Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:56:54 GMT

پایان یا احیا؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۹۷۳۱۵

پایان یا احیا؟

روزنامه ستاره صبح ۱۷ فروردین به گفت وگو با علی بیگدلی، استاد تاریخ  و کارشناس مسائل بین‌المللی پرداخت و نوشت: موافقت آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها با مذاکره غیرمستقیم، از اهمیت بالایی برخوردار است نباید انتظار داشت که همه مشکلات برجام در جلسه امروز وین حل شود. به نفع کشور و مردم است که دستگاه دیپلماسی، از مذاکره امتناع نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«نشست برجامی امروز در وین به نظر من از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این‌که حالا مذاکرات بین ایران و آمریکا مستقیم صورت گیرد یا غیرمستقیم، شاید اهمیت آن در مرحله دوم مطرح باشد. ولی همین‌که آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها موافقت کرده‌اند که ولو به‌طور غیرمستقیم باهم مذاکره کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. به خاطر این‌که این جلسه در دو سالن مجزا برگزار می‌شود؛ یک سالن، سالن عمومی ۱+۴ است و سالن دیگر، سالنی است که آمریکایی‌ها در آن نشسته‌اند. برای این‌که ایرانی‌ها بارها تأکید کرده‌اند که ما ملاقات مستقیم با آمریکایی‌ها نخواهیم داشت، به همین دلیل آمریکایی‌ها قرار است در سالن دومی حضورداشته باشند ولی کاملاً در جریان مذاکرات هستند. بنابراین با وساطت طرف‌های دیگر عضو برجام و به‌خصوص اتحادیه اروپا این جلسه کمیسیون مشترک برجام امروز تشکیل می‌شود و برای اولین بار است که دو طرف می‌توانند نظرات یکدیگر را دریافت کنند. درمجموع تشکیل این کمیسیون با حضور نمایندگان ایران و آمریکا، مسئله مهمی است ولی نباید انتظار داشته باشیم که همه مشکلات در این جلسه حل شود. بااین‌حال این مقدمه‌ی (به نظر من) خوبی است که ما سیاست امتناع از مذاکره را رفته‌رفته کنار بگذاریم و وارد میدان مذاکره شویم تا بتوانیم در این میدان مشکلاتمان را حل کنیم.»

برجام ۲۰۱۵ یا نسخه جدید؟

این تحلیلگر برجسته روابط بین‌الملل در ادامه به بحث‌های پیرامون طرفین بر سر احیای برجام یا افزودن بندهای تازه به آن پرداخت و خاطرنشان کرد: «یکی از دلایلی که ایران تاکنون تن به مذاکره نداده است و از انجام آن اکراه دارد، این است که می‌خواهد مذاکرات احیای برجام، روی برجام ۲۰۱۵ مستقر شود و ایران آمریکا را وادار کند که از تحریم‌هایش دست بکشد و در مقابل خود ایران هم به تعهداتش در برجام ۲۰۱۵ برگردد؛ ولی ایران باید بپذیرد که آن برجام که در دوران اوباما به امضا رسید، دیگر دورانش به سر آمده است. اگر قرار باشد برجام ۲۰۱۵ به‌عنوان یک نقطه شروع یا حتی نقطه عطف برای مذاکرات اولیه مطرح شود، بحث دیگری است؛ ولی آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که دیگر آن برجام جوابگوی مسائل فعلی نیست و باید دو موضوع به برجام افزوده شود: یکی این‌که طرف‌های برجامی طول تعهدات ۸ ساله ایران در برجام کنونی را افزایش دهند و به سال ۲۰۲۵ برسانند؛ حتی جو بایدن در یک سخنرانی گفته بود که ممکن است طول این تعهدات به سال ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ برسد. نکته دیگر این‌که ایران باید به همان تعهداتی که در برجام ۲۰۱۵ متعهد شده برگردد تا سرآغاز مذاکرات آتی باشد؛ به همین دلیل شاید پذیرفتن این موضوع برای ایران کار مشکلی باشد.»

چشم‌اندازهای مثبت احیای برجام

بیگدلی همچنین به چشم‌اندازهای مثبت احیای برجام و نشانه‌هایی که به‌خصوص از سوی آمریکا برای بهبود روند کنونی دیده می‌شود، اشاره و تصریح کرد: «نکته امیدوارکننده‌ای که وجود دارد این است که هر دو طرف، یعنی هم آمریکا و هم ایران، اکنون در شرایط حساسی قرارگرفته‌اند و خوشبختانه این اراده در هر دو طرف به وجود آمده که مشکل برجام را حل کنند. ضمن آن‌که برای آمریکایی‌ها این نتیجه به وجود آمده که برای سروسامان دادن به مسائل خاورمیانه نمی‌توانند مسئله ایران را نادیده بگیرند؛ زیرا ایران به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای و به دلیل تأثیری که در مناطق تحت نفوذ سیاسی امنیتی خود دارد، قابل چشم‌پوشی نیست و پرونده هسته‌ای ایران در کنار فعالیت‌های موشکی  و منطقه‌ای‌اش، برای آمریکا اهمیت دارد. از سوی دیگر جو بایدن هم مطابق رسم معمول در آمریکا به دنبال آن است که در صد روز اول ریاست جمهوری‌اش دست‌پر ظاهر شود. اکنون‌که حدود نیمی از ۱۰۰ روز اول فعالیت جو بایدن در کاخ سفید گذشته، او به دنبال آن است که سه برگ برنده به آمریکایی‌ها ارائه دهد؛ نخست، مسئله کنترل پاندمی کرونا و تأثیراتی که بر نظام سلامت و اقتصاد این کشور گذاشته است، دوم، مسئله مذاکرات صلح افغانستان و ناآرامی‌هایی که در مدت اخیر در این کشور پیش‌آمده، و سوم، مسئله پرونده هسته‌ای ایران و بن‌بستی که در برجام به وجود آمده است. این سه موضوع برای بایدن و دولتش خیلی اهمیت دارد و درصورتی‌که بتواند در صد روز نخست این سه پرونده را تا مراحل قابل قبولی پیش ببرد، می‌تواند بر محبوبیت خود در آمریکا، به‌خصوص در میان آن طیف از رأی‌دهندگانی که طرفدار او نبوده‌اند، بیفزاید. بنابراین با توجه به این‌که دو پرونده سیاست خارجی برای او اهمیت یافته است، به همان نسبتی که به دنبال به سرانجام رساندن پرونده افغانستان در کنفرانس استانبول است، به همان اندازه هم به دنبال مسئله ایران هست. بنابراین آمریکایی‌ها در هفته‌های اخیر مقداری نرمش بیشتر از خود نشان داده‌اند.»


گام‌های خوب و سازنده طرفین

این استاد و پژوهشگر حوزه تاریخ اندیشه سیاسی و روابط بین‌الملل همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگو با ستاره صبح افزود: «من در مصاحبه‌ای که با تلویزیون آلمان داشتم، گفتم که آمریکا برای این‌که یک نرمش عملیاتی از خود نشان دهد تا بتواند اعتماد ایران را جلب کند، لازم است تا اجازه دهد که پولی که ایران در بعضی از کشورها ازجمله در خود آمریکا و همچنین در کشورهایی نظیر انگلیس، کره جنوبی، ژاپن، عراق، عمان و... دارد و بلوکه‌شده است، آزاد شود. از سوی مقابل مقامات ارشد سیاسی ایران هم ازاین‌جهت که باید دست پری برای اقناع افکار عمومی داشته باشند و بتوانند به برخی پرسش‌ها پاسخ دهند، لازم است نرمشی هم در ایران به وجود بیاید. بااین‌حال در این فرایند به نظر من قدم اول را باید آمریکا بردارد. درواقع من این اعتقاد را دارم که آمریکا می‌تواند این بن‌بست به وجود آمده در برجام را بشکند. ولی با همه اماواگرها، همین شروع مذاکره در وین، چه به‌صورت مستقیم باشد یا غیرمستقیم، خوب و سازنده است. از طرفی ما هم نباید انتظار داشته باشیم همه مشکلات در همین مرحله اول خاتمه پیدا کند. زیرا ممکن است که مذاکرات و نشست‌های بعدی با ملایمت دو طرف به یک نقطه مطلوب برسد. ضمن آن‌که ایران هم گرفتار سختی و تنگنای اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم شده که این وضعیت با شرایط کرونایی همراه شده است؛ بنابراین مقامات ایران هم نباید این فرصت را برای بهبود وضعیت زندگی و رفاه مردم از دست بدهند.»

همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

علی بیگدلی در پایان در پاسخ به ارتباط نرمش آمریکایی‌ها و وساطت اتحادیه اروپا برای ازسرگیری مذاکرات برجام و مسئله قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نیز این‌گونه گفت: «این دو موضوع به هم ارتباطی ندارد و برای این موضوع چند دلیل وجود دارد؛ دلیل اول این است که چینی‌ها یک بازار ۷۵۰ میلیارد دلاری با آمریکایی‌ها دارند که به‌هیچ‌وجه آن را از دست نخواهند داد و باید دانست که قبل از ایران، چین با دوستان و متحدان آمریکا ازجمله اسرائیل، عربستان، امارات و مصر قرارداد امضا کرده است؛ بنابراین موضوع همکاری ایران و چین، موضوعی نیست که برخلاف بسیاری از تبلیغات داخلی، توانسته باشد مشکلی را به وجود بیاورد تا باعث تحریک آمریکایی‌ها شود. ولی به‌هرحال فضا و فرصتی را آمریکایی‌ها به چین اجازه دادند که در منطقه خاورمیانه در تسخیر کالاهای چینی قرار گیرد. از سوی دیگر به نظر من، قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین آینده روشن و واضحی ندارد و یک سری پیچیدگی‌هایی در آن وجود دارد که خیلی نمی‌توان روی آن اصرار داشت و گفت که قطعاً این تفاهم ۲۵ ساله اجرایی خواهد شد. این تفاهم‌نامه مشکلات زیادی دارد. بااین‌حال من امیدوارم که اگر تحقق پیدا کرد، هرچند عموماً به نفع چینی‌ها است، ولی به هر صورت شاید بتواند مشکلی از مشکلات ایران را حل کند. درمجموع باید دانست که برای عبور از تنگنای اقتصادی، هیچ راهی بهتر از نزدیکی به غرب و احیای برجام نیست. یعنی این تحریم‌هایی که اکنون بر سر راه ما وجود دارد، با قرارداد ۲۵ ساله با چین از بین نخواهد رفت. بنابراین می‌توان گفت قرارداد با چین، فردای برداشته شدن تحریم‌ها تأثیرگذار است. چین هم علی‌رغم خواسته آمریکایی‌ها نیامده این قرارداد را با ایران امضا کند و رویکردش کل منطقه خاورمیانه است. چند روز دیگر ممکن است با عراق و ترکیه و دیگر کشورهای منطقه هم این قرارداد را امضا کند. بنابراین این دو موضوع ارتباط سازمان‌یافته باهم ندارند.»

منبع: روزنامه ستاره صبح برچسب‌ها برجام وین اتحادیه اروپا علی بیگدلی چین جو بایدن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام وین اتحادیه اروپا برجام وین اتحادیه اروپا علی بیگدلی چین جو بایدن اخبار کنکور وجود آمده آمریکایی ها احیای برجام ایران و چین ساله ایران برجام ۲۰۱۵ نظر من ایران هم جو بایدن ۲۵ ساله دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۹۷۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟

به گزارش قدس آنلاین، سخنگوی نظامی دولت نجات ملی یمن  در ادامه اعلام کرد نیروهای پدافند هوایی یمن یک پهپاد تهاجمی ام‌کیو۹ ریپر ارتش آمریکا را با موشک در حریم هوایی استان صعده در حالی که در حال انجام مأموریت‌های خصمانه بود، سرنگون کردند.

ارتش آمریکا نیز ضمن تأیید این خبر اعلام کرد انصارالله سه موشک بالستیک ضدکشتی در دریای سرخ به سمت چندین هدف شلیک کرد که بر اثر آن، نفتکش انگلیسی آسیب دیده است. ارتش آمریکا اما درباره هدف قرار گرفتن پهپاد اظهارنظری نکرد، اما شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا تأیید کرد یک فروند ام‌کیو۹ که حدود ۳۰میلیون دلار قیمت دارد، اوایل روز جمعه در داخل یمن سقوط کرد و تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

انصارالله یمن همچنین روز جمعه از هدف قرار دادن یک کشتی اسرائیلی به نام «ام‌اس‌سی داروین» در خلیج عدن و شلیک تعدادی موشک و پهپاد به سمت اهدافی در شهر بندری ایلات در جنوب سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

تشدید تحرکات دوباره انصارالله یمن در هدف قرار دادن اهداف دریایی مرتبط با اسرائیل، آمریکا و انگلیس پس از هفته‌ها آرامش نسبی و کاهش محسوس حملات، در حالی صورت می‌گیرد که عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله در سخنرانی روز جمعه، این تصور را که کاهش حملات مربوط به تضعیف توان نظامی این گروه است، رد کرد و وعده داد حملات بیشتری در راه است.

حملات انصارالله و خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ
تشدید تحرکات انصارالله در دریای سرخ در حالی صورت گرفته که اوایل روز جمعه نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی آیزنهاور و ناوشکن یواس‌اس گریولی، پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ، از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.

مسئله‌ای که واکنش مقامات انصارالله را در پی داشت و محمدعلی الحوثی، یکی از اعضای شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران انصارالله با اشاره به خروج ناو آمریکایی از دریای سرخ گفت اگر آمریکا مدعی کاهش عملیات نیروهای مسلح یمن برای حفظ وجهه خود، عقب‌نشینی از نظامی‌سازی دریا و رساندن پیامی به شرکت‌های بیمه است،  این یک خودفریبی مثبت است و اگر آمریکایی‌ها مدعی امن شدن دریای سرخ هستند، می‌توانند کشتی‌های خود را بفرستند تا هدف دلچسبی برای انصارالله شوند.

قدرت موشکی انصارالله، عامل فرار ناوهای آمریکایی
سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با قدس درباره افزایش دوباره تنش‌ها در دریای سرخ، با عجولانه خواندن واکنش آمریکایی‌ها به حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های اسرائیلی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دلیلی نداشتن شناخت از روحیه سلحشوری مردم یمن تصور می‌کردند با هدف قرار دادن چند مکان و چند بندر یمن، انصارالله را وادار به عقب‌نشینی و متوقف کردن حملاتشان خواهند کرد، غافل از اینکه توان مقاومت و قدرت بازدارندگی انصارالله بیش از تصورات و برآوردهای آمریکایی‌ها بود.

سید افقهی با اشاره با خروج ناوهای آمریکایی از دریای سرخ، علت این تصمیم آمریکایی‌ها را آگاهی و هراس از بُرد موشکی و پهپادی انصارالله دانست و افزود: درواقع آمریکایی‌ها از هدف قرار گرفتن احتمالی ناوها نگران بودند، چرا که حضور آن‌ها در دریای سرخ و آسیب‌پذیر بودنشان، آن‌ها را به یک هدف آسان در برابر انصارالله تبدیل کرده بود و در صورت هدف قرار گرفتن آن‌ها یک بی‌آبرویی بزرگ متوجه آمریکایی‌ها می‌شد. از طرفی به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برنامه‌های دیگری را برای مواجهه با انصارالله در یمن دنبال می‌کنند؛ احتمالاً تحریک و استفاده از گروه‌های نیابتی و تسلیح گروه‌های مخالف برای درگیر کردن انصارالله به یک جنگ داخلی ازجمله این اقدامات خواهد بود.

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات آمریکا، یکی دیگر از دلایل خروج ناوهای آمریکایی را تلاش آمریکا برای کاهش تنش در منطقه و نگرانی از ادامه بحران انرژی در جهان دانست و عنوان کرد: به واسطه بسته شدن دریای سرخ، آسیب‌های جدی به حوزه اقتصادی و انرژی جهانی وارد آمده که می‌تواند در انتخابات پیش رو تأثیرگذار باشد.

پلن بی واشنگتن در مقابله با صنعا
جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه نیز با مشروع دانستن اقدامات یمن که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و کشتار صهیونیست‌ها در غزه آغاز شد، اظهار کرد: پس از آنکه تهدیدات آمریکایی‌ها علیه یمن، نتیجه‌ای برای توقف حملات علیه کشتی‌های اسرائیلی و در ادامه آمریکایی و انگلیسی نداشت به نظر می‌رسد واشنگتن برنامه دیگری را در دستور کار رویارویی با یمن قرار داده است.

قنادباشی با بیان اینکه آمریکایی‌ها افزایش قدرت انصارالله و تسلط آن‌ها بر دریای سرخ را برای منافع اسرائیل و خودشان خطری جدی می‌دانند، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها ناوهای خود را به دلیل آسیب‌پذیر بودن از منطقه خارج کردند و در ادامه با تسلیح گروه‌ها و قبایلی که در یمن با انصارالله مخالف هستند، تلاش می‌کنند یمن را وارد یک بحران داخلی کنند تا به این شکل انصارالله را تضعیف کنند.

وی با اشاره به توییت حسین العزی، معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن مبنی بر آگاه بودن یمن از طرح‌های متجاوزانه آمریکا علیه این کشور، تأکید کرد: البته در حال حاضر آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با ارسال پیام‌هایی برای انصارالله و کشاندن آن‌ها پای میز مذاکره، به نوعی شرایط حاکم بر منطقه و دریای سرخ را هم برای رژیم صهیونیستی هم برای خودشان در آستانه انتخابات پیش رو در آمریکا تعدیل کنند. اما از آنجایی که بعید است آمریکا تسلط یمن و انصارالله که بخشی از نیروی مقاومت در منطقه است را بر شاهراهی حیاتی همچون دریای سرخ تحمل کند، قطعاً در پشت پرده اقداماتی را علیه انصارالله انجام خواهد داد.

سیداحمد موسوی

دیگر خبرها

  • پیروزی بدون جنگ
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین
  • تحقیر آمریکا در دریا و آسمان‌
  • «پلن بی» آمریکا در برابر انصارالله چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تجمع دانشگاه‌های ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکایی
  • آمریکا گروهک‌های تکفیری منطقه را احیا می‌کند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد