Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، یکی از عناصر و عوامل اصلی و مهم توسعه یک کشور سیستم حمل و نقل آن است، سیستمی که نقش اصلی را در توسعه به عهده دارد و آثار اقتصادی آن به خوبی در اقتصاد یک کشور دیده می‌شود.

توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی، بدون توجه به سیستم حمل و نقل قطعا با مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد، علاوه بر اهمیت اقتصادی و آثاری که یک سیستم حمل و نقل می‌تواند روی بهبود وضع اقتصادی بگذارد و موجبات بهبود وضع زندگی تک تک افراد را فراهم می‌آورد، نباید آثار اجتماعی و فرهنگی آن نیز مثل آثار آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی را از نظر دور داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیستم حمل و نقل شامل دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای است که در این میان حمل و نقل جاده‌ای از اهمیت خاصی برخوردار است، سیستمی که در بسیاری از کشور ها فعال بوده و یکی از مهمترین راه‌های حمل و نقل به شمار می‌رود.

اما در طی سالیان اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز همچنان که همه مردم را دچار مشکل کرده این صنعت را نیز دچار مشکلات فراوانی در تامین لاستیک، قطعات و روغن و... کرده و این مشکلات فعالان بی‌شمار این عرصه را آزرده خاطر کرده است.

به همین دلیل و در راستای بررسی مشکلات این صنعت با تعدادی از رانندگان در پایانه حمل و نقل زنجان قرار گذاشته و برای شنیدن صدای آنها به این مرکز می‌روم.

دل پُری از مشکلات و وضعیت موجود دارند، به طوری که نیاز به سؤال کردن نیست و هر کدام که لب باز می‌کنند، یکی یکی مشکلات را بازگو می‌کنند، مشکلاتی که باعث شد تا فعالان این صنعت این روزها دلخوری‌های فراوانی از وضعیت به وجود آمده داشته باشند.

خلیل شاجری یکی از رانندگان با سابقه زنجانی که 35 سال سابقه فعالیت دارد در این زمینه می‌گوید، عمده مشکلاتی که رانندگان کامیون‌ها دارند لاستیک، وضعیت نامناسب جاده‌ها و نبود قطعات یدکی کامیون است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته به کامیون‌داران لاستیک دولتی نداده‌اند و قیمت لوازم یدکی افزایش زیادی داشته است، افزود: عمده مشکلاتی که ما کامیون‌داران داریم مشکلات جاده‌ای است که همین موضوع باعث کاهش عمر لوازم یدکی و لاستیک و در نهایت کامیون‌ها می‌شود.

این راننده زنجانی با بیان اینکه وضعیت جاده‌ها اصلا مناسب نیست و هنگامی که مشکلی در جاده به وجود می‌آید با لکه‌گیری آنرا برطرف می‌کنند، تصریح کرد: همین کار باعث می‌شود که جاده وصله پینه دار شده و استهلاک وسایل نقیله را فراهم و هزینه‌های زیادی را به فعالان این بخش تحمیل کند.

وی با بیان اینکه مشکلات فراوان باعث شده تا رانندگان کمتر رغبتی برای حمل کالا در مسیرهای طولانی داشته باشیم، تصریح کرد: افزایش هزینه‌ها و مشکلات باعث شده تا کمر فعالان بخش حمل و نقل خم شود و به همین خاطر فعالان این بخش در حال ورشکسته شدن هستند.

شاجری با بیان اینکه قیمت‌های تعمیر و رسیدگی به کامیون در حال بیداد می‌کند‌، ادامه داد: من برای تعویض روغن باید مبلغی در حدود یک میلیون تومان هزینه کنم و قیمت یک فیلتر هوا هم حدود 500 هزار تومان است که همین فیلتر را در گذشته نه چندان دور حدود 50 هزار تومان خریداری می‌کردیم.

شرکت‌های بیمه‌ای از هر بارنامه مبالغی را کم می‌کنند، ولی هزینه زیادی را برای درمان به ما پرداخت نمی‌کنند.

 

وی با بیان اینکه از دیگر مشکلات ما بیمه است، اظهار کرد: شرکت‌های بیمه‌ای از هر بارنامه مبالغی را کم می‌کنند، ولی هزینه زیادی را برای درمان به ما پرداخت نمی‌کنند.

