Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:10:52 GMT

اسپانیا-کوزوو فراتر از یک دیدار ساده فوتبال

تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۲۹۴۰

اسپانیا-کوزوو فراتر از یک دیدار ساده فوتبال

به گزارش ایرنا، منشا این تنش توصیف کوزوو به عنوان «قلمرو» از سوی فدراسیون فوتبال اسپانیا است؛ در واقع این نهاد فوتبالی در اعلامیه منتشره خود در خصوص دیدارهای انتخابی تیم ملی اسپانیا در گروهی که سوئد، یونان و گرجستان را نیز در دل خود جای داده، در توصیف کوزوو از کلمه «قلمرو» استفاده کرد.

این توصیف مورد استقبال کوزوو قرار نگرفت؛ کشوری که پیش از این با جمعیتی معادل ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلیون نفر بخشی از صربستان محسوب می‌شد و در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد.

فدراسیون فوتبال کوزوو در واکنش به این کلمه، در بیانیه‌ای با اعلام این که «کوزوو یک کشور مستقل است» تهدید کرد که در صورتی که اجازه استفاده از پرچم و سرود ملی خود را نداشته باشد، در دیدار مذکور شرکت نخواهد کرد.

«اِرول سالیهو» دبیرکل فدراسیون فوتبال کوزوو در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: به دلیل فضای سیاسی پیرامون این تصمیم، آماده‌ بودیم که به اسپانیا نرویم.

هواپیمای حامل کاوران تیم ملی کوزوو در آستانه دیدار چهارشنبه شب

کوزوو در سال ۲۰۱۶عضویت کامل اتحادیه فوتبال اروپا(یوفا) و فیفا را به دست آورد و برای نخستین بار برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در رقابت‌های رسمی انتخابی شرکت کرد.

اکثر قدرت‌های غربی استقلال کوزوو را به رسمیت می‌شناسند اما صربستان و متحدان بین المللی آن از جمله چین و روسیه چنین موضوعی را به رسمیت نمی‌شناسند؛ این موضوع در مورد اسپانیا و یونان که در نبرد برای رسیدن به جام جهانی قطر در یک گروه حضور دارند نیز صدق می‌کند.

اسپانیا و یونان به همراه اسلواکی، رومانی و قبرس پنج عضو اتحادیه اروپا هستند که پارلمان اروپا هفته گذشته از آنان خواست تا کوزوو را به رسمیت بشناسند.

با این حال، مادرید اعلام کرده است که برگزاری دیدار امشب در ورزشگاه المپیک سویا، برای تغییر موضع این کشور در قبال کوزوو متقاعد کننده نیست.

منابع دیپلماتیک اسپانیا به خبرگزاری فرانسه گفتند: برگزاری دیدار مابین تیم‌های این دو فدراسیون تحت هیچ شرایطی موضع اسپانیا را مبنی بر عدم به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان یک کشور، تغییر نخواهد داد.

موضع دولت اسپانیا با هراس این کشور از تاثیر غیرمستقیم به رسمیت شناختن کوزوو بر جدایی طلبان کاتالونیا، قابل توجیه است.

اسپانیا در سال ۲۰۱۹ تصمیم گرفت تا از مرحله انتخابی رقابت های قهرمانی زیر ۱۷ سال اروپا برابر یونان، کوزوو و اوکراین میزبانی نکند و در نتیجه دیدارهای مذکور در نیون سوئیس واقع در مقر یوفا برگزار شد.

 پیش از آن نیز، شرکت‌کنندگان اهل کوزوو در رقابت‌های کاراته قهرمانی جهان در مادرید، زیر پرچم فدراسیون بین المللی کاراته مبارزه کردند.
 

برچسب‌ها اوکراین روسیه رومانی قبرس چین مادرید جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اسپانیا اتحادیه فوتبال اروپا اتحادیه اروپا یوفا یونان کوزوو فیفا اسلواکی سوئد گرجستان صربستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوکراین روسیه رومانی اوکراین روسیه رومانی قبرس چین مادرید جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اسپانیا اتحادیه فوتبال اروپا اتحادیه اروپا یوفا یونان کوزوو فیفا اسلواکی سوئد گرجستان صربستان اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۲۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش همشهری آنلاین، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در ریاض به سر می‌برد، اعلام کرد: تنها راه‌حل مناقشه اسرائیل و فلسطین، تقسیم زمین است.

به نقل از یورونیوز، رئیس دیپلماسی اروپا در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض با همتای سعودی خود دیدار کرد.

در این دیدار، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفت: حتی اگر آتش‌بس در غزه حاصل شود، ما همچنان باید با پیامدهای درگیری نه‌تنها در غزه بلکه در کرانه باختری رود اردن، فراتر از آن، در منطقه خود مواجه شویم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: انتظار می‌رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه آینده کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

بورل اظهار کرد: به من گفتند که جغرافیا دیگر مهم نیست. در اوکراین، جنگ برای سرزمین است و اینجا در غزه و فلسطین، جنگ برای سرزمین است، دو طرف برای یک سرزمین می‌جنگند و تنها راه‌حل این است که آن را به اشتراک بگذارند.

کد خبر 848135 منبع: ایسنا برچسب‌ها جوزف بورل - اتحادیه اروپا خبر ویژه اتحادیه اروپا فلسطین فلسطین - حماس

دیگر خبرها

  • ما با دولت‌ها می‌جنگیم/ چرا دورتموند از پاری‌سن‌ژرمن متنفر است؟
  • دل‌بوسکه مسئول پاکسازی فدراسیونِ فاسد شد!
  • بازگشت ویسنته دل‌بوسکه به فوتبال اسپانیا
  • جریمه ۲۰۰ میلیونی و یک اخطار برای تراکتور
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • خسروی‌وفا: توان ورزش ما بسیار فراتر از اینهاست
  • چند کشور اروپایی تا ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: اعضای اتحادیه اروپا در ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند