Web Analytics Made Easy - Statcounter

حسین اسرافیلی شاعر، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دلیل فرصت اندک شعر انقلاب برای شنیده شدن در کشور‌های دیگر گفت: متأسفانه شعر انقلاب کمتر فرصت پیدا کرده است که در کشور‌های دیگر شنیده شود. من در دیدار با شاعران عرب متوجه شدم که آن‌ها شاعرانی از جمله حافظ، سعدی و مولوی را می‌شناسند یا در نهایت از میان شاعران معاصر با فروغ فرخزاد آشنایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئله به نحوه انتخاب مسئولان فرهنگی پس از انقلاب باز می‌گردد؛ آن‌ها اهل فرهنگ نبودند.

بیشتر بخوانید

زبان قهوه خانه‌ای و شلخته در ترانه‌ها حکم فرماست/پاسخ تامل برانگیز وزارت ارشاد به صدور مجوز ترانه‌ با غلط‌های املایی

وی افزود: اگر به فهرست رایزن‌های فرهنگی ما نگاه کنید، می‌بینید کدامیک از آن‌ها اهل فرهنگ هستند. برخی از آنها حتی نمی‌توانند یک بیت شعر را به درستی بخوانند و متأسفانه یک خاطره، رمان یا شعر معاصر را هم نخوانده‌اند.

این شاعر ادامه داد: خودم پرس و جو کردم یکی از رایزن‌های فرهنگی ما در یکی از کشور‌های عرب از اینکه پروین اعتصامی را در آن کشور می‌شناسند، تعجب کرده بود. در دلم گفتم این هم به دلیل برگزاری کنگره پروین اعتصامی در ایران است؛ وگرنه خودت هم شناختی از این شاعر نداری. آن‌هایی که برای رایزنی فرهنگی انتخاب می‌شوند اصلا اهل فرهنگ نیستند؛ یا برای انجام کار سیاسی به آن کشور می‌روند یا افرادی هستند که با توصیه نامه با عنوان رایزن فرهنگی به کشور‌های دیگر می‌روند.

اسرافیلی اظهار کرد: شناخته نشدن شاعران معاصر ما در کشور‌های دیگر به دلیل کم کاری آن کشور نیست؛ بلکه به کم کاری مسئولان فرهنگی ما باز می‌گردد. وگرنه چطور چهل سال ادبیات ما در جهان معرفی نشده است. بخشی از آن هم به این باز می‌گردد که کشور‌های عربی در جنگ با صدام همکاری داشتند. بخشی از شعر دوران انقلاب ما درباره دفاع مقدس سروده شدند. از این رو نمی‌توان این شعر‌ها را در این کشور‌ها تبلیغ کرد؛ اما می‌توان اشعاری با مضامین دیگر را در کشور‌های عربی تبلیغ کرد.

این شاعر اظهار کرد: کسانی که از شعر آگاهی داشته باشند و متعهد و دانا در این زمینه باشند برای ترجمه آثار شاعران انقلاب به کشور‌های دیگر انتخاب نمی‌شوند. از سوی دیگر خود شاعر هم آنقدر امکانات در اختیار ندارد که بتواند خود را در کشور‌های دیگر معرفی کند. او باید برای انتشار کتابش به ناشر پول بدهد و کتاب نهایتا در ۵۰۰ نسخه منتشرمی شود. بعد ناشر از شاعر می‌خواهد که خودش توزیع کتابش را به عهده بگیرد. از این رو باید یک نهاد فرهنگی آثار شاعران را به کشور‌های دیگر معرفی کند.

اسرافیلی ادامه داد: نهاد‌های فرهنگی باید در زمینه معرفی شاعران به دانشگاه‌ها و موسسه‌های فرهنگی کشور‌های دیگر فعالیت و آثار چهار نفر از شاعران را در کشور‌های اروپایی تا آسیایی معرفی کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شعر انقلاب شعر معاصر کشور های دیگر فرهنگی ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۸۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند سال گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه جلسه بیست‌ویکم بهمن سال ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده، در حکمی عاطفه خادمی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، عاطفه خادمی پیش از این به‌عنوان مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بود. او متولد سال ۱۳۶۳ و دانش آموخته دکترای سیاستگذاری فرهنگی و به عنوان اولین زن فارغ‌التحصیل این رشته در کشور است.

وی عضو هیأت علمی پژوهشگاه  مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی و دارای تألیفات پژوهشی با رویکرد سیاستگذاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه با محوریت زنان و خانواده است.

بنابراعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به تجربه همکاری با نهادهای مختلف مانند سازمان صدا و سیما، پژوهشگاه‌های مرتبط در حوزه علوم انسانی حول بررسی مسائل مختلف حوزه فرهنگ‌ و اجتماع، متمرکز بر حوزه‌های تحولی، مسئول دبیرخانه تحول مجتمع های قضایی خانواده در قوه قضاییه و دبیر دبیرخانه کمیته اجتماعی و فرهنگی سند تحول دولت سیزدهم اشاره کرد.

پیش از این سیدمجید امامی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مسئولیت خدمت می‌کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • باید یک تفاهم بزرگ رسانه‌ای میان ایران و عراق اتفاق بیفتد
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری
  • صدای شما پیگیر مطالبات در استان چهارمحال و بختیاری
  • ایمانی پور به ارمنستان سفر کرد
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ارمنستان چه می‌کند؟
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول
  • کودکان از چه سنی می‌توانند ماست بخورند؟
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد