Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@02:31:54 GMT

روزی که ایران اولین ژنرال بعثی را اسیر کرد

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۸۳۸۵

روزی که ایران اولین ژنرال بعثی را اسیر کرد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سال که تحویل شد، یگان‌های سپاه و ارتش خود را به منطقه عملیاتی فتح‌المبین رسانده بودند.

تحویل سال ۶۱ در سنگرهایی که محل اسکان رزمنده‌ها بود، در حال و هوای خاصی برگزار شد. تعدادی از همین رزمنده‌ها تا ساعات بعد به شهادت رسیدند یا مجروح شدند. آنها آمده بودند با نثار خون خود، بهترین عیدی را به ملت ایران تقدیم کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لحظاتی بعد، وقتی که اولین روز از فروردین ماه ۱۳۶۱ به انتها رسید، دستور آمد عملیات باید شروع شود. ساعت ۳۰ دقیقه دوم فروردین ۶۱ با رمز «یازهرا (س)» فتح‌المبین آغاز شد.

پیشروی سریع

در همان اولین مراحل عملیات، نیروهای حاج‌حسین خرازی و بچه‌های گردان شهید حسین قجه‌ای، خط دشمن در رقابیه و تپه‌های علی‌گره‌زد را شکستند و دشمن را غافلگیر کردند. اما این تازه اول کار بود.

احمد متوسلیان و تیپ تازه تشکیل‌شده محمدرسول‌الله (ص) به لشکر ۱۹ زرهی و یک مکانیزه عراق یورش بردند و تلفات بسیاری به آنها وارد کردند. بعد نوبت سایت‌های موشکی بود که از اشغال نیروهای دشمن آزاد شدند.

طرح حفر تونل

در عملیات فتح‌المبین شهید غلامحسین رکن‌آبادی طرح حفر تونل برای دورزدن دشمن را داده بود. حفر کانال و تونل در زمین‌های رملی منطقه و دور زدن دشمن از طریق آن، یک طرح ابتکاری و جسورانه بود که به سرپرستی شهید رکن‌آبادی و مغنی‌های یزدی انجام گرفت.

با حفر این تونل ۴۰۰ متری، محاصره لشکرهای ۱۰ زرهی و مکانیزه عراق میسر شد و هر دوی این یگان‌ها در مواجهه با نیروهای ایرانی آسیب‌ها و خسارت‌های بسیاری دیدند.

در همین عملیات بسیاری از یگان‌های توپخانه‌ای دشمن که غافلگیر شده بودند، بدون آنکه شلیک چندانی کرده باشند، به صورت کلی به تصرف نیروهای ایرانی درآمدند. چنانچه بسیاری از کارشناسان، تشکیل واحد توپخانه‌ای سپاه به یمن غنایمی صورت گرفت که در جریان عملیات فتح‌المبین به تصرف درآمده بودند.

بیشتر بخوانید

باید به شهرستان‌های محروم رفت و به مسئولان گفت بیا

چند هزار اسیر

حدود ۱۵ هزار اسیر، دیگر آورده عملیات فتح المبین بود که در کنار عملیات الی بیت المقدس با ۱۹ هزار اسیر، رکوردهای دست‌نیافتنی در تاریخ جنگ به شمار می‌روند. اسارت اولین ژنرال عراقی در جریان عملیات فتح‌المبین رقم خورد.

نهایتاً در یک عملیات سریع و برق‌آسا که کلاً ۱۰ روز به طول انجامید؛ ۲۴۰۰ کیلومتر از خاک ایران در شمال خوزستان آزاد و دستیابی به چاه‌های نفت ابوغریب حاصل شد.

در همین ۱۰ روز ۱۸ فروند هواپیما، سه فروند هلیکوپتر، ۳۶۱ دستگاه تانک و نفربر، صدها دستگاه خودروی نظامی و شمار چشمگیری از سلاح‌های انفرادی و نیمه سنگین دشمن از بین رفت و بیش از ۴ هزار تن از نیروهای عراقی کشته شدند.

پیام امام

پس از پایان عملیات موفق و قاطع فتح‌المبین، حضرت امام یکی از خاص‌ترین پیام‌های تبریک خود را خطاب به رزمندگان کشورمان صادر کردند. در بخشی از این پیام آمده بود: اخبار غرورآفرین جبهه‌های نبرد علیه قوای شیطانی را یکی پس از دیگری دریافت نمودم. قلمم قاصر است که احساسات خویش را ابراز کنم.

به قوای مسلح اسلامی که خدای‌شان نصرت آخرین را نصیب فرماید تبریک عرض می‌کنم. مبارک باد بر شما عزیزان افتخارآفرین، پیروزی بزرگی را که با یاری ملائکه‌الله و نصرت ملکوتی نصیب اسلام و کشور عزیز ایران کشور بقیه‌الله الاعظم (ارواحناله‌الفداء) نمودید.

رحمت واسعه خداوند بر آن مادران و پدرانی که شما شجاعان نبرد در میدان کارزار و مجاهدان با نفس در شب‌های نورانی را در دامن پاک‌شان تربیت نمودند. مژده باد به شما جوانان برومند در تحصیل رضای پروردگار که از بالاترین سنگرهای روحانی و جسمانی ظاهری و باطنی پیروزید.

مبارک باد بر بقیه‌الله (ارواحناله‌الفداء) وجود چنین رزمندگان ارزشمند و مجاهدان فی‌سبیل‌الله که آبروی اسلام را حفظ و ملت ایران را روسپید و مجاهدان راه خدا را سرافراز نمودید.

منبع:روزنامه جوان

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فتح المبین عملیات فتح المبین دفاع مقدس عملیات فتح المبین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۸۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) روایت «ژنرال مکنزی» از تحویل سوخو ۳۵ به ایران

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عملیات نظامی ایران با این حرکت عجیب، موفق به پایان رسید /ماجرای شهادت و مفقودالاثری ۱۸ اسیر چه بود؟
  • زندانی شدن یک معلم به‌خاطر تشابه اسمی با یک فرمانده
  • قدردانی ائمه جمعه استان از پلیس برای اجرای موفق طرح نور
  • جزئیات خنثی‌سازی عملیات جاسوسی آمریکا و اسرائیل در یمن
  • «وعده صادق» بخشی از توانایی های ایران را نشان داد
  • (ویدئو) روایت «ژنرال مکنزی» از تحویل سوخو ۳۵ به ایران
  • صنعا: طی روزهای آینده شاهد اولین عملیات در دریای مدیترانه خواهیم بود
  • مقایسه تاریخی پاسخ‌های ایران به تهدیدات دشمن
  • این مرد بخاطر شباهت اسمی با یک فرمانده سپاه، ۳ سال در زندان انفرادی بود
  • امروز نظام جمهوری اسلامی باعث سربلندی محور مقاومت و کل جهان اسلام شده‌ است