Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمشیدی با اشاره به اینکه از نظر راهبردی تفاوت اساسی در رویکرد دولت بایدن در قبال برجام يا سیاست امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران شاهد نیستیم، گفت: آمریکا با ابزار تحریم های حداکثری می خواهد ایران را وادار به مذاکرات فرابرجامی و اصلاح برجام کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد جمشیدی، کارشناس مسائل امریکا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما گفت: از نظر راهبردی تفاوت اساسی در رویکرد دولت بایدن در قبال برجام يا سیاست امریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران شاهد نیستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک خط راهبردی است که امریکایی ها از دوره قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا دنبال می کردند.


وی ادامه داد: در سال 2020، بایدن در مقاله ای در سی.ان.ان سیاست امریکا را این چنین تبیین کرد که امریکا به دنبال این است که اگر ابتدا ایران به برجام بازگردد امریکا راستی آزمایی می کند و به برجام بازخواهد گشت و این را مبنایی برای مذاکرات منطقه ای و موشکی قرار می دهد که این موضع مبنای اصلی سیاست امریکا در قبال ایران است.


جمشیدی گفت: رویکرد امریکا اين است که با استفاده از ابزار تحریم های حداکثری ایران را وادار به مذاکرات فرابرجامی و اصلاح برجام کند.

 

کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکایی ها در حال مانور دیپلماتیک هستند که بدون اینکه تحریم ها به صورت اساسی برداشته شود به برجام باز گردند و آن را حفظ کنند تا بعد از انتخابات ایران سیاست اصلی خود را دنبال کنند.


جمشیدی افزود: وقتی شاهد اولویت های سیاست خارجی بایدن هستیم اساساً مسئله برجام و ایران نبود بلکه عرصه بین الملل و قدرت های بزرگ بود و اولویت اصلی آن را در موضوع داخلی و بحران اقتصادی و هویتی قرار داده است.


کارشناس مسائل آمریکا گفت: برخی از تحلیلگران سیاسی معتقد بودند در دوران قبل از به قدرت رسیدن بایدن تاکید داشتند وقتی بایدن به قدرت برسد در روزهای اول حدود یکصد دستور اجرایی صادر خواهد کرد که تمام اقدامات دولت ترامپ را ملغی می کند ولی در عمل این اتفاق نیفتاد.


جمشیدی افزود: آمریکایی ها علی رغم وعده هایی که می دادند به سمت بازگشت به برجام حرکت نکردند تا جایی که رئیس جمهور ایران و آقای ظریف تاکید داشتند که فقط شاهد تداوم سیاست فشار حداکثری ترامپ از سوی دولت بایدن هستیم.


وی با بیان اینکه از اواخر سال گذشته و ابتدای سال 1400 مواضع آمریکا به شکل حرفه ای تغییر می کند ادامه داد: آمریکایی ها وقتی از ایران صحبت می کنند فقط از بازگشت به برجام حرف می زنند و قسمت دوم سیاست خود را آگاهانه اعلام نمی کنند.


این کارشناس مسائل آمریکا گفت: آمریکایی ها در موضع گیری های سیاسی به شکلی عمل می کنند که همه سیاست را اعلام نکنند اما خلاف سیاست خود هم صحبت نکنند.

 

جمشیدی افزود: امروز آمریکایی ها رویکرد کلان دارند که تحریم ها حفظ و فشار وارد شود و مذاکرات فرابرجامی، موشکی و منطقه ای در دستور کار باشد ولی امروز ظاهراً یک نیازمندی فوری تاکتیکی دارند که لازم است آمریکا با تحرکات دیپلماتیک به برجام باز گردد بدون اینکه اهداف راهبردی تغییر کند.


این کارشناس مسائل آمریکا گفت: سیاست داخلی ایران برای آمریکایی ها بسیار پر اهمیت است.


جمشیدی درباره تحریم های ایسا افزود: در سال 2016 ایسا تمام شد ولی آمریکایی ها تمدید نکردند بلکه وضع مجدد کردند و ایران هم کاری نکرد و ایران در برابر تحریم ویزا هم موضع خاصی نگرفت.


وی با بیان اینکه برجام، نقطه مطلوبی برای ما نیست، گفت: امروز ما در یک وضعی قرار داریم که اگر به برجام برگردیم خوب است ولی واقعیت این است که زمانی که برجام اجرا می شد منافع محسوسی به جز فروش نفت برای ما نداشت حتی پول نفت ما دچار مشکل می شد.

 

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه مواضع مقامات آمریکایی با هم خیلی متفاوت نیست ادامه داد: راب مالی می گوید تحریم هایی که با برجام ناسازگار است برداشته می شود ولی تحریم هایی که سازگار است باقی می مانند که با این شرایط بسیاری از بخش های اقتصادی به بهانه تروریست تحریم می شود این چنین نیست که اگر سپاه را تحریم کردند سپاه را به عنوان یک نیروی نظامی تحریم کرده باشند بلکه اقتصاد، صنایع، معادن، خودروسازی و بانک مرکزی ایران را تحریم کردند.


جمشیدی گفت: موضع مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لغو تحریم هاست ولی امریکایی ها به دنبال کاهش فشار هستند.


وی افزود: در بیانیه نشست مجازی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند نکته هست و هدف مذاکرات روز سه شنبه در وین این است که بتوانند اقدامات را مجزا و پشت سر هم بنویسند یعنی در حوزه هسته ای و تحریم هر طرف چه کارهایی را انجام دهد حالا این کار را گام به گام انجام دهند یا یک گام؛ این محل بحث است.


جمشیدی بر اساس برداشت شخصی عنوان کرد: نکته مهمی که وجود دارد عملاً مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا اتفاق می افتد یعنی طرف آمریکایی در اتاقی که ایران و 1+4 هستند حضور ندارد ولی در اتاق کناری است که این شرایط به نوعی دور زدن خط قرمز عدم مذاکره با آمریکا تا زمانی که آمریکا به برجام برگردد است.


این کارشناس مسائل آمریکا گفت: هدف آمریکایی ها این است که برجام را با اقدامات تخفیف و تسکین تحریم ها و البته نه لغو تحریم ها و یک بازی دیپلماتیک و فضا سازی رسانه ای مثبت نشان دهند بنابراین تحریم های اصلی را حفظ می کنند و در دولت بعدی ایران مطالبه گری را شروع می کنند.


وی افزود: زمانی که آمریکایی ها درباره مطالبات زیاده خواهی خود صحبت نمی کنند معنی دار است.


جمشیدی گفت: آمریکایی ها در موارد مختلف تلاش می کنند در سیاست داخلی کشور ورود و به نوعی کمک کنند به رویکرد هایی که گفتمان اصل نظام را به چالش ببرند که باید در این رابطه دقت شود.


این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اینکه نگاه آمریکایی ها به انتخابات ایران است، افزود: به نوعی سیاست آمریکا، گذار از انتخابات ایران است بدون اینکه اهرم های قدرت شان علیه ایران را واگذار کنند و باید مراقب باشیم درگیر فرایند بازی دیپلماتیک با طرف غربی نیفتیم.


وی ادامه داد: دو عامل ضرب الاجل پروتکل الحاقی در اوایل خرداد و انتخابات ایران بسیار مهم است که آمریکایی ها تلاش می کنند برجام را حفظ کنند و در عین حال ابزارها برای دور بعد از انتخابات حفظ شود و اگر هم بتوانند در سیاست داخلی ایران اثر گذار باشند و این کار را دنبال خواهند کرد.


جمشیدی گفت: راستی آزمایی یک اصل اساسی است و با یک یا دو روز انجام نمی شود و حتی ممکن است در هفته اول چند تراکنش موفق انجام شود ولی این موارد به سرعت بازگشت پذیر هستند و ما باید در این زمینه تضمین داشته باشیم.


این کارشناس مسائل آمریکا افزود: آمریکایی ها فضا را برای همکاری با ایران پر ریسک کرده بودند یعنی در زمان برجام هم فضا را طوری مدیریت می کردند که هیچ کشوری با ایران همکاری نکند.


وی ادامه داد: نکته مهم این است که دیپلمات های ایرانی دقت داشته باشند در بازی دیپلماتیک طرف مقابل نیفتند، اهداف را فراموش نکنند و عمل ناقص در رفع تحریم ها را نپذیرند.


جمشیدی افزود: نتیجه نشست های اولیه برای مردم و مجلس توضیح داده شود و حتی این مسیر هم راستی آزمایی شود.


این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: اگر می توانیم لغو تحریم ها را انجام دهیم به فرمایش مقام معظم رهبری حتی یک روز هم تاخیر نکنید اما احساس می کنم بازی دیگری در جریان است.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: ایران و آمریکا جمهوری اسلامی ایران ایران کارشناس مسائل آمریکا گفت کارشناس مسائل آمریکا انتخابات ایران آمریکایی ها سیاست امریکا جمشیدی گفت تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۲۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند

خبرگزاری آمریکایی پنجشنبه شب به وقت تهران از دستگیری صدها نفر در جریان تظاهرات دانشگاهی در اعتراض به سیاست‌های دولت آمریکا در قبال نسل کشی غزه خبر داد.

به گزارش مشرق، یک خبرگزاری آمریکایی پنجشنبه شب به وقت تهران گزارش کرد که جریان تظاهرات در مخالفت با سیاست‌های آمریکا در قبال نسل کشی در غزه در دانشگاه کالیفرنیا دستکم ۲۰۰ نفر دستگیر شدند.به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» تظاهرات و دستگیری تقریبا در هر گوشه‌ای از آمریکا در روزهای اخیر رخ داده است، اما در ۲۴ ساعت گذشته حوادث دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس به کانون توجهات مبدل شد.

بر اساس این گزارش، از شروع تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا از اواسط آوریل به این سو بیش از ۲۰۰۰ نفر در جریان تظاهرات دانشگاهی از سوی پلیس دستگیر شدند.این خبرگزاری از دستگیری یک استاد دانشگاه در «ایلینویز» که به گفته او در جریان تظاهرات روز شنبه در «دانشگاه واشنگتن» در سنت لوئیس، دچار شکستگی دنده و دست شده بود، خبر داد.

حمایت از مردم غزه و اعتراضات علیه سیاست‌های دولت بایدن در حمایت همه‌جانبه از رژیم صهیونیستی تحت عنوان «جنبش همبستگی» در دانشگاه کلمبیا آمریکا آغاز شد و پس از آن به دیگر دانشگاههای مهم و برجسته آمریکا و حتی کشورهای دیگر رسید.استفاده نیروهای امنیتی آمریکا از خشونت و تاکتیک‌های پلیس آمریکا برای مقابله با معترضان و سرکوب تحصن‌های آرام در هفته‌های اخیر، ادعاهای دولت آمریکا در آزادی بیان را زیرسؤال برده است.

دیگر خبرها

  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • بیش از ۲۰۰۰ نفر در تظاهرات دانشگاه‌های آمریکا دستگیر شدند
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را ابزار نفوذ چین می‌دانند
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • علی جدی در گفت و گو با قدس: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری در مناطق محروم باید حداکثری باشد
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است