Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:27:07 GMT

افزایش همکاری های عربستان و عراق با امضای چند توافق نامه

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۵۴۸۴

افزایش همکاری های عربستان و عراق با امضای چند توافق نامه

به گزارش ایرنا؛ سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به عربستان پس از حرف و حدیث‌ها و فراز و فرودهای زیاد و ۱۱ ماه انتظار بالاخره عصر چهارشنبه انجام شد و بلافاصله پس از مراسم استقبال در سرسرای تشریفات فرودگاه ریاض گفتگوی دوطرف آغاز شد.

الکاظمی که تکاپوهای مراودات خارجی دولتش طی هفته های اخیر زیاد شده است با هیاتی پرشمار از مقامات سیاسی، اقتصادی و استانداران مرزهای جنوبی کشورش وارد ریاض شد و مورد استقبال هیات پرشمار سعودی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیات عراقی متشکل از وزرای امور خارجه، دارایی، برنامه ریزی، کشور، نفت، مسکن، کشاورزی، مشاور امنیت ملی، رئیس سازمان سرمایه گذاری ملی، استانداران الانبار، المثنی از استان های هم مرز با عربستان، قائم مقام رئیس سرویس اطلاعاتی، رییس دفتر نخست وزیر و سرکنسول عراق در عربستان را شامل می شوند.

در مراسم تشریفات و استقبال ابتدا وزرای دو کشور به سران دو هیات معرفی شدند سپس گفتگوهایی اولیه در سرسرای تشریفات فرودگاه با حضور چند تن از مشاوران شاه سعودی و وزرای انرژی، کشور، گارد ملی، امور خارجه، رئیس مجلس شورا و همچنین فرماندهان نظامی از طرف سعودی آغاز شد.

وقایع اتفاقیه این دیدارها تا ساعتی پیش هنوز از رسانه ها مخفی بود تا اینکه دفتر نخست وزیری عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در جلسه با بن سلمان تعدادی از پرونده ها در زمینه های اقتصادی ، نفت ، برق ، کشاورزی و سرمایه گذاری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس این اطلاعیه هیات عراقی به ریاست مصطفی الکاظمی نخست وزیر توافق نامه هایی را با هیات سعودی به ریاست محمد بن سلمان امضا کرد.

تفاهم نامه ها و توافق نامه های امضا شده عبارتند از اجتناب از مالیات مضاعف بین دو کشور توسط وزیران دارایی، تأمین مالی صادرات عربستان سعودی توسط مدیر عامل صندوق توسعه عربستان، برنامه ریزی برای توسعه و تنوع اقتصادی و نیز توسعه بخش خصوصی توسط وزیران برنامه ریزی، تفاهم نامه همکاری مشترک بین کتابخانه ملی و بایگانی عراق با دفتر دارالملک عبدالعزیز عربستان توسط وزیر مسکن عراق و مدیر دارالملک عربستان و در آخر امضای تفاهم نامه بین شبکه رسانه ای عراق و رادیو و تلویزیون سعودی توسط دبیرکل شورای وزیران عراق و وزیر رسانه عربستان.

پس از این دیدار برخی رسانه ها به نقل از پادشاهی سعودی سفر مصطفی الکاظمی به عربستان را سفری که "معانی سیاسی" دارد عنوان کردند که از اعتقاد دولت عراق به اهمیت عمق عربی - اسلامی و جایگاه والایی که عربستان دارد؛ نشات گرفته است.

همچنین عنوان شده عربستان عراق را عمق استراتژیک خود می داند و امنیت خود را به امنیت عراق در راستای وحدت عربی متصل می داند به نحوی که روابط دو کشور برادر شاهد آغاز جدیدی به سوی همکاری سازنده در عرصه های سیاسی، اقتصادی، پارلمانی و دیگر زمینه هاست.

هرچند دیوان پادشاهی عربستان و نخست وزیری عراق تا لحظه ارسال این خبر در این خصوص اظهار نظری نکرده اند اما برخی رسانه ها از قول ولیعهد سعودی به استمرار کمک نقدی به بغداد و نیز راه اندازی سه کنسولگری در شهرهای مختلف عراق نوشتند.

همچنین گفته شده دو کشور از طریق مشارکت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت و اوپک پلاس برای ثبات بازار انرژی همکاری می کنند.

به گزارش ایرنا همچنین در نشست مقامات سعودی و عراق به ریاست بن سلمان و الکاظمی تعدادی از پرونده ها در زمینه های اقتصادی همچون نفت، برق، کشاورزی و سرمایه گذاری مورد تبادل نظر قرار گرفت.

در این نشست بر اهمیت ادامه گفتگو در چند پرونده مهم و هماهنگی تلاشهای مشترک در چارچوب شورای هماهنگی عراق و عربستان به روشی که منافع دو کشور را تحقق بخشد، تأکید شد. 

برچسب‌ها اوپک ایرنا محمد بن ‌سلمان عراق ریاض مصطفی الکاظمی بغداد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوپک ایرنا محمد بن سلمان اوپک ایرنا محمد بن سلمان عراق ریاض مصطفی الکاظمی بغداد اخبار کنکور مصطفی الکاظمی نخست وزیر دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه

وزیر خارجه عربستان بر لزوم ایجاد آتش‌بس فوری در غزه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان امروز-شنبه- در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری اسلامی که در بانجول پایتخت گامبیا درحال برگزاری است گفت: عربستان بار دیگر بر مطالبه خود مبنی بر ایجاد آتش‌بس فوری و پایدار در نوار غزه تاکید می‌کند.

وی همچنین بر اهمیت فراهم کردن گذرگاه‌های انسانی امن در راستای پایان دادن به مشکلات مردم فلسطین تاکید کرد.

وزیر خارجه عربستان همچنین ریاست این دوره از نشست سازمان همکاری اسلامی را به کشور گامبیا تبریک گفت.

پانزدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی امروز در بانجول کار خود را آغاز کرد و این نشست دو روزه خواهد بود.

طبق بیانیه سازمان همکاری اسلامی مقامات ۵۷ کشور عضو این سازمان و مقامات برخی کشورهای خارج از سازمان نیز در این نشست مشارکت دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل!
  • تولد توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا در انتظار چراغ سبز اسرائیل/ آیا آمریکا مجوز غنی سازی را به عربستان سعودی می دهد؟/ ریاض در یک قدمی پیروزی بزرگ قرار دارد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری والیبال ایران و عمان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون‌های والیبال ایران و عمان