روش برخورد با بلاها در کلام امیرالمؤمنین
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۳۴۶۱
دنیا اصولاً دار امتحان، تکالیف و مسئولیتپذیری انسان در قبال دستورات خداوند است و بشر براى رشد و تکامل آفریده شده و تکاملها نیز از مسیر آزمونها مىگذرد و بىامتحان راهى به سوى کمال نیست. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، در نگاه آموزههای دین، دنیا محل خوشگذرانی نیست بلکه همواره با مصائب آمیخته شده است و به قول امیرالمؤمنین علیهالسلام دنیا «دار البلیة» است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیرالمؤمنین علیهالسلام در پاسخ به فردی که از فتنهها به خداوند پناه میبرد، او را عتاب کرده، اینگونه فرمود «لَا یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ، لِأَنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَةٍ؛ وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ؛ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ "وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ" وَ مَعْنَى ذَلِکَ أَنَّهُ [سُبْحَانَهُ یَخْتَبِرُ عِبَادَهُ] یَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ، لِیَتَبَیَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِیَ بِقِسْمِهِ، وَ إِنْ کَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ، وَ لَکِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِی بِهَا یُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ؛ لِأَنَّ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ الذُّکُورَ وَ یَکْرَهُ الْإِنَاثَ، وَ بَعْضَهُمْ یُحِبُّ تَثْمِیرَ الْمَالِ وَ یَکْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ.
یعنی فردى از شما نگوید: خدایا از فتنه به تو پناه مى برم، زیرا کسى نیست که در فتنهاى نباشد، اما آنکه مىخواهد به خدا پناه برد، از آزمایشهاى گمراه کننده پناه ببرد، خداى سبحان مىفرماید «وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَةٌ؛ بدانید که اموال و فرزندان شما فتنه شمایند»؛ معنى این آیه آن است که خدا انسانها را با اموال و فرزندانشان مىآزماید، تا آن کس که از روزى خود ناخشنود و آنکه خرسند است، شناخته شوند، گر چه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاهتر است تا کردارى که استحقاق پاداش یا کیفر دارد آشکار کند، چه آنکه بعضى مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمىپسندند، و بعضى دیگر فراوانى اموال را دوست دارند و از کاهش سرمایه نگرانند.
«فتنه» در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا ناخالصىهاى آن گرفته شود و خالص از ناخالص شناخته شود، سپس به هرگونه آزمایش اطلاق شده است. البته این واژه گاه به معناى شکنجه، گمراه کردن و ایجاد مشکلات اجتماعى و آشوبگرى نیز استعمال شده است. آیات زیادى درباره حتمى بودن امتحانات الهى در قرآن وجود دارد. امام انگشت روى دو مورد از موارد بسیار روشن امتحانى گذارده است.
امام علیهالسلام در این گفتار حکمتآمیز به نکته مهمى اشاره مىکنند و آن، عمومیت امتحان براى همه انسانها و حتمى بودن آن در هر شرایط است؛ نخست مىفرماید «هیچ کس از شما نگوید خداوندا، به تو پناه مىبرم از این که امتحان شوم؛ لاَ یَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنَ الْفِتْنَةِ». سپس به ذکر علت آن پرداخته مىفرماید «به این دلیل که هیچکس نیست مگر این که امتحانى دارد؛ لاَِنَّهُ لَیْسَ أَحَدٌ إِلاَّ وَهُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَى فِتْنَة.»
بنابراین همانطور که اشاره شد، اصولاً دنیا دار امتحان، تکالیف و مسئولیتپذیری انسان در قبال دستورات خداوند است و بشر براى رشد و تکامل آفریده شده و تکاملها نیز از مسیر آزمونها مىگذرد و بىامتحان راهى به سوى کمال نیست؛ پس چنین دعایى مثل این است که انسان بگوید: خداوندا مرا به هیچ تکلیفى مکلّف نکن. بدیهى است چنین دعایى دور از استجابت است.
آنگاه امام در ادامه این سخن ، راه صحیح دعا کردن و پناه بردن را درباره امتحانات به انسانها مىآموزد و مى فرماید: «ولى اگر کسى مى خواهد به خدا پناه ببرد و دعا کند، از امتحانات گمراه کننده به خدا پناه ببرد; وَ لَکِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْیَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلاَّتِ الْفِتَنِ». به بیان دیگر از خدا توفیق پیروزى در امتحانات را بخواهد و از ذات پاکش در این راه یارى بطلبد تا توفیق الهى شامل حال او شود و در آزمایشهاى الهى رو سفید شود. آن گاه امام در ادامه این سخن به دو دلیل نقلى و عقلى تمسک مىجوید: نخست مىفرماید «زیرا خداوند سبحان مىگوید: بدانید اموال و اولاد شما وسیله آزمایش شما هستند; فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ: (وَاعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلاَدُکُمْ فِتْنَةٌ.»
البته این سنت خداوند به این معنا نیست که ما و مسئولان به وظایف خود عمل نکنیم؛ چه اینکه شنیده شد برخی مسئولان با سوءاستفاده از چنین معارفی، حتی گرانیهای اخیر را به آزمون خدا نسبت دادند، در حالی که باید مرزی بین بیکفایتی مسئولی که به وظایف خود به خوبی عمل نمیکند و از این طریق معیشت مردم با چالش مواجه میشود، با آزمونهای خداوند قائل شد؛ هرچند ممکن است خداوند بندگان خویش را مبتلا به مسئولان بیکفایت کند!
منابع:
پیام امام امیرالمؤمنین (ع) (شرح نهجالبلاغه)
انتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام علی ع نهج البلاغه امام علی ع نهج البلاغه مى فرماید س ب ح ان ه ال ف ت ن أ م وال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۳۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جوانان و دانشجویان بهعنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند
نورمحمد علیپور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در گفتوگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد درباره روز و مقام معلم افزود: روز معلم یکی از روز های بسیار مهم در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.
علیپور افزود: معلمین از جمله اقشار پرتلاش، زحمت کش و وفادار به نظام اسلامی هستند که تقدیر و تجلیل از آنها نباید مختص هفته معلم باشد. جوانان و دانشجویان به عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند. آموزگاران باید در عمل، کردار و گفتار الگوی دانش آموزان باشند.
وی خاطرنشان کرد: اولین معلم خدا است. معلمی از این جهت مهم و حائز اهمیت است که شغل انبیاء و خدای تبارک و تعالی است.
وی با اشاره به آیه «وَعَلَّمَ ءَادَمَ ٱلۡأَسۡمَآءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمۡ عَلَی ٱلۡمَلَـٰٓئِکَةِ فَقَالَ أَنۢبِـُٔونِی بِأَسۡمَآءِ هَـٰٓؤُلَآءِ إِن کُنتُمۡ صَٰدِقِینَ» (بقره/ ۳۱) گفت: پروردگار عالم، دانش و معرفت را از لحاظ شرافت و ارزش در اوج همه مراتب و مقامات قرار داده و بر آدم ابوالبشر منت نهاده است. انسان نیاز به رشد و تکامل دارد و این وظیفه برعهده معلمین است. چرا که معلمین انسانهای پاک، برجسته، سالم و متدین به مسائل دینی هستند.
خبرنگار: آسیه طاهرمنش
انتهای خبر/
کد خبر: 1229071 برچسبها دانشگاه آزاد اسلامی