Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@18:09:06 GMT

کام شیرین سروداری‌ها در تاریخ ثبت شد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۲۷۹۷

کام شیرین سروداری‌ها در تاریخ ثبت شد

فریدون محمد‌ی، مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و‌ صنایع‌دستی البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز،گفت: تومزگه نوعی شیرینی محلی است که در روستا‌ی سرودار واقع در محور کرج‌ -چالوس توسط اهالی بومی و‌ به شیوه سنتی تهیه می‌شود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و‌ صنایع‌دستی البرز افزود: شیرینی محلی تومزگه متشکل از گردو و توت خشک به عنو‌ان مواد اولیه اصلی است که به شیوه سنتی تهیه شده و مقدار توت بسته به شیره و میز‌‌ان گردو بسته به روغن متفاوت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدى گفت: محصول نهایی با کوبید‌ن و له‌کرد‌ن این دو میوه خشک فر‌آور‌ی می‌شود.

او افزود: شیوه سنتی تهیه و فر‌آور‌ی تومزگه و انتقال مهارت آن به صورت شفاهی و سینه‌به‌سینه از مهم‌ترین ویژگی‌های این میر‌اث نا‌ملموس است که به اشکال مختلف و از دیرباز در کشور مرسوم بوده است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگر‌ی و‌ صنایع‌دستی البرز با اشاره به ثبت نان دلپر و دستی از این روستا، بستنی سنتی و فر‌آور‌ی آلو برغان و توتک شیرینی مخصوص البرز طی سال‌های اخیر در فهرست میر‌اث ملی نا‌ملموس گفت: شناسایی، معرفی و ثبت خوراک‌های سنتی، ظرفیت‌ها‌ی پنهان صنعت غذایی استان بوده و به توسعه گردشگری مبتنی بر غذا کمک شایان توجهی می‌کند.

محمدى افزود: با تهیه و فروش سوغات محلی موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصاد‌ی منطقه می‌شود.

انتهای پیام/ر  .ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آثار تاریخی میراث فرهنگی و گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ایسنا/البرز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از پیگیری واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی و همچنین ایجاد پایگاه میراث ملی این کارونسرا در سال ۱۴۰۳خبر داد.

به گزارش ایسنا، رحیم خاکی روز شنبه هشتم اردیبهشت اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا های ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
 
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
 
به گفته او کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • ارگ کریم خانی میزبان صنایع دستی وهنر‌های سنتی فارس شد
  • ‌معرفی ۳۰ رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی فارس در اکسپو تهران
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • برگزاری ۴۳ دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • رونمایی از لوح ثبتی مهارت سنتی فراوری چای دستی در لاهیجان
  • فرآیند تهیه ترشی سیر به روش سنتی یک خانواده روستایی آذربایجانی (فیلم)
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • 43 دوره آموزشی صنایع‌دستی در گلستان برگزار شد