Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@22:41:52 GMT

آغاز فعالیت سالن‌های تئاتر همزمان با روز جمهوری اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۴۶۶۸۰

آغاز فعالیت سالن‌های تئاتر همزمان با روز جمهوری اسلامی

به گزارش ایرنا، هنرمندان تئاتر، سال ۱۳۹۹ را در شرایطی پشت سر گذاشته‌است که فعالیت آن‌ها مانند بسیاری دیگر از مشاغل تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و اوج‌گیری موج‌های متعدد آن با فراز و فرودهای مختلفی مواجه بود.

درحقیقت تئاتر در سال گذشته (۹۹) طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا با قرار گرفتن در گروه مشاغل رده سوم، جزو مشاغل پرخطر شناخته‌شده بود و به‌همین سبب فعالیت هنرمندان این عرصه طی سال گذشته عموماً یا تعطیل‌شده بود و یا به شکل محدود می‌توانستند در بازه‌های زمانی مشخص تولیدات خود را به مخاطبان ارائه دهند و از این طریق معیشت خود و خانواده‌شان را تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه بعد از تجربه و آزمون و خطاهای مختلف و رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های متعدد؛ طی زمستان سال ۱۳۹۹ شاهد بازگشایی و فعالیت دوباره سالن‌های تئاتری بعد از آغاز فعالیت‌های نمایشی طی تابستان ۹۹  بودیم. همه اینها در شرایطی بود که فصل پاییز مانند فصل بهار سال ۱۳۹۹ به دلیل اوج‌گیری دو موج از ویروس کرونا با تعطیلی فعالیت سالن‌های نمایشی روبرو بود.

اما با کاهش شیب ابتلاء و تلفات این ویروس در پایتخت از ابتدای زمستان ۹۹ با بازگشایی مجدد سالن‌های تئاتری در سایه رعایت شیوه‌نامه‌ها بهداشتی و دستورالعمل‌های مبنی بر فاصله‌گذاری اجتماعی و بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ درصدی سالن‌های نمایشی، هنرمندان عرصه تئاتر شاهد نوید روزهای خوشایند در نوروز ۱۴۰۰ خورشیدی و تعطیلات آن بودند. هنگام و زمانی که یکی از فصل‌های گرم اجرای آثار نمایشی برای هنرمندان تئاتر کشور شناخته می‌شود.

بعد از آغاز فعالیت هنرمندان تئاتر از هفتم فروردین‌ماه مصادف با روز ملی هنرهای نمایشی در کشور، به فاصله تنها یک روز بار دیگر اعلام شد به‌سبب صعودی شدن شیب ابتلای ویروس کرونا بار دیگر فعالیت‌های نمایشی در کشور و دیگر مشاغل قرار گرفته در رده سوم تقسیم‌بندی حِرَف و پیشه‌ها در شهرهای نارنجی بار دیگر فعالیت هنرمندان تئاتر به محاق رفت و این مسئله با توجه به آسیب‌ها و خسارت‌هایی که طی سال گذشته به سبب تعطیلی‌های مکرر فعالیت‌های نمایشی شامل حال هنرمندان این عرصه به‌ویژه در حوزه اقتصاد و معیشت آن‌ها شده بود، مسئولان و دست‌اندرکاران هنر تئاتر کشور را بر آن داشت تا طی تعامل و گفت و گو با ستاد ملی مقابله با کرونا فصلی از مطالبات هنرمندان تئاتر مبنی برقرار گرفتن این حرفه و شغل در گروه دوم مشاغل را مدنظر قرار دهند.

در نهایت بعد از رایزنی‌های مختلف و متعدد سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‌ سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارتخانه و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بر آن قرار گرفت تا هنر تئاتر و شغل هنرمندان آن از گروه سه به گروه دو تغییر رتبه دهد. همین عامل باعث شد تا شاهد از سرگیری فعالیت هنرمندان تئاتر در شهرهای نارنجی باشیم.

درباره روی دادن این اتفاق و تشریح بازگشایی سالن‌های تئاتری در پایتخت که این روزها رنگ نارنجی را بر پیشانی خود در سایه اوج‌گیری مجدد شیوع ویروس کرونا می‌بیند، با قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به گفت‌وگو نشستیم.

تنها با قرار گرفتن در وضعیت قرمز، ‌ فعالیت تئاتر تعطیل خواهد بود

قادر آشنا درباره تصمیمات تازه در حوزه فعالیت سالن‌های نمایشی در دوران کرونا به ویژه در شهرهای نارنجی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: طبق پیگیری‌های صورت گرفته در نهایت روز ۱۱ فروردین ماه اعلام شد که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا پرونده انتقال تئاتر و سینما از گروه مشاغل ردیف سه به ردیف دو مورد بررسی قرار گرفته و با این تغییر ردیف موافقت شده است.

بر این اساس و تغییر صورت گرفته کلیه سالن‌های نمایشی می‌توانند در تمامی شهرهای نارنجی، زرد و آبی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ درصدی فعالیت خود را ادامه دهند. بر این اساس از این پس تنها در شرایط قرمز این فعالیت‌ها تعطیل خواهد شد.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر آنکه با استناد به این تصمیم‌گیری، فعالیت سالن‌های نمایشی از ۱۲ فروردین‌ماه همزمان با روز جمهوری اسلامی ایران از سرگرفته خواهد شد خاطرنشان کرد: این اتفاق مهمی بود که در حوزه تئاتر رقم خورد. طی این ایام هنرمندان تئاتر سختی‌های متعددی را به ویژه در حوزه معیشت و اقتصاد خود و خانواده‌شان متحمل شده بودند و حال با این تغییر گروه امیدواریم شرایط فعالیت گروه‌های نمایشی کشور بهتر از پیش شود.

برچسب‌ها سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر سید عباس صالحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی اخبار کنکور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت هنرمندان فعالیت سالن سالن های نمایشی هنرمندان تئاتر سالن های تئاتر شهرهای نارنجی هنرهای نمایشی ویروس کرونا قادر آشنا فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۶۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور

مجتبی امانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایسنا، مجتبی امانی در این دیدار گزارشی از آخرین تحولات محل ماموریت و وضعیت روابط دو جانبه جمهوری اسلامی ایران و لبنان، همچنین تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مقاومت و مردم این کشور ارائه کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار ضمن قدردانی از تلاش های سفیر کشورمان، بر لزوم تداوم تلاش برای پیگیری توسعه روابط دو کشور بخصوص در زمینه های مختلف سیاسی و اقتصادی، همچنین اهمیت جایگاه لبنان و نقش آن در محور مقاومت‌ علیه رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.

 امیرعبداللهیان بار دیگر بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های  لبنانی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان تأکید و آنان را به  تسریع در  این کار دعوت کرد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد:به نظر می رسد کشورهای منطقه نیز به این مهم توجه داشته و در صدد کمک به حل این موضوع هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشنواره‌ هنر‌های نمایشی کودکان و نوجوانان در همدان
  • پایان جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • حضور ۱۴ گروه در جشنواره نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قم
  • راهیابی هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به جشنواره تئاتر مسجد
  • تاکید امیر عبداللهیان بر لزوم تفاهم احزاب و گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس‌جمهور
  • بازگشت زائران عمره به کشور آغاز شد
  • روایت روزنامه جمهوری اسلامی از مدارا با طالبان بدون خط قرمز/ جازدن سیل به جای دادن حقابه!
  • فعالیت ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی در بندر امام خمینی
  • برنامه ناوگان ملی کشتیرانی برای توسعه بار صادراتی به آفریقا
  • هنرمندان صنایع دستی در اکسپو ۲۰۲۴/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری