Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-30@18:12:54 GMT

تیشه تورهای گردشگری غیرمجاز بر پیکره طبیعت لرستان

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۸۴۰۱۶

تیشه تورهای گردشگری غیرمجاز بر پیکره طبیعت لرستان

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری فارس لرستان- محمد عبدالله زاده، طی روزهای گذشته در فضای مجازی استان شاهد انتشار تصاویری در ارتباط با تخریب منابع طبیعی و احداث توالت و حمام صحرایی در یکی از مناطق حفاظت شده لرستان بودیم توسط یه تور گردشگری بودیم. 

بر اساس شواهد و گفته‌های مردم منطقه، در ایام عید نوروز یک تور گردشگری که مربوط به یکی از استان‌های همجوار لرستان است در منطقه تنگ پیازه مخمل کوه که در حوزه شهرستان سلسله قرار دارد اقدام به برپایی یک اردوی طولانی  مدت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افراد حاضر در این تور که تعدادشان بیش از ١۵٠ نفر بوده است به مدت  ١۴ روز در منطقه حضور داشته‌اند و در این مدت اقدام به ایجاد توالت‌ و حمام‌های صحرایی کرده‌اند و همچنین بر اساس گفته‌ها این افراد تعداد زیادی درخت نیز برای تهیه غدا و تامین گرما تخریب کرده‌اند.

 

بری آگاهی از این موضوع و جزئیات خسارتی که این تور گردشگری به این منطقه حفاظت شده وارد کرده است به سراغ رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سلسله رفتیم.

سازمان  میراث فرهنگی لرستان حضور این تور گردشگری را گزارش نکرده است

امیرمحمد نظرپور با بیان اینکه بر اساس قانون اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان بایستی هنگام صدور مجوز برای تورهای گردشگری مکان و تعداد افراد حاضر در تور را به منابع طبیعی و سازمان محیط زیست اعلام کند، اظهار داشت: در صورت اعلام سازمان میراث فرهنگی بازرسان منابع طبیعی و   سازمان محیط زیست موظف هستند به صورت روزانه از محل استقرار تور بازدید به عمل آورند و در صورت مشاهده تخلف به مسولان تور تذکرات لازم را دهند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه میراث فرهنگی لرستان حضور این تور گردشگری را به مسئولان مربوطه گزارش نکرده است، افزود: پس از انتشار فیلم در فضای مجازی در منطقه حضور پیدا کرده و شرایط را بررسی کردیم. بر اساس برآوردها آسیب جدی به طبیعت منطقه وارد نشده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان سلسله بیان کرد: در این منطقه تنها شاهد احداث چند مورد توالت و حمام صحرایی بودیم که با توجه به دوری این اماکن از چشمه‌ها و رودخانه‌های منطقه آسیب جدی به طبیعت وارد نشده است بلکه می‌توان از این بناها برای سایر گردشگران نیز استفاده کرد.

نظرپور با عنوان کردن این موضوع که نباید نسبت به حضور گردشگران سایر استان‌ها در لرستان حساسیت ایجاد کنیم، تصریح کرد: حضور گردشگران باعث توسعه اقتصادی منطقه می‌شود و بیشتر این افراد بسیار نسبت به حفظ طبیعت منطقه حساس هستند و متاسفانه مطالبی که در فضای مجازی منتشر شده است جنبه مقرضانه‌ای دارد.

پس ازصحبت‌های رئیس  منابع طبیعی شهرستان سلسله به سراغ مسئول دفتر نظارت بر تورهای گردشگری لرستان رفتیم.

 

 

عدم دریافت مجوز از میراث فرهنگی لرستان توسط  تور متخلف

الیاس محبی با اشاره به اینکه توری که باعث ایجاد خسارت در منطقه گردشگری تنگ پیازه مخمل کوه لرستان شده است از میراث فرهنگی لرستان مجوز نگرفته بلکه مجوز خود را از  اداره میراث فرهنگی استان خود یعنی اصفهان دریافت کرده‌ است‌، اظهار داشت: متاسفانه این تورها با همکاری تعدادی از فعالین تورهای گردشگری استان در مناطق بکر لرستان حاضر می‌شوند.

وی ادامه داد: افرادی که شرایط حضور این افراد را منطقه ایجاد می‌کنند در تبلیغات خود به وجود توالت و حمام‌های صحرایی اشاره می‌کنند و برای دریافت سود بیشتر خسارت زیادی به طبیعت لرستان وارد می‌کنند.

 

افراد متخلف تنگ پیازه مخمل‌کوه تخلفات مشابه بسیاری انجام داده‌اند

مسئول دفتر نظارت بر تورهای گردشگری لرستان بیان کرد: افرادی که در تور تنگ پیازه مخمل کوه تخلف کرده‌اند قبلا به علت تخلفات مشابه برای آن‌ها در سازمان امکان و دستگاه قضایی پرونده ایجاد شده است اما متاسفانه این پرونده‌ها هیچگونه محدودیتی برای این افراد ایجاد نکرده است.

محبی با بیان اینکه برای حفظ طبیعت لرستان بایستی دادستان‌ شهرهای مختلف استان باید به افرادی که به صورت غیرقانونی تورهای گردشگری را از مناطق مختلف کشور به استان می آوردند برخورد قضایی کند، تصریح کرد: حضور غیر قانونی این افراد جز سود برای آنها هیچ منفعتی برای لرستان ندارد بلکه طبیعت منطقه را نیز تخریب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تورهای بومی استان برای فعالیت‌های خود مجوزهای قانونی را دریافت می‌کنند و نسبت به طبیعت استان بسیار دلسوزانه عمل می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف از آنان برخورد لازم صورت می‌گیرد اما متاسفانه این اقدامات به علت فعال نبودن دستگاه‌های نظارتی با تورهای استان های دیگر انجام نمی شود.

بر پایه این گزارش اعتراضات مردمی نسبت به فعالیت تور گردشگری مورد نظر و ترورهای مشابه که اقدام به تخریب منابع طبیعی مرده و هیچگونه مجوزی ندارند کماکان ادامه دارد و می‌طلبد که این موضوع به صورت قانونی بررسی شود و نتیجه آن نیز به افکار عمومی اعلام شود. 

انتهای پیام/٨۵٠٢٠

منبع: فارس

کلیدواژه: گردشگری لرستان منابع طبیعی فضای مجازی مخمل کوه میراث فرهنگی لرستان تورهای گردشگری شهرستان سلسله منابع طبیعی تور گردشگری بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۴۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳

گروه استان‌های ایسکانیوز؛ چهارمحال و بختیاری-تامین آب در مناطق خشک و در دوره‌های خشکسالی، برای موضوعات مختلفی از جمله شرب، کشاورزی و صنعت، همواره یکی از موضوعات پر مناقشه، از سالیان گذشته تا به امروز بوده است.

مناقشاتی که عمدتاً محوریت آن، غیرمجاز بودن انتقال‌های آب، خصوصا انتقال‌های آب بین حوضه‌ای است؛ مسئله‌ای که هم قوانین بین‌المللی و هم قوانین ملی به آن اذعان دارند و بارها مسئولان مختلف، گفته‌اند که انتقال آب بین حوضه‌ای غیرقانونی است.

در این بین اگرچه برخی انتقال‌های آب بین حوضه‌ای در دهه‌های اخیر برای تامین آب شرب مناطق مختلف کشور صورت گرفته است، اما نمی‌توان از تاثیرات مخرب انتقال‌های آب، چشم پوشی کرد.

خصوصاً اینکه در برخی موارد حقوق مبدأ، حقوق محیط زیست و سایر حقوق هم رعایت نشده است؛ برای همین اعطای مجوز در زمینه انتقال‌های آب بین حوضه‌ای، اخیراً، یکی از پرچالش‌ترین مباحث حوزه آبی است.

چند روزی است، اهالی بخش پادنا شهرستان سمیرم، نسبت به احداث سد و انتقال آب رودخانه ماربر، اعتراض خود را در محافل و در کوچه‌ها و خیابان‌ها بیان می‌کنند.

انتقال آبی که قرار است آب رودخانه ماربر را از بخش پادنای شهرستان سمیرم به مرکز استان اصفهان منتقل کند، یک انتقال آب بین حوضه‌ای که از حوضه آبریز کارون به حوضه زاینده‌رود و البته بین حوضه‌های اصلی، یعنی انتقال آب از حوضه اصلی آبریز خلیج فارس به فلات مرکزی است.

به گفته اهالی این منطقه، این انتقال آب مجوز وزارت نیرو و مجوزهای زیست‌محیطی را ندارد و بدون رعایت حقوق مبدأ، در حال انجام است؛ مسئله‌ای که کشاورزی و شرب منطقه را نیز تحت تأثیر خود، قرار می‌دهد.

البته که این نکته را هم باید گفت که رودخانه ماربر، یکی از سرشاخه‌های رودخانه خرسان و نهایتاً سرشاخه رودخانه کارون است؛ یعنی در صورتی که انتقال آب رودخانه ماربر، انجام شود، شاهد کم‌آب شدن رودخانه خرسان و نهایتاً کم‌آب شدن رودخانه کارون و سد کارون۳ هستیم.

مسئله‌ای که قطعاً طبیعت و محیط زیست استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان را تحت تأثیر خود قرار داده و اثرات مخرب و زیان‌باری دارد.

کنشگر اجتماعی*

انتهای پیام/

کد خبر: 1228772 برچسب‌ها سد آبی چهارمحال استان خوزستان اصفهان

دیگر خبرها

  • انتقال آب رودخانه ماربر، تیشه‌ای بر ریشه رودخانه و سد کارون۳
  • احتمال ریزش تونل برفی اشترانکوه در لرستان
  • بانگ کوچ، طنین زندگی در طبیعت پرسخاوت لرستان
  • ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان پُر شد
  • تفریح حق مسلم شهروندان است/ برگزاری تورهای رایگان گردشگری ویژه محلات کم‌برخوردار اصفهان
  • برخورد قاطع با تور‌های گردشگری غیرمجاز در کردستان
  • طرح جنگل‌داری چندمنظوره با رویکرد حفاظتی و توسعه توریسم بررسی شد
  • مهجوریت تفتان در سایه بی مهری مسوولان
  • نگاهی به طبیعت پارک ملی ساریگل از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر