Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-30@02:05:25 GMT

ضرورت آگاهی‌ بخشی رایگان درباره اوتیسم

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۵۶۲۴۷

ضرورت آگاهی‌ بخشی رایگان درباره اوتیسم

یک کارشناس ارشد آموزش کودکان اوتیسم معتقد است که مهم‌ترین و اولین گام برای افزایش آگاهی در مورد اختلالات طیف اوتیسم، تلاشی رایگان و بدون دریافت بودجه از ارگان های دولتی با اهداف علمی و خیرخواهانه، برای افزایش آگاهی والدین و اطرافیان این گروه از بیماران است.

تأخیر یا اختلال در روند رشد و تکامل کودک و اختلال در روند کسب مهارت‌های حرکتی، کلامی و  بازی، از نظر علمی زیرشاخه اختلالات عصبی_تکاملی دسته بندی می شود و مشهورترین انواع این عوارض، اختلالات طیف اوتیسم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود شهرت بسیاری که اختلالات طیف اوتیسم در کشورهای مختلف پیدا کرده، همچنان ناشناخته های زیادی در مورد آن وجود دارد و از این رو سیزدهم فروردین ماه برابر با دوم آوریل، روز جهانی آگاهی از اختلالات طیف اوتیسم نامگذاری شده و ماه آوریل، ماه آگاهی از این اختلالات است.

مهدی قنادزاده، کارشناس ارشد آموزش کودکان اوتسیم در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با وجود دستاوردهای بسیار چشمگیر در علوم مرتبط با این اختلالات، هنوز علت دقیق بروز آن برای پژوهشگران ناشناخته باقی مانده است. شاید برجسته ترین شواهد علمی حاکی از وجود ریشه هایی ژنتیکی برای بروز چنین اختلالاتی است، ولی ماهیت پیچیده این بیماری، بیان هرگونه علت قطعی را هنوز غیر ممکن، غیر علمی و اثبات نشده می کند. 

وی تصریح کرد: علاوه بر ناشناخته بودن علت اوتیسم، آمار دقیق افرادی که در طیف اختلالات اوتیسم قرار می گیرند نیز در کشورهای مختلف مورد مناقشه است. در برخی از کشورها آمار یک نفر در هر صد نفر و در برخی کشورها، آمار بالاتری گزارش شده است. 

قنادزاده توضیح داد: استفاده نکردن از ابزارهای تشخیصی و نبود شبکه جامع و یکپارچه توسط یک ارگان دولتی برای ثبت اطلاعات مبتلایان طیف اوتیسم، باعث شده که ما آمار دقیقی به شکل یک بانک اطلاعاتی و آماری در کشور نداشته باشیم. هرچند تلاش هایی به صورت منفرد و بعضاً منحصر انجام شده است.

این دانش آموخته آموزش کودکان اوتسیم در مورد مداخلات درمانی گفت: با وجود گستردگی علامت ها و اختلال ها در مبتلایان به بیماری طیف اوتیسم، درمان های متنوعی هم در کشورهای مختلف دنیا  شناسایی شده و در حال استفاده است که شامل سه گروه مداخلات دارویی و تغذیه ای، مداخلات ارتباطی و رفتاری و مداخلات مکمل یا جایگزین می شود.

وی، افزود: هر گونه اقدام دارویی و تغذیه ای باید فقط توسط پزشکان متخصص و فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و یا متخصصین و فوق تخصص های مغز و اعصاب کودکان انجام گیرد. مداخلات ارتباطی و رفتاری نیز باید توسط درمانگران دارای مجوز کار و فارغ التحصیل دانشگاه، برای بهبود مهارت های کلامی، ارتباطی و کاهش مشکلات رفتاری و یا کاهش رفتارهای تکراری انجام شود.

وی تصریح کرد: در مورد مداخلات مکمل یا جایگزین، شواهد علمی در حال بروز و ظهور است که این مداخلات حتما باید در کنار دو گروه اول زیر نظر متخصصان گروه اول و دوم انجام شود.

قنادزاده ادامه داد: شهرت اختلالات طیف اوتیسم گاهی دانسته یا ندانسته باعث ابداع روش های درمانی بدون شواهد علمی می شود که تا زمانی که منسوخ شدن آن روش به گوش همه متخصصان، والدین و مراقبان این کودکان برسد، هزینه های بسیاری به هدر رفته است.

این دانش آموخته آموزش کودکان اوتیسم توضیح داد: یکی از روش های درمانی منسوخ شده، «تکنیک ارتباط تسهیل شده» است که در دانشگاه های کشور تدریس می شود و نمونه جدید آن هم روش «سان رایز» است که شواهد علمی از آن پشتیبانی نمی کند ولی نقل محافل عمومی و حتی کنگره های علمی و کلاس های دانشگاهی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: شاید مهم ترین و اولین گام برای افزایش آگاهی در مورد اختلالات طیف اوتیسم، تلاش رایگان، بدون هزینه، بدون دریافت بودجه از ارگان های دولتی با هدفی علمی و خیرخواهانه برای افزایش آگاهی والدین و اطرافیان این گروه از بیماران است.

لینک کوتاه: asriran.com/003GDZ

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اختلالات طیف اوتیسم برای افزایش آگاهی آموزش کودکان شواهد علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۵۶۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی

در دیدار روسای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه اوفای روسیه، قرارداد همکاری مشترک با هدف گسترش همکاری‌های آموزشی و پژوهشی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وادیم زاخاروف رئیس دانشگاه علم و فناوری اوفای روسیه با همراهی ریتا فیلیپووا معاون بین‌الملل دانشگاه و امینا اوزاوا رئیس دانشکده تاریخ و روابط بین‌الملل این دانشگاه، با حضور در دانشگاه علامه‌طباطبائی با عبدالله معتمدی رئیس این دانشگاه دیدار و گفتگو کردند.

در این دیدار که به منظور بحث و تبادل نظر درخصوص همکاری‌های مشترک آموزشی و پژوهشی میان دو دانشگاه انجام شد، قرارداد برنامه آموزشی شبکه‌ای کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای بین دوطرف امضا شد که بر اساس این قرارداد دانشگاه «اوفا» درس‌های تعیین شده‌ای را برای دانشجویان رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه علامه‌طباطبائی دروس مشخصی را برای دانشجویان رشته روابط بین‌الملل دانشگاه «اوفا» به منظور بهره‌مندی از توان علمی استادان هر دو دانشگاه ارائه می‌دهند.

معتمدی در این دیدار با اشاره به همکاری‌های علمی و سیاسی میان ایران و روسیه گفت: زمینه‌های مشترک همکاری‌ها و وحدت‌نظر در مورد مناسبات بین‌المللی در راستای منافع دو کشور، زمینه‌ساز توسعه همکاری‌های روزافزون شده است.

وی با اشاره به همکاری‌های دانشگاه‌های روسیه با دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال‌های گذشته بیان کرد: درخصوص تبادل استاد و دانشجو و برگزاری برنامه‌های مشترک آموزشی و پژوهشی تجربه خوبی با دانشگاه‌های روسیه داشته‌ایم. امیدواریم بتوانیم تعاملات نزدیک‌تری در راستای منافع ملی و بین‌المللی دو کشور داشته باشیم.

در ادامه رئیس دانشگاه «اوفا» نیز توضیحاتی در خصوص ظرفیت‌های این دانشگاه بیان کرد و گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه علامه‌طباطبائی را امضا کردیم و بسیار خرسندیم که در مدت کوتاه این قرارداد همکاری مشترک به مرحله اجرا رسیده است.

وادیم زاخاروف گفت: دانشگاه «اوفا» انجمن‌های دوستی بسیاری با دانشگاه‌های خارجی دارد و در این خصوص ایران نخستین جایگاه را در بین کشور‌های دوست با روسیه دارد. او با بیان این که جمهوری باشقیرستان یکی از جمهوری‌های روسیه است که به لحاظ زبان و فرهنگ، نزدیکی زیادی با زبان و ادبیات فارسی دارد. این موضوع خود زمینه همکاری‌های بیشتر با دانشگاه‌های ایران، به‌ویژه دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی را فراهم کرده است. امیدوارم این قرارداد نیز زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌های مشترک باشد.

نرگس سنائی رئیس میز روسیه و رئیس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه نیز به اهمیت تقویت روابط علمی و فرهنگی ایران و روسیه در شرایط کنونی اشاره و تاکید کرد: امضای قرارداد برنامه‌های مشترک آموزشی شبکه‌ای گام نوینی در روابط دانشگاهی ایران و روسیه محسوب می‌شود.

سعید شکوهی رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو و مهدی خانمحمدی مدیر سنجش، نظارت و ارزیابی آموزشی دانشگاه نیز در این نشست حضور داشتند.

گفتنی است دانشگاه «اوفا» یکی از دانشگاه‌های مهم روسیه است که در جمهوری باشقیرستان واقع شده است. این دانشگاه در حال حاضر ۴۸ هزار دانشجو دارد و نیز بیش از ۳ هزار دانشجو از ۶۰ کشور جهان در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. ۳۰ درصد از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است.

دیگر خبرها

  • یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است
  • آماده‌باش امدادگران در ۱۴ استان درگیر مداخلات جوی
  • روز خاص ورزش با رویداد هم‌مسیر اتیسم(عکس)
  • دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • ضرورت توسعه تعاملات علمی دانشگاهی در راستای منافع دو کشور در عرصه بین‌المللی
  • برگزاری جشنواره ورزشی فرزندان اوتیسم در کرج
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم به میزبانی ۳ شهر
  • برگزاری رویداد «هم‌مسیر اوتیسم» در ۳ شهر ایران
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده