Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@11:03:15 GMT

با وجود تحریم ها، از طریق بلاکچین می‌توان ارز جذب کرد

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۱۱۳۴

با وجود تحریم ها، از طریق بلاکچین می‌توان ارز جذب کرد

دکتر محمد طهرانی که در وبینار ایرنا سخن می گفت، با بیان این مطلب افزود: طبعا اگر این مبادله را در داخل کشور ممنوع کنیم، جلوی این فرصت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را گرفته ایم. پس رگولاتور می‌تواند با ضابطه‌مند کردن این جریان، فرصت ورود ارز به کشور را ایجاد کند.

وی بلاکچین را برای حل مشکل رخ داده در مبادلات تجاری ایران با دیگر کشورها نیز مفید دانست و توضیح داد: در انتقال پول‌های بین المللی، ما در دلار تحریم هستیم، نه دیگر ارزهای بین‌المللی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چطور در این ارزها هم دچار مشکل می‌شویم؟ به واسطه تحریم‌های ثانویه، بقیه کشورها هم نگرانند که اگر پولشان از کانال دلار وارد ایران شود، مشمول تحریم‌های ثانویه شوند. در این شرایط بلاکچین این ظرفیت را ایجاد می‌کند که کشورها پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه در این بستر ایجاد کنند. در این صورت نیاز ندارند برای تسویه حساب از دلار استفاده کنند. چند کشور همسایه می‌توانند پیمان‌هایی با هم ببندند و دارایی‌های خود را فراتر از رمزارها، از طریق شبکه بلاکچینی جابجا کنند و بدون استفاده از دلار کالاهایشان را مبادله کنند و تحریم هم هیچ ضرری به آن نمی‌تواند بزند.

در میزگرد مجازی اداره کل پژوهش ایرنا با عنوان «فرصت‌ها و چالش‌های ورود ایرانیان به حوزه رمزارز» علاوه بر دکتر محمد طهرانی عضو هیئت علمی و بنیانگذار آزمایشگاه بلاکچین دانشگاه خاتم، سپهر محمدی رئیس انجمن بلاکچین ایران نیز حضور یافت و با اشاره به فرصت‌های بی نظیربلاکچین برای جوانان کشور گفت: ما به رغم ضعف در حوزه سخت افزار، در حوزه نرم افزاری برتری جهانی داریم و جوانان خلاق کشورمان فعال و قبراق و با آخرین فناوری‌های روز در ارتباط هستند و می‌توانیم در منطقه و سطح بین المللی حرف اول را بزنیم.

خارجی‌ها به دنبال سرمایه گذاری در استارت‌آپ‌های ایرانی

محمدی گفت: در این شرایط استارت‌آپ‌های ما می‌توانند بر بستر بلاکچین، تامین مالی جمعی داشته باشند و ایده‌های خود را در معرض دید سرمایه‌گذاران جهانی بگذارند تا آنها سرمایه‌گذاری کنند. این موارد تاکنون اتفاق افتاده است و می‌تواند مستحکم تر ادامه پیدا کند. اعدادی در حد چند میلیارد دلار قابل تصور است. ما پروژه‌هایی با تامین مالی جمعی چند میلیارد دلاری داشته‌ایم و اگر این موضوع قاعده‌مند و به صورت باز استفاده شود، امکان جذب سرمایه بین‌المللی از این حوزه، به دلیل محدودیت کم آن، بسیار زیاد است؛ به خصوص که تحریم‌های ناجوانمردانه مانع این موضوع از طریق سیستم بانکی شده و سرمایه‌گذاران جهانی تشنه سرمایه‌گذاری در استارت اپ‌های ایرانی هستند.

او با اشاره به استقبال شدید سرمایه گذاران خارجی در مذاکرات گفت: همکاری بورس و قوانین بهتر باعث رشد جدی در این زمینه خواهد شد.

در این وبینار، به موضوعات مختلف از جمله فرصت ها و ریسک های شبکه بلاکچین و رمزارزها و بسترهای قانونی مورد نیاز آن،  خلاهای قانونی و ابهامات خاص در ورود به موضوع رمزارز و لزوم شتاب در ریل‌گذاری و ایجاد مقررات پرداخته شد.

اداره کل پژوهش‌های خبری ایرنا برای نگاه جامع به موضوع، از مدیران ذی‌ربط بانک مرکزی و بازار سرمایه هم برای حضور در این وبینار دعوت کرد، اما به رغم موافقت دکتر همتی، رئیس بانک مرکزی، مدیران میانی این بانک اعلام کردند به دلیل حساسیت شورای عالی فضای مجازی، در این مقطع نباید از طرف بانک مرکزی اظهار نظری شود و با این توجیه، از حضور در این وبینار خودداری کردند.

بلاتکلیفی، سرمایه‌های مردم را با ریسک مواجه کرده است

در بخش دیگری از این وبینار، دکتر طهرانی با بیان این که بلاتکلیفی، سرمایه‌های مردم را با ریسک مواجه کرده است، گفت: در فضای بلاکچین همه دنبال شفافیت هستند، اما سیاستگذار ما سال ۹۷ پیشنویسی را در اختیار عموم قرار می‌دهد و سال ۹۸ موضعگیری کاملا برعکس می‌کند. با وجود اصرارهای ذینفعان این صنعت، رگولاتور موافقت یا مخالفت نمی‌کند و فضا را بلاتکلیف نگه داشته  و باعث می‌شود کسی سرمایه‌گذاری جدی نکند، مردم از این ظرفیت فناورانه موجود دور شوند و فرصت طلایی برای استفاده از این موضوع مثل خیلی فرصت‌های دیگر از بین برود تا دودش به چشم مردم و بخش خصوصی برود.

سپهر محمدی نیز سند پیش نویس سیاستنامه بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها را که در اواخر سال ۹۷ منتشر شد، سندی بسیار خوب توصیف کرد، اما افزود: رفتارهایی که بعدا بانک مرکزی داشته، بسیار محافظه‌کارانه‌تر از آن سند بوده است. مثلا در آن سند به بانک‌ها اجازه داده شده بود به پشتوانه ریال، طلا و ارز، رمزارز صادر کنند، اما بعدا بانک مرکزی اعلام کرد این موضوع صرفا در اختیار خود بانک مرکزی است.

وی ادامه داد: ما در جلسات مشورتی با بانک مرکزی، به جاهای خیلی خوبی هم رسیدیم، اما ناگهان بخش‌های دیگر بانک مرکزی یا نهادهای بالاتر از بانک مرکزی تصمیمی‌گرفتند که کاملا مخالف نتایج مطالعات مشترک ما با بانک مرکزی بود و بسیاری از برنامه‌ریزی‌های انجام شده را یکباره نقش بر آب کرد.

به زودی مشروح مباحث مطرح شده در این نشست در ایرنا منتشر می شود.

برچسب‌ها رمز ارز صرافی بانکی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلاک چین ارز دیجیتال

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رمز ارز صرافی بانکی تحریم رمز ارز صرافی بانکی تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلاک چین ارز دیجیتال اخبار کنکور سرمایه گذاری بین المللی بانک مرکزی تحریم ها فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۱۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: در راستای تحقق شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) با مشارکت مردم و بخش خصوصی شناسایی و اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سازمان ملی زمین و مسکن به ارزش بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه تاکید کرد: از این میزان ۳۳ پروژه مشتمل بر ۵ هزار و ۲۲۵ واحد مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی به ارزش بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در حال ساخت است. البته هم‌اکنون ۱۱ پروژه با ظرفیت یک‌هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی هم در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار قرار دارد که ارزش ریالی این پروژه‌ها حدود ۸ هزار میلیارد تومان است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ۳۵ پروژه سرمایه‌گذاری در ۱۸ استان به ارزش حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای انجام مطالعات و اخذ نظریه کارشناس رسمی در دست اقدام است.

کد خبر 6089630 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • فرزین به عربستان رفت | دلیل سفر چه بود؟
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است
  • فرصت سرمایه‌گذاری ۱۲۰ همتی سازمان ملی زمین و مسکن
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • طرح ازبکستان برای اتصال از افغانستان به آسیای مرکزی
  • طرح ازبکستان برای کریدور لجستیکی از افغانستان به آسیای مرکزی
  • بسترسازی برای پرداخت کلیه تسهیلات خرد بانک توسعه تعاون از طریق تی تی پلاس
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی