Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@12:02:09 GMT

ساخت ۲ هزار کلاس درس مازندران طی هفت سال اخیر

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۰۵۹۳

ساخت ۲ هزار کلاس درس مازندران طی هفت سال اخیر

به گزارش ایرنا، شاید به جرات بتوان گفت که در هیچ دوره ای به اندازه هفت سال اخیر چتر امنیت بر سر مدارس مازندران برافراشته نشده بود و این محیط های آموزشی کمتر دوره ای مانند دوره دولت تدبیر و امید نونوار شدند ، آن هم در زمانی که بخش قابل وجهی از آن در سخت ترین شرایط اقتصادی و محدودیت های مالی کشور ناشی از تحریم های خارجی صورت گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدارس مازندران که اغلب به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب مناطق جلگه ای و سرد و خشک مناطق کوهستانی از فرسودگی بالایی برخودار هستند ، خیلی زود پیر می شوند و برخلاف بسیاری از مناطق کشور ، عمر کوتاهتری دارند و به همین دلیل هم وقتی پا به دهه دوم عمرشان می گذارند ، کابوس ناامنی و تخریب به سراغشان می آید. همین شرایط سبب شد تا طی چند دهه گذشته بخش زیادی از مدارس استان وضعیت تخریبی به خود بگیرند ولی تلاش های متمرکز صورت گرفته در هفت سال اخیر سبب شد تا امروز میزان مدارس تخریبی استان به حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و هیچ مدرسه ناامنی از نظر سامانه گرمایشی وجود نداشته باشد.

ساخت ۲ هزار کلاس درس

ساخت و یا نوسازی مدارس یکی از اولویت هایی بود که از نیمه دوم سال ۹۲ با تغییر دولت در کشور به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و از سال ۹۳ شتاب برداشت. در استان مازندران هم این برنامه با جدیت بیشتری همراه بود. طبق گزارشات رسمی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در سال ٥٧ تا به امروز ١٨ هزار کلاس درس در مازندران ساخته شد که ٢ هزار کلاس درس مربوط به هفت سال اخیر بوده است.

همچنین گزاش ها نشان می دهد که مازندران در حال حاضر چهار هزار و ۶۰۰ مدرسه با بیش از ۲۲ هزار کلاس درس دارد که حدود ۷۸ درصد آن نوسازی شده و از استانداردهای رسمی کشور برخوردار هستند.

گزارش های رسمی نشان می دهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با ایجاد سازمان نوسازی مدارس در سال ٥٨ تا به امروز هفت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای نوسازی فضای آموزشی و پرورشی استان مازندران سرمایه گذاری شد و در این مدت سه هزار و ۱۰۰ پروژه آموزش و پرورشی به بهره برداری رسید که از این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ مجموعه کاملا دولتی و ۶۰۰ پروژه نیز به صورت مشارکتی بوده است.

اما آنچه دستاوردهای هفت سال اخیر در دوره دولت تدبیر و امید در حوزه مدرسه سازی مازندران را مستثنی می کند ، این است که حدود ١٢ درصد از مدارس ساخته شده پس از انقلاب مربوط به این دوره بوده است ، دوره ای که نیمی از آن در سخت ترین شرایط تحریمی و مالی کشور سپری شد و طبق اظهارات کارشناسان تنگناهای آن هم در تاریخ انقلاب بی سابقه بوده است.

گزارش اداره کل نوسازی مدارس مازندران نشان می دهد که از سال ٩٢ تا به امروز ٣٣١ پروژه نوسازی در مازندران به بهره برداری رسید که نتیجه آن اضافه شدن یکهزار و ٩٨٦ کلاس درس جدید و استاندارد به فضای آموزشی استان بوده است.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که فقط در سال ۹۹ با توجه به بحران همه گیری ویروس کرونا و همچنین تحریم های بی سابقه به عنوان ۲ چالش مالی و تاریخی کشور ، ٣٦ پروژه شامل ٢٠٩ کلاس درس جدید در سطح استان افتتاح و تحویل آموزش و پرورش شد. با بهره بردای از این پروژه ها ٣٥ هزار و ٢١٨ متر مربع بر فضای آموزشی استان اضافه شد و یکهزار و ١٠٠ میلیارد ریال هزینه به همراه داشت. 

پایان بلای بخاری نفتی 

اگر چه همگان مازندران را استانی با آب و هوای معتدل می شناسند ، ولی این استان از تنوع آب و هوایی برخوردار است که یکی از آنها هوای سرد و خشک مناطق کوهستانی است .زمستان های سرد و یخبندان و بارندگی های طولانی مدت نیاز گرمایشی در مدارس استان را یک ضرورت انکارناپذیر می کند و به همین دلیل هم در گذشته تعداد قابل توجهی از مدارس استان از سامانه گرمایشی مناسب برخودار نبودند و حتی هزاران مدرسه تا اوایل دهه ۹۰ از بخاری های نفتی برای گرمایش کلاس های درس بهره می بردند که خطر جانی برای سلامت دانس آموزان به همراه داشت .

خطرات ناشی از وجود بخاری نفتی در مدارس سبب شد تا طرحی از سال ۹۱ به عنوان استانداردسازی سامانه گرمایشی تعریف شود ، طرحی که به صورت جدی از سال ۹۲ به اجرا گذاشته شد و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به اولویت مهم تغییر مسیر داد.

بنابر آخرین گزارش اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در حال حاضر تمامی بخاری نفتی از مدارس استان جمع آوری شدند و از نظر امنیت هیچ بخاری غیر استانداری در مدارس استان وجود ندارد.

سرپرست اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در آغاز طرح استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس، بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کلاس درس مازندران با بخاری های غیراستاندارد گرم می شدند که از این تعداد یک هزار و ۱۰ کلاس بخاری نفتی داشتند.

حسن جهانیان افزود : با اقداماتی که طی هفت سال گذشته  صورت گرفت ، اکنون شمار مدارس دارای بخاری غیر استاندارد در استان به حدود یک هزار و ۵۰۰ کلاس رسیده است که می توان گفت ۸۶ درصد کلاس های درس غیر استاندارد استان به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز شدند. 

وی همچنین به برچیده شدن تمامی بخاری های نفتی از کلاس های درس استان تا پایان سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: دستاورد نوسازی مدارس در استاندارد سازی سامانه گرمایشی کلاس های درس استثنایی بود. 

سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس مازندران با بیان اینکه استانداردسازی سامانه‌سرمایشی و حذف بخاری‌های نفتی مشمول برخورداری مدارس از گاز طبیعی است، گفت: مدارسی که اکنون باقی مانده اند از نظر بخاری های موجود استاندارد هستند ، اما از نظر پروتکل های نوسازی مدارس غیر استاندارد محسوب می شوند. 

جهانیان همچنین با اشاره به اینکه استانداردسازی سامانه گرمایشی شامل نصب شوفاژ یا بخاری‌ غیر احتراقی خواهد بود، اعلام کرد: فقط در سال ۹۹ تعداد ۳۵۰ کلاس درس با صرف هزینه ۱۲ میلیارد تومان استاندارد سازی شدند. 

وی با اظهار اینکه گازی بودن بخاری های مدارس به معنی غیراستاندارد بودن نیست و بسیاری از آنها علامت استاندارد دارند ، افزود : اما برنامه‌ نوسازی خارج کردن هرگونه سامانه احتراق و آتشی در کلاس درس است.

سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس مازندران تاکید کرد : برای استاندارد سازی سامانه گرمایشی باقی کلاس های درس استان حدود ۱۱۰میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است که امیدواریم با حمایت دولت و همچنین ورود خیرین اجرایی شود. 

فعال سازی ۹۵ درصد پروژه‌های نوسازی مدارس 

سرپرست اداره کل نوسازی مدارس مازندران از فعال سازی بیش از ۹۵ درصد از پروژه‌های آموزشی استان خبر داد و گفت: حدود یکصد پروژه نوسازی و تجهیز مدارس نیمه تمام دولتی در مازندران وجود دارد که از این تعداد تقریا تمامی آنها از رکود خارج شده و فعال است.

جهانیان این وضعیت را نشانه فضای تعامل نوسازی مدارس با خیرین و همچنین تامین اعتبار و سهم دولت برای نوسازی مدارس دانست و افزود : در تمامی پروژه هایی که خیرین سهم و تعهد خود را مشخص و اختصاص دادند ، بسرعت دولت نیز اعتبار مورد را تخصیص داده است.

سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس مازندران همچنین گفت : با وجود اینکه عملکرد معنوی خیرین استان همواره قابل ستایش و دفاع بوده است ، اما خواستار حضور جدی تر آنها برای سهم بری از اعتبارات دولت در حوزه نوسازی هستیم.

جهانیان با اشاره به اینکه پروژه های نیمه کاره استان مازندران در حال حاضر در مجموع حدود ۴۰ میلیارد ریال هزینه دارند ، افزود: برای برخوداری از سهم بیشتر باید پروژه های جدیدی ارائه کنیم و در این مسیر نیاز زمان زیادی نخواهیم داشت. 

وی حضور حدود یک هزار و ۸۰۰ خیر از جمله حدود ۲۸۰ خیر زن در سراسر مازندران را یک فرصت بزرگ عنوان کرد و اظهار داشت : بسیاری از استان ها در جذب سهم دولت از ساخت مدارس خیرساز از مازندران پیشی گرفته اند. 

سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس مازندران با بیان اینکه سهم مازندران باید از اعتبارات اختصاصی دولت برای مدرسه سازی حداقل ۶ درصد باشد ، افزود: اما در برخی شهرستان ها شاهد این هستیم که پروژه های خیرساز کمتر از سه درصد امکان جذب سهم دولت را دارند. 

