Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخیراً دانشمندان موسسه تحصیلات تکمیلی کک، دانشگاه کالیفرنیا برکلی و دانشگاه ویلنیوس با کمک "کیانا آران" (Kiana Aran) محقق ایرانی دستگاه دستی به نام "CRISPR-SNP-Chip" برای تشخیص جهش‌های نقطه‌ای بیماری‌هایی مانند کم‌خونی داسی‌شکل و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک توسعه داده‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، این دستگاه با استفاده از فناوری ویرایش ژن کریسپر ساخته شده و می‌تواند بدون نیاز به تکثیر دی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان.ای، چندریختی تک-نوکلئوتید یا جهش‌های نقطه ای را در بیماری‌های کم‌خونی داسی‌شکل و اسکلروز جانبی آمیوتروفیک تشخیص دهد.

کیانا آران استادیار موسسه تحقیقاتی کک و دانشمند مهمان دانشکده مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا برکلی گفت: با حذف نیاز به تکثیر و ابزارهای بزرگ نوری، دستگاه SNP-Chip ما کار تعیین ساختار ژنتیکی چندریختی تک-نوکلئوتید را به راحتی انجام خواهد داد. توانایی تشخیص چندریختی تک-نوکلئوتیدها روی تراشه بینش ارزشمندی در زمینه‌هایی مانند کشاورزی، فرآیندهای بیولوژیکی صنعتی و حتی تغییرات تکاملی مانند جهش‌های ایجاد کننده مقاومت در برابر آنتی بیوتیک‌ها می‌دهد.

"ایرینا کانبوی"(Irina Conboy) از دانشگاه برکلی و "ویرجینجوس شیکنیس"(Virginijus Šikšnys) از دانشگاه ویلنیوس در لیتوانی گفتند: این فناوری سبب ایجاد نوآوری در زمینه تشخیص کریسپر شده است و راهی نوین برای تشخیص دقیق دیجیتال بیماری‌های ژنتیکی محسوب می‌شود.

طی این مطالعه محققان علاوه بر استفاده از اطلاعات زیست شناسی کریسپر-کَس از ترانزیستورهای الکترونیکی کریسپر-کَس بیولوگ(CRISPR-Cas Biolog ) که از گرافن ساخته شده‌اند برای شناسایی جهش‌های ژنتیکی در عرض چند دقیقه استفاده کردند. در این آزمایشات نمونه‌های دی.ان.ای بر روی تراشه قرار گرفت و هزاران مولکول کریسپر جهش‌های خاص را بررسی کردند. اگر کریسپر به هدف متصل شود، بار الکتریکی ایجاد می‌کند که توسط دستگاه شناسایی می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کم خونی داسی شکل اسکلروز جانبی آمیوتروفیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۱۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی و انهدام باند قاچاق خودرو‌ در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌ فرمانده انتظامی مازندران از انهدام باند سازمان یافته خودرو‌های خارجی قاچاق  و کشف ۳۲ دستگاه خودروی خارجی قاچاق  در استان خبر داد.

سردار حسن مفخمی شهرستانی گفت: در پی اقدام اطلاعاتی و عملیاتی پلیس آگاهی و امنیت اقتصادی استان، باند سازمان یافته خودرو‌های خارجی قاچاق که اقدام به دستکوب ارکان خودرو ( شاسی، موتور و اتاق) و همچنین نصب پلاک خودروهای قدیمی از همان خودروها به خودروی جدید می کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

 سردار مفخمی خاطرنشان کرد: از این باند که غالبا خودروهای شاسی را از غرب و جنوب کشور برای اقدام متخلفانه خود وارد می کردند ، تا کنون ۲۰ دستگاه خودرو با پلاک مالکیت خودروهای قدیمی به همت ماموران پلیس آگاهی و همچنین ۱۲ دستگاه خودرو با تلاش پلیس امنیت اقتصادی استان کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه اعضای باند قاچاق خودرو نیز به دستگاه قضایی مازندران معرفی و تحویل شدند، تاکید کرد: پلیس امنیت اقتصادی  و آگاهی با هوشمندی و اقتدار همواره با هدف رضایتمندی مردم پای کار است و متخلفان بدانند که مازندران جولانگاه قاچاقچیان نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ هزار دستگاه ماینر غیرمجاز جمع‌آوری شد
  • هوش مصنوعی آرتروز زانو را ۸ سال زودتر تشخیص می‌دهد
  • کشف ۸ دستگاه خودرو و موتورسیکلت سرقتی از ۴ استان در کرمان
  • شناسایی و انهدام باند قاچاق خودرو‌ در مازندران
  • شهید مطهری روشن‌فکر، زمان‌شناس و مخاطب‌شناس بود
  • باید برخورد بازدارنده‌ای در قبال متعرضان به جان و مال مردم داشت
  • تشخیص سرطان و بافت‌های بیماری‌زا با مواد رادیواکتیو توسط محققان کشور
  • شناسایی ۳ نوع سرطان با یک قطره خون
  • هوش مصنوعی توانست ویرایش ژنی را هدفمند کند
  • کاهش هزینه‌های غربالگری سرطان پستان با دستگاه ایران‌ساخت