Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرایش به اعتیاد و مصرف موادمخدر همان اشتباه بزرگی است که اگر چه تخریب گسترده‌ای را برای فرد به جا می‌گذارد اما بازگشت دوباره مرتکب شدگان به این اشتباه، غیر ممکن و نشدنی نیست.

 

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ فاصله خوشبختی تا بدبختی گاهی همان اشتباهاتی است که برخی افراد مرتکب می‌شوند و راه بازگشت و شروعی دوباره برای چشیدن طعم شیرین خوشبختی را محال می‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شروع دوباره زندگی معتادان در حال بهبودی به احترام، اعتماد و امید به زندگی افراد نزدیک و عزیزان آن‌ها بستگی دارد.

قدر تک تک لحظات زندگی را دانستن و در لحظه حال زندگی کردن بهترین هنری است که تعریف کامل و صحیح خوشبختی نیز در دل این دو کار نهفته است.

گرایش به اعتیاد و مصرف موادمخدر همان اشتباه بزرگی است که اگر چه تخریب گسترده‌ای را برای فرد به جا می‌گذارد اما بازگشت دوباره مرتکب شدگان به این اشتباه، غیر ممکن و نشدنی نیست.

به گفته بیماران معتاد در کور سوی روزها و لحظات دوران مصرف موادمخدر و با همه خاطرات تیره و تاری که برای آن‌ها به جا می‌گذارند، تابیدن نور امید و همدلی با این بیماران می‌تواند بهانه‌ای برای آغازی دوباره و ورود به دنیای نور و روشنایی باشد.

با وجود اینکه بسیاری از مردم و مسئولان افراد مصرف کننده موادمخدر را بیمار می‌دانند اما همچنان کم نیست تعداد افرادی که با مجرم خواندن این افراد برخورد و رفتار مناسبی با آن‌ها ندارند و این طرز تفکر مسئله درمان بیماران فوق را با چالش‌های متعدد روبرو می‌کند اما به همان اندازه نیز اعتماد دوباره و همدلی با بیماران معتاد امید به زندگی را در سطح جامعه افزایش می‌دهد.

 

پلی از عمق سیاهی به دل نور امید!

رنگ و بوی گل‌ها و سرسبزی فضا از جریان زندگی در یکی از مجموعه‌های ترک اعتیاد شهرستان شهریار حکایت داشت و تصاویر زیبای درختان پر شکوفه خبر از یک فصل جدید در زندگی می‌داد.

با قدم گذاشتن در گلخانه پرواز که به همت و تلاش چند تن از بهبود یافتگان بیماری اعتیاد مدیریت و راهبری می‌شود، تصویری زیبا از زندگی دوباره چشم آدمی را نوازش می‌کند و از روزهای خوب پیش رو مژده می‌دهد.

دستهایی که یک روز همدم شیشه، پایپ فویل، هروئین و فندک اتمی بوده است حالا غنچه‌های شکوفه‌های بهاری را نوازش می‌دهند و میخواهند بگویند که می‌شود از عمق سیاهی به دل نور و زندگی برگشت.

 

بیماران معتاد، نیازمند توجه مضاعف!

مجید واحدی مدیر یکی از مراکز موفق ترک اعتیاد کشور به نام مرکز "امید رهایی پرواز" معتقد است: اعتیاد بیماری است و فرد معتاد بیماری است که مثل سایر بیماران مبتلا به دیگر بیماریها و حتی بیشتر به مراقبت و همدلی نیاز دارد.

وی همچنین اضافه کرد: نخستین مقوله برای در مسیر بهبودی قرار گرفتن فرد معتاد دادن حس اعتماد دوباره به او و انتقال حس همدلی و همراهی با او و البته از طرف خانواده و دوستان نزدیکش است و اکثر درمانگران حوزه مقابله با اعتیاد، با یکدیگر بر این موضوع اتفاق نظر دارند.

مدیر عامل این مرکز ترک اعتیاد خاطرنشان کرد: پس از اعتماد دوباره به فرد معتاد موضوع کار و اشتغال افراد این چنینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و نباید فراموش کنیم که علت گرایش بسیاری از افراد به مصرف موادمخدر بیکاری و نداشتن شغلی مناسب است.

واحدی همچنین در جایگاه یک درمانگر بیماران معتاد، نوع کار و اشتغال افراد بهبود یافته و در مسیر بهبودی را هم دارای اهمیت بالایی برشمرد و گفت: اغلب بیمارانی که در حال حاضر برای ترک اعتیاد قدم در راه نهاده‌اند برای حفظ و ثبات این پاکی، نیازمند داشتن شغلی مناسب و همچنین درآمدی پایدار است.

 

داشتن شغلی مناسب، مهمترین چالش افراد در حال بهبودی!

وی تصریح کرد: در حال حاضر موضوع اعتماد دوباره به افراد معتادی که در مسیر بهبودی قرار گرفته‌اند، با چالش‌های فراوانی روبرو است و پس از بهبودی نسبی اولیه که این افراد به دست می‌آورند، با چالش مهم و حیاتی نداشتن شغلی مناسب روبرو هستند که ممکن است به لغزش مجدد آن‌ها هم منجر شود.

این درمانگر اعتیاد یادآور شد: مرکز ترک اعتیاد"امید رهایی پرواز" سالهاست که فعالیت خود را در حوزه ترک اعتیاد آغاز کرده است و این فعالیت را تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور دنبال می‌کند و هم اکنون بیش از ۵۰ بیمار معتاد در این مرکز در حال بهبودی هستند.

