Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که به دستور امام خمینی (ره)، جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر به همه پرسی گذاشته شد اما این رفراندوم در برخی مناطق مانند ترکمن صحرا جور دیگری اتفاق افتاد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، هنوز مُهر پیروزی انقلاب اسلامی خشک نشده بود که به دستور امام خمینی (ره)، جمهوری اسلامی نه یک کلمه کمتر و نه بیشتر به همه پرسی گذاشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی بی سابقه‌ای که نشان داد انقلاب اسلامی ایران برخاسته از اراده و عزم ملتی است که سال‌ها زیر بار استبداد و استعمار قد خم کرده بودند.

نتیجه این رفراندوم آری بیش از 98 درصد مردم ایران به حکومت جمهوری اسلامی بود اما در روز همه پرسی دشمنان ملت و انقلاب، حوادثی را از جمله در منطقه ترکمن صحرا رقم زدند. کمونیست‌هایی که شعار آزادی خلق ترکمن را می‌دادند حتی اجازه ندادند که این مردم آزادانه پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

غلامرضا خارکوهی، تاریخ نگار گلستانی در این باره اظهار داشت: نخستین انتخابات عمومی و مردمی‌ای که در روزهای دهم و یازدهم فروردین سال 1358 حدود یک ماه و نیم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برگزارشد، «همه پرسی جمهوری اسلامی» بود در هیچ یک از انقلاب‌های دنیا در این مدت کوتاه همه پرسی  برای برپایی و استقرار حکومت و نظام انجام نشده است و این  نخستین بار بود که یک چنین کار عظیمی صورت می‌گرفت که نشان دهنده یک روحیه مردم سالاری و آزادی خواهی و احترام به رای مردم بود که توسط حضرت امام خمینی (ره) انجام شد.

وی با اشاره به سنگ‌اندازی‌هایی که برخی عناصر نفوذی و دشمنان در مسیر همه پرسی انجام می‌دادند، گفت: دشمنان خارجی به جهت اینکه با اصل انقلاب و جمهوری اسلامی مخالف بودند و مخالفان داخلی هم دنبال این بودند که نظامی غیر اسلامی و سکولار بعد از رژیم شاهنشاهی در ایران روی کار بیاید، با عناوین مختلف سنگ اندازی می کردند تا این همه پرسی انجام نشود.

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت روز جمهوری اسلامی/ 12 فروردین 58 نخستین انتخابات آزاد تاریخ ایرانبیانیه‌های مجلس خبرگان و شورای هماهنگی تبلیغات به مناسبت روز جمهوری اسلامیبیانیه ستاد کل نیروهای مسلح به مناسبت فرارسیدن روز جمهوری اسلامی

خارکوهی به تحرکات ضد انقلاب به ویژه در مناطق مرزی و قومیتی اشاره کرد و افزود: در مناطق ترکمن صحرا (گرگان و دشت آن زمان ) که تعداد زیادی از مردم ترکمن زندگی می‌کردند گروهک سازمان چریک‌های فدایی خلق و نوچه آن به نام «ستاد خلق ترکمن» شب و روز در ترکمن صحرا علیه جمهوری اسلامی و مسئولان انقلابی تبلیغات منفی می‌کردند.

خارکوهی اضافه کرد: ستاد خلق ترکمن به طور رسمی اعلام کرد که ما به جمهوری اسلامی رای نمی‌دهیم و به همین جهت در روزهای دهم و یازدهم فروردین جلوی برادران و خواهران ترکمن را با تهدید و ارعاب و زور اسلحه گرفتند و مانع رای دادن  آنها شدند.

وی ادامه داد: البته ترکمن‌هایی که در مناطق امن و فارس‌نشین سکونت داشتند در همه پرسی شرکت کردند اما سایر ترکمن‌ها در ترکمن صحرا مانند آق قلا نمی‌تواستند در همه پرسی شرکت کنند و صندوق آرا توسط ستاد خلق ترکمن به آتش کشیده شد که این از جنایات فراموش نشدنی کمونیست‌ها در ترکمن صحرا بود.

این پژوهشگر و تاریخ نگار گلستانی خاطرنشان کرد: کمونیست‌هایی که در آن زمان شعار دموکراسی و آزادی خواهی برای ترکمن‌ها سر می‌دادند، حتی اجازه ندادند که مردم ترکمن آزادانه پای صندوق‌های رای شرکت کنند و رای واقعی و دلخواه خود را به جمهوری اسلامی بدهند.

خارکوهی با بیان اینکه کمونیست‌های ترکمن صحرا و ستاد خلق ترکمن افرادی دروغگو و جنایتکار بودند که هم خودشان را گمراه کردند و هم باعث گمراهی تعدادی از جوانان ترکمن شده بودند، اظهار داشت: خوشبختانه بعد از سرکوب آنها،  ترکمن‌ها آزاد شدند و در انتخابات‌های بعدی تا امروز شرکت کردند و علاقه خود را تا امروز به جمهوری اسلامی به خوبی نشان دادند.

وی گفت: حالا شاهد هستیم که از قوم ترکمن در انتخابات‌های مختلف به عنوان کاندیدا حضور پیدا می‌کنند، رأی می‌آورند و در مجلس شورای اسلامی نماینده مردم ترکمن و فارس هستند.

خارکوهی یادآور شد: دشمن همواره به دنبال ایجاد تفرقه در بین اقوام ایرانی است و از هرچیزی به دنبال اختلاف افکنی استفاده می‌کنند، همانطور که در سال 1358 دو جنگ مسلحانه در ترکمن صحرا راه انداختند اما خودشان به خار و ذلت افتادند و در این سال‌ها نیز راه به جایی نبردند.

انتهای پیام/581/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی ترکمن صحرا کمونیست ها ترکمن ها همه پرسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | صف بیکاران در صحرا

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پخش «در مرز غبار آلود» از سیما/ روایتی متفاوت از نادر طالب‌زاده
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • شب فراموش نشدنی اراکی‌ها با ۱۹ گل تاریخی
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • یادآوری یک خاطره فراموش‌نشدنی: نساجی قهرمان!
  • دیدار وزرای دفاع ایران و چین/ محکومیت جنایات اسرائیل در غزه
  • اربعین به برکت انقلاب اسلامی جهانی شده است
  • عملیات وعده صادق نماد صلابت هر ایرانی
  • ببینید | صف بیکاران در صحرا
  • کادرسازی برای نظام جمهوری اسلامی اولویت حلقه صالحین باشد