Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بیژن زنگنه وزیر نفت در آیین امضای قراردادهای ساخت 24 دستگاه الکتروکمپرسور با سازندگان داخلی گفت: امسال با توجه به شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده است اقدامات مهمی در این راستا انجام دهد. ما کمیته‌ای تشکیل دادیم تا بتوانیم جهش تولید در صنعت نفت را تسریع کنیم و تصمیمات خوبی در این باره اتخاذ شده است که به شرکت‌ها ابلاغ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: امضای قراردادهای ساخت 24 دستگاه الکتروکمپرسور با سازندگان داخلی به عنوان بخشی از اقدامات وزارت نفت برای پشتیبانی از تولید داخل انجام می‌شود. البته طرح جمع‌آوری و انتقال گازهای همراه میادین نفتی به پالایشگاه بیدبلند و تأسیسات مارون در گذشته شروع شده بود و امروز از بخشی از برکات طرح یک میلیارد دلاری بیدبلند رونمایی می‌شود که آن مربوط به ساخت داخل الکتروکمپرسورها است.

*برنامه وزارت نفت این بود که تا پایان 1400 هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد

زنگنه گفت: بنده همیشه از سوختن گازهای همراه میادین نفتی ناراحت بودم در بازدیدی که سال 51 برای اولین بار از اهواز داشتم همیشه به گازهای مشعلی که در حال سوختن بودن توجه می‌کردم و دغدغه من این بود که روزی جلوی سوختن این گازها گرفته شود. حتی در خاطرات تاریخی نیز آمده است که یکی از دغدغه‌های شاه هم همین گازهای همراه بود.

وزیر نفت تأکید کرد: در واقع وقتی گازهای همراه می‌سوزد و هدر می‌رود بدین معناست که دلار می‌سوزد، ثروت ملی هدر می‌رود و با ایجاد آلودگی زیست محیطی مردم خوزستان نیز دچار رنجش می‌شوند. در کشورهای دیگر اینگونه نیست که مناطق نفت‌خیز آنها هوایی پر از دود داشته باشد، در حالی که اگر شما از تهران با هواپیما به سمت خوزستان حرکت کنید، از آلودگی هوا در ارتفاعات بالا متوجه خواهید شد که این استان خوزستان است یا نه.

وی اظهار داشت:‌ یکی از اولویت‌های رهبر انقلاب نیز در حوزه نفت و انرژی که به رئیس‌جمهور ابلاغ شده است بر همین موضوع جمع‌آوری گازهای همراه متمرکز بوده است. اولین کاری که در این حوزه انجام دادیم طرح آماک بود که گازهای اسیدی را جمع کردیم و با بخشی از آن پتروشیمی مارون ساخته شد که یکی از سودآورترین پتروشیمی‌های ایران است.

زنگنه اظهار داشت: برنامه ما این بود که تا پایان سال 1400 دیگر هیچ گاز همراهی در مشعل‌ها نسوزد اما با توجه به اقداماتی که در دستور کار است ان‌شاالله این مهم تا سال 1401 به انجام می‌رسد و در پایان این سال دیگر گاز همراهی وجود ندارد که در مشعل‌ها بسوزد.

*برخلاف گذشته امروز ما از سازندگان تجهیزات نفت می‌خواهیم که تجهیزات نفت بسازند

وزیر نفت افزود: ایده جمع‌آوری گازهای همراه و انتقال آن به پالایشگاه بیدبلند یک طرح بدیعی بود و بسیاری از کارشناسان بر روی آن کار کردند. تغییر پارادایم در وزارت نفت مبنی بر اینکه NGLها بخشی بالادستی نیستند و ما می‌توانیم آنها را به بخش خصوصی واگذار کنیم در ایجاد NGL 3100، NGL 3200 و پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس نقش مؤثری داشت.

وی بیان داشت:‌ ما حتی به دنبال این هستیم که O&M برای NGL‌های موجود را هم به بخش خصوصی مصرف‌کننده آن واگذار کنیم. چون وزارت نفت خیلی نباید وارد کارهای بهره‌برداری بشود و از طرفی برای NGLهای جدید نیز پول نداریم.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که در کنار این طرح‌ها با توجه به ضرورت اشتغال‌زایی و همچنین استفاده از توانمندی داخلی هر چقدر بتوانیم میزان ساخت داخل در این پروژه‌ها را افزایش دهیم. پیچیده‌ترین تجهیزات صنعت نفت مربوط به ماشین‌های دوار است که شامل الکتروموتورها، تلمبه‌ها، کمپرسورها و توربین‌های گازی است در مراسم امروز دو توربین‌ساز و کمپرسورساز بزرگ کشور صحبت کردند و توانمندی ما در این حوزه قابل توجه است.

زنگنه گفت: امروز ما از سازندگان نفت می‌خواهیم برای ما تجهیزات بسازیم و دیگر بدین صورت نیست که آنها از ما بخواهند، بلکه ما از آنها تقاضا داریم که بیایید ما را توانمند کنید. ما از شرکت‌های سازنده تجهیزات نفت خواستیم کمپرسورهای فرآیندی را بسازند و این تجهیزات در داخل کشور قابل ساخت هستند و فقط باید به آنها سفارش بدهیم.

*سفارش‌گذاری و خرید تضمینی تجهیزات نفتی مهمترین مانع‌زدایی از تولید است

وی اظهار داشت: یکی از راه‌حل‌های ما برای حمایت از ساخت داخل تأسیس پارک فناوری نفت و صندوق فناوری نفت است. بدین صورت سفارش‌گذاری کالاها و خرید تضمینی آنها انجام شود. با این کار یکی از اصلی‌ترین موانع تولید در صنعت نفت برطرف می‌شود. دیگر حالتی پیش نمی‌آید که شرکتی تجهیزی را بسازد و حالا ممکن است که کارفرمایان از او تجهیزات را نخرند. بلکه با ایجاد این ساختارها، خودِ وزارت نفت جدای از کارفرماها حاضر به خرید تضمینی تجهیزات نفتی خواهد بود. سازوکار این روش همانند خرید تضمینی گندم در بخش کشاورزی است.

وزیر نفت گفت: در هفته‌های آینده اولین قراردادهای مربوط به خرید تضمینی تجهیزات منعقد خواهد شد. در حوزه‌های ساخت لوله‌های بدون درز، تلمبه‌های انتقال نفت نیز نیازهای جدی وجود دارد به شما بگویم در خط لوله گوره-جاسک تلمبه‌های انتقال نفت ایرانی‌سازی شده‌اند و ما این کارها را آرام و بی‌سروصدا انجام دادیم. در گذشته ما یک تن ورق مقاوم به اسید و گاز ترش را نمی‌توانستیم تولید کنیم، ولی در یک سال و نیم اخیر 340 هزار تن از این ورق ساخته شده است که این جزئی از افتخارات کشور است.

*شرکت‌های ایرانی از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا جلوتر هستند

زنگنه بیان کرد: هیچ خط لوله‌ای به اندازه خط لوله گوره-جاسک تماما ایرانی نیست. در دو سه هفته آینده اولین نفت را وارد خط لوله گوره-جاسک می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم در شرایط تحریم زیاد حرف بزنیم و بهتر است بیشتر عمل کنیم. شرکت‌های ایرانی از ابرقدرت‌های توربین‌ساز در دنیا از لحاظ تکنولوژی جلوتر هستند.

وزیر نفت گفت:‌ درباره مسجدسلیمان ما در حال پخت و پز طرحی هستیم که پیمانکار و سرمایه‌گذار برای آن پیدا کنیم. مسجدسلیمان هنوز نفت زیادی برای تولید دارد. اما آنچه مهم است تولید نفت نیست، بلکه مهمتر از آن افزایش ضریب بازیافت است که این موضوع نیاز به تکنولوژی دارد. ما باید تلاش کنیم که نفت را با ضریب بازیافت بیشتری تولید کنیم.

زنگنه گفت:‌ البته مسائل خوزستان بسیار زیاد است و این مسائل در طول سال‌های گذشته تجمیع شده است. برای حل این مشکلات بنده پیشنهاداتی به استاندار خوزستان داده‌ام و از ایشان هم پیگیری خواهم کرد تا بخش مهمی از مشکلات این استان با طرحی که وجود دارد حل شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر نفت بیژن زنگنه گازهای مشعل ساخت داخل خرید تضمینی گازهای همراه خرید تضمینی تجهیزات نفت وزارت نفت وزیر نفت شرکت ها خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۴۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند

فرش ایرانی، یه عنوان یک سفیر فرهنگی در دنیاست و در بسیاری از نقاط جهان، وقتی از فرش ایرانی صحبت می‌شود، در ادامه نام فرش اصفهان است که همچون ستاره می‌درخشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گره به گره فرش ایرانی با طرح و نقش‌های اصیل، ارزشمند است زیرا زنان و دختران ایرانی، با ذوق و ظرافت هنری خود آن را بافته‌اند؛ درواقع پشت هر گره از آن، دنیایی از امیدواری و ناامیدی، غم و شادی و به طور کلی، داستان یک زندگی است که با زبان هنر عجین شده است.

وقتی ساعت‌ها و روزها پشت چارچوب قالی می‌نشینی و بعد کامل شدنش را می‌بینی، درست مثل یک نقاشی با رنگ‌های زیبا و طرح بی نظیر، تمام خستگی از تنت در می‌آورد و وقتی متوجه ذوق جهانیان برای داشتن این اثر می‌شوی، بیش از پیش انگیزه می‌گیری تا دوباره ساعت‌ها و روزهایت را بگذاری و فرشی ببافی که جایش زیر پا یا روی دیوار است اما در اصل، روی چشمان هنردوستان، جا دارد.

بر همین اساس فتحعلی قشقایی‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان با تاکید بر اینکه فرش، در هنرهای سنتی ما به‌عنوان سفیر فرهنگی در دنیا مطرح بوده و به‌عنوان یکی از نمادهای با ارزش ایران، همیشه زیبایی‌ها و ارزشمندی فرهنگمان را به دنیا معرفی کرده است، اظهار می‌کند: این اثر، یک روزه به وجود نیامده بلکه در طول تاریخ به آن افزوده و به این اثر ماندگار در دنیا تبدیل شده‌است؛ دوره طلایی فرش ایران، در دوران صفویه، مخصوصاً دوره شاه عباس اول با پایتختی اصفهان رقم می‌خورد و این دوره، حاصل دوره‌های قبل خود مانند سلجوقی و قبل آن است که در دوره صفوی بیشترین ابداعات و نوآوری‌ها در فرش ایران شکل می‌گیرد.

وی می‌افزاید: اصفهان با وجود ظرفیت‌های هنری که داشته، خیلی خوب با تعالی هنر و صنعت، هم‌سو شده و تبدیل به بخشی از شاخص‌های مطرح دوره خود می‌شود، به گونه‌ای که حاکمان به‌عنوان هدیه‌ای فاخر، آن را به ممالک دیگر هدیه و شکوه ساختگی خود را معرفی می‌کردند؛ امروز هم با همه محصولات متنوع هنری و غیرهنری، فرش ایرانی و فرش اصفهان به‌عنوان یک هدیه ارزشمند مطرح می‌شود؛ فرش اصفهان در یک دوره کوتاه، ضعیف می‌شود اما از اواسط دوره قاجار با وجود هنرمندان مطرح در حوزه تولید فرش دستباف و نقاشان ماهر، دوباره این هنر احیا می‌شود و در بالاترین سطح خود در دنیا دیده می‌شود.

فرش اصفهان، تجلی از دوران گذشته

عضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان بیان می‌کند: در هنر ایرانی، مکتب اصفهان یکی از مطرح‌ترین مکاتب هنری مخصوصاً در حوزه نقاشی است و ویژگی فرش اصفهان این است که توانسته از آن مکتب، خارج نشود و تمام تلاشش به هم‌افزایی سنت گذشته و خلاقیت و نوآوری در دوران معاصر است؛ در واقع فرش اصفهان، تجلی دوران گذشته با نگاهی کاملاً خلاقانه و هنرمندانه است.

قشقایی‌فر با بیان اینکه در حوزه زیبایی‌شناسی فرش اصفهان، کاملاً می‌توان یک نماد ایرانی به آن اطلاق کرد، می‌گوید: در زمینه مواد اولیه تولید، فرش اصفهان، فاخرترین مواد مورد مصرف از ابریشم تا پشم بسیار ظریفی که آن را کرک می‌شناسند دارد و با استفاده از رنگرزی طبیعی، ترکیب فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد؛ وقتی فرش اصفهان را در خانه‌ها پهن می‌کنند، حس و حال طبیعت و نگاه فاخر به طرح و نقش دوره گذشته و امروز در آن دیده می‌شود؛ در واقع می‌توان گفت هنرمند اصفهانی تلاش کرده تا بهشت را به منازل کسانی که فرش دوست دارند هدیه کند.

وی با اشاره به اینکه فرش دستباف، دو بعد هنر و صنعت را با هم دارد، خاطر نشان می‌کند: در واقع هنرمند هم بعد مصرفی بودن و نیاز روزمره و هم زیبایی‌هایی که یک اثر هنری می‌تواند داشته باشد را به علاقه‌مند خود می‌دهد به نوعی می‌توان گفت که فرش دستباف، هدیه‌ای برای افرادی است که دوست دارند شادتر و با انرژی‌تر زندگی کنند زیرا فرش دستباف، خانواده را دعوت به شادی می‌کند و کسی که امید به زندگی بیشتر دارد به سمت آن می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه فرش کاشان خاطرنشان می‌کند: اصفهان یکی از مراکز مهم فرش‌بافی دنیاست که سبک‌های متنوعی از جمله فرش‌های عشایری و روستایی دارد؛ جدای از سبک شهر اصفهان، شهرهایی مثل نجف‌آباد، کاشان، نائین، شهرضا که برای خود سبک متفاوتی در این حوزه دارند؛ با این حال ظریف‌ترین فرش استان، در شهر اصفهان است که ترکیبی از چله ابریشم و نخ ابریشمی است که علاوه بر ظرافت برای علاقه‌مندان، می‌تواند به نوعی سرمایه‌گذاری از برندهایی که طی چند نسل توانسته‌اند از نظر کیفیت خود را ثابت کنند، تبدیل شود.

قشقایی‌فر با بیان اینکه افراد زیادی در اصفهان با تلاش خود فرش را در سطح جهانی حفظ کردند، اظهار می‌کند: یکی از مهم‌ترین نمادهای این شهر در حوزه هنر، فرش دستباف اصفهان است که در اکثر مناطق جهان، سبک‌های متفاوت فرش اصفهان را به خوبی می‌شناسد و تلاش می‌کنند نمونه‌ای از آن را داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: حتی اگر فرش دستباف، زیر پا قرار گیرد مانند یک تابلوی نقاشی است و ذات آن از ابتدا طوری طراحی شده که مثل هنر موزائیک، روی زمین کار شود؛ یک ویژگی‌اش این است که یک تابلوی پویا است که اعضای خانواده، هر روز داستان جدیدی را در آن رقم می‌زنند؛ آنچه گفتیم به لحاظ نمادین بود اما از لحاظ کارکردی، محصولی است که چه روی زمین و چه روی دیوار، قابلیت استفاده دارد و از گذشته هم همینطور بوده است؛ امروزه با توجه به تغییر زندگی‌ها، شاید جنبه تزئینی فرش، بیشتر شده باشد؛ در هر حال چقدر خوب است که قطعه کوچکی از فرش اصفهان را به‌عنوان نماد فرهنگی در خانه داشته باشیم.

قالیبافی اصفهان، جلوه‌ای از کاشی‌کاری قدیم است

فاطمه شیرسپهر، استاد دانشگاه در رشته فرش نیز در این باره اظهار می‌کند: بعد از دوران صفویه، حدود ۲۰۰ سال رکود فرش رخ داد تا در دوره ظل‌السلطان و به شکل عجیبی، احیای مجدد مکتب فرش دستباف اصفهان را داشتیم چرا که وی، اخبار دارالخلافه پایتخت را دنبال می‌کرد و با توجه به اینکه حمایت در دربار ناصرالدین شاه از هنر شروع شده بود، او نیز چنین کرد.

وی می‌افزاید: بسیاری از شگردها و فنون و تکنیک‌های دوره صفوی، فراموش شده بود و این مکتب فرش با آزمون و خطا کار خود را شروع کرد که گاهی به موفقیت و شکست منجر می‌شد تا اینکه در دوره پهلوی اول، مکتب فرش اصفهان، اسلوب خود را طوری که امروز، مکتب فرش اصفهان خوانده می‌شود، پیدا کرد و ادامه هنر صفوی شد؛ البته نه ادامه فرش آن بلکه ادامه کاشی‌کاری آن دوره شد زیرا برای بافت فرش با سبک صفوی، دیگر فرش‌های دستباف آن زمان در دسترس نبود و تقریباً همه آن‌ها دوره قاجار از ایران، خارج و به موزه‌های بزرگ خارج از کشور منتقل شده بود؛ به‌طور کلی می‌توان گفت مکتب نوین فرش اصفهان، ادامه کاشی‌کاری صفوی است که خیلی از فرش صفوی دور نیست.

فرق میان فرش دستباف و ماشینی، فاصله‌ای میان نقاشی تا پوستر است

استاد دانشگاه رشته فرش ادامه می‌دهد: همیشه، روح هنری که متأثر از زمانه است در هنر جاری است؛ رمز و راز آنکه از دل فرهنگ ایرانی و این منطقه به‌عنوان مرکز ایران وجود دارد، همیشه در دل آثار بزرگ هنری جای دارد و این، روح است که فرش دستباف را از ماشینی تمایز می‌دهد.

شیرسپهر با بیان اینکه در این رشته هر هفته و هر روز با مسائلی که گاه ضربه زننده و منفی است روبه‌رو هستیم، خاطر نشان می‌کند: هرچند گاهی هم اتفاقات خوب می‌افتد، مثل حراجی‌های بزرگ دنیا که گاهی فرش اصفهان از دوره صفوی، رکوردشکنی قیمت کرده و همه را خوشحال می‌کند اما مشکلاتی هم وجود دارد که با تحریم و مشکلات اولیه وجود دارد؛ سالی نیست که شاهد تعطیلی کارگاه‌های فرش دستباف نباشیم که دلایل به هم پیوسته مانند تغییر فرهنگ زندگی در کل دنیا دارد؛ مردم، دیگر فرش دستباف داشتن را جزو نیازهای خود دیگر نمی‌دانند، همچنین مشکلات تحریم، جابه‌جایی ارز، داد و ستد در مسائل تجارت بین‌الملل و مشکلاتی که بدنه سنتی بازار در خود دارد مثلاً مطلع نبودن از تجارت جدید و بین‌الملل، از جمله مشکلات این حوزه است، البته در بین جوانان، انرژی‌ها و استعدادهای زیادی وجود دارد که در حال کار هستند، با این حال، بدنه اصلی آن، قشر میان سال به بالا و سنتی هستند.

وی ادامه می‌دهد: حتی در نمایشگاه‌هایی بین‌الملل در خارج از کشور هم کسانی که فرش ایرانی را به خوبی می‌شناسند، از قشر قدیمی‌اند که با فرهنگ قبلی زندگی می‌کنند و ای کاش می‌دانستیم که چقدر فرش دستباف با ماشینی فرق دارد؛ در واقع مثل تفاوت پوستر از اصل یک نقاشی است، هرچند کاربرد یکسانی دارند

استاد دانشگاه رشته فرش با بیان اینکه مهم‌ترین کاری که مردم می‌توان انجام دهند، آشنا کردن فرزندانشان با شکوه فرش ایرانی است، می‌گوید: شاید می‌توان گفت که دومین پرچم ملی ما، فرش دستباف است؛ به طور کلی باید علاوه بر آموزش به فرزندانمان، با آن‌ها درباره تفاوت آثار دستی و ماشینی صحبت کنیم، بعضی خانواده‌ها، توان مالی خرید فرش دستباف را دارند اما به استفاده آثار هنری اصل، آنچه مادران و خواهران ما طی ساعات طولانی و با عشق می‌بافند، توجهی ندارند؛ امیدوارم شاهد بازگشت شکوه فرش دستباف ایرانی که در بدنه جامعه ایرانی رخنه کرده باشیم، ایرانیان ملتی صبور و قالیباف هستند و نمی‌توان تعبیر بهتری از آن‌ها داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شکوه فرش دستباف ایرانی، قرن‌هاست که پیش چشم جهانیان است و حیف است که چنین سرمایه‌ای که جزئی از هویت ماست، در خانه‌ها وجود نداشته باشد؛ امید که با تدابیر اندیشیده شده، این هنر بی مثال، دوباره به خانه تک‌تک ما بازگردد.

کد خبر 748968

دیگر خبرها

  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میادین نفت و گاز غرب کارون
  • فرش، سفیر فرهنگی ایرانیان در دنیا/ هنرمندانی که رج به رج عشق می‌بافند
  • تشکیل کنسرسیوم کشتی‌سازی تمام ایرانی امضا شد
  • تسریع و تسهیل انواع تست کمک‌فنر‌ها با تولید مولتی‌تستر ایرانی ممکن شد
  • ایجاد ۲ خوشه صنعتی در حوزه فولاد و پتروشیمی
  • آشنایی با برترین سازندگان جرثقیل سقفی در جهان
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • ستاره ایرانی یک قدم تا پایان خوش در بهترین لیگ دنیا
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده
  • موتور ایرانی برای خودروی ایرانی