Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مقامات سعودی گاه و بیگاه به جای نگاه کردن به کارنامه ضد انسانی خود که تبعات و تلفات آن هنوز بر مردم یمن، سوریه و عراق سختی‌های بیشماری را وارد می‌کند، از پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه هسته‌ای دم به یاوه گویی سر می‌دهند به نحوی که هر از چند گاهی بر این موضوع تاکید می‌کنند که از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ایران بیمناک هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات سعودی در رسانه‌های مختلف این نگرانی را دامن می‌زنند که ایران هسته‌ای یک تهدید بزرگ برای ما و کشور‌های همسایه است در حالی که آن‌ها خود بزرگترین تهدید علیه بشریت به شمار می‌روند. با نگاهی به کارنامه چهل ساله جمهوری اسلامی که هیچ گونه تجاوز و تعدی به خاک هیچ کشور و دست درازی به جان هیچ انسانی نداشته و کارنامه سعودی‌ها که بارزترین آن‌ها داعش آفرینی و کودک کشی در یمن است می‌توان به سرعت به این نتیجه رسید که حضور و تفکر کدام یک از دولت‌ها و رژیم‌های جمهوری اسلامی ایران و سعودی برای مردم منطقه و دنیا خطرآفرین و تهدید کننده است؟

بیشتر بخوانید

خوش بینی عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک نسبت به نشست کمیسیون مشترک برجام

سعودی‌ها که تلاش می‌کنند تا با بیان چنین توهماتی برای خود در مناسبات بین المللی جایی باز کنند، به دنبال آن هستند تا با بیان این موضوعات در مذاکرات بین المللی و مباحث هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران حضور داشته باشند، درحالی که برگزاری هر گونه نشست و کمیسیونی حول محور برجام و ومسائل هسته‌ای ایران نه به عربستان سعودی، بلکه به هیچ کشور دیگری مربوط نمی‌شود، به این دلیل که آژانس بین المللی هسته‌ای به عنوان نهاد ذی ربط و مسوول پرونده هسته‌ای کشور‌ها تنها نهاد و مسوولی است که می‌تواند بر اقدامات هسته‌ای کشور‌ها نظارت داشته باشد و کسانی که عضو آژانس هستند می‌توانند در چارچوب قوانین مطرح پروتکل‌ها و قوانین ان پی تی وظایف خود را به صورت کامل انجام دهند، لذا هر گونه فعالیتی خارج از ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی کاملا غیر قانونی است بنابراین تنها مرجع قانونی برای رسیدگی به مسائل هسته‌ای کشور‌ها از جمله جمهوری اسلامی ایران سازمان انرژی هسته‌ای است، لذا هیچ کشوری از جمله عربستان حق دخالت‌های واهی و بی اساس را درچنین موضوعاتی ندارد.

نباید فراموش کنیم آژانس بین المللی اتمی در طول ۴ سال در حدود ۱۵ گزارش از روند فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز به نفع جمهوری اسلامی صادر نموده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تخطی از قوانین ان پی تی و آژانس نداشته است، لذا دیگر کشور‌ها نمی‌توانند علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی که آژانس بین المللی اتمی گزارش‌های فنی موثقی از عملکرد هسته‌ای ایران ارائه می‌دهد، صادر کنند، از این رو ورود عربستان و فرافکنی درباره عملکرد هسته‌ای ایران کاملا بر خلاف همه قواعد و حقوق بین المللی است.

جمهوری اسلامی ایران براساس راهبرد‌های معین شده از جانب نظام که چندین بار از سوی مقامات بلند پایه به صراحت بیان شده در مسیر گفتگو‌های ۴+۱ روز سه شنبه در وین جلسه‌ای خواهد داشت که نه یک کشورر کم و نه یک کشور اضافه بر ۴+۱ قادر به شرکت دراین جلسات نخواهد بود. ۱+۴ مجموعه کشور‌هایی هستند که در برجام حضور داشتند غیر از آمریکا که از برجام خارج شد و جمهوری اسلامی که درباره مسائل مختلف صحبت می‌کند.

بی تردید جمهوری اسلامی ایران هیچ مشکل فنی و حقوقی با آژانس بین الملی انرژی اتمی ندارد، بلکه آمریکا منبع مشکل آفرینی‌های سیاسی است که بر این آژانس و دیگر اعضا تحمیل می‌کند هر چند برخی از اعضای برجام مثل روسیه و چین همچنان زیر بار فشار‌های تحمیلی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نرفته اند.

منبع:راهبرد معاصر

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران هسته ای کمیته مشترک برجام عربستان سعودی برجام جمهوری اسلامی ایران آژانس بین المللی کشور ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۲۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولیانوف: سفر گروسی به روسیه در حال برنامه ریزی است 

به گزارش خبرگزاری مهر، «میخائیل اولیانوف» نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» اعلام کرد که سفر آینده «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به روسیه اکنون در حال برنامه ریزی است.

به گفته اولیانوف سفر گروسی به روسیه مربوط به تأمین امنیت نیروگاه اتمی زاپروژیا است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش بر ضرورت جلوگیری از حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تاکید کرد. رافائل گروسی اعلام کرد که حمله پهپادی روز سه‌شنبه به مرکز آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نشانه آمادگی برای حملات جدید به این نیروگاه است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت که حادثه گزارش شده امروز هر چند در خارج از محدوده نیروگاه رخ داده، اما یک تحول شوم است زیرا نشان دهنده آمادگی برای ادامه این حملات است.

گروسی تاکید کرد که این حملات هر چند خطرات شدیدی ایمنی و امنیت هسته‌ای ایجاد می‌کنند و درخواست‌های مکرر آژانس برای خویشتن داری نظامی رخ می‌دهد.

مدیر کل آژانس افزود که هر کسی که پشت آنها باشد، با آتش بازی می‌کنند. حمله به یک نیروگاه هسته‌ای بسیار غیرمسئولانه و خطرناک است و باید متوقف شود. گروسی گفت هفته آینده در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل، جدیت وضع مربوط به حملات به نیروگاه زاپروژیا را مطرح کند.

مقامات روسیه اخیراً اعلام کردند که در پی حمله پهپادی نیروهای ارتش اوکراین به نیروگاه اتمی زاپروژیا دست‌کم سه نفر زخمی شدند.

به گفته مقامات دولت روسیه که اسپوتنیک به نام آنها اشاره‌ای نکرده، ارتش اوکراین با استفاده از حداقل دو پهپاد به یک راکتور خاموش نیروگاه زاپروژیا حمله کرد؛ در این حمله آسیب جدی به نیروگاه وارد نشد و سطح تشعشعات طبیعی گزارش شده، اما دولت و ارتش اوکراین دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده کرده‌اند.

کد خبر 6086723

دیگر خبرها

  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • اولیانوف: سفر گروسی به روسیه در حال برنامه ریزی است 
  • ادعای بی‌اساس گروسی درباره برنامه هسته‌ای ایران تکرار شد
  • گروسی به تهران سفر می‌کند
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: حمله به تاسیسات هسته‌ای قدغن است/به‌زودی راهی تهران می‌شوم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد