Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-06@14:18:19 GMT

بهترین استراتژی برای سهامداران بورس

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۴۷۷۶

کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران نباید هیجانی رفتار کنند، بورس بازاری چند بعدی است که در دست گروهی خاص نیست.

خبرگزاری میزان - باشگاه خبرنگاران نوشت: در شرایط حال حاضر بازار سرمایه، بسیاری از سهامداران علاوه بر دغدغه از دست دادن بخشی از سرمایه خود نگران باقی مانده این سرمایه هستند. سهامداران در دوراهی قرار گرفتند که آیا سهام خود را بفروشند و با زیان سنگین از بازار خارج شوند یا سهام خود را با سهام دیگر جا به جا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال در این شرایط برخی از افراد هم مایل هستند به بازار سرمایه ورود کنند، این گروه هم دچار ابهام شدند و همواره این سوال در ذهن شان مطرح است که چه تصمیمی باید بگیرند، همین دغدغه‌ها باعث شد که از کارشناسان در این باره کمک بگیریم.

غلامرضا ابوترابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بهترین استراتژی برای سهامداران در شرایط حال حاضر چیست؟ بیان کرد: سهامدارانی که در خرداد و تیرماه وارد بازار شدند دقیقا زمانی ورود داشتند که بسیاری از سهام در قیمت سقف خود قرار داشت و با توجه به ریزش‌های اخیر بسیاری از این سهامداران بسته به سهامی که خریده‌اند و زمان خریداری این سهام ۳۰ تا ۵۰ درصد زیان دیده‌اند.

او در ادامه افزود: سهامداران نباید با سهم‌های خود احساسی و هیجانی رفتار نکنند، آن دسته از سهامدارانی که تمایل به ورود در بازار دارند، باید همه جوانب را بررسی کنند و سپس وارد شوند و اگر دانش این کار را ندارند از افراد متخصص کمک بگیرند و خودشان به طور مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.

ابوترابی تاکید کرد:، اما در مورد افرادی که در بازار هستند، این موضوع به شدت بستگی دارد به اینکه آیا این سرمایه گذار به منابع مالی خود نیاز دارد یا خیر؟ در صورتی که افراد نیاز دارند، برای فروش نباید بسیار هیجانی رفتار کنند. در کل توصیه من این است که چه در زمان فروش و چه در زمان خرید هیجانی رفتار نکنند.

تعادل بازار نزدیک است

ابوترابی درباره روند بازار گفت: بازار بزرگ شده است و دست یک گروه یا نهاد خاصی نیست همین موضوع باعث شده که روند بازار خیلی روند مشخصی نباشد و تقاضا و عرضه است که می‌توانند روند بازار را مشخص کند، بعضی‌ها این پیش بینی را می‌کنند که بعد از این ریزش‌های بازار به تعادل خواهد رسید، به طور کل روند را باید با شرایط و ویژگی‌های اقتصادی کشور و شرکت‌ها برآورد کرد و این موضوع را باید بیان کرد که اقتصاد کشور بسیار چسبندگی سیاسی دارد و این موضوع هم در روند بازار بسیار تاثیرگذار است.

سهامداران نباید رفتار هیجانی از خود نشان دهند

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه درباره بهترین استراتژی سهامداران در بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه وضعیت بازار به صورتی است که کار به استراتژی نمی‌رسد، هر تصمیمی در شرایط فعلی گرفته شود بر کلیت بازار تاثیر گذار است، اگر استراتژی فروش اتخاذ شود سبب شکل گیری صف‌های فروش می‌شود و بازار بیشتر فرو بریزد و نه تنها آن‌هایی که استراتژی فروش داشتند نمی‌توانند سهام خود را بفروشند بلکه به دلیل این صف فروش‌ها ارزش سهام شان هم کاهش می‌یابد.

او در ادامه تاکید کرد: اقتصاد و بازار سرمایه مواردی چند بعدی هستند، در این موارد باید یک مجموعه (خود سازمان بورس و نهادها) استراتژی خاص را در نظر بگیرد، در حال حاضر من نمی‌توانم این موضوع را بیان کنم که سهامداران حقیقی سهام خود را نفروشند، زیرا اگر نفروشند و رفتار هیجانی خود را نشان ندهند سبب جمع شدن صف فروش می‌شود، ولی از سمت دیگر آیا نهاد‌های حقوقی، سازمان بورس به قواعد بازی پایبند می‌مانند؟

میرزایی درباره روند بازار بیان کرد: روند بازار به شکل سینوسی است، تا زمانی که سایر جنبه‌های بازار اصلاح نشود وضعیت به همین شکل خواهد بود، کمینه بازار زمانی است که ناآرامی‌ها رخ می‌دهد و جو متشنج می‌شود بیشینه هم در حال حاضر مشاهده نمی‌شود و حقوقی‌ها در حال نوسان گیری از مردم هستند و همچنان با توجه به انتخابات و این موضوع که چشم اندازی از سیاست‌های دولت آینده برای موضوعاتی مانند ارز وجود ندارد این روند ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اُفت ۱۱ هزار واحدی شاخص بورس

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: اخباراقتصادی بورس

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بورس بازار سرمایه هیجانی رفتار سهام خود روند بازار حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۴۷۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت

هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۱‌.۷۲ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۶۸ درصدی در پله ۷۵۰ هزار و ۸۴۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۶۱ درصدی در ارتفاع ۲۵ هزار و ۱۹۳ واحدی ایستاد.

کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری، شاخص صنعت حمل و نقل با افزایش ۴.۴ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت انتشار و چاپ در جایگاه دوم قرار گرفت. صنعت استخراج نفت به جز کشف هم با افت ۱۰.۷۷ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۱۵ هزار و ۶۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۳ هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان، یکشنبه ۳ هزار و ۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه ۳ هزار و ۵۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۲ هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام 

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد. 

فراهم شدن مجالی برای رشد سهام بازار محور در کوتاه مدت 

در ادامه هم رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اوایل هفته کاری با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها شاهد شروع متعادلی بودیم، اما در جدال عرضه و تقاضا، فروشندگان برنده بودند و دوباره یک هفته‌ اصلاحی و خسته کننده را سپری کردیم. فقط شاهد نوساناتی در محدوه‌های حمایتی سهام بودیم، تعداد محدود، سهام بازیگر محور هم مجالی برای نوسان و رشد کوتاه مدتی داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: افزایش نرخ انرژی و افزایش مالیات ستانی در کنار افزایش نرخ بهره شرکت‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد و عدم تعدیل نرخ دلار نیما از بعد درآمدی را دچار مشکل می‌کند و حاشیه سود‌ها کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از افت تولید، با افزایش نرخ‌های منطقی در صنایع برای پوشش رشد هزینه‌ها موافقت می‌شود.

او افزود: انتشار اوراق سنگین توسط دولت و بالا ماندن نرخ بهره، ابهام سقف معافیت مالیاتی و ... خریدار را یک قدم عقب‌تر در انتظار نگه می دارد. هر بار با نزدیک شدن به محدوده‌ حمایتی شاخص و سهام شرکت‌های بزرگ تر، شاهد سفارش‌های حمایتی بازارساز و نوسانات مثبت هستیم منتهی تا زمانی که این دور باطل ادامه دارد حرف خاصی برای گفتن نمی‌ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • ۲۹۶ میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • تحلیل روند بازار سهام در هفته‌ای که گذشت
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص