Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدعلی شریکیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این نهال ها زیر نظر کمیته فنی استان در ۲۰ نهالستان مجوزدار و با نظارت کارشناسان مربوطه تولید شده است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی پارسال رتبه هفت کشوری را در رابطه با تولید نهال شناسنامه‌دار کسب کرد، افزود: سال ۹۸ برای بهبود کمی، کیفی و ارتقای عملکرد تولیدکنندگان نهال، برای اصلاح باغ هاو ارقام تجاری پایه‌های رویشی خریداری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه با استفاده از ظرفیت نهالستان‌ها ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود، گفت: نهالستان‌های استان به خودکفایی رسیده‌اند و در حال حاضر نهال‌های تولیدی به سایر شهرهای کشور نیز حمل می‌شود.

وی با بیان اینکه انتخاب گونه‌ باغی مناسب از موارد مهم کاشت نهال است، اظهار داشت: در خصوص باغداری و کاشت نهال یکی از موارد مهم در کنار اصول فنی کاشت، انتخاب گونه‌ باغی مناسب است.

شریکیان افزود: پیش از ساخت هر باغ باید از سازگاری گونه باغی با شرایط منطقه مطمئن شد و با کارشناسان مجرب جهادکشاورزی مشورت های لازم را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه فصل جابجایی نهال عمدتا اسفند و فروردین است، اظهار داشت: باغداران در برنامه های اصلاح و نوسازی باغ ها در انتخاب نهال دقت لازم را داشته و منحصرا از نهال های دارای شناسه دار استفاده کنند.

شریکیان با بیان اینکه بر روی شناسه نهال نام تولید کننده، نوع پایه و رقم و سال تولید درج شده است به باغداران توصیه کرد در هنگام خرید نهال فاکتور فروش از تولید کننده نهال را نیز بگیرند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر شناسه دار بودن نهال باید دقت شود که نهال سالم و عاری از هر نوع آفت و بیماری باشد.

وی از کشاورزان خواست تا از خرید نهال های بدون شناسه که اصالت و سلامت آن مشخص نیست خودداری کنند و اظهار داشت: باغ داران از خرید نهال های آلوده به آفات خودداری کنند زیرا وجود حتی یک نهال آلوده می تواند سبب ایجاد خسارت در باغ شود.

شریکیان ضدعفونی ریشه ها را قبل از انتقال از نهالستان و در زمان کاشت بسیار ضروری دانست و افزود: هم اینک بیشتر نهال های مورد نیاز استان از خود نهالستان های داخل تامین می شود.

هم اینک این استان دارای ۲۰ نهالستان است که انواع نهال از گونه‌های هسته دار، دانه دار، قلمه ریشه دار گل محمدی، گردوی پیوندی، انگور و نشاء گیاهان دارویی را شامل می‌شود.

ارزش ریالی تولید محصولات باغی خراسان شمالی سالانه ۱۳ هزار میلیارد ریال است که از سطح ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی این استان برداشت می‌شود.

از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ ‪گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به بیش از ۲۰۰ هزار تن می رسد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در خراسان شمالی تولید می شود.  

برچسب‌ها بجنورد کاشت نهال اراضی کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد کاشت نهال اراضی کشاورزی بجنورد کاشت نهال اراضی کشاورزی خراسان شمالی اخبار کنکور خراسان شمالی نهال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۴۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه

کد خبر 849029 برچسب‌ها زلزله خبر مهم استان خراسان رضوی

دیگر خبرها

  • میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود
  • زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه
  • خراسان شمالی لرزید
  • پرداخت ۱۵ هزار میلیارد ریال به حساب خرید برق شرکـت‌های توزیع
  • تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور
  • صعود نمایندگان لارستان و خراسان جنوبی به لیگ دسته یک هندبال بانوان
  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست