Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل گفت: با وجود اینکه تحرکات خوبی طی روز‌های اخیر توسط نمایندگان سیستان و بلوچستان در خصوص حقابه هیرمند شروع شده؛ اما حل معضل آب استان نیازمند عزمی جدی نمایندگان است.

امین کمالی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: گستاخی مجدد رئیس جمهور افغانستان و خط و نشان‌هایی که در موضوع حقآبه هیرمند برای کشورمان کشید و در پی آن سکوت نمایندگان و دولتمردان موجب نگرانی مردم استان شد که بخش اصلی آب مصرفی‌شان در بخش شرب و حتی اقتصادی از این رودخانه هیرمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کمالی خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شد تا مردم در فضای رسانه و حتی حقیقی گلایه‌های خود را علنی کرده و خواستار پیگیری جدی آن توسط نمایندگان و دولتمردان شوند. اولین نماینده‌ای که در این خصوص ورود جدی کرد و طی مصاحبه‌ای منطقی پاسخ دیدگاه غیرکارشناسی رئیس جمهور افغانستان را داد، فداحسین مالکی، نماینده زاهدان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بود که مصاحبه وی بازتاب ملی و حتی بین المللی پیدا کرد.


دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل اظهار کرد: طی‌گفتگویی که هفته گذشته با او داشتیم، وی از فراخوان حضور وزیر امور خارجه کشور در کمیسیون امنیت ملی در نخستین جلسه این کمیسیون جهت پاسخگویی تهدید‌های آبی دولت افغانستان خبر داد. پس از این موضوع انتظار ورود جدی و همراهی سایر نمایندگان استان بخصوص سیستان و زاهدان به شدت احساس می‌شد که متاسفانه در ابتدا ورود جدی را شاهد نبودیم تااینکه بر اثر افزایش مطالبه و درخواست مردم طی چند روز گذشته آقایان شهریاری و سرگزی دو نماینده دیگر نیز به این موضوع ورود کردند.

 

وی تاکید کرد: شهریاری، نماینده زاهدان در مصاحبه‌ای فعالیت دولت را منوط بر اعتراض همگانی به مانند غیزانیه دانست و گفته که "انگار مسئولان منتظر تجمع اعتراضی به مانند غیزانیه هستند تا بعد به‌فکر حل معضل آب سیستان شوند".

 

کمالی ادامه داد: سرگزی، نماینده سیستان نیز طی پیامکی از رئیس کمیسیون امنیت ملی خواست تا طرح سوال آبان ماهش را در جلسه احضار وزیر امورخارجه مطرح کند. دهمرده، دیگر نماینده استان تاکنون اعلام موضع روشنی در این‌خصوص نداشته، البته پیش از افزایش تنش‌های اخیر طی مصاحبه‌های مختلف پیگیری آب ژرف و انتقال آب از دریای عمان جهت ایجاد آب پایدار را هدف اصلی خود اعلام کرده بود که حتی اگر میسر هم شوند، نمی‌توانند جایگزین ۱۰۰درصدی حق آبه سیستان باشند و باید موضع خود درقبال حق آبه را نیز سریعا اعلام کند.


این فعال دانشجویی گفت: لازم به ذکر است با وجود اینکه تحرکات خوبی طی روز‌های اخیر توسط نمایندگان شروع شده است، اما این تحرکات کافی نیست و حل معضل آب زابل و زاهدان نیازمند عزمی جدی و وحدتی مثال زدنی توسط نمایندگان استان است. با موازی کاری مشکلی حل نخواهد شد و نتیجه‌ای شایسته و درخور شان مردم میسر نمی‌شود، کما اینکه طی سال‌های اخیر تلاش‌های انفرادی نمایندگان با وجود اینکه شخص وزیر امور خارجه کشورمان را جهت پاسخگویی درخصوص حق آبه سیستان به مجلس هم کشاند، نتیجه‌ای را برای مردم نداشت؛ زیرا عدم همراهی سایر‌نمایندگان و عدم پیگیری جدی این موضوع در ادامه مسیر موجب فراموشی این معضل بزرگ شد.


وی در پایان اظهار کرد: از نمایندگان انتظار می‌رود با وحدت‌شان در این موضوع مهم، موجبات رخ دادن اتفاقات مثبت به نفع‌ مردم را فراهم آورند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عدالتخواهی محرومیت زدایی حقابه ایران هیرمند توسط نمایندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۶۹۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد

نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر ایران در کابل تصریح کرد افغانستان مستقل ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر ایران در حساب رسمی خود در «ایکس» نوشت: هفته جاری کابل پُرمشغله، پُربار و سراسر مسئله بود. گفتگوهای بسیار با مقامات عالی حکومت سرپرست افغانستان، ریاست دفتر یوناما، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه، جمعی از دیپلمات‌های مقیم و صاحب‌نظران و سیاستمدارانی داشتم که به یک موضوع توجه نشان می‌دادند: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای.

وی افزود: ابتکار کمیته تماس منطقه‌ای خود زمینه تولد نخستین کنفرانس همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان را رقم زد تا آشکار سازد افغانستان مستقل، ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای را در بستر ایجاد یک سلسله توافقات جمعی با همسایگان دارد.

کاظمی قمی تصریح کرد: توافقاتی که براساس احترام به حاکمیت کشورها، تضمین و اجرای معاهدات دوجانبه و بین‌المللی، رعایت حسن همجواری و ترسیم منافع مشترک اثربخش خواهد بود.

نماینده ویژه ایران ادامه داد: بنابراین باید توجه داشت:

الف. قطار پیشرفت روندی که آغاز شده، متوقف نمی‌ماند.

ب. اراده عالی در مسیر نیل به مطلوب و گشایش دروازه‌های افغانستان به جهان برای ایفای یک نقش مسئولانه و مثبت خدشه‌ناپذیر است.

ج. سیاست‌گذاری‌ها در موضوعاتی چنین مهم را نباید متاثر از بیانات و اعلامات خبری تفسیر کرد.

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمیکاظمی قمی: کشورهای منطقه برابر تروریسم متحدانه عمل کنند

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • افغانستان ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد
  • دیدار نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان با رئیس دیوان عالی کشور
  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • سلاجقه: حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!
  • چرا نماینده طالبان برای مذاکره درباره حقابه هیرمند به ایران نیامد؟ + جزئیات