهار کرد: نبود نقدینگی، هزینه بالای واکسیناسیون و هزینه بالای حمل دان از جمله مشکلات پیش روی مرغداران است.

مرتضی کمیلی با بیان اینکه در حال حاضر مرغداران باید ۱۰۰ درصد میزان تولید پروانه را به کشتارگاه تحویل دهند، گفت: اگر مازاد بر سهمیه جوجه ریزی کنیم، حمایتی از سوی دولت نمی‌شود.

وی خواستار افزایش میزان سهمیه جوجه ریزی شد و اظهار کرد: برخی از مرغداران مازاد بر سهمیه جوجه ریزی کرده و دان را از بازار آزاد تهیه می‌کنند بنابراین میزان مازاد را به دیگر استان‌ها ارسال می‌کنند.

کمیلی با گلایه از تأخیر در تأمین نهاده‌ها بیان کرد: مشکلات موجود در بازار دان، مرغداران را از جوجه ریزی منصرف می‌کند.

یکی دیگر از مرغداران هم در گفت و گو با مهر با گلایه از عدم همکاری مسئولان بیان کرد: در خراسان جنوبی حمایتی از مرغداران نمی‌شود.

صمد ده محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر خروج غیر مجاز مرغ از استان بیان کرد: قیمت مرغ در دیگر استان‌ها با خراسان جنوبی تفاوت زیادی دارد.

وی ادامه داد: همچنین در خراسان جنوبی به دلیل مشکلات پیش رو، اگر مرغدار در هر دوره جوجه ریزی سرمایه گذاری کند، باید از سرمایه میلیونی اش بگذرد.

خروج غیر مجاز مرغ متهم ردیف اول

رئیس اتحادیه فرآورده‌های گوشتی بیرجند هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: در روزهای نخست سال جاری با کمبود مرغ مواجه بودیم اما این مشکل طی دو روز گذشته کمتر احساس می‌شود.

زجاجی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۲۵ تا ۳۰ تن گوشت مرغ بین واحدها توزیع می‌شود، افزود: اگرچه نیاز بازار در این روزها بیشتر است اما در حال حاضر کمبودی مانند روزهای گذشته احساس نمی‌شود.

وی خروج غیر مجاز مرغ به دیگر استان‌ها را از جمله دلایل این کمبودها دانست و افزود: بنا بر شنیده‌ها قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در خراسان رضوی به ۴۰ هزار تومان رسیده که این امر باعث خروج مرغ از استان می‌شود.

زجاجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظارت‌های انجام شده در حوزه مرغ کافی است، گفت: اگر نظارت‌ها دقیق و کافی باشد، نباید مرغ به صورت غیر مجاز از استان خارج شود.

شناسایی ۵۰ متخلف در حوزه مرغ گوشتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در گفت و گو با مهر بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ پرونده به ارزش ۱۳۰ میلیارد ریال در حوزه تولید و عرضه مرغ گوشتی تشکیل شده است.

عباس جرجانی ادامه داد: با آن دسته از افرادی که بخواهند دستورالعمل‌های قانونی و مصوبات تنظیم بازار را نادیده بگیرند، به جد برخورد می‌شود.

وی از برخورد قانونی با اخلال گران و سودجویان در شبکه توزیع کالاهای اساسی خبر داد و افزود: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده فروش مرغ در حجم عمده و خروج مرغ زنده، مرغ تازه و منجمد از استان مراتب را به سامانه ارتباطی ۱۲۴ گزارش دهند.

بنا به گفته شهروندان اگرچه مسئولان آماری از حوزه نظارت و برخورد با متخلفین گزارش می‌دهند اما شاید برخوردها آنگونه که باید قاطع نیست که تخلف‌ها ادامه دارد. شاید در چنین شرایطی که مرغداران هم دلایلی برای خروج مرغ از استان دارند، نیاز است طی جلسه‌ای بین مسئولان و مرغداران، مشکلات پیش رو به طور ریشه‌ای حل شود چراکه تزریق مسکن‌های لحظه‌ای به بازار مرغ نمی‌تواند دردی از مردم دوا کند.

کد خبر 5178176

منبع: مهر

کلیدواژه: مرغ بیرجند ویروس کرونا نیمه شعبان شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه بوشهر خطبه های نماز جمعه امام زمان حضرت مهدی عج سانحه تصادف تردد وسایل نقلیه گرگان عکس استانها خرم آباد ایلام گفت و گو با مهر خراسان جنوبی مشکلات پیش رو مرغ در خراسان دیگر استان ها مرغ از استان حال حاضر برای تهیه جوجه ریزی کمبود مرغ خروج مرغ نظارت ها سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۰۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق

اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، فاطمه زارعی امروز سه شنبه یازدهم اردیبهشت، اظهار کرد: پیرو هشدار سطح زرد روز گذشته و به دلیل نفوذ و تقویت فعالیت توده‌های ناپایدار جوی، برای روز پنجشنبه و جمعه هشدار سطح نارنجی صادر می‌شود.

کارشناس مسئول هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از عصر روز پنجشنبه شدت باد و گرد و خاک، رعد و برق شدید، وقوع رواناب، سیلابی شدن رودخانه های فصلی، صاعقه، بارش تگرگ و تشکیل مه در مناطق کوهستانی متصور است.

زارعی ادامه داد: ناپایداری جوی در شهرستان‌های طبس، بیرجند، خوسف، سربیشه، نهبندان، قائنات، زیرکوه، بشرویه، سرایان و فردوس پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: به همشهریان توصیه می‌شود از تردد و سفرهای غیرضروری، اتراق در مسیر رودخانه‌های فصلی و مناطق کوهپایه‌ای، کوهنوردی و چرای دام خودداری کنند و همچنین کشاورزان، گلخانه‌داران و دامداران جهت حفظ محصولات باغی و دام خود آمادگی لازم را داشته باشند.

کد خبر 749410

دیگر خبرها

  • نظارت ۹۹۰ ناظر بر دور دوم انتخابات بیرجند، درمیان و خوسف
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • صادرات تخم مرغ به ۳۰ هزارتن رسید
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • منابع محدود بانک‌های خراسان شمالی مشکل‌زا‌ شده است
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • خراسان جنوبی زیر رگبار رعد و برق
  • اضافه شدن هزار و ۴۸۰ نیروی جدید به آموزش و پرورش خراسان جنوبی
  • اجرای طرح ملی ورزش با مردم در خراسان جنوبی