برچسب‌ها مدارس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور ساری سیستم گرمایشی توسعه ایران مازندران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور ساری مدارس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور ساری سیستم گرمایشی توسعه ایران مازندران اخبار کنکور سرپرست اداره کل نوسازی مدارس استانداردسازی سامانه سازی سامانه گرمایشی هزار کلاس درس تجهیز مدارس هفت سال اخیر کلاس های درس مدارس استان بخاری نفتی پروژه ها ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۰۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش سرانه آموزشی با ساخت 600 کلاس درس جدید



هرمزگان-جام جم انلاین-مهدی دوستی استاندارهرمزگان،در آیین زنگ سلام معلم از افزایش سرانه فضای آموزشی استان در سال جدید با ساخت ۶۰۰کلاس درس جدید خبرداد.


به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی استاندار هرمزگان صبح امروز 11 اردیبهشت در آیین زنگ سلام معلم اظهار داشت: افزایش سرانه‌ی فضای آموزشی یکی از سیاست‌های دولت بود که در سطح استان هرمزگان با جدیت دنبال شده است.


وی با تأکید بر توسعه و افزایش سرانه آموزشی در مناطق حاشیه‌ای بویژه در شهر بندرعباس، افزود: سال گذشته بیش از 800 کلاس درس به فضاهای آموزشی استان افزوده شد و امسال هم برنامه ریزی برای احداث 600 کلاس درس جدید انجام شده است.


استاندار هرمزگان با پرداختن به نقاط قوت استان در حوزه آموزش و پرورش گفت: همان اندازه که پرداختن به نقاط قوت امید ‌آفرین است تلاش و تمرکز بر رفع 2 ضعف عمده‌ی آموزش استان نیز ضرورت دارد که یکی افزایش تعداد ورودی‌های کنکور استان به دانشگاه‌های برتر کشور و دوم ارتقاء میانگین نمرات دانش آموزان در آزمون‌های نهایی است.


وی با تاکید بر لزوم تکریم معلمان و افزایش سطح خدمات رفاهی ایشان تصریح کرد: همه‌ی ما هر چه آموخته‌ایم نتیجه آموزش و زحمت معلمان شریف بوده و به پاس آن در حوزه کیفیت دهی به خدمات رفاهی تلاش داریم، سال قبل در حوزه رفاهی معلمان اقدامات خوبی صورت گرفته و امسال نیز اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌هایی جدید در حال اجرا، تقدیم جامعه فرهنگیان استان می شود.


نماینده عالی دولت خطاب به دانش آموزان گفت: شما وارثان تمدن بزرگ ایران اسلامی و پاسبانان قدرتمند خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای مکران هستید، شما وارث بزرگان و شاعران نامداری همچون حافظ و سعدی و مولانا هستید، باید خوب درس بخوانید و قوی باشید تا با دانش و تدبیر سکان مدیریت آینده استان را در دست بگیرید.


دوستی با اشاره به شرایط منطقه و لزوم افزایش قدرت کشور گفت: دانش آموزان عزیز قدر خود را بدانید شما بسیار مهم هستید و در جای مهمی قراردارید، در منطقه ما باید قدرتمند و مجهز به دانش و تجهیزات و تسلیحات روز باشیم تا دشمنان جرأت جسارت نداشته باشند.


احمد مرادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تقدیر از زحمات معلمان، خاطراتی از زندگی و منش شهید حسین اله پرست که مدرسه مزین به نام ایشان بود پرداخت و گفت: شهید اله پرست با سن و سال بسیار کمی که داشت اما فرماندهی شجاع بود و فرماندهی گردانی از لشکر ۴۱ ثاراله به فرماندهی سردارشهید سلیمانی را این جوان هرمزگانی برعهده داشت و دانش آموزان مدرسه ای که به نام این شهید عزیز مزین است راهروان راه پاکش هستند.


گفتنی است در این آیین از جمعی از معلمان نمونه استان هرمزگان تجلیل شد که فردا 9 نفر از ایشان در دیدار معلمان با مقام معظم رهبری شرکت خواهند داشت.در پایان مراسم زنگ سپاس معلم نیز به صدا در آمد.

دیگر خبرها

  • ۷۰ مدرسه هشترود نیازمند نوسازی هستند
  • ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت شروع می شود
  • از کلاس‌هایی که معلم نداشت تا رتبه بندی‌هایی که شاکی داشت
  • ۶۰ درصد ساکنان جوادیه تهران افغانستانی اند
  • نیاز ۷۰ مدرسه شهرستان هشترود به نوسازی
  • استفاده از اعتبارات سفر رئیس‌جمهور برای تجهیز و نوسازی مدارس
  • دیدار ۴۰ معلم از خراسان جنوبی با رهبر انقلاب
  • ۳۰۰ مدرسه در یزد فرسوده هستند
  • فرسودگی فضای آموزشی در کوهدشت/ ۱۴ مدرسه تخریبی است
  • افزایش سرانه آموزشی با ساخت 600 کلاس درس جدید