Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@22:34:16 GMT

آیا کرونا ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۶۸۵۱۱

آیا کرونا ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، پروفسور فرانچسکو روبینو، از کالج کینگ لندن، خواستار تحقیق کامل در مورد ارتباط احتمالی این دو بیماری است. برخی از پزشکان، افزایش میزان دیابت نوع ۱ و ۲ را در افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند، مشاهده کرده اند.

پزشکان در حال بررسی این احتمال هستند که ویروس کرونا با ایجاد اختلال در متابولیسم قند  می‌تواند شکل کاملاً جدیدی از دیابت را القا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روبینو برای اولین بار با همکارانش درباره افزایش ابتلا به دیابت گمانه زنی‌هایی کردند،   محققان گزارش‌هایی را از بیش از ۳۵۰ پرونده دریافت کرده اند که این فرضیه را تایید می‌کند.

اکنون ما فکر می‌کنیم که این فرضیه احتمالاً درست است، توانایی ویروس در ایجاد سوء عملکرد متابولیسم قند وجود دارد. اما اگر پیوند بیولوژیکی وجود داشته باشد، اثبات آن بدون داشتن پایگاه داده‌های بزرگ، دشوار است.

دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده اند که از آنجایی که Sars-CoV-۲ با گیرنده‌ای به نام ACE-۲ ارتباط برقرار می‌کند و در سلول‌های مختلفی از اندام‌ها از جمله پانکراس نفوذ می‌کند، می‌تواند متابولیسم قند را مختل کند. توضیح بالقوه دیگر پاسخ آنتی بادی پرتحرک بدن است که برای مقابله با ویروس، واکنش بیش از حد و حمله به اعضای اصلی برای حفظ سطح طبیعی گلوکز انجام می‌شود.

پربیننده ترین نحوه حضور کارمندان در شهرهای نارنجی و قرمز آخرین آمار کرونا در ایران (۱۴۰۰/۱/۱۳) زمان آغاز واکسیناسیون همگانی در کشور اعلام شد عادت‌هایی که موجب افسردگی می‌شود چگونه از ابتلا به سرطان روده بزرگ جلوگیری کنیم؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دیابت برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۸۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین

به گزارش خبرآنلاین،نوشابه‌های رژیمی اغلب به عنوان محصولاتی به بازار عرضه می‌شوند که به مدیریت وزن کمک می‌کنند.

مهر در خبری نوشت:یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد نوشابه رژیمی ممکن است با افزایش شاخص توده بدنی، شروع بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) را افزایش دهد.

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که مصرف نوشابه رژیمی با BMI و فشار خون بالاتر مرتبط است.

متخصصان سلامت موافقند که نوشابه‌های رژیمی ممکن است باعث افزایش وزن و بیماری کبد شود.

مصرف بیش از حد شیرین کننده‌های مصنوعی موجود در نوشابه‌های رژیمی نیز ممکن است خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

بیماری استئاتوتیک کبدی مرتبط با اختلال متابولیک (MASLD) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های کبدی است. برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که MASLD تا ۴۶٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

MASLD قبلاً بیماری کبد چرب غیر الکلی نامیده می‌شد که در ژوئن ۲۰۲۳ نامش تغییر یافت.

این بیماری که با تجمع بیش از حد چربی در کبد مشخص می‌شود، هیچ علامت اولیه ای ندارد. این بیماری می‌تواند به استئاتوهپاتیت مرتبط با اختلال متابولیک (MASH) تبدیل شود، یک بیماری جدی‌تر که می‌تواند منجر به زخم‌های کبدی و سیروز شود.

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان این نوع بیماری کبدی تأیید نشده است. پزشکان ورزش و تغییرات رژیم غذایی را برای کمک به کاهش چربی بدن در پیشگیری یا معکوس کردن MASLD توصیه می‌کنند.

متخصصان سلامت معتقدند مصرف نوشابه ممکن است با ایجاد مقاومت به انسولین و التهاب در کبد، خطر MASLD را افزایش دهد.

تحقیقات اخیر همچنان مصرف زیاد شیرین کننده‌های مصنوعی را با افزایش خطر چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر نشانگرهای سندرم متابولیک مرتبط می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است مقاومت به انسولین و عدم تحمل گلوکز را با مختل کردن میکروبیوم های روده افزایش دهند. هر دو واکنش ارتباط نزدیکی با ابتلاء به MASLD دارند.

محققان معتقدند شیرین کننده‌های مصنوعی ممکن است از طریق محور روده-مغز بر کبد تأثیر بگذارند. محور روده-مغز شامل ارتباط دو طرفه بین دستگاه گوارش و سیستم عصبی مرکزی است. شیرین کننده‌های مصنوعی در نوشابه‌های رژیمی می‌توانند بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارند که به نوبه خود می‌تواند بر این محور تأثیر بگذارد. این شرایط می‌تواند بر فرآیندهای متابولیک تأثیر گذاشته و به طور بالقوه به بروز مشکلات مرتبط با کبد منجر شود.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901755

دیگر خبرها

  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • ماته؛ چای گیاهی محبوب فوتبالیست‌ها که لاغرتان می‌کند!
  • آسیب های بی خوابی و شب بیداری
  • هشدار افزایش ابتلا به سرخک در رفسنجان
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • ۵ مورد از معایب بی‌خوابی و شب‌بیداری را بدانید
  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