Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@09:11:50 GMT

تصاویر/عمارت شاپوری شیراز

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۵۹۶۰

تصاویر/عمارت شاپوری شیراز

منزل شاپوری مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی واقع شده‌است.

به گزارش سرویس چندرسانه ای شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛منزل شاپوری مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شیراز، خیابان انوری، روبروی خیابان اهلی واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اثر از سالهای ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ توسط استاد ابوالقاسم مهندسی معمار معروف شیرازی بنا شده‌است و متعلق به عبدالصاحب شاپوری از تاجران بزرگ کازرون بوده‌است .

 

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۵۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) عمارت انگورستان ملک

گذشت زمان قسمت‌های مختلف آن تخریب کرده و بخش‌هایی از آن نیز در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی در تعریض خیابان ملک از بین رفته است.

این باغ انگور که در اصفهان قرار دارد در زمان حکومت نادرشاه به‌عنوان مالیات از مردم گرفته شده و در دوره ناصرالدین شاه قاجار به تملک مسئول امور مالی حکومت وقت اصفهان، یعنی پدر حاج محمد ابراهیم ملک‌التجار درآمده است.

حاج محمد ابراهیم خان بعد‌ها بنای خانه‌ی انگورستان را برای برگزاری مراسم عزاداری و تعزیه در باغ بنا کرد. قسمت‌های باقی‌مانده از بنا که استاد حسین‌چی معمار سازنده آن بوده است در شمال یک حیاط وسیع قرار دارد و حیاطی مرکزی و یک سفره‌خانه دارد، تمام سمت جنوبی حیاط را سفره‌خانه تشکیل می‌دهد که به وسیله یک ارسی وسیع به آن مشرف می‌شود.

فضای سفره‌خانه از سوی دیگر توسط یک ارسی هفت دهنه به حیاط جنوبی بنا راه می‌یابد. این مجموعه دو طبقه ارتفاعی دارد و بعد‌ها نیز حیاط مرکزی با سقفی به همین ارتفاع پوشیده شده است.

با باز شدن ارسی‌های سفره‌خانه، فضای یکپارچه‌ای شامل سفره‌خانه و حیاط سرپوشیده به‌دست می‌آید. در گذشته، از پشت بام حیاط و فضا‌های سه جبهه‌ی دیگر آن برای اجرای مراسم تعزیه استفاده می‌شد.

دیگر خبرها

  • برق برخی مناطق ۳ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • حریم عمارت خسروآباد سنندج بازنگری شود
  • نمایشگاه صنایع‌دستی در عمارت خسروآباد سنندج برپا شد
  • خیابان کشاورز بجنورد بازگشایی شد + فیلم
  • پرسپولیسی‌ها سکو را با اراکی‌ها شریک شدند
  • (تصاویر) عمارت انگورستان ملک