واحدی تاریخ حضور برخی از بیماران در مرکز ترک اعتیاد. فوق را مربوط به سالها پیش می‌داند و علت ماندگار شدن آن‌ها در این مرکز را اینگونه شرح می‌دهد: برخی از سوی خانواده پذیرش نمی‌شوند و برخی دیگر پس از سپری شدن دوره اولیه درمان با تمایل خود ترجیح می‌دهند که در این مرکز زندگی کنند تا بیرون نروند و لغزش نکنند.

وی پذیرش معتادان برای ترک اعتیادشان در مرکز "امید رهایی پرواز" را مثل سایر مراکز ترک اعتیاد بر اساس ضوابط و مقررات فعالیت مراکز اقامتی که سازمان بهزیستی کشور برای آن‌ها تعیین است دانست و گفت" تعرفه این مرکز بر اساس تعرفه سازمان بهزیستی است و البته در بسیاری از موارد نیز افراد به صورت رایگان نیز پذیرش می‌کنند.

 

درمان اعتیاد چند وجهی و مستمر ایت

مریم حسین‌نیا مددکار اجتماعی مرکز ترک اعتیاد حاضر در کمپ فوق نیز مسئله اشتغال را در ثبات پاکی مددجویان تحت درمان این مرکز امری مهم می‌داند و می‌گوید: بر اساس آخرین آمار تاثیر بیکاری در گرایش افراد و به ویژه جوانان به اعتیاد، غیر قابل انکار است.

وی تاکید کرد: نگاه فعلی جامعه به فرد بیمار به عنوان یک بیمار نسبت به سال‌های گذشته با تغییرات گسترده‌ای روبرو بوده است اما با شرایط مطلوب در این خصوص هنوز فاصله داریم.

این مددکار اجتماعی تاکید کرد: درمان افراد معتاد یک اقدام چند وجهی و دائمی است و اینطور نیست که بگوییم اگر فرد معتاد فلان دوره را پشت سر بگذارد دیگر لغزش نمی‌کند و احتمال لغزش او وجود ندارد بلکه اینگونه افراد به طور معمول روحیه حساس‌تری در مقایسه با دیگران دارند و نیازمند مراقبت بیشتری هستند.

حسین نیا اضافه کرد: با توجه به شرایط فعلی که بیماری کرونا ایجاد کرده است، در مرکز ترک اعتیاد"امید رهایی پرواز" افراد پس از ورود و شروع دوران فیزیکی، برای مدتی مشخص قرنطینه شده و پس از آن وارد بخش عادی که سایر مددجویان حضور دارند می‌شوند.

وی تلاش مدیر عامل مجموعه و سایر پرسنل برای ایجاد کاری مناسب و منبع درآمد برای آن‌ها را قابل تقدیر دانست و گفت: گلخانه تولید گل و گیاه امید رهایی پرواز به تازگی راه افتاده است و امیدواریم بتوانیم ضمن ادامه فعالیتمان، در این حوزه شرایط اشتغال بکار مددجویان در حال بهبودی را هم فراهم کنیم.

با کمی تغییر در نگرش فعلی که در جامعه حاکم است میتوان به بازگشت دوباره افراد معتاد به موادمخدر به زندگی و جریان سازی امید بخش و موثر کمک بزرگی ارائه داد.

درمانگران اعتیاد باید ضمن انتخاب روشهای صحیح و انسانی در ترک و بازگرداندن بیماران معتاد به جامعه و تسهیل در تغییر نگرش‌های عامه مردم قدم بردارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اعتیاد گل و گیاه کمپ ترک اعتیاد اشتغالزایی مرکز ترک اعتیاد اعتماد دوباره مصرف موادمخدر بیماران معتاد حال بهبودی شغلی مناسب فرد معتاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۲۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان سمنان معتاد متجاهر ندارد

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمدرضا هاشمی ظهر یکشنبه در جلسه تکریم و معارفه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان به میزبانی استانداری بیان کرد: با تلاش و کوشش صورت گرفته در حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و زیرمجموعه این معاونت و همراهی با سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط، در سایه همدلی، صمیمیت، وحدت و انسجام، موفقیت‌های بسیاری به دست آمد.

وی افزود: دستیابی به رشد اقتصادی مثبت، احیا واحدهای راکد، کاهش تورم، ایجاد فرصت شغلی برای بیش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر از محل احیا واحدهای راکد و سایر موارد از جمله دستاوردهای به دست آمده در استان سمنان در دولت سیزدهم تاکنون است.

استاندار سمنان با بیان اینکه در ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۲، با اقدامات صورت گرفته و تمهیدات اندیشیده شده توسط ستاد انتخابات استان، انتخابات به بهترین شکل ممکن به انجام رسید، تاکید کرد: استان سمنان بواسطه تدین و دینداری در زمره استان‌های موفق در طرح عفاف و حجاب و رعایت مردم در این حوزه است.

هاشمی با بیان اینکه با اجرای موفق طرح جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در سطح استان، امروز معتاد متجاهر در استان وجود نداشته و زمینه بازگشت به خانواده و اشتغال برخی از این افراد نیز فراهم شد، گفت: درصد باسوادی در استان سمنان از سطح میانگین کشوری بالاتر بوده و این استان به عنوان یک استان دانشگاهی شناخته می‌شود.

به گزارش مهر، در این مراسم فرج الله شوشتری به عنوان معاون استاندار سمنان منصوب و از خدمات احمد ریواده قدردانی شد.

کد خبر 6091120

دیگر خبرها

  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • زخم عمیقی به دوچرخه سواری زدند که به راحتی درست نمی‌شود
  • تجلی زندگی بر مدار مدیریت زمان
  • استان سمنان معتاد متجاهر ندارد
  • از چه سنی به بعد جزو افراد پیر محسوب می‌شویم؟
  • از روان تا درمان
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • جمع آوری ۱۰۰ معتاد متجاهر در چناران
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند