Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه سودان امروز، سه‌شنبه گفت، گام‌های یکجانبه اتیوپی درخصوص سد النهضه نقض علنی قانون بین‌المللی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات مریم الصادق المهدی،‌ وزیر خارجه سودان در کینشاسا، پایتخت کنگو بعد از پایان مذاکرات حل بحران سد النهضه مطرح شد که طی دو روز یکشنبه و دوشنبه بین مصر، سودان و اتیوپی بدون هیچ پیشرفتی خاتمه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا سامح شکری، وزیر خارجه مصر هم گفت، کشورش هرگز ضرر آبی که در خصوص سد النهضه بر مصر و سودان تحمیل شود، نخواهد پذیرفت.

او به شبکه العربیه گفت، مصر در صورت متحمل شدن خسارت آبی به آن در نتیجه سد النهضه وارد عمل خواهد شد. مصر سناریوهای مختلفی برای محافظت از امنیت آبی خود دارد.

وزیر خارجه مصر تاکید کرد، مصر اراده سیاسی جدی از جانب اتیوپی برای حل مشکل سد النهضه که از سال‌ها پیش وجود داشته ندیده است. چارچوب قبلی مذاکرات ثابت کرد به رغم تلاش‌های مصر برای ارائه چارچوب جدید بی‌نتیجه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی مصر افزود: اتیوپی تلاش کرد از هرگونه تعهد درباره سد طفره برود در حالی‌که مصر و سودان انعطاف‌پذیری دارند اتیوپی تلاش‌ها را از بین می‌برد.

پیش از این وزارت خارجه مصر نیز گفته بود، مذاکرات هیچ پیشرفتی به همراه نداشت و توافقی درباره آغاز مذاکرات حاصل نشد و اتیوپی پیشنهاد مطرح شده از جانب سودان که مورد تایید قاهره نیز بود، رد کرد.

پیشنهاد سودان شامل تشکیل فرمت چهارجانبه بین‌المللی به رهبری جمهوری کنگو بود که در حال حاضر ریاست اتحادیه آفریقا را به عنوان میانجی‌گر بین سه کشور برعهده دارد.

وزارت خارجه سودان قبلا گفت، اتیوپی درخواست تعویق زمان شروع مرحله سوم آب‌گیری سد را که در ماه ژوئیه مقرر شده  بود، رد کرد، و پیش بینی کرده بود مذاکرات بدون هیچ توافقی پایان یابد.

هیئت‌های سه کشور با امید شکستن رکود مذاکرات درباره این سد در جمهوری کنگو گرد هم آمدند.

سد النهضة (سد رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت‌های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می‌داند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مذاکرات سد النهضه وزیر خارجه سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۲۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری از خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؛ عصبانیت شهروندان از مسئولان

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899372

دیگر خبرها

  • ترکیه: بی‌عدالتی علیه فلسطینی ها نتیجه نژادپرستی است
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • اوضاع غزه، موضوع مذاکرات وزرای خارجه بریکس در مسکو
  • فیلم عصبانیت یک شهروند از مسئولان؛ خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؟
  • ببینید | تصاویری از خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؛ عصبانیت شهروندان از مسئولان
  • آینده نامشخص ژاوی در بارسلونا از نگاه فابریتزیو رومانو
  • واکنش ایران به ادعای کویت درباره میدان آرش | به کویت توصیه می‌کنیم ...
  • سخنگوی وزارت خارجه: مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن در خصوص میدان آرش را مردود است/ این گونه بیانیه‌ها هیچ حقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند/ به کویت توصیه می‌کنیم از مسیر نادرست هیاهوی رسانه‌ای در این موضوع اجتناب کند