یکی دیگر از فعالان صنعت حمل و نقل با حدود 30 سال سابقه نیز در این زمینه اظهار کرد: کمبودی در زمینه لوازم یدکی وجود ندارد، مشکل این است که بدل(فیک) لوازم یدکی کامیون زیاد شده و ما رانندگان قدرت تشخیص لوازم یدکی قلابی را از اصل نداریم در ثانی کالای اصلی نسبتا قیمت بالایی دارد.

 

لاستیک‌های روکش با آمدن فصل گرما دیگر پاسخگو نیست

جلیل مرادی افضل با بیان اینکه قیمت لاستیک خیلی بالاست و ما توانایی خرید لاستیک نو را نداریم، تصریح کرد: به دلیل بالا بودن قیمت لاستیک رانندگان مجبورند برای خودروهای خود لاستیک روکش بخرند که قیمت همین روکش هم بالاتر از 7 میلیون تومان است.

این راننده زنجانی با بیان اینکه لاستیک‌های روکش با آمدن فصل گرما دیگر پاسخگوی نیاز خودرو نخواهد بود و در جاده وا خواهد رفت و بار را به مقصد نخواهد رساند، افزود: مشکلات رانندگان در تامین لاستیک در شرایط فعلی دو چندان شده و کسی هم پاسخگوی مشکلات فعالان این صنعت نیست.

وی تصریح کرد: قیمت لوازم یدکی اصلا مشخص نیست و هر فروشنده قیمتی را می‌گوید که دلش می‌خواهد و ما مصرف کننده‌ها اصلا نمی‌دانیم که قیمت این لوازم چقدر است و با چقدر سود به ما فروخته می‌شود.

مرادی با بیان اینکه یکی از فروشندگان قطعه مورد نیاز را به قیمت 16 میلیون تومان و دیگری همان قطعه را 42 میلیون تومان می‌فروشد، تصریح کرد: وجود اختلاف قیمت در بازار لوازم یدکی، از طرفی کار را برای رانندگان سخت کرده و از طرف دیگر ناخالص بودن بازار است که رانندگان را با سختی‌ها و مشکلات فراوانی رو به رو کرده است.

این راننده زنجانی با بیان اینکه هیچ نظارتی بر بازار لوازم یدکی خودرو به ویژه خودروهای سنگین وجود ندارد، تصریح کرد: ما فعالان بخش حمل و نقل جاده‌ای از مسؤولان خواهش می‌کنیم که در بازار قطعات خودرو و قیمت‌ها نظارت داشته باشد.

یاسر کابلی راننده تریلی نیز در این زمینه با بیان اینکه مشکلات فراوان اشک فعالان صنعت حمل و نقل جاده‌ای را درآورده است، افزود: مشکل بزرگ و اساسی فعالان بخش حمل و نقل در کنار همه مشکلات قلابی و فیک بودن لوازم یدکی است که فعالان این بخش را آزرده خاطر کرده است.

 وی با بیان اینکه وجود قطعات نامرغوب بیشترین ضرر را به فعالان بخش حمل و نقل وارد می‌کند و بارها اتفاق افتاده است که قطعه‌ای که تازه خریداری کرده‌ایم در وسط جاده به مشکل می‌خورد، تصریح کرد: نبود قطعات اصلی باعث وارد آمدن هزینه‌های زیاد به فعالان این بخش شده است و این مشکل هم شخصی نیست که ما اعتراض کنیم و مسؤولان باید به این معضل ورود و رسیدگی کنند.

کابلی با بیان اینکه نوسانات قیمت لوازم یدکی خیلی بالا است و ما به هر حال سعی می‌کنیم پول این قطعات را به هر نحوی تهیه کنیم تا بتوانیم زندگیمان را بچرخانیم، تصریح کرد: ولی نامرغوب بودن لوازم یدکی بیشترین ضرر و ضربه را بر زندگی رانندگان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از مواقع به دلیل کیفیت لاستیک و یا روکش بودن آن دچار پنجری شده و با امانت مردم در جاده می‌مانیم، تصریح کرد: ضرر و زیان این گونه اتفاقات و بد قول شدن را رانندگان پرداخت می‌کنند در حالی که مقصر آن رانندگان نیستند.

این فعال در حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه اگر صنعت ناوگان در کشور باعث مشکل شود اختلال زیادی در اقتصاد کشور رخ می‌دهد، تصریح کرد: اگر یک کارخانه هر قدر هم محصول تولید کند، اگر ناوگان حمل و نقل نباشد که این محصولات را به دست مشتری برساند چه می‌شود و یا اینکه اگر مواد اولیه به واحدهای تولیدی نرسد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

وی با بیان اینکه درخواست ما از مسؤولان، نظارت درست و دقیق در بازار قطعات و لوازم یدکی است، گفت: مرکز یا نهادی وجود ندارد که به مشکلات قشر عظیم رانندگان که در خط مقدم صنعت حمل و نقل هستند رسیدگی کند و همین امر موجب می‌شود که در زمینه‌های مختلف حق رانندگان خورده شود. 

وی با بیان اینکه بعضی از شهر‌ها در کشور اصلا جاده مناسبی ندارند و ما اصلا راضی نیستیم به این شهر‌ها بار ببریم و یا اصلا از آنها گذر کنیم، تصریح کرد: مثل همین شهرهای مجاور قزوین و تبریز که اصلا وضعیت جاده‌ای مناسبی ندارند شاید کسی که دارای خودروی مدل بالاست این مشکلات را درک نکند ولی کسی که ماشین او مدل  پایین است و باری نزدیک به 40 تن را حمل می‌کند چاله‌های کوچک در جاده فشار زیادی به لاستیک وارد می‌کند.

طی سال گذشته 20 درصد کرایه‌ها افزایش یافته است، ولی قیمت لوازم یدکی خودرو 4 برابر شده است

 

کابلی با اشاره به بدقولی‌های دولت و مسؤولان در مورد رانندگان گفت: دولت به ما قول داده بود که لوازم مصرفی و لاستیک فعالان بخش صنعت حمل و نقل را تأمین کند ولی طی یک سال گذشته هیچ کمکی از سوی دولت صورت نگرفته است و همه قول‌های دولت فقط در حد وعده بوده است.

این راننده زنجانی با بیان اینکه در یک سال گذشته 20 درصد کرایه‌ها افزایش یافته است، ولی قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو 4 برابر شده است، اظهار کرد: ما برای تهیه این پول مجبور هستیم گاها از کسی قرض و یا وام بگیریم که این کار‌ها باعث بدهکاری رانندگان به دیگران می‌شود.

وی افزود: در گذشته افرادی در این صنعت بودند که حدود 10 دستگاه تریلی داشتند و با آنها کار می‌کردند ولی امروز به دلیل بالا بودن قیمت‌ها و هزینه‌ها این حرفه را کنار گذاشته اند و دیگر کار نمی‌کنند.

کابلی با بیان اینکه مسؤولان هیچ آشنایی با مشکلات رانندگان ندارند، تصریح کرد: به نظر من این مسؤولان باید برای یک بار هم که شده با رانندگان در یک سفر همسفر باشند تا مشکلات رانندگان را درک کنند وگرنه همه چیز را گل و بلبل می‌دانند و درکی هم از مشکلات نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه فعالان بخش خصوصی نیاز و اعتقادی به افزایش کرایه‌ها ندارند، تصریح کرد: افزایش کرایه وقتی که همه چیز چندین برابر و در چند نوبت افزایش یافته است، ارزشی ندارد و به نظر من باید قیمت‌ها کنترل شود، قیمت لاستیک، لوازم یدکی و ... همه این موارد باعث شده تا امروز رانندگان با مشکلات زیادی مواجه باشند.

رانندگان دیگر توان اداره زندگی خود را ندارند

رئیس انجمن رانندگان استان زنجان و نماینده رانندگان استان زنجان نیز در ادامه با تاکید بر مشکلات بی‌شمار رانندگان و اینکه این قشر امروز به زور زندگی خود را می‌گذرانند، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در بخش حمل و نقل کالا وجود دارد، نبود لاستیک است که متاسفانه از اوایل سال گذشته نسبت به سال 1398 و 1397 با کمبود 50 درصدی لاستیک مواجه هستیم.

سعید مصطفوی ادامه داد: دلایل کمبود لاستیک در استان این است که نمایندگی‌های فروش لاستیک در استان زنجان اوایل سال گذشته لاستیک‌ با ارز نیمایی وارد استان کردند و با وجود اینکه اینکه استان و شهر زنجان سهمیه لاستیک 4 هزار و 200 تومانی داشت، با این دلیل که چنانچه این لاستیک‌ها با قیمت پایین‌تر وارد استان شوند دیگر لاستیک‌های وارداتی خریداری نمی‌شود از ورود این لاستیک‌ها خودداری کردند.

وی با بیان اینکه لاستیک‌هایی که با ارز 4 هزار و 200 تومان در استان وجود داشت که نهایتا با قیمت 4 میلیون 200 هزار تومان رانندگان خریداری می‌کردند، افزود: ولی لاستیک‌هایی که با ارز نیمایی وارد استان شده است با 4 برابر افزایش قیمت به فروش می‌رسند که می‌شود حدود 16 میلیون تومان که رانندگان توانایی خرید این لاستیک‌ها را ندارند.

طی سال گذشته لوازم یدکی با افزایش قیمت 400 درصدی روبه رو شده و بحث دیگر نیز تقلبی بودن قطعات یدکی است.

 

رئیس انجمن رانندگان استان زنجان مشکل دیگر رانندگان خودرو‌های سنگین را گرانی لوازم یدکی عنوان کرد و گفت: طی سال گذشته لوازم یدکی با افزایش قیمت 400 درصدی روبه رو شده و بحث دیگر نیز تقلبی بودن قطعات یدکی است.

مصطفوی با بیان اینکه رانندگان نمی‌توانند اصلی بودن یا تقلبی بودن قطعات را تشخیص دهند و تهیه لوازم یدکی فرعی و تقلبی باعث می‌شود که رانندگان متحمل ضرر و زیان زیادی ‌شوند که برخی از این ضرر ها قابل جبران نیست، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که رانندگان دارند بحث احتکار و گرانی روغن موتور دیزل بود که معمولا در اواخر یا اواسط سال تولیدکنندگان با توجه به افزایش قیمت دستمزد کارگران و افزایش هزینه‌هایی از این قبیل اقدام به احتکار این نوع کالاهای مصرفی دیزل‌ها می‌کنند.

 

قول‌های مسؤولان در قبال رانندگان عملی نشد

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و همچنین اتحادیه تعویض روغنی‌ها این مشکل حل شده و ما شاهد توزیع روغن دیزل در سطح استان خواهیم بود، افزود: با وجود مشکلاتی که گریبانگیر رانندگان است و قول‌های مساعدی که مسؤولان در بخش نظارت، تأمین لوازم یدکی و لاستیک داشته‌اند که تا به حال این امر به صورت 100 درصد محقق نشده است.

رئیس انجمن رانندگان استان زنجان با بیان اینکه صنف حمل و نقل یکی از اساسی‌ترین صنعت‌هایی است که در سطح کشور وجود دارد و چنانچه این صنعت یک ساعت متوقف شود مشکلات زیادی را در کشور به وجود خواهد آورد، ادامه داد: خواهشی که فعالان این صنف از مسؤولان دارند این است که قول‌هایی که به رانندگان داده‌اند را عملی کنند و در کنار رانندگان باشند و حداقل قوت قلبی به آنها بدهند.

مصطفوی با بیان اینکه متاسفانه در برخی از جراید می‌بینیم که برخی از مسؤولان گفته‌اند که در سال 1399 سه نوبت افزایش کرایه داشته‌ایم که این موضوع درست نیست و به هیچ وجه صحت ندارد، تصریح کرد: ما در طی سال گذشته فقط دو نویت شاهد افزایش کرایه بودیم که آن هم به خاطر تورم موجود در بازار بود.

وی با بیان اینکه رانندگان مانند گذشته که در خدمت جبهه‌های دفاع مقدس بوده‌اند در تمام مشکلات در کنار مردم هستند و به آنها خدمت می‌کنند و همواره گوش به فرمان ولایت هستند، تصریح کرد: متاسفانه بدقولی مسؤولان مشکلات فراوانی را برای رانندگان به وجود آورده است.

 

راهداری در مورد لاستیک خودرو مطالبه‌گر است

در این رابطه مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در پاسخ به مشکلات مطرح شده از جمله کمبود و تفاوت قیمت لاستیک در بازار گفت: در این مورد راهداری مطالبه‌گر است چرا که قطع تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی برای واردات این کالا مشکلاتی را برای رانندگان ایجاد و در واقع بازار را به هم ریخت.

عبدالحسین علی‌اکبری با تاکید بر پیگیری موضوع کمبود و گران بودن لاستیک خودرو از طریق سازمان صمت افزود: در این مورد سازمان صمت به دلیل خوب عمل نکردن برخی از نمایندگی‌های پخش لاستیک، برای حل مشکل نمایندگی‌های جدیدی را معرفی کرد و حواله‌هایی هم توزیع شد هر چند تاثیرگذار نبود.

در مورد قطعات بی‌کیفیت خودرو راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان هم مصرف کننده است و در این زمینه باید سازمان صمت پاسخگو باشد.

 

وی در پاسخ به سؤالی در مورد کیفیت قطعات موجود در بازار از جمله تقلبی بودن قطعات گفت: در این مورد اداره کل راهداری هم مصرف کننده است، چرا که بیش از 250 دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین دارد و در این حوزه هم باید سازمان صمت پاسخگو باشد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با اذعان و تاکید بر مشکلات موجود برای فعالان حوزه حمل و نقل جاده‌ای در حوزه معیشت به مانند دیگر اقشار جامعه افزود: راهداری برای کاهش حل مشکلات این صنف اقداماتی از جمله اجازه افزایش کرایه حمل بار در دو نوبت را طی سال‌گذشته صادر کرد که تا حدودی از مشکلات را کاهش داد.

وی پوشش بیمه تکمیلی برای رانندگان و همسرانشان بدون پرداخت هزینه توسط خود رانندگان را از دیگر اقدامات حمایتی انجام شده اعلام کرد

انتهای پیام/73002/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: کامیون زنجان لاستیک راهداری و حمل و نقل جاده ای استان راننده زنجانی رانندگان استان زنجان فعالان بخش حمل و نقل قیمت لوازم یدکی سیستم حمل و نقل فعالان این بخش برای رانندگان صنعت حمل و نقل میلیون تومان افزایش کرایه طی سال گذشته لوازم یدکی افزایش قیمت قیمت لاستیک سازمان صمت لاستیک ها هزینه ها قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۳۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام رسول خواسته شامگاه چهارشنبه در جمع بانوان طلبه مدرسه علمیه الزهرا (س) اردبیل اظهار کرد: قرآن کریم در برگیرنده هدایت و سعادت انسان در دنیا و آخرت است و در تمام مراحل زندگی رهبر و راهنمای انسان برای رسیدن به کمال است.

وی با اشاره به اینکه کسانی که با قرآن مأنوسند به کمک این معجزه الهی حق را از باطل تشخیص می‌دهند، خاطرنشان کرد: عمر کوتاه و امکانات کم باعث می‌شود انسان‌ نتواند بر تمام ابعاد زندگی اشرافیت پیدا کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان اردبیل بیان کرد: قرآن با داشتن مفاهیم عمیق، زبان‌ گیرا و فصیح و بیان مسائل مهم زندگی به انسان بینشی عمیق و دقیق می‌بخشد.

خواسته مسیر یادگیری و انس با قرآن را مسیری لذت‌بخش و مملو از شگفتی دانست و تصریح کرد: از ثمره‌های طی کردن این مسیر بهره‌مندی از خیر و برکت در زندگی دنیوی و بهره‌مندی از شفاعت قرآن و هم‌نشینی با صالحان و اولیا در زندگی اخروی است

وی افزود: تلاوت قرآن بیماری‌های ذهن و روح را از انسان می‌زداید و او را از درد و رنج رهایی می‌بخشد بنابراین ما باید تلاوت قرآن و انس با این کتاب آسمانی را در برنامه روزانه خود بگنجانیم و از این کلام آسمانی دور نشویم.

کد خبر 6088200

دیگر خبرها

  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • سهراب و فروغ برای هم شعر می‌خواندند/ فرح پنج بار برای افتتاحیه نمایشگاه سهراب آمد ولی او در نمایشگاه حاضر نمی‌شد؛ هیچ دلیل سیاسی هم نداشت
  • مجوز افزایش دوباره «قیمت لاستیک» به فاصله شش ماه/ سازمان حمایت از مصرف کننده خبر دارد؟
  • مفاهیم قرآن بینشی عمیق به انسان می‌بخشد
  • بارندگی یزد به درستی مدیریت شد
  • ◄ سهمیه لاستیک دولتی برای رانندگان اتوبوس و سواری کرایه بین شهری؟
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • تا وقتی جت هست چرا ماشین خارجی؟ / وضعیت بازار خودرو عجیب شد
  • کامیون‌های حامل بار اضافه در مسیر خلخال - پونل توقیف شدند