Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه می‌گوید: وقتی ما می‌رویم توافق بیست و پنج ساله با چین امضاء کنیم، از بالا تا پایین کشــور می‌گویند ظریف توافق را نخوانــده امضاء میکند! نمی‌فهمند که توافق را ما نوشــتیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با عصر اندیشه درخصوص حواشی بوجود امده در خصوص قرارداد همکاری 25 ساله ایران و چین گفته است: شما نباید توقع داشــته باشید دیپلمات کارکشته روسی و چینی جلوی شما بنشیند و نفهمد سیاست شما استفاده ابزاری از روسیه و چین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر برخوردهای بنده و همکارانم در وزارت خارجه را بررسی کنید حتی یک نمونه پیدا نخواهید کرد که ما برخورد ابزاری با چین روسیه کرده باشیم؛ امکان ندارد.

وی همچنین در واکنش به انتقاد برخی که می‌گویند ظریف از مفاد این توافق بی‌اطلاع است! می‌گوید: بعد وقتی ما می‌رویم توافق بیست و پنج ساله با چین امضاء کنیم، از بالا تا پایین کشــور می‌گویند ظریف توافق را نخوانــده امضاء میکند! نمی‌فهمند که توافق را ما نوشــتیم. اصلا متن این توافق را من پارسال به چینی‌ها دادم. اینها مشکلات ما هستند.

در متن  زیر پاسخ مشروح وزیر امور خارجه را می‌خوانید:‌

*سوال: شما در زمینه دوران گذار در روابط بین‌ الملل نظریه پردازی و آن را تبیین کرده‌اید. در حال حاضر رقابت میان مثلث قدرت‌های جهانی یعنی آمریکا و چین و روسیه تشدید شده است تا جایی که بایدن در ســخنرانی اخیرش هم از چین و هم از روسیه به عنوان رقبای خود یاد کرد.
به هر حال این رقابت یک نوع انعکاسی هم در منطقه ما پیدا خواهد کرد و فرصت‌ها و تهدیداتی را برای جمهوری اسلامی ایران خواهــد آفرید. بفرمایید ایــن فرصتها و تهدیدها چه هستند؟ و چه باید بکنیم تا احیانا زمین بازی این سه قدرت نشویم؟

ظریف: یکــی از مهمتریــن اتفاقاتی کــه در جابجایی قدرت در دنیا افتاده در واقع تنوع منابع قدرت اســت. یکی از تلاش‌های آمریکا این است که اجــازه ندهد این تنوع منابــع قدرت در صحنه بین‌الملــل عملیاتــی شــود. اصــلا کل تلاش آمریکا برای امنیتی‌سازی است. به این دلیل که می‌خواهد از مزیت نسبی خود برای تعدیل این اهرم‌های جدید استفاده کند. امنیتی‌سازی حتی در مورد چین هم هســت.

چینی‌هــا قاعده‌ای داشتند به نام برآمدن صلح‌آمیز؛ هر وقت با چین صحبت می‌کردید می‌گفتند بیســت و پنج سال به مــا وقت بدهید. حرف مرد هم یکی اســت و این بیســت و پنج سال‌شان هیچ‌وقت عوض نمی‌شد.

مدتی اســت آمریکا و به‌ویژه ترامپ کامــلا درک کرده‌اند که ایــن برآمدن صلح‌آمیز یعنی چین بدون اینکه خود را در حوزه مزیت قطعی آمریکا که حوزه امنیت اســت قرار دهد، توانســته در حوزه‌های دیگر رشد کند و کم‌کم به حوزه امنیت هم وارد شود. چیــن کم‌کــم در حــال خودنمایــی در دریای چیــن جنوبــی و حوزه‌های دیگر اســت ولی از آن مســیر ورود نکــرده و از مســیر برآمدن صلح‌آمیز وارد شده اســت. لذا اگر میخواهیم از ایــن رقابت کنونی اســتفاده کنیم باید متوجه باشــیم روســیه و چیــن می‌خواهنــد در کدام حوزه رقابت کنند.

روسیه و چین نمی‌خواهند در زمین آمریکا رقابت کنند و وارد دعوای امنیتی با آمریکا شوند. چرا روسیه و چین در سال‌های گذشته خیلی مایل نبودند ایران وارد شانگهای شــود؟ چرا رئیس جمهور چین تا پس از انعقاد برجام به ایران ســفر نکرد؟ چرا رئیس جمهور روسیه تا یک هفته بعد از توافق برجام با سردار سلیمانی ملاقات نکرد؟ چرا این اتفاقات افتاد؟

باید بررســی کنیــم اینها در چــه حوزه‌هایی می‌خواهند رقابت کنند.  اگر شما هنوز مفهوم جنگ سردی از رقابت داشته باشید پیشنهادهایی به اینها ارائه می‌دهید که طرف مذاکره تنها شــما را نگاه می‌کند! و می‌گوید شــما دارید در مورد سال 2021 صحبت می‌کنید یا سال 1971؟ ادبیات امروز روابط بین‌الملل، ادبیات ســال 1971 نیســت و مورگنتا دیگر نمی‌تواند برای ما تعریف کند در دنیا چه می‌گذرد.

بدون شک الان در دنیا انتقال قدرت در حال انجام است؛ الان چین در حوزه تکنولوژی از مرحله کپی‌برداری وارد مرحله رقابت در نوآوری شــده اســت. شما باید در حوزه‌هایی که او می‌خواهد رقابت کند وارد شوید نه حوزه‌هایی که او تصمیم ندارد رقابت کند. چین تصمیم رقابت ژئواستراتژیک ندارد و وقتی ادبیات ژئواستراتژیک به‌کار ببرید برای او نامفهوم است.

ما باید متوجه شــویم حوزه رقابت کجاست؟ چینی‌ها در چه حوزه‌هایی دوست دارند با ما کار کنند؟ چقدر حاضرند برای ما هزینه کنند؟ متوجه شــویم اگر بفهمند ما فقط به‌عنوان یک اهرم می‌خواهیم بــا آن‌ها بازی کنیم، حتما با ما بازی نمی‌کنند. چون چین آمادگی ندارد خود را وارد بازی امنیتی کند مگر اینکه برایش منافع درازمدت داشته باشد.

بعد وقتی ما می‌رویم توافق بیست و پنج ساله با چین امضاء کنیم، از بالا تا پایین کشــور می‌گویند ظریف توافق را نخوانــده امضاء میکند! نمی‌فهمند که توافق را ما نوشــتیم.

اصلا متن این توافق را من پارسال به چینی‌ها دادم. اینها مشکلات ما هستند. می‌خواهیم با روســیه توافق اســتراتژیک داشته باشیم ولی حاضر نیســتیم راجع به کنوانسیون خزر صحبت کنیم. کنوانســیونی که من شــک ندارم اگر آن را سی سال پیش امضاء کرده بودیم، زیر بستر خزر را تقســیم نمی‌کردند و چه بســا اگر انجام نمی‌دادیم، در مورد روی خزر هم همین بلا را سر ما می‌آوردند.

ما اصلا متوجه هستیم می‌خواهیم چه کار کنیم؟ راجع به چه چیزی بحث می‌کنیم؟ در چه دنیایی صحبت می‌کنیم؟ متوجه هســتیم عوامل قدرت متکثر شده است؟ متوجه هستیم خود ما یک عامل بزرگ قدرت داریم؟ ما در قدرت معنایی در دنیا بی‌نظیر هستیم. من دو بار در دولت گفتم تا ده سال آینده اتکای روابط خارجی ما به چین و روســیه است. در این زمینه تحلیل دارم و روی هوا سخن نمی‌گویم. شما نیازمند برقراری روابط متوازن با دنیا هستید.

اگر می‌خواهید چین و روسیه به شما اعتنا کنند باید چین و روســیه بدانند که تنها انتخاب شــما نیستند. اگر می‌خواهید غرب به شما اعتنا کند باید غرب بداند تنها انتخاب شما نیست. هیچ کس با آدم مضطر، خوب برخورد نمی‌کند.

من اعتقاد دارم روابط با شرق اصالت دارد، روابط با غرب هم اصالت دارد. بیشترین اصالت هم روابط با همسایگان دارد. اما اگر به روابط با شرق نگاه ابزاری کنید، مردم می‌فهمند.

شما نباید توقع داشــته باشید دیپلمات کارکشته روسی و چینی جلوی شما بنشیند و نفهمد سیاست شما استفاده ابزاری از روسیه و چین است. اگر برخوردهای بنده و همکارانم در وزارت خارجه را بررسی کنید حتی یک نمونه پیدا نخواهید کرد که ما برخورد ابزاری با چین روسیه کرده باشیم؛ امکان ندارد. زیرا اعتقاد ما این اســت که روابط خارجی با چین و روســیه و همسایگان اصالت دارد همانطور که رابطه با غرب اصالت دارد.

ما نمی‌توانیم بدون روابط متوازن، با هیچ‌کسی رابطه خوبی داشته باشیم. اما یک مشکل داریم؛ نظام بوروکراتیک کشور ما نسبت به چین و روسیه مثبت نیست و تأثیرپذیری افکار عمومی کشور علیه روسیه و چین خیلی بالا است.

الان برســاخته ظریف این است که غرب‌گراست. این قابی است که از من ساخته‌اند. خوب وقتی یک دیپلمات روس می‌بیند محافل نزدیک به حاکمیت یا داخل حاکمیت بنده را متهم به غرب‌گرایی می‌کنند، می‌گوید حتما ظریف در جلســات خصوصی به ما فحش می‌دهد. دیگر چه فکری می‌کند؟ آیا باورش می‌شود من در جلسات خصوصی می‌گویم شریک اصلی ما روسیه اســت یا چین؟ باور نمی‌کند.

این کار نقد نیست، تصویرسازی و قاب‌بندی اســت. این قاب‌بندی، سیاست می‌سازد. نتیجه این می‌شود که یک طرف می‌گوید در داخل به شما اعتماد نیســت و طرف دیگر می‌گوید شــما در داخل علیه ما صحبت می‌کنید. همین باعث می‌شود وزارت امور خارجه و دستگاه سیاست خارجی یک عنصر دست‌چندم شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: گویند ظریف روسیه و چین ساله با چین امور خارجه حوزه هایی پنج سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۶۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - آرزو کرمی: بعد از تصویب قانون اساسی و تأیید آن در همه پرسی سال ۱۳۵۸، تکمیل ساختار سیاسی کشور با برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس که از ارکان مهم نظام جمهوری اسلامی ایران بوده در دستور کار قرار گرفت و انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۴ اسفند همان سال برگزار شد و از آن زمان تاکنون دوازده دوره آن برگزار شده است.

در برخی از این دوره‌ها انتخابات مجلس شورای اسلامی به‌دلیل عدم کسب ۲۰ درصد از مجموع آرا توسط فرد منتخب در مرحله اول، به دور دوم کشیده شده است که نمونه آن انتخابات ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در برخی از حوزه‌های انتخابیه سراسر کشور بود.

یکی از این حوزه‌های که انتخابات مجلس شورای اسلامی در آن به دور دوم کشیده شد حوزه انتخابیه شهر کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با دارا بودن ۱۴ شهرستان تابعه جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون نفر در را خود جای داده است و هشت کرسی سبز رنگ مجلس شورای اسلامی نمایندگی این جمعیت را عهده دار است. این هشت کرسی در گستره ۶ حوزه انتخاباتی این استان تقسیم شده که سهم حوزه شهرستان کرمانشاه ۳ کرسی و مابقی از هر حوزه یک کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی است.

انتخابات دور اول مجلس شورای اسلامی اسفند سال ۱۴۰۲ در حوزه‌های انتخاباتی استان کرمانشاه در حالی به پایان رسید که از ۶ حوزه تکلیف پنج حوزه انتخابیه مشخص و نمایندگان منتخب مردم در این حوزه‌ها به بهارستان راه یافتند و در تنها حوزه باقی مانده یعنی حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه که شامل شهر کرمانشاه، بخش مرکزی، سر فیروزآباد، ماهیدشت و کوزران می‌شود، تنها تکلیف یک کرسی مشخص شد و رقابت برای تصاحب ۲ کرسی باقی مانده به دور دوم کشیده شد.

انتخابات دور نخست مجلس در کرمانشاه

در دور اول این انتخابات از مجموعه ۲۴۳ هزار و ۷۴۵ رأی مأخوذه محمد رشیدی با کسب حد نصاب آرا به تعداد ۶۱ هزار و ۵۸ رأی برای بار دوم به عنوان منتخب مردم شهرستان کرمانشاه مستقیماً به بهارستان راه یافت و دیگر کاندیداها به ترتیب بیشترین آرا کسب شده؛ عبدالرضا مصری با ۴۷ هزار و ۶۷۱ رأی، فضل الله رنجبر با ۳۴ هزار و ۱۳۸ رأی، جهانبخش امینی با ۳۱ هزار و ۷۸۲ رأی و ابراهیم رحیمی زنگنه با کسب ۲۹ هزار و ۹۸۶ رأی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه به دور دوم راه یافتند تا تکلیف ۲ کرسی باقی مانده از بین این چهار نفر مشخص شود.

تعیین زمان برگزاری دور دوم انتخابات بر اساس قانون بر عهده وزارت کشور است که با هماهنگی شورای نگهبان زمان انجام مرحله دوم انتخابات را ظرف مدت یک‌ماه پس از اعلام نتیجه مرحله اول و تأیید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، تعیین و اعلام می‌کند. بر این اساس با اعلام زمان برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه همزمان با حوزه‌های راه یافته به دور دوم در سراسر کشور در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، فعالیت‌های تبلیغاتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم کم کم ساماندهی و شکل گرفت تا با آغاز رسمی این فعالیت‌ها از ۱۳ اردیبهشت ماه مصادف با بامداد پنجشنبه هفته گذشته شکل پُر رنگ‌تری به خود بگیرد.

با گذشت چهار روز از زمان رسمی آغاز تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای راه یافته به دور دوم، چهره شهر کرمانشاه با آذین‌بندی به بنرها و پوسترها انتخاباتی شده و حتی با وجود بارش‌های سیل‌آسا شور و شوقی فراتر از آنچه انتظار بود فضای این حوزه انتخاباتی را در بر گرفته است.

این چهار کاندیدای راه یافته به دور دوم با راه‌اندازی ستادهای انتخاباتی در معبر اصلی شهر کرمانشاه معرفی خود و برنامه‌هایشان را در معرض دید مردم قرار داده و با حضور در میان هواداران خود در ستادها و محافل انتخاباتی به‌صورت چهره به چهره برنامه‌هایشان را برای رفع مشکلات و معضلات همشهریان‌شان تشریح می‌کنند.

در کنار این فضا، تبلیغات در فضای مجازی از جمله پیام رسان‌های گروهی بر داغی تنور رقابت انتخاباتی این چهار کاندیدا افزوده و به فضای انتخاباتی را رنگ و بویی دیگر داده است تا سرانجام با پایان این رقابت و برگزاری یک انتخابات پر شور در ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳، پرونده برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه بسته شود.

رصد دقیق رفتار تبلیغاتی کاندیداهای دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به آغاز تبلیغات رسمی انتخابات دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه شهرستان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: با دقت همه رفتارهای تبلیغاتی چهار کاندیدای این حوزه مورد رصد قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن مفید اظهار کرد: بر اساس قانون جدید انتخابات همه رفتارهای تبلیغاتی چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی رصد می‌شود.

وی افزود: در صورت مشاهده هرگونه بی‌اخلاقی و جرمی که ناقص صلاحیت کاندیداها باشد پرونده جرم انگاری تشکیل شده و پرونده آن کاندیدا به شعبه خاص جرایم انتخاباتی استان کرمانشاه ارجاع داده می‌شود.

فرآیند رأی‌گیری در کرمانشاه الکترونیکی است

فرماندار کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از چهار کاندیدای راه یافته به دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه این شهرستان تنها ۲ نفر به بهارستان راه می‌یابند، گفت: تبلیغات رسمی این دوره از انتخابات از بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد.

محمدرضا آمویی اظهار کرد: این تبلیغات رأس ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مصادف با ۲۰ اردیبهشت ماه یعنی ۲۴ ساعت قبل از برگزاری انتخابات پایان می‌یابد.

وی با اشاره به تعداد شعبه اخذ رأی در حوزه انتخابیه کرمانشاه، افزود: تعداد ۶۴۵ شعبه اخذ رأی شامل ۵۴۵ شعبه شهری و ۱۰۰ شعبه روستایی برای دور دوم انتخابات در نظر گرفته شده است.

فرماندار کرمانشاه با بیان اینکه این انتخابات در هشت حوزه انتخاباتی کشور به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: بر اساس ابلاغ وزارت کشور فرآیند برگزاری انتخابات در دور دوم این انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه کاملاً الکترونیکی است و شهروندان به راحتی می‌توانند رأی خود را ثبت کنند.

آمویی با اشاره به اسامی کاندیداهای راه یافته به دور دوم، خاطر نشان کرد: کد انتخاباتی برای این چهار کاندیدا به ترتیب حروف الفبا جهانبخش امینی کد ۱۱، ابراهیم رحیمی زنگنه کد ۲۲، فضل الله رنجبر کد ۳۳ و عبدالرضا مصری کد ۴۴ در نظر گرفته شده است.

وی با قدردانی از مردم متعهد و ولایتمدار کرمانشاه، ابراز امیدواری کرد که در این دوره نیز شاهد مشارکت حداکثری و حضور پر شور و شعور مردم در پای صندوق‌های رأی باشیم.

کد خبر 6097637

دیگر خبرها

  • افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است/ توافق حاصل نشد
  • واکنش یحیی به امضا نکردن تعهدنامه برای بازگشت | گل‌محمدی: این اقدامات به نفع فوتبال نیست
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • تنور داغ رقابت انتخاباتی ۴ کاندیدای مجلس در کرمانشاه زیر بارش‌ها
  • حمله شدیدالحن جواد ظریف به آل‌سعود به زبان انگلیسی
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا برای حمایت از فلسطین
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • واکنش ظریف به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • رقابت تجاری روسیه با چین در آسیای مرکزی داغ شد