Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه سیل از جمله بلایای طبیعی است که در سالهای اخیر با تغییر اقلیم، تغییر الگوی بارش و تشدید فرسایش خاک در مناطق مختلف کشور، شاهد وقوع آن بوده ایم. اگر چه در سالهای اخیر، سازمان منابع طبیعی سعی کرده از طریق آبخیزداری خطرات سیلاب را به حداقل برساند، اما به خصوص در مناطق سیل خیز کشور این اقدامات به طور کامل محقق نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته سازمان هواشناسی کشور در بهار 1400، سامانه بارشی جدیدی وارد کشور خواهد شد که پیش بینی شده در بیش از 17 استان و 450 شهر کشور شاهد بارش باران های سیل آسا خواهیم بود. نقشه های هواشناسی نشان می دهد که استانهای گیلان، مازندران، گلستان،کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، خراسان شمالی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، فارس و سیستان و بلوچستان در معرض خطر سیلاب خواهند بود.

با وجود خشکسالی ای که در زمستان 99 اتفاق افتاد، پیش بینی ها نشان می دهد که در بهار 1400 باران های رگباری و سیل آسایی در حوضه های آبخیز کشور رخ می دهد. در سالهای گذشته با وجود اخطارهایی که از  مدتها قبل، از سوی سازمان هواشناسی صورت گرفته بود، دولت موفق نشد آن گونه که باید، اقدامات پیشگیرانه نظیر احداث سیل بند را عملی کند و جلو طغیان رودخانه ها را بگیرد. نتیجه این شد که سیل به مناطق روستایی، زمین های کشاورزی، باغات و منازل آنها وارد شد و خسارات جانی و مالی فراوانی را در پی داشت.

قطعا اولین اقدامی که بایستی در این زمینه صورت گیرد، احداث سیل بند در مکانهای پرخطر برای جلوگیری از انحراف آب رودخانه ها ومسیل ها می باشد. اگر چه احداث سیل بند کاری زمانبر و هزینه بر است، اما گروهی از مهندسان ایرانی، محصولی را تولید کرده اند که جایگزین روشهای سنتی در احداث سیل بند بوده است.

گروه صنعتی مش متال، اقدام به ساخت سیل بند فوری کرده و این محصول را به تولید انبوه رسانده است. از آنجایی که این محصول پیش ساخته است بنابراین برای احداث سیل بند نیاز به زمان و نیروی کمی است. از جمله مزایای استفاده از سیل بند آماده مش متال این است که با نیروی انسانی کم و تجهیزات مختصر در کوتاهترین زمان ممکن، می تواند گسترش داده شود. در صورت بروز سیلاب به طور غیر مترقبه، می توان با استفاده از یک لودر و فقط دو نیروی انسانی، دیواره ای به طول 10 متر را در کمتر از 20 دقیقه احداث کرد. در مناطق روستایی و شهری در صورت بروز سیلاب به سرعت می توان یک سد مقاوم ساخت و بعد از فروکش کردن سیلاب، این محصول را می توان به راحتی جمع کرده و در جای دیگری استفاده نمود.

مزایای استفاده از سیل بند پیش ساخته:

حمل آسان انبارداری آسان – به دلیل جمع شدن کامل سیل بند اشغال فضای کم در زمان جمع شدن ارسال سریع به مناطق در معرض خطر سیلاب اجرای سریع به دلیل پیش ساخته بودن

استفاده از سیل بند پیش ساخته راه حلی است که سالهاست در کشورهای پیشرفته در حال اجراست. کشورهای اروپایی که بیشتر در معرض خطر سیل قرار دارند 3 دهه است که برای مقابله با بحران سیل، از سیل بند پیش ساخته استفاده می کنند.

در ایران نیز ستاد مدیریت بحران، از این طرح به دلیل اجرای سریع و هزینه بسیار پایین نسبت به محصولات مشابه، استقبال خوبی کرده است.

امیدواریم خطر از مردم سرزمین مان دور باشد.

 

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار بحران سیل احداث سیل بند سیل بند پیش ساخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۸۷۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد

روح الله سرگزی اظهار کرد: بیشترین خسارت سیلاب اخیر سیستان و بلوچستان به ترتیب به راه های ارتباطی، بخش کشاورزی، شبکه برق رسانی و آب اختصاص دارد.

وی تاکید کرد: همچنان تیم‌های ارزیاب ستاد بحران سیستان و بلوچستان با حضور در مناطق درگیر سیلاب در حال بررسی برآورد دقیق این خسارت‌ها هستند.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۳۲۹ راه روستایی بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب استان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۲۲۸ مسیر بازگشایی شده است.

وی توصیه کرد؛ شهروندان با توجه با تداوم بارندگی و برودت هوا در سیستان و بلوچستان شهروندان از سفرهای غیرضروری، فعالیت کوهنوردی، اسکان و تردد در حاشیه مسیل ها و رودخانه های فصلی خودداری کنند.

 
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • هزینه ۲۰ هزار میلیاردی برای پاکسازی مسیل‌ها از نخاله‌ها
  • سفر رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به کرمانشاه
  • بسیاری از بحران‌ها نتیجه رویکرد سلطه‌طلبانه غرب است
  • بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب بوده است
  • بسیاری از بحران‌های اخیر نتیجه سیاست‌های سلطه‌طلبانه غرب و ناتو بوده است
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • دستگاه های خدمات رسان کرمان برای مقابله با بحران سیل آماده باشند
  • سازماندهی بیش از ۴۰۰ تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با سیل در یزد
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم