Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام پروانه بر لزوم دستگیری از نیازمندان در ماه شعبان تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه ثواب انجام هر کار خیری در ماه های شعبان و رمضان چندین برابر می شود لذا نیاز است که مردم جامعه در حد توان خود در این امر مهم مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در ماه شعبان فرشتگان احترام این ماه را کاملاٌ رعایت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارزاق مردمان، به‌ویژه روزیِ معنویِ آنان در این ماه تقسیم می‌شود. در این ماه، فرشتگان بهشت را زینت می‌دهند، تا مؤمنان به آن وارد شوند. خداوند به فضل خود، حسنات مردم را در این ماه هفتاد برابر پاداش می‌دهد و از گناهان آنان درمی‌گذرد. لذا در این خصوص با حجت الاسلام «علی پروانه»، امام جماعت مسجد امام زمان (ع) گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

 

ضرورت و اهمیت ماه شعبان  در چیست؟

ماه های رجب و شعبان برای آماده سازی انسان جهت ورود به ماه مبارک رمضان است. اگر مسلمانان بتوانند این دو ماه را خوب درک کنند و نهایت بهره برداری از آن را داشته باشند، بهره بیشتری از ماه مبارک رمضان نصیب شان خواهد شد.نیمه شعبان علاوه بر اينكه روز و زمان خجسته ميلاد امام عصر عجّل الله تعالي فرجه الشريف است، فرصت معنوي مناسب و ارزشمندي براي راز و نياز با خالق هستي و نزديكي هرچه بهتر و بيشتر به معبود و كسب بركات الهي است. در میان تمامی روزها و شب‌های این ماه، شب نیمه از شرافتی ویژه برخوردار است.

 

چرا صدقه دادن و استغفار کردن در ماه شعبان تاکید شده است؟

همه ساله مردم مهربان و نیکوکار کشورمان همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در آستانه سال جدید برای دستگیری از فقرا و نیازمندان اقدامات خوب و شایسته ای انجام می دهند چون در فرهنگ شکوهمند اسلام انفاق در راه خداوند از مصادیق احسان شمرده می شود که آیات و روایات بسیاری بر تاکید آن آمده است. با توجه به اینکه ثواب انجام هر کار خیری در ماه های شعبان و رمضان چندین برابر می شود لذا نیاز است که مردم جامعه در حد توان خود در این امر مهم مشارکت داشته باشند. در ماه مبارک رمضان خواب مسلمانان عبادت و نفس شان ذکر محسوب می شود؛ افراد می توانند با دستگیری از نیازمندان جامعه از ظرفیت های این ایام پرفضیلت بهره مند شوند به ویژه بحران کرونا که اقشار ضعیف جامعه را تحت الشعاع قرار داد به گونه ای که زندگی عادی نیز برای آنها سخت شده ما می توانیم با همان طرح کمک مومنانه مقام معظم رهبری در حد توان خود به اقشار ضعیف و نیازمند جامعه کمک کنیم کما اینکه در طول بحران کرونا نیز شاهد بودیم که گروه های جهادی زیادی در راستای کمک به مستمندان جامعه تشکیل و هم اکنون نیز در حال فعالیت و خدمات رسانی هستند در روایات آمده است. هر چند توبه و بازگشت به سوی خدا روز و ساعت خاصی ندارد اما در ماه شعبان بهترین دعاها و ذکرها استغفار است. هر که در هر روز این ماه هفتاد مرتبه استغفار کند مثل آن است که هفتاد هزار مرتبه در ماه‌های دیگر استغفار کرده است. درباره روزه مستحبّی در ماه شعبان بسیار تأکید شده است. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله این ماه را روزه می‌گرفت و آن را به ماه مبارک رمضان وصل می‌کرد. روایات فراوانی درباره روزه ماه شعبان وارد شده است.

 

با توجه به آنکه در ماه شعبان مناسبت ها و اعیاد متعددی واقع شده، این مناسبت ها چه ظرفیتی را برای اصلاح سبک زندگی فراهم می کنند؟

در ماه شعبان میلاد با سعادت ابا عبدالله الحسین (ع) به عنوان روز پاسدار و ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) به نام روز جانباز معرفی شده است لذا می طلبد که در چنین مناسبت هایی تقدیر و تشکری از زحمات و تلاش های خالصانه پاسداران و جانبازان عزیز به جامعه خود داشته باشیم. ماه شعبان یکی از سه ماه پر فضیلتی است که هر انسان مومنی می تواند از آن برای نزدیک شدن به پروردگار و پیامبر او یاری جوید و خود را چشمه سار این ماه پاک نماید و به سوی کمال رود. امیرالمومنین (ع) درباره این ماه پر فضیلت می فرمایند از آن روز که پیام رسول خدا (ص) را درباره شعبان شنیدم، هرگز روزه آن ماه را از دست ندادم. اگر خدا بخواهد هرگز آن را ترک نخواهم کرد. همه ساله در ماه شعبان فضاسازی های لازم جهت برگزاری جشن های این ماه صورت می گیرد اما نکته مهم تر ارایه خوراک فرهنگی به مردم جامعه است. فرهنگ رسیدگی از ضعفای جامعه، منتظر امام زمان (عج) بودن و دعا برای از بین رفتن ویروس منحوس کرونا از جمله مواردی است که می توان در این ماه پر فضیلت به آنها پرداخت.

 

مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» بر آراستگی به معنویت و اخلاق برای تمدن سازی تاکید کرده اند، ماه شعبان و مناجات ها و ادعیه اش در این باره چه ظرفیت هایی را ایجاد می کند؟

اوج معنویت مسلمانان در سه ماه رجب، شعبان و رمضان تبلور می یابد لذا این سه ماه پر برکت بهترین فرصت برای متصوف کردن انسان به اخلاق و معنویت است که در بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری هم مورد تاکید قرار گرفته است البته اگر انسان ابتدا خود را اصلاح کند، جامعه خود به خود اصلاح می شود، مگر آیت الله بهجت چه مقام و منصب حکومتی جز معنویت داشتند که این گونه مردم علاقه مند به وی بودند، مگر سردار قاسم سلیمانی چه چیز جز تواضع، اخلاق و دفاع از حقوق مظلومان داشتند که این گونه محبوب دلها شدند. ابا عبدالله الحسین (ع) یک دل داشت که داد به خدا و خداوند هم همه دلها را جمع کرد داد به ایشان؛ بنابراین اگر ما بتوانیم از فرصت های پیش آمده در این ایام پر فضیلت استفاده کنیم، برکات الهی زیادی نصیب ما می شود. همچنین مقام معظم رهبری هم تاکید زیادی بر خواندن ادعیه وارده در ماه شعبان دارند. بهره گیری از فرصت های معنوی این مناسبت ها، می تواند جامعه را متصوف به اخلاق حسنه کرده تا آن مرام، مروت و فتوتی که از گذشته ایرانیان به آن معروف و مشهور بودند بیشتر به جهان اثبات شود.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: اهمیت ماه شعبان سبک زندگی ماه مبارک رمضان مقام معظم رهبری شعبان و رمضان ماه شعبان مناسبت ها سه ماه ماه پر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۴۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، قبرستان سفید چاه، اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. با قدمتی که به دوره تیموریان بازمی‌گردد، مردم محلی بر این باورند که جسد مردگان پس از دفن در این گورستان، دچار پوسیدگی و تباهی نمی‌شود؛ باوری که طبق تحقیقات تا اندازه‌ای درست بوده است.

از اعتقادات جالب اهالی این روستا آن است که اگر در این قبرستان دفن شوند، جسد آن‌ها سالم باقی می‌ماند یا هیچ آسیبی نمی‌بیند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشکده‌های مختلف خاک‌شناسی، خاک این قبرستان دارای آهک بسیار است و اجساد در این‌گونه خاک‌ها با زمانی طولانی‌تر نسبت به باقی انواع خاک تجزیه می‌شوند. علت نام‌گذاری این قبرستان نیز به‌دلیل خاک سفیدش است که به میزان بالای آهک آن برمی‌گردد.

به گزارش کجارو، در قبرستان سفید چاه سنگ مزارها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری‌ دارند.

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901420

دیگر خبرها

  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • قطعی شدن مدال سلطانی و حذف شعبان در بوکس جوانان آسیا
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • نخستین مدال ایران قطعی شد/ شعبان از دور رقابتها کنار رفت
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • لزوم ارتباط گیری مستمر با جامعه دانش آموزی
  • لزوم همراهی علم و عمل در رشته‌های روانشناسی و مشاوره
  • طرح کالابرگ ادامه می یابد؟
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی