Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی آمارها حاکی از این است که در زمستان سال گذشته ۶۸۱ هزار و ۳۳۸ نفر از شاغلان بخش خدمات بیکار شدند که در مقایسه با زمستان ۹۸ این ریزش نیروی کار، ۲.۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش برنا؛ بیش از یک سال از همه‌گیری بیماری کرونا می‌گذرد. در این مدت بسیاری از کسب و کارها  آسیب دیده و فعالیت آنها متوقف شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر مغازه‌ها، پاساژها، هتل‌ها، آرایشگاه‌ها، مراکز گردشگری و حمل و نقل که در حوزه خدمات فعال بودند تعطیل یا با رکود مواجه شدند.

به دلیل محدودیت‌های ترددی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام بسیاری از امور همچون مسافرت، گردشگری، خرید کالا، استفاده از خدمات رستوران‌ها، فست فودها، باشگاه‌ها و مراکز تفریحی کاهش یافت و به این ترتیب بخش خدمات از کرونا آسیب جدی دید.

برابر آخرین داده‌های مرکز آمار از وضعیت اشتغال در زمستان سال گذشته، ۵۰.۴ درصد اشتغال کشور مربوط به این بخش بود و در مجموع ۱۱ میلیون و ۶۶۶ هزار نفر در این بخش فعالیت می‌کردند.

بررسی‌ها گویای این مطلب است که مشاغل بخش خدمات همواره از ثبات و پایداری لازم برخوردار نیست و در بحران‌هایی همچون شیوع بیماری کرونا بسیاری از ظرفیت‌های اشتغال در این حوزه دستخوش تغییر خواهد بود. طبق آخرین داده‌های آماری اشتغال در بخش خدمات در زمستان سال گذشته ۲.۳ درصد نسبت به زمستان ۹۸ با کاهش همراه بوده است و در بازه‌ زمانی مذکور ۶۸۱ هزار و ۳۳۸ نفر در این بخش بیکار شدند.

اگرچه صاحبنظران بازار کار بر بی‌ثباتی مشاغل خدماتی تاکید دارند، اما همواره بسیاری از جوانان و زنان به مشاغل خدماتی گرایش دارند و مهمترین دلیل آن این است که این حوزه گنجایش بیشتری برای جذب جوانان و زنان در مقایسه با بخش‌های دیگر اقتصادی دارد و بستری برای حضور بیشتر این افراد در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی است.

براساس این گزارش میزان اشتغال در زمستان سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن در شرایطی که کشور با بحران شیوع بیماری کرونا، در بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب ۲.۱ و ۰.۲ درصد رشد داشت.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: کرونا زمستان سال بخش خدمات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۷۸۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته

ایسنا/مرکزی رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در ۱۱ ماهه سال گذشته، ۹ واحد تولیدی و صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشته‌اند و از بیکاری ۷۸۰۰ نفر جلوگیری و برای ۶۵۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد شده و فرایند تولید و اشتغال در استان حفظ شده است.

حجت الاسلام جزائی در گفت و گو با ایسنا، درخصوص اقدامات دبیرخانه اقتصاد مقاومتی دادگستری استان در سال گذشته، اظهار کرد: استان مرکزی با برخورداری از سه هزار و ۱۰۰ واحد تولیدی، صنعتی و صنایع بزرگ و مادرتخصصی مرتبط با صنایع نفت و گاز، صنایع خودروسازی و قطعات خودرو، تولید آلومینیوم، نیروگاه حرارتی، پالایشگاه، پتروشیمی، صنایع شیمیایی صنایع تبدیلی و... از قطب‌های صنعتی کشور است.

وی افزود: بر این اساس، ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان تلاش می کند در حد توان و اقتضائات قانونی و با هماهنگی و همراهی دستگاه‌های اجرایی مرتبط، مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی را بویژه در حوزه حقوقی و قضائی مرتفع کند.

جزائی گفت: در این راستا، در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ دستور ترخیص و تعیین تکلیف بیش از ۹۰ درصد کالاهای مورد نیاز بخش تولید که در گمرکات استان به دلایل مختلف رسوب شده بود، صادر و موضوع با پیگیری و مصوبات ستاد استانی اقتصاد مقاومتی دادگستری استان و مساعدت مسئولین استانی تعیین تکلیف شد.

به گفته وی، در سال گذشته مشکلات بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی صنعتی استان در حوزه های مختلف و به ویژه مباحث حقوقی و قضایی، پیگیری و با وجود مشکلات اقتصادی، از تعطیلی و ایجاد مشکل برای ۷۲ واحد تولیدی و صنعتی در استان مرکزی ممانعت به عمل آمده است.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • جلوگیری از بیکار شدن ۷۸۰۰ کارگر استان مرکزی در سال گذشته
  • اردیبهشت ماه، زمان کنترل و کاهش خسارت کرم خراط درختان گردو
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس