Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:46:30 GMT

تنش یونان و ترکیه بر سر پناهجویان

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۰۵۵۵

تنش یونان و ترکیه بر سر پناهجویان

مقام‌های یونان، ترکیه را به تلاش برای تحریک این کشور از طریق تلاش برای فرستادن قایق‌های حامل مهاجران به سمت آبهای یونان متهم کردند؛ ادعایی که آنکارا قویا رد کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یونان و ترکیه بر سر طیفی از مسائل از جمله منابع انرژی در دریای مدیترانه اختلاف دارند و تنش‌ها بین این دو کشور هم‌پیمان در ائتلاف ناتو سال گذشته میلادی زمانی که هزاران پناهجو در ترکیه برای حمله به مرز زمینی یونان تلاش کردند، افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نوتیس میتاراچی، وزیر مهاجرت یونان اظهار کرد، گارد ساحلی یونان روز جمعه چندین گزارش در خصوص همراهی گارد ساحلی و نیروی دریایی ترکیه با قایق‌های حامل مهاجران "تا مرز اروپا و در تلاش برای تشدید تنش" با یونان ارسال کرد.

میتاراچی در یک بیانیه ضبط شده اظهار کرد: "بدون شک این مهاجران از سواحل ترکیه عازم شده‌اند و با توجه به این حقیقت که از سوی ترکیه پشتیبانی می‌شدند، در خطر قرار نداشتند."

وی افزود: ما از ترکیه می‌خواهیم از این تحریک غیرموجه دست برداشته و آن را متوقف کند.

از سوی دیگر، اسماعیل جاتاکلی، معاون وزیر کشور ترکیه در توئیتر پاسخ میتاراچی را داد و گفت، "او وقایع را تحریف کرده و دروغ می‌گوید."

جاتاکلی، یونان را به پس زدن ۲۳۱ مهاجر در هفت حادثه‌ای که روز جمعه رخ دادند، متهم کرده و گفت که ترکیه آنها را نجات داده است.

جاتاکلی نوشت: "این افترا زدن به گارد ساحلی ترکیه از بابت نجات افرادی که شما رهایشان کردید تا بمیرند، جنایت علیه بشریت است. چنین چیزی از سمت شما معمول است!"

گارد ساحلی یونان اعلام کرد، در یک حادثه، یک قایق حامل مهاجران تلاش کرد روز جمعه با همراهی یک کشتی گارد ساحلی ترکیه وارد آب‌های اراضی یونان شود و در یک مورد دیگر نیز دو قایق ترکیه‌ای تلاش کردند تا یک قایق حامل مهاجران را با فشار به سمت آب‌های یونان بفرستند.

این نهاد اعلام داشت، در یک حادثه سوم هم در نزدیکی جزیره لسبوس، یک قایق گارد ساحلی ترکیه وارد آب‌های اراضی یونان شده و یک قایق گشت‌زنی یونان را آزار داد.

در سال ۲۰۱۵ در ابتدای بحران مهاجرت در اروپا، حدود یک میلیون پناهجو، عمدتا متشکل از سوری‌ها، عراقی‌ها و افغان‌ها، با قایق‌هایی از ترکیه وارد یونان شدند. یک سال بعد اتحادیه اروپا با آنکارا به توافقی بر سر مقابله با جریان ورود مهاجران دست یافت و آمار مربوط به آنها به میزان چشمگیری کاهش یافت.

میتاراچی از ترکیه خواست به تعهداتش تحت آن توافق "پایبند" باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تركيه يونان حامل مهاجران گارد ساحلی یک قایق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۰۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق خوب برای حاج صفی در یونان

در دیداری از دور هشتم مرحله قهرمانی رقابت‌های لیگ یونان، فردا شب تیم فوتبال آ ا ک در تومبا استادیوم میهمان پائوک خواهد بود. در صورت پیروزی زرد و مشکی پوشان و توقف پاناتینایکوس، آنها می‌توانند در فاصله دو هفته مانده به پایان مسابقات، قهرمانی خود را قطعی کنند.

هفته قبل بود که در دیدار فینال گونه مسابقات، آ ا ک آتن توانست در استادیوم خانگی خود با سه گل از سد پاناتینایکوس عبور کرده و فاصله خود با این تیم را از عدد یک به چهار امتیاز افزایش دهد تا گام بزرگی به سوی قهرمانی بردارد.

سایت یونانی SDNA در گزارشی به ارزیابی نفرات صدرنشین لیگ یونان پرداخت و درباره احسان حاج‌صفی، کاپیتان پیشین تیم ملی ایران، نیز نوشت: احسان حاج‌صفی در این فصل سال پرکاری را پشت سر گذاشت و در ۲۶ بازی برای تیمش توانست سه پاس گل بدهد و یکی از خوب‌های آ ا ک آتن در مسیر دفاع از عنوان قهرمانی در سوپرلیگ یونان بود.

قرارداد این بازیکن ملی‌پوش ایرانی تابستان پیش رو به پایان می‌رسد. با این حال بندی در قراردادش وجود دارد که باعث می‌شود در صورت رضایت باشگاه برای یک سال دیگر بتواند در یونان و آ ا ک آتن بماند. ادامه حضور یا جدایی او به آلمیدا سرمربی آ ا ک آتن بستگی دارد که در هفته‌های اخیر حساب ویژه‌ای روی بازیکن ایرانی باز کرده بود.

علاوه بر حاج‌صفی، استاوروس پلیوس نیز در پست مدافع سمت چپ توپ می‌زند و در کنار حاج‌صفی برای فصل بعد حفظ خواهد شد.

حاج‌صفی ۳۴ساله سومین فصل حضورش را در آ ا ک آتن سپری می‌کند. او فصل قبل توانست قهرمانی در لیگ و جام حذفی را با تیمش به دست بیاورد و اکنون نیز امیدوار به تکرار قهرمانی است.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • یک میلیون مهاجر افغان از ترس اخراج پنهان شده اند
  • رژه قایق‌ها در خلیج فارس
  • بازداشت پناهجویان در انگلیس برای اخراج به روندا
  • اعتراض پناهجویان افغانستانی در اندونزی
  • قانون ضد مهاجرتی سوناک عامل هجوم مهاجران به ایرلند
  • اعتراض پناهجویان افغان به سرگردانی چندین ساله در اندونزی
  • اتفاق خوب برای حاج صفی در یونان
  • گارد افتخار رئالی‌ها برای ستاره سابق اسپانیا (عکس)
  • تمدید ۲ ماهه کارت «پی‌.او‌.آر» پناهجویان افغان در پاکستان