Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@19:18:13 GMT

سیستم آموزشی و اداری آموزش و پرورش نیازمند تغییر است

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۳۷۴۸

سیستم آموزشی و اداری آموزش و پرورش نیازمند تغییر است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه سیستم آموزشی و اداری آموزش و پرورش نیازمند تغییر است، گفت: می توان از فرصت کرونا برای ایجاد این تحول استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، آیت الله محمدرضا ناصری صبح امروز در دیدار با وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: کرونا شرایط جدیدی در کشور ایجاد کرد اما در حوزه آموزش و پرورش از آنجا که آموزش ها مجازی شده است، باید دقت بیشتری انجام شود و تدریس باید تقویت و ساماندهی شده و از کاستی ها و حواشی آن کاسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: در این شرایط می شود به این فکر کرد که سبک آموزش و سبک اداری آموزش و پرورش را متحول کرد زیرا در سیستم قدیم آموزشی هم وقت معلم ها تلف می شود و هم دانش آموزان که این امر هزینه های بسیاری را نیز به دولت تحمیل می کند.

ناصری بیان کرد: اگر برنامه ریزی شود و تحولی ایجاد شود که سیستم تدریس معلمان مانند سیستم تدریس اساتید دانشگاه باشد و زمان اضافه را در اختیار خودشان باشند، هم معلمان به معیشت و مطالعه و زندگی خود رسیدگی می کنند و هم دولت در تمام طول سال به معلمان تعهد ندارد و هزینه های آن کاهش می یابد.

امام جمعه یزد ادامه داد: باید از این فرصت استفاده شود تا یک سیستم جدید و کارآمد و پویا برنامه ریزی شود.

 وی همچنین بر تحول در سبک آموزش تاکید کرد و اظهار داشت: سیستم آموزش ما از 100 سال پیش به شیوه غربی‌ها بوده و به نظر می رسد که غربی‌ها در این سیستم به سمت آموزش های سطحی رفته اند و تدین و تعقل و تفکر را از آموزش ها حذف کرده اند.

ناصری تاکید کرد: اگر در آموزش تدین وجود داشته باشد، دانش آموز از ابتدا نسبت به درس و تحصیل خود و تعیین الگو تعهد پیدا می کند اما اگر تدین وجود نداشته باشد، الگو و خط مشی مطابق خواست غربی‌ها تعیین می شود.

وی در مورد تعقل و تفکر نیز بیان کرد: وقتی این دو از سیستم آموزشی حذف شود، خلاقیت از بین می رود و نتیجه آن بیکاری هزاران فرد فارغ التحصیل است در حالی که هر دانشجو باید یک کارآفرین باشد اما از آنجا که تفکر از سیستم حذف شده، دانش آموز و دانشجو سطحی نگر بار آمده و به سیستم بخوان، حفظ کن و نمره بگیر عادت کرده است.

ناصری با تاکید بر اینکه در قرآن کریم بر تفکر و تعقل تاکید مکرر شده است، افزود: غربی ها این مهم را از سیستم ما حذف کرده اند و اکنون دیگر وقت آن رسیده که این سیستم را متحول کنیم.

وی با بیان اینکه انبیاء الهی آمده اند تا دفینه های عقلی عظیم در درون انسان را استخراج کنند، عنوان کرد: این اتفاق مهم باید در سیستم آموزشی ما مدنظر باشد و از کودکی تفکر و تدین و تعقل در آموزش ها گنجانده شود.

امام جمعه یزد با تاکید بر اینکه افراد باید از دوران نوجوانی قدرت تشخیص داشته باشند، تصریح کرد: این قدرت تشخیص خوب از بد یا حق از باطل باید در سیستم آموزشی در دانش آموزان نهادینه شود.

وی با اشاره به نامه 31 نهج البلاغه که حضرت علی(ع) خطاب به امام حسن مجتبی(ع) نوشته است، اظهار داشت: حضرت علی(ع) در این نامه خطاب به فرزند خود اعلام کرده اند که من تصمیم گرفته ام آموزش به تو را از قرآن آغاز کنم و این مهم باید مدنظر مسئولان حوزه آموزش و پرورش باشد.

ناصری همچنین با تاکید بر اهمیت دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: باید معلمانی در این دانشگاه تربیت شوند که نسبت به دین بچه ها احساس مسئولیت داشته باشند و با امانات الهی به نحوی رفتار کنند و به نحوی آنها را تربیت کنند که آینده خود و کشور را بسازند.

پایان پیام/449

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیستم آموزشی امام جمعه یزد وزیر آموزش وزیر آموزش و پرورش آموزش و پرورش سیستم آموزشی سیستم آموزش آموزش ها غربی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۳۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات

امتحانات نهایی به صورت کشوری برگزار می‌شود و تاثیرات مهمی بر آینده دانش‌آموزان دارد، از همین رو دانش‌آموزان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین نمرات را کسب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امتحانات نهایی یکی از موضوعاتی است که دانش‌آموزان در این خصوص نگرانی دارند و افت تحصیلی در امتحانات نهایی یکی از موضوعاتی است که از دغدغه دانش آموزان به شمار می‌رود و این در صورتی است که بنا به گفته مسئولان مربوطه، بخشی از افت تحصیلی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود.

تأثیر انگیزه دانش‌آموزان در نمرات امتحانات نهایی

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی اظهار کرد: این موضوع را نباید به صورت مقطعی و برشی بررسی کرد، شاید برداشت جامعه و آنچه که اتفاق افتاد، پس از اعلام میانگین نمرات آزمون نهایی پایه دوازدهم به این بود که این میانگین نشانگر افت تحصیلی است.

وی افزود: آموزش و پرورش بر این موضوع اصرار دارد که مبتنی بر شفافیت، وضعیت کنونی و نمای واقعی آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد تا برای جبران کاستی‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: شرایط مبتنی بر کیفیت آموزشی این‌گونه است که وضعیت فعلی را به خوبی بشناسیم و با اعلام به جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی لازم و جبران صورت گیرد.

زارعی ادامه داد: آموزش و پرورش در این موضوع نمرات را شفاف اعلام کرد تا برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و معلمان دست به دست هم دهند و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی باشیم.

وی گفت: در موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان باید عوامل سهیم را در نظر بگیریم که بخشی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود، زیرا این موضوع در یک دوره اتفاق نیفتاده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اشکالی هم که وجود دارد این است که در دوره‌های مختلف تحصیلی، بازخوردی از وضعیت آموزش نداریم و یک‌باره این بازخورد را در پایان دوران تحصیل انجام می‌دهیم، این موضوع باید در دوره‌های مختلف بررسی شود که در زمان خود مداخلات لازم صورت گیرد.

زارعی درباره تأثیر دشواری سوالات در امتحانات نهایی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: سوالات سخت شاخص دارد و شاخص هم ضریب دشواری است که در تحلیل آزمون‌ها، شاهد دشواری سوالات نبودیم.

وی ادامه داد: آنچه در طراحی سوالات مبنا قرار دادیم این است که توجه و ارزشیابی از یادگیری صورت گیرد و توجه به مفاهیم باشد و دانش‌آموزان و کل فرایند آموزش جهت‌دهی به سمت یادگیری داشته و از حفظیات و محفوظات دور باشند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: در نوبت‌های قبل هم درصدی از سوالات مربوط به همین ارزشیابی از یادگیری متناسب با سطوح شناختی مختلف در سوالات امتحانات نهایی بوده است؛ بنابراین جمع‌بندی این نیست که سوالات سخت بوده است.

تاریخ برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳

مصطفی پردلی، معاون رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در صفحه ویراستی خود از مشخص شدن برنامه امتحانات نهایی خردادماه دانش‌آموزان خبر داد و نوشت:

«بنا بر اعلام مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش

برنامه امتحانات نهایی خرداد ماه مشخص شد

با آرزوی موفقیت برای دانش آموزان عزیز»

کد خبر 748368

دیگر خبرها

  • حدود ۳۰ درصد مدارس گناباد نیازمند بازسازی است
  • خطر فرونشست در کمین ۱۵۰ مدرسه اصفهان
  • آیت‌الله علم‌الهدی:تربیت باید از سطح مدرسه آغاز شود/ ترویج حجاب، نیازمند مزج اجتماعی و منطق تبیین
  • خطر فرونشست در ۱۵۰ مدرسه اصفهان/ ۴۲ مدرسه تعطیل شد
  • مسکن مهر دامغان نیازمند ۲ مدرسه است
  • هوشمندسازی ۴۰۰ کلاس درس در بردسکن
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • تغییر زمان برگزاری یک آزمون استخدامی
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان