Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-06@22:06:31 GMT

شرایط ارزی کشور در سال آینده چگونه خواهد بود؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۵۰۰۴۴۸

شرایط ارزی کشور در سال آینده چگونه خواهد بود؟

وی به چند دلیل سال ۹۹ را از منظر منابع ارزی بدترین سال دانست و افزود: اولاً به لحاظ فروش نفتی و ثانیاً به این لحاظ که ما سومین سالی است که تحریم هستیم و نکته مهم‌تر بعدی هم آن است که نقل و انتقالات پولی ما به شدت دچار مشکل شده است و نقطه اوج فشار حداکثری در همین امسال بوده است. به گزارش پول نیوز، این روز‌ها یکی از اشکالاتی که به رسانه‌ها و افکار عمومی وارد است نگاه تک بعدی به مسائل اقتصادی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاهی که یک شخص یا نهاد را مسئول وضعیت اقتصادی معرفی می‌کند و نقش ساختار اقتصادی یک کشور را نادیده می‌گیرد. با این حال، بانک مرکزی بار‌ها بر اصلاح ساختار‌ها و روند‌ها تاکید کرده است و رئیس کل آن هم معتقد است باید شرایط را کامل و همه جانبه دید تا به راهکار درست دست پیدا کرد؛ به نظر هم می‌رسد این روز‌ها بانک مرکزی بیش از همیشه نیازمند واقعی شدن توقعات از خود است تا بتواند سیاست‌های پولی و مالی خود را ادامه دهد. سیاست‌هایی که مهم‌ترین رسالت آن، مدیریت نقدینگی و کنترل تورم در شرایط رکودی است که تحریم و کرونا رقم زده است.

اما این شرایط در سال آتی نیز ادامه خواهد یافت؟ پیش‌بینی‌ها در این‌باره چه می‌گویند؟ اینکه برخی سال‌ها درآمد ارزی تا ۶۰ میلیارد دلار بوده است، ولی در مجموع دو سال گذشته به کمتر از ۲۰ میلیارد دلار رسیده است کار بانک مرکزی را برای تخصیص ارز واردات، مدیریت سخت‌گیرانه‌تر و نظارت بر تامین نیاز‌های ارزی کشور دشوار کرده است. اما آیا در سال ۱۴۰۰ نیز باید فشار‌ها بر بانک مرکزی را شاهد باشیم؟ خوش‌بینی‌ها و بدبینی‌ها در این باره کدام است؟

هادی حق شناس استاندار گلستان و کارشناس اقتصادی درباره پیش‌بینی‌ها از شرایط ارزی در سال آینده گفت: من فکر می‌کنم شاید بدترین سال ارزی در اقتصاد ایران همین سال جاری باشد.

وی به چند دلیل سال ۹۹ را از منظر منابع ارزی بدترین سال دانست و افزود: اولاً به لحاظ فروش نفتی و ثانیاً به این لحاظ که ما سومین سالی است که تحریم هستیم و نکته مهم‌تر بعدی هم آن است که نقل و انتقالات پولی ما به شدت دچار مشکل شده است و نقطه اوج فشار حداکثری در همین امسال بوده است.

حق‌شناس ادامه داد: البته پیش‌بینی ما برای سال آینده این است که شرایط بهتر از امسال خواهد بود. به این دلیل که قیمت نفت ایران و اوپک در این ماه‌های آخر سال به نظر می‌رسد در شرایط بهتری قرار گرفته و انتظار می‌رود برای سال آینده این رقم نیز بهبود بیشتری داشته باشد و عدد آن از میانگین سال جاری بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: همچنین به نظر می‌رسد آثار رفع تحریم را ما در سال آینده بینیم و یا حداقل آنکه تحریم‌های سال آینده به نظر می‌رسد بیشتر از سال جاری نباشد.

این کارشناس اقتصادی نکته مهم را در این دانست که ایران در مورد دو لایحه پالرمو و CFT تکلیفش را روشن و مشخص کند و تصریح کرد: از منظر منابع ارزی و تخصیص ارز سال آینده بدبینانه‌ترین حالت آن است که اوضاع تغییر نخواهد کرد و خوش‌بینانه‌ترین حالت هم آن است که ما به شرایط عادی باز می‌گردیم.

حق‌شناس یادآور شد: همین که الان برای مثال، کشور عراق اعلام کرده است که ایران می‌تواند به منابع خود دسترسی پیدا کند؛ این‌ها علایم خوبی است و من خوش‌بین هستم که در بحث منابع ارزی، ایران در سال ۱۴۰۰ شرایط بهتری نسبت به امسال داشته باشد.

وی واکسیناسیون را دیگر خوش‌بینی اقتصاد ۱۴۰۰ دانست و در پایان گفت: با توجه به کاهش شیوع کرونا در سال آینده به دلیل اینکه بخشی از مردم واکسینه می‌شوند و هم اینکه به نظر می‌رسد رفتار برجامی دولت بایدن شبیه رفتار دولت ترامپ نخواهد بود، می‌توان امیدوار بود که سیاست‌های اقتصادی رنگ و روی تازه‌ای به خود بگیرد.  

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: هادی حق شناس سیستم بانکی شبکه بانکی اقتصاد ایران نرخ تورم اقتصاد 1400 نظر می رسد سال آینده بانک مرکزی منابع ارزی بینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۰۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم

به گزارش خبرآنلاین رسانه‌های منتقد دولت در اقدامی هماهنگ و شاید برنامه‌ریزی شده، القای ترس در جامعه و تاریک نشان دادن آینده را در دستورکار خود قرار داده‌اند.

روزنامه دولتی ایران با این مقدمه نوشت: این برنامه با محوریت مسائل اقتصادی دنبال می‌شود و طی آن، این رسانه‌ها در مصاحبه با کارشناسان جعلی و بعضی اقتصاد خوانده‌ها، سعی دارند تصویر ترسناکی از آینده ایران ترسیم کنند.

به نوشته روزنامه ایران، روز گذشته «خبرآنلاین» در گفت‌وگو با یک اقتصاددان، از احتمال شکسته شدن رکورد تورمی سال ۷۴ سخن گفته و ادعا کرد که چشم‌انداز روشن از کاهش تورم برای سال‌های ۱۴۰۳ و بعد فعلاً مشاهده نمی‌شود. این اظهارات و القای ترس، یأس و ناامیدی درحالی است که پس از عملیات «وعده صادق» نیز تلاش‌های مشابهی برای تحت تأثیرقراردادن بازارها و نیز تضعیف تیم اقتصادی کابینه مشاهده شد، آن هم در شرایطی که بازار تحت کنترل بوده و عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی نیز سبب ارتقای جهانی جایگاه سیاسی و دفاعی ایران شده بود.

اکنون به نظر می‌رسد سناریوی مورد اشاره، یعنی القای ترس و ناامیدی نسبت به آینده همچنان در دستورکار برخی محافل قرار دارد؛ محافلی که یا نمی‌توانند یا نمی‌خواهند تاب‌آوری و شکست تحریم‌ها را به عینه دیده و به جامعه یا حتی دشمنان سیگنال‌های مبتنی بر ضعف را ارسال کنند. کسی منکر وجود ضعف و کاستی در حوزه اقتصادی نیست، اما درحالی که التهاب‌ها و سوءمدیریت‌های دولت قبل، جای خود را به کار انقلابی برای مدیریت اقتصاد داده است، چنین تحرکاتی که مغایر امنیت ملی است محل سؤال است.

21302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903294

دیگر خبرها

  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • مهم‌ترین اولویت مجلس آینده از نگاه لاهوتی
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم
  • ‏افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری دارایی‌های ارزی در فروردین
